Wyrabianie lew na figury i blotki
Tempo i stopery
Wyrabianie lew na niższe figury oraz na blotki to podstawowa umiejętność. Najczęściej taka technika przydaje się przy rozgrywaniu kontraktów w bez atu. Najbardziej liczy się w takich przypadkach konsekwencja w poczynaniach zarówno obrońców jak i rozgrywającego. Ten swego rodzaju wyścig o wyswobodzenie (dawniej używane) czyli wyrobienie niższych figur lub blotek związany jest z tytułowymi pojęciami.
Oto przykład: mamy 9 pewnych lew poza pikami. Aby wziąć 10-tą i 11-stą lewę trzeba oddać na asa i króla pik. Liczy się tutaj tzw. TEMPO (z włoskiego czas inaczej ruch czy posunięcie). Przypuśćmy, że przeciwnik będzie z uporem wistować w kiery. Po wzięciu na K zagra znów w kiera i po oddaniu jeszcze raz w kiera. Kto wygra ten wyścig? Dzięki posiadaniu aż trzech STOPERÓW (ZATRZYMAŃ) w kierach te zawody wygramy pod warunkiem, że ani raz sami nie zagramy kiera tylko skupimy się na niezwłocznym wytrącaniu zatrzymań pikowych przeciwnika. Musimy zatem po wzięciu na figurę kier zagrać pika.
DW109 | 5432 | |||
AKD | 432 | |||
432 | AKD | |||
432 | AKD |
Prosta arytmetyka
- ONI mają trzy tempa, aby wytrącić nasze kiery: pierwszy wist, po wzięciu na króla i po dojściu na asa
- MY mamy trzy stopery (AKD) i potrzebujemy dwa tempa: wytrącenie króla i oddanie na asa pik