Licytacja

Bilans

Umiejętność prawidłowej oceny połączonych rąk, jest podstawową umiejętnością, którą musi poznać początkujący brydżysta. Znajomość bilansu nie może być obca również i "zawodowcowi", chociaż na ogół potrafi on intuicyjnie określić wysokość kontraktu. Bilans - jest to matematyczne wyliczenie statystycznej liczby lew, które możesz wziąć, kiedy staniesz się rozgrywającym. Liczbę lew obliczysz ze wzoru:

wzór na bilans

1. Punkty za honory - czyli po prostu liczba "miltonów" które masz w karcie plus to czego się spodziewasz u partnera. Do bilansu przyjmujemy najniższy pułap ze wskazanego przez partnera przedziału siły. Wartość poszczególnych figur przedstawia się następująco:

figura 3+ kolor dubleton singleton
A 4 4 4
K 3 3 2
D 2 1 0
W 1 0 0

"Krótkie" figury w kolorze zgłoszonym przez partnera lub gdy partner pokazał silną kartę bezatutową (np. po otwarciu 1nt) możesz liczyć normalnie.

Przykład bilansu honorowego:

AKxxx

Kxx

Dxx

xx

1 - 1nt

?

Wasz bilans punktowy to:

Ty - 4 + 2 x 3 + 2=12 pkt
Partner = 7 pkt (dolny limit odpowiedzi)
Razem: 19 pkt

2. Punkty za uzgodniony kolor, czyli taki, w którym masz łącznie z partnerem 8 kart - 5 pkt. Oczywiście punkty te dodajesz tylko, jeśli będziesz grał w ten kolor, a nie np. w bez atu.

3. Punkty za krótkość - dolicza gracz, który ma krótsze atuty

atu xxxx xxx  xx  
renons 3 3 2
singiel 2 2 1
dubel 1 0 0

4. Punkty za długość - każda karta powyżej 4 w kolorze uzgodnionym - 1 pkt.

Zróbmy bilans:

K10xx

x

ADxx

Dxxx

1 - 1

2 - ?

punkty partnera - 12 pkt
twoje - 11 pkt
uzgodniony kolor - 5 pkt
punkty za singla - 2 pkt
razem: 30 pkt

Przy grze w piki weźmiesz z dużym prawdopodobieństwem 10 lew (30 pkt / 3 = 10) - zgłoś więc 4

Do tej pory była czysta matematyka. Niestety w praktyce musimy uwzględnić jeszcze parę innych elementów, nierzadko wprzęgając wyobraźnię. Przyjmijmy, że będą one rozstrzygać w przypadkach, kiedy wachasz się między jedną a drugą akcją.

Przesłanki in plus Przesłanki in minus
  • Zgrupowanie honorów w kolorach długich. Przy grze w bez atu potrzebne są jednak także figury (stopery) w kolorach krótkich.
  • Układy sekwensowe i wysokie blotki.
  • Dublowanie honorów. Np.:

AKxxx

AD

DWxxx

KW

  • Wyłączenie w kolorze krótkości.

x

xxxx

Axxx

-

  • Krótkość trafia do figur.

x

ADWx

KWxx

-

  • Krótkość trafia do krótkości
  • Krótkość w kolorze partnera
  • Duża liczba kontroli (asy, króle)

AKxx

AKxxx

xx

xx

6 kontroli

  • Mała liczba kontroli

DWxx

KDx

Kxx

DWx

taka sama siła, lecz tylko 2 kontrole

  • Układy niezrównoważone (przy grze w kolor)
  • Układ 4333
  • Sfitowanie kolorów, figury w kolorach partnera

ADxxx

KWxxx

Kx

x

Kxxx

Ax

Axxx

xxx

Mimo posiadania tylko 24 pkt na obu rękach, szlemik jest niemal pewny.

  • Układy lustrzane.

AKxxx

Axx

Dxx

xx

Dxxxx

KDx

xxx

Ax

Punktów 24 - końcówka praktycznie bez szans.

© 2008 jafo