Otwarcia i wejścia dwukolorowe
Każdy dobry system powinien być konstruowany w oparciu o: frekwencyjność, kompatybilność i przyswajalność. A dla łatwiejszego zapamiętania wszelkich konwencji stosujemy odpowiednią mnemotechnikę. Najlepiej nam w tym celu posłuży analogia i wierszowanie. Tych samych schematów używamy wielokrotnie.
W Polsce najbardziej popularne są dwie różne od siebie szkoły. Stara bazująca na WILKOSZU i nowsza, oparta na MULTI. Obecnie coraz więcej zwolenników ma też podlimitowe 2 5-4 na kolorach starszych. I jest to trzecia ścieżka budowania systemu w oparciu o jak najczęstszą aktywność w licytacji.
Bardzo znane i dalej stosowane w licytacji dwustronnej, szczególnie po informacyjnym otwarciu przeciwnika 1, jest dwukolorowe 1
wskazujące układ 4 ST i 5 mł., niemalże identyczna konwencja jak kontra po otwarciu przeciwnika 1
.
Polskie dwukolorówki
Zamiana Wilkosza na Multi spowodowała także przearanżowanie odzywek 2 i 2
, które teraz przyrzekają podlimitowe ręce w układzie co najmniej 5-4 z licytowanym kolorem pięciokartowym. 2
to 5 kierów i inna (4)5-tka, a 2
to pięć pików i młodsza piątka. Gdy jednak stosujemy podlimitowe otwarcie 2
na kolorach starszych to jest jeszcze prościej: 2
= 5
i 4mł. i analogicznie 2
.
Minimalne wymagania systemowe jeśli chodzi o ocenę ręki:
- angielska reguła mówi o 5 honorach: KD1063, 75, 2, DW954
- honory skupione w długościach
- porównywalne kolory pod względem wartości
- mało lew defensywnych do max. 1,5 LD
- ale im lepszy od przyrzeczonego skład tym mniejsze powyższe wymagania
Przegląd dwukolorówek rozpoczniemy od historycznej konwencji, która powoli przechodzi do lamusa.
Dwukolorówka Wilkosza
konwencję uzupełniają naturalne bloki 2
/
i podlimitowe 2
5-5 na młodzieży
Jedna z najbardziej popularnych konwencji brydżowych używanych w Polsce, Która została opracowana przez arcymistrza międzynarodowego Andrzeja Wilkosza. Otwarcie 2 pokazuje rękę z siłą mniej, więcej 6-11 pkt i dwoma kolorami przynajmniej pięciokartowymi, gdzie jeden z tych kolorów musi być kolorem starszym. Obecnie konwencja ta jest niedozwolona na dużych turniejach brydżowych i określana bywa mianem HUM (z ang. highly unusual method), gdyż otwarcie 2
Wilkosza nie precyzuje żadnego koloru, jaki posiada otwierający. Licytując w obronie, przeciwko otwarciu Wilkoszem, nie mamy do czego się odnieść.
Odpowiedzi i dalsza licytacja | Odpowiedzi i licytacja po wejściu przeciwnika |
|
|
2BA na młodszych
Jako otwarcie jest uzupełnieniem konwencji Wilkosz, a jako wejście, konwencji cue-bid Michaelsa.
Odpowiedzi i dalsza licytacja po otwarciu 2BA
- pas : dużo w starszych
- 3♣/♦ : do koloru
- 3♥: relay uzgadniający być może ♣ i teraz:
- 3♠: 1–2–5–5
- 4♣ : o asy na ♣
- 3BA: 2–1–5–5
- 4♣ : o asy na ♣
- 4♣: 1–1–6♦–5
- 4♦ : zmienia atuty na ♦ i pyta o asy
- 4♦: 1–1–5–6
- 4♥ : o asy na ♣
- 4♥: 0–3–5–5
- 4♠ – o asy na ♣,
- 4BA : o asy na ♦
- 4♠: 3–0–5–5
- 4BA -: o asy na ♣,
- 5♦ : o asy na ♦
- 3♠: 1–2–5–5
- 3♠: relay uzgadniający ♦ i:
- 3BA: 1–2–5–5
- 4♣ : o asy na ♦
- 4♣: 2–1–5–5
- 4♦ : o asy na ♦
- 4♦: 1–1–5–6 lub 1–1–6–5
- 4♥ : o asy na ♦
- 4♥: 0–3–5–5
- 4♠ : o asy na ♦,
- 4BA : o asy na ♣
- 4♠: 3–0–5–5
- 4BA : o asy na ♦,
- 5♣ : o asy na ♣
- 3BA: 1–2–5–5
- 3BA : sign-off
- 4-5♣/♦ : blok
- 4♥/♠ : sign-off
Obrona po otwarciu 2BA
- x : układ zrównoważony
- 3♣/♦ : dwukolorówka na starszych z przewagą odpowiednio ♥/♠
- 3♥/♠ : licytowany kolor starszy bez drugiego starszego
2BA Martensa zwane też jako Konstrukt/Destrukt
Otwarcie 2BA oznacza:
|
Uzupełnienie 2BA wg Martensa |
Odpowiedzi i dalsza licytacja
|
|
Popularne konwencje oznaczające wejścia dwukolorowe:
Michael’s, Unusual 1NT i Ghestem.
