Rekontra – broń obosieczna
Kontra i rekontra to ostre narzędzia, które jeśli dobrze stosowane, ułatwiają niełatwą obecnie licytację dwustronną. Każda szanująca się para powinna mieć instrumenty umożliwiające złapanie przeciwnika. Znaczenie rekontry zależy od sytuacji taktycznej, w tym w dużej mierze od założeń, ale można systemowo przyjąć, że po naszym otwarciu rekontry są karne, a po naszym wejściu ratunkowe (SOS). Opisaliśmy najprostsze podejście i związane z tym sekwencje. Dodaliśmy również inne przydatne bardziej informacyjne zastosowania rekontry, które są już standardem.
Encyklopedycznie
W brydżu rekontra uważana jest za zapowiedź, ale nie za odzywkę. Za zrealizowanie gry z rekontrą przysługuje premia w wysokości poczwórnej premii za kontrakt podstawowy i kara za nieudaną kontrę dla przeciwników. W praktyce do rozgrywki z rekontrą dochodzi rzadko, gdyż zazwyczaj oznacza to błąd jednej z par. Rekontra może być naturalna, może być również składnikiem konwencji licytacyjnych, np. blackwooda lub cue bidów. [vikipedia]
Problemy strony otwierającej
Rekontra karna
Rekontra jako narzędzie pozwalające skarcić przeciwników ma zastosowanie po naszym otwarciu i kontrze przeciwnika. Rekontra oznacza przede wszystkim chęć skontrowania oponentom dowolnego kontraktu. Zakres stosowania w dużej mierze determinują założenia. Nie stosujemy rekontry z bardziej układową ręką, gdyż przeciwnicy mogą nas wyblokować jeśli sfitują kolor.
Po rekontrze strona z przewagą siły próbuje przede wszystkich ukarnić przeciwników jeżeli ma opozycje w kolorze zgłaszanym przez przeciwnika. Przy braku innych uzgodnień kontra każdego zawodnika jest karna.
Po otwarciu w młodszy rekontra oznacza kartę:
mniej więcej równą od 10+ pkt i może być z fitem, szczególnie po otwarciu 1.
Po otwarciu w starszy rekontrujemy z kartą:
- od 10 pkt bez fitu z w miarę równym składem
- od 12 pkt z fitem
W | N | E | S |
1
? |
ktr
|
rktr
|
pas
|
KW5 | ||||
AW973 | ||||
D106 | ||||
D8 |
5 | ||
KDW973 | ||
KD1076 | ||
8 |
W5 | ||
AKDW93 | ||
W106 | ||
82 |
- pas = normalne otwarcie 12+ pkt
- Inny kolor (tu: 2) = dwukolorowe, brak 2 LD, poniżej 12 pkt
- Powtórzenie koloru otwarcia (tu: 2) = podlimitowe, brak 2 LD
Rekontrę partnera bezpośrednio wynosimy ze słabą ręką bez 2-ch lew defensywnych lub pośrednio – po uprzednim pasie – z dużą nadwyżką punktową i układową, szczególnie, gdy nie sprzyjają nam założenia (My PO, Oni PRZED)!
W | N | E | S |
1
pas |
ktr
1 |
rktr
? |
pas
|
- pas wyczekujący bez opozycji, partner nie może spasować; musi abo skontrować albo coś zalicytować
- kontra karna z opozycją atutową 4+ piki
- 2 = od 12 pkt z fitem
W | N | E | S |
1
pas ? |
ktr
1
|
rktr
pas
|
pas
pas
|
- nie można spasować (!)
