Komunikacja w obronie
Brydż to gra partnerska i zachowanie komunikacji pomiędzy dwoma rękami jest równie ważne dla obrońców jak dla rozgrywającego. Istnieje kilka użytecznych manewrów niezbędnych do zachowania odpowiedniej komunikacji pomiędzy obrońcami lub do jej przerwania rozgrywającemu. Materiał przygotowany na potrzeby młodzieżowego obozu brydżowego przez znakomitego instruktora Grzegorza Meryndę.
PRZEPUSZCZENIE DLA PRZECIĘCIA KOMUNIKACJI
K4 | |||||
DW1098 | |||||
54 | |||||
DW102 | |||||
AW76 | 1095 | ||||
AK43 | 52 | ||||
32 | KDW987 | ||||
A98 | 43 | ||||
D832 | |||||
76 | |||||
A106 | |||||
K765 |
W | N | E | S |
1 | pas | 3 | pas… |
Przepuszczenie to celowe powstrzymanie się z zabiciem karty przeciwnika i oddanie mu lewy, która mogłaby być wzięta przez naszą stronę. Istnieje kilka powodów, dla których stosuje się przepuszczenie. Jednym z nich może być próba zerwania przeciwnikowi komunikacji między rękami, która doprowadzi do odcięcia gotowych fort dziadka (ręki).
Zaczniemy od najprostszego przykładu:
Rozgrywający zabił królem w ręce i zagrał karo do waleta w stole. Przepuszczenie waleta jest zagraniem elementarnym. Nie ma chyba gracza, który nie przepuści kara, aby odciąć rozgrywającego od lew karowych w dziadku.
K4 | |||||
DW1098 | |||||
1054 | |||||
DW10 | |||||
AW76 | 1095 | ||||
AK43 | 52 | ||||
32 | ADW987 | ||||
A98 | 43 | ||||
D832 | |||||
76 | |||||
K6 | |||||
K7652 |
Zmieńmy nieco poprzedni przykład. Nie każdy wpadnie na to, że przepuszczenie jest tu najwłaściwszym zagraniem.
Rozgrywający zabił królem w ręce i zagrał karo do waleta w stole. Analiza powinna być przeprowadzona dużo wcześniej, teraz nie ma czasu na namysł. Należy w tempie dołożyć 6. Czy będąc na miejscu rozgrywającego ściągnąłbyś teraz asa? Z pewnością nie. Rozgrywający przejdzie do ręki i ponowi impas karo. Niespodziewanie weźmiemy lewę na króla, odcinając rozgrywającego od dziadka.
K1098 | |||||
D108 | |||||
974 | |||||
W53 | |||||
AD2 | 743 | ||||
AK63 | 52 | ||||
AD83 | 102 | ||||
64 | AD10987 | ||||
W65 | |||||
W974 | |||||
KW65 | |||||
K2 |
W | N | E | S |
1
1 |
pas
pas |
1
3 |
pas
pas… |
W | N | E | S |
1
3 |
pas
pas… |
3¹
|
pas
|
¹ INWIT na co najmniej 6-kartowym kolorze z dwoma figurami
Kolejny przykład pokazuje, że sukces obrońców przy wykorzystaniu przepuszczenia wymaga czasem współpracy od obu partnerów.
Pierwszą lewę rozgrywający bije damą i gra trefla do dziesiątki w stole. Po zabiciu królem obrona jest bez szans – wobec tego puszczasz. Teraz rozgrywający wraca asem kier do ręki i gra trefla. Jeżeli N dołoży blotkę, to rozgrywający może się zorientować, że coś jest nie tak. Przy KWxx u N nie ma szans na realizację kontraktu, wobec czego może zabić asem, aby wygrać przy układzie, jaki jest w rzeczywistości. Natomiast jeżeli N dołoży w drugiej lewie treflowej waleta, to potwierdzi w oczach rozgrywającego rozkład trefli: KWx u N, xx u S. Rozgrywający ponownie zaimpasuje trefla i odetnie się od dziadka.
109 | |||||
10832 | |||||
DW109 | |||||
1065 | |||||
KD32 | W43 | ||||
ADW | 7654 | ||||
AK8 | 632 | ||||
AW4 | D87 | ||||
A876 | |||||
K9 | |||||
754 | |||||
K932 |
W | N | E | S |
2¹
2 |
pas
pas |
2²
3 |
pas
pas… |
W | N | E | S |
1
2³ 2 |
pas
pas pas |
1
2³ 3 |
pas
pas pas… |
¹ GF, ² brak trzech kontroli (negat) i ³ GF i odp. 0-3 pkt (powtórny negat)
Niekiedy należy przepuścić, aby uchronić swoje figury od wyimpasowania.
Wist D. Pierwszą lewę rozgrywający pobił królem i zagrał waleta trefl. Z twojej karty wynika, że rozgrywający chce dostać się do stołu, aby zaimpasować twojego drugiego króla kier. Nie możesz do tego dopuścić.
Puszczasz więc waleta treflowego. Rozgrywający przerzuca się więc na piki. Króla pik rutynowo przepuszczasz, damie pik też pozwalasz wziąć lewę, lecz dla waleta nie masz już skrupułów. Ściągasz fortę pik (partner pozbywa się dwóch trefli)i odchodzisz karem. Partner bierze tą lewę i dalej drąży kara. Rozgrywający bije królem, gra asa kier i damę kier, wpuszczając cię na króla. Jesteś zmuszony wyjść spod króla trefl i podarować rozgrywającemu ósmą wziątkę. Nic cię to jednak nie obchodzi, zdążyłeś już przecież obłożyć kontrakt.
ODBLOKOWANIE
AK6543 | |||||
432 | |||||
32 | |||||
32 | |||||
87 | D9 | ||||
KD5 | A76 | ||||
KDW9 | A1084 | ||||
AD108 | KW97 | ||||
W102 | |||||
W1098 | |||||
765 | |||||
654 |
W | N | E | S |
1 | pas | 3 | pas… |
Odblokowanie to pozbycie się karty, która mogłaby wziąć lewę, w celu umożliwienia wzięcia lewy partnerowi lub uchronienia się przed wpustką.
N zaatakował asem pik. Jeżeli wyrzucisz dwójkę pik, to strona NS będzie mogła wziąć jedynie trzy lewe pikowe, gdyż po zgraniu asa i króla pik, trzecią lewę tego koloru weźmiesz ty, a tak się składa, że nie posiadasz już więcej kart tego koloru. Jeżeli do asa odblokujesz się waletem, a do króla dziesiątką, wówczas twój partner zainkasuje pozostałe lewy pikowe, kładąc kontrakt bez dwóch.
932 | |||||
DW954 | |||||
876 | |||||
32 | |||||
KDW108 | 765 | ||||
A1087 | 32 | ||||
53 | AKD2 | ||||
AW | 9876 | ||||
A4 | |||||
K6 | |||||
W1094 | |||||
KD1054 |
W | N | E | S |
1
3 |
pas
pas |
2
4 |
pas
pas… |
W | N | E | S |
1
3 |
pas
pas |
2
4 |
pas
pas… |
Jak przydatne może być odblokowanie pokaże kolejny przykład.
Twój partner oddał wist atutowy, wziąłeś więc asem i kontynuowałeś pikiem. Rozgrywający wziął w ręce i zagrał asa kier. Czy mając damę kier zgrywałby asa? Potrzebne do impasu dojście do stołu przecież ma. A więc damę kier ma partner. Należy więc na asa kier wyrzucić króla, dopuścić partnera damą, a ten połączy atuty po raz trzeci.
32 | |||||
KDW10985 | |||||
W32 | |||||
3 | |||||
765 | AK4 | ||||
A76 | 432 | ||||
KD1098 | 654 | ||||
42 | AK65 | ||||
DW1098 | |||||
A7 | |||||
DW10987 |
W | N | E | S |
–
3 |
3
pas… |
ktr
|
pas
|
Niejednokrotnie należy odblokować się, aby znaleźć dojście do partnera, który ma rękę pełna fort. Oto efektowny przykład takiego odblokowania.
Twój partner atakuje królem kier. Tylko odblokowanie się asem karo w tej lewie umożliwi waszej stronie obłożenie kontraktu. W przeciwnym razie rozgrywający podegra dwukrotnie kara ze stołu i weźmie 9 lew bez dopuszczenia do ręki gracza N.
A1098432 | |||||
D10983 | |||||
D | |||||
D75 | K | ||||
AD5 | W108 | ||||
AW4 | 7652 | ||||
9653 | AK1087 | ||||
W6 | |||||
K976432 | |||||
K | |||||
W42 |
W | N | E | S |
1
3 |
2
pas… |
3¹
|
ktr
|
¹ GF pytanie o zatrzymanie
Odblokowanie może również służyć do stworzenia dojścia partnerowi, który będzie miał możliwość podegrania jakiegoś koloru
Twoją 10 pik zabił król ze stołu, a partner S odblokował się waletem. Przeciwnik zadysponował ze stołu waleta kier, partner dołożył dwójkę, a rozgrywający piątkę. Jest to kluczowy moment rozdania, albowiem musisz zrzucić w tej lewie damę trefl. Dzięki temu odblokowaniu się stworzysz dojście partnerowi, który po dostaniu się na rękę na treflowego waleta nie omieszka podegrać pików.
987 | |||||
W764 | |||||
DW985 | |||||
2 | |||||
AKD5 | 1064 | ||||
AD82 | 953 | ||||
10763 | K2 | ||||
A | KDW109 | ||||
W32 | |||||
K10 | |||||
A4 | |||||
876543 |
W | N | E | S |
1
2 3 |
pas
pas pas… |
2
3
|
pas
pas
|
W | N | E | S |
1
3 |
pas
pas… |
3¹
|
pas
|
¹ INWIT j/w
Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której będziesz pomagał rozgrywającemu w jego problemach z komunikacją.
Partner zawistował damą karo, ze stołu dwójka, wziąłeś na asa i odwróciłeś w karo z nadzieją zniszczenia przeciwnikowi komunikacji do dziadka. Rozgrywający zagrał teraz małego kiera. Musisz być czujny i wskoczyć królem. Gdybyś tego zaniechał, to rozgrywający po ściągnięciu asa trefl i pików wpuściłby cię na singlowego w tym momencie króla i byłbyś zmuszony wyjść w trefla stwarzając przeciwnikowi dojście do fort w dziadku.
ZRYWANIE KOMUNIKACJI ROZGRYWAJĄCEMU
975 | |||||
10 | |||||
W9765 | |||||
8432 | |||||
AKDW108 | 432 | ||||
AKD98 | 653 | ||||
10 | AD4 | ||||
A | W765 | ||||
6 | |||||
W742 | |||||
K832 | |||||
AD109 |
W | N | E | S |
2
2 3 4 4 6 |
pas
pas pas pas pas pas… |
2
2 3 4 5
|
pas
pas pas pas pas
|
W | N | E | S |
1
2¹ 3 4 6 |
pas
pas pas pas pas… |
1
2² 4 5
|
pas
pas pas pas
|
¹ GF, ² transfer na BA
Niejednokrotnie zdarza się, że jedyną możliwością obłożenia kontraktu jest zniszczenie jakiegoś ważnego dla rozgrywającego dojścia, zanim zdąży je efektywnie wykorzystać.
Przykład takiego zagrania.Wist zabiłeś asem, a od rozgrywającego spadł król. Sadząc po licytacji rozgrywający ma sześć pików i pięć kierów, z kompletem honorów w obu (zalicytował szlemika mając informacje jedynie o słabym ficie pikowym i jednym asie). Rozgrywający wyatutuje i zagra w kiery, przekona się, że odłożył się u ciebie walet, więc po dojściu na asa karo zaimpasuje ci tą figurę. Twoim zadaniem jest zagrać w karo, niszcząc niezbędne dojście i czekać z waletem kier na kładącą lewę.
CDN…
LINK do całości opracowania w tym testu z rozwiązaniami.
Poniżej link do wydruku w PDFie