Ghestem
Dwukolorówki Ghestema od nazwiska twórcy, francuskiego brydżysty Pierre’a Ghestema są brydżową konwencją licytacyjną, w założeniu podobną do Cuebidów Michaels’a.
Po naturalnym otwarciu przeciwnika, bezpośrednie wejście jego kolorem pokazuje najniższy i najwyższy z pozostałych kolorów, 2BA pokazuje dwa najniższe kolory, a 3♣ pokazuje dwa najwyższe kolory:
Otwarcie: | 1♠ | 1♥ | 1♦ |
2 w kolor przeciwnika | ♥ i ♣ | ♠ i ♣ | ♠ i ♣ |
2BA | ♣ i ♦ | ♥ i ♣ | |
3♣ | ♥ i ♦ | 1♠ i ♦ | ♠ i ♥ |
Gówną zaletą Ghestema w porównaniu z Michaelsem jest natychmiastowe pokazanie obu kolorów dwukolorówki, a główną wadą jest utrata naturalnej odzywki 3♣ i zawyżone wskazanie starszych po otwarciu 1♦.
Dwukolorowe 1BA
Dwukolorowe 1BA (ang. „Polish 1NT”, znane także jako „RAPTOR” – „wRAP around TORonto”) to brydżowa konwencja licytacyjna. Została opracowana najprawdopodobniej w Polsce na początku lat osiemdziesiątych (lub jeszcze w latach siedemdziesiątych) XX. wieku przez anonimowego autora. Według niektórych źródeł jest to szwedzka konwencja wymyślona przez Magnusa Lindvista, dodatkowo Kanadyjczyk Ron Sutherland opublikował tę konwencję w latach dziewięćdziesiątych pod nazwą „RAPTOR”.
Dwukolorowe 1BA jest popularną w Polsce konwencją obronną, po naturalnym otwarciu kolorem i pokazuje rękę w sile mniej więcej 10-15PH z układem 5♣ i czwórką starszą, a po otwarciu 1♥/♠ drugą czwórkę starszą i piątkę w kolorze młodszym. Konwencja ta rzadziej stosowana jest po otwarciu 1♣.
1♦ 1BA pas ? | 1♥ 1BA pas ? | 1♠ 1BA pas ? |
· 2-3-4-5♣ nat zapór · 2♦ inwit pkt fity w ST · 2♥ słabe do koloru ST · 2♠ NF z własnego · 2BA silne pytanie · 3♦ inwit układ fity w ST · 3♥ blok z fitami w ST · 3♠ inwit na własnym · 3BA 4 ♥/♠ do gry |
· 2♣ do młodszego
· 2♦ NF z własnego · 2♥ inwit pkt fity w mł · 3♣/♦ inwit na własnym · 3♥ inwit układ fity w mł · 2-3-4♠ z bilansu · 2BA silne pytanie · 3BA do gry |
· 2♣ do młodszego
· 2♦ NF z własnego · 2♠ inwit pkt fity w mł · 3♣/♦ inwit na własnym · 2-3-4♥ z bilansu · 3♠ inwit układ fity w mł · 2BA silne pytanie · 3BA do gry |
Znacznie zwiększymy frekwencyjność jeśli otwierać/wchodzić będziemy z układem 5-4+, przy czym licytowany kolor musi być pięciokartowy, a czwórka boczna solidna.
Jeszcze szybciej i skuteczniej będziemy blokować jeśli wprowadzimy do systemu otwarcie/wejście 2 trefl na kolorach starszych 5-4+. Wówczas bloki 2 kier i 2 pik będą z kolorami młodszymi.
Najbardziej popularną obecnie dwukolorówką używaną na otwarciu jest 2 w STARSZY. Wynika to bezpośrednio ze stosowania MULTI.
2![]() ![]() uśredniona wersja polskich dwa, na bazie propozycji Marka Wójcickiego i Krzysztofa Jassema |
|||
Otwarcie | Odpowiedź | Rebid otwierającego i jego znaczenie oraz dalsza licytacja | |
2![]() 5+ |
2![]() |
pas = mam piki | |
2![]() |
|||
3![]() ![]() ![]() |
|||
3![]() ![]() ![]() |
|||
2![]() |
3![]() ![]() ![]() |
3![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() |
|
3![]() ![]() ![]() |
4![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() |
||
3 ![]() ![]() ![]() |
4![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() |
||
3![]() |
3![]() |
3![]() ![]() ![]() 3 ![]() |
|
3![]() ![]() |
|||
2 = 5-10 hcp
5+ i 5+ |
2![]() |
3![]() ![]() ![]() |
3![]() ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() |
3![]() ![]() ![]() |
4![]() ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() |
||
3 = ![]() ![]() |
3![]() ![]() 4 ![]() ![]() |
||
3 = ![]() ![]() |
4![]() ![]() |
||
3![]() |
3![]() |
3![]() ![]() ![]() 3 ![]() |
|
3![]() ![]() |
|||
Licytacja po interwencji | |||
A) Po interwencji kontrą: rekontra = silna, wskazuje chęć łapania opozycji na kontrę karną; 2 ![]() odejście w nowy kolor = sign-off; podniesienie koloru otwarcia = blok; |
|||
B) Po interwencji kolorem: kontra = karna; podniesienie koloru otwarcia = sign-off; nowy kolor = przed pasem – naturalne, forsujące; po pasie – do koloru partnera; |
|||
Polskie dwukolorówki
Na zakończenie przedstawiamy najnowszy trend dwukolorówek bazujący na otwarciu 2 na kolorach starszych, będący także uzupełnieniem spolszczonej wersji Multi.
WARUNKI:
- siła do założeń 3-8(9) przed partią i 6-10(11) po partii
- honory skupione w długościach, szczególnie w przypadku słabej ręki
- karta nie powinna zawierać 2 lew defensywnych
- na I i II ręce solidnie, na III może być rozchwiane, a na IV po trzech pasach konstruktywne w sile 9-11 pkt
- wejście po 1
przeciwnika solidne na pozycji bezpośredniej i przysłabione na wygasającej
- 2
* = 5-4 ST (w założeniach przedpartyjnych dopuszczalne 4-4)
- 2
= 5 kierów i 4+mł.
- 2
= 5 pików i 4+mł.
- 2
* = co najmniej 5-5 mł. (w założeniach przedpartyjnych dopuszczalne 5-4)
Zarówno 2 jak i 2
może mieć różne znaczenie w zależności od pozycji. I tak na trzeciej ręce można stosować 2
w znaczeniu przysłabionego Precision. Natomiast 2
coraz częściej służy do pokazania ręki zrównoważonej w sile 18-21 pkt, a dopiero na wejściu przyrzeka jakiś przedział** 5-5 mł.
**
- amerykański – pełny zakres siły od 5 do 30 pkt
- mini-maxi 5-10 lub 17+ pkt
- polski – 7-13 pkt
- mini – 5-10 pkt (najczęściej stosowany)
OTWARCIA DWUKOLOROWE
W | N | E | S |
2![]() |
pas | ? |
kiery i pik, co najmniej 5-4
- pas = misfity w ST, dużo trefli i bez szans na dograną
- 2
= pyt. o układ, bez nadziei na końcówkę
- 2
/
= NF, wybór koloru do gry
- 2
= GF, pytanie o układ i siłę
- 3
= INV do kierów
- 3
= INV do pików
- 3
= NF, blok
- 3
/4
= do gry
W | N | E | S |
2![]() |
pas | ? |
kiery i młodszy, co najmniej 5-4+
/
- pas = wiele słabych i średnich rąk nie gwarantujących wygranie końcówki
- 2
= NF, mam niezłe, długie piki i raczej krótkość kier
- 2
= GF, pytanie (GF z jednym wyjątkiem)
- 3
= NF, do mł. koloru partnera: pasuj z treflami lub popraw z karami
- 3
= INV do końcówki kierowej
- 3
= NF, blok
- 3
= INV na pikach, nat.
- 3
* = NF, do gry. Można też grać jako blokujące z fitami w mł. (wtedy żeby zagrać 3
trzeba przejść najpierw przez 2
)
- 4
* = GF, splinter, ustala kiery. Można również stosować 4
jako pasuj/popraw
- 4
= NF, do gry, słabe lub silniejsze
- 4
= do gry
- 4
= F, pyt. o asy na 5 wartości, ustalone kiery
- 5
= NF, do gry, na własnym kolorze
- 5
= NF, blok
* w zależności od przyjętych ustaleń
W | N | E | S |
2![]() |
pas | ? |
analogicznie jak po otwarciu 2