- KONTRA KARNA z opozycją atutową 4+ piki
- 1 = z zatrzymaniem BILANS
- nowy kolor na najniższej wysokości nie forsuje, co najwyżej INWIT
- nowy kolor z przeskokiem FORSING
- kolor przeciwnika FORSING
W | N | E | S |
1
pas ? |
ktr
1
|
rktr
ktr
|
pas
pas
|
Nasze poczynania determinują w dużym stopniu założenia:
- pas = mniej więcej równa ręka
- 2 w kolor młodszy = nadwyżkowe, układowe
- 2 = nadwyżkowe, układowe
Zastosowanie rekontry po 1
W | N | E | S |
1 | ktr | rktr¹ |
¹ rekontra jest karna, to próba skarcenia przeciwnika, szczególnie wtedy gdy oponent jest w założeniach popartyjnych
W | N | E | S |
1
pas |
pas
pas |
pas
rktr² |
ktr
|
Teraz nasza rekontra jest ratunkowa i prosi partnera o zgłoszenie najbliższej czwórki
W | N | E | S |
1
rktr³ |
pas
|
2¹²²²
|
ktr
|
¹ Stayman
² transfer
³ chęć gry z rekontrą czyli (4)5 dobrych kart w zalicytowanym (sztucznie) kolorze partnera
Dla bardziej zaawansowanych (opcjonalnie)
W | N | E | S |
1
rktr³ |
ktr¹
|
pas²
|
pas
|
¹ kontra karna
² pas forsujący do rekontry
³ rekontra automat
Problemy strony wchodzącej
W | N | E | S |
1 | ktr | rktr | ? |
- PAS = karny
- 1 = naturalne i nie obiecuje żadnych punktów!
W | N | E | S |
1
pas |
ktr
2¹ |
rktr
|
1
|
¹ silne, gdyż 1 partnera nie obiecuje żadnych punktów!
Inne zastosowania
Rekontra informacyjna
Rekontra-fit
W | N | E | S |
1
? |
pas
|
1
|
ktr
|
W | N | E | S |
1
? |
pas
|
1
|
ktr
|
- pas = raczej bez fitu, a jeśli jest to fit słaby i wartości w alternatywnym starszym
- rktr = fit 3-kartowy, siła dowolna
Rekontra na skontrowany cue-bid
W | N | E | S |
1
2 3 pas¹ |
pas
pas pas pas |
1
2 4 rktr² |
pas
pas ktr
|
W | N | E | S |
1
2 3 pas¹ |
pas
pas pas pas |
1
2 4 4³ |
pas
pas ktr
|
- pas = wyczekujący
- rktr = cue-bid I klasy (as lub renons)
- zalicytowanie kolejnego cue-bidu oznacza zatrzymanie II klasy w skontrowanym kolorze, a powrót na uzgodniony kolor także brak dalszych nadwyżek i aspiracji
Rekontra wskazująca pół-zatrzymanie
W | N | E | S |
–
1 pas |
–
pas pas |
–
2¹ rktr³ |
pas
ktr²
|
- INWIT do 3
- kontra na sztuczną odzywkę jest naturalna
- rktr = pół-zatrzymanie w pikach (Dx lub Wxx)
W | N | E | S |
1
2 rktr³ |
pas
pas
|
1
3¹
|
pas
ktr²
|
- CZWARTY KOLOR
- kontra na sztuczną odzywkę jest naturalna
- rktr = pół-zatrzymanie w treflach (Dx lub Wxx)
Zalicytowanie świadczy o pełnym zatrzymaniu, a pas o braku pół-zatrzymania
W | N | E | S |
–
1 2 |
–
pas
|
–
2
|
pas
ktr
|
W | N | E | S |
–
1 pas |
–
pas pas |
–
2 2 |
pas
ktr
|
W | N | E | S |
1
2 3 |
pas
pas
|
1
3
|
pas
ktr
|
W | N | E | S |
1
2 pas |
pas
pas pas |
1
3 3 |
pas
ktr
|
W obiecał pół zatrzymania to obaj po zalicytowaniu przez E mają wspólnie co najmniej jedno zatrzymanie typu: Wxx-Dx lub Dx-Wxx .
W | N | E | S |
–
1 rktr |
–
pas pas |
–
2 2 |
pas
ktr
|
W | N | E | S |
1
2 rktr |
pas
pas pas |
1
3 3 |
pas
ktr
|