Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Bez kategorii / Otwarcia i wejścia dwukolorowe

Otwarcia i wejścia dwukolorowe

Każdy dobry system powinien być konstruowany w oparciu o: frekwencyjność, kompatybilność i przyswajalność. A dla łatwiejszego zapamiętania wszelkich konwencji stosujemy odpowiednią mnemotechnikę. Najlepiej nam w tym celu posłuży analogia i wierszowanie. Tych samych schematów używamy wielokrotnie.

W Polsce najbardziej popularne są dwie różne od siebie szkoły. Stara bazująca na WILKOSZU i nowsza, oparta na MULTI. Obecnie coraz więcej zwolenników ma też podlimitowe 2 5-4 na kolorach starszych. I jest to trzecia ścieżka budowania systemu w oparciu o jak najczęstszą aktywność w licytacji.

Bardzo znane i dalej stosowane w licytacji dwustronnej, szczególnie po informacyjnym otwarciu przeciwnika 1, jest dwukolorowe 1 wskazujące układ 4 ST i 5 mł., niemalże identyczna konwencja jak kontra po otwarciu przeciwnika 1 .

Polskie dwukolorówki

Zamiana Wilkosza na Multi spowodowała także przearanżowanie odzywek 2 i 2, które teraz przyrzekają podlimitowe ręce w układzie co najmniej 5-4 z licytowanym kolorem pięciokartowym. 2 to 5 kierów i inna (4)5-tka, a 2 to pięć pików i młodsza piątka. Gdy jednak stosujemy podlimitowe otwarcie 2 na kolorach starszych to jest jeszcze prościej: 2 = 5 i 4mł. i analogicznie 2.

Minimalne wymagania systemowe jeśli chodzi o ocenę ręki:

  • angielska reguła mówi o 5 honorach: KD1063, 75, 2, DW954
  • honory skupione w długościach
  • porównywalne kolory pod względem wartości
  • mało lew defensywnych do max. 1,5 LD
  • ale im lepszy od przyrzeczonego skład tym mniejsze powyższe wymagania

Przegląd dwukolorówek rozpoczniemy od historycznej konwencji, która powoli przechodzi do lamusa.

Dwukolorówka Wilkosza

konwencję uzupełniają naturalne bloki 2/ i podlimitowe 2 5-5 na młodzieży

Jedna z najbardziej popularnych konwencji brydżowych używanych w Polsce, Która została opracowana przez arcymistrza międzynarodowego Andrzeja Wilkosza. Otwarcie 2 pokazuje rękę z siłą mniej, więcej 6-11 pkt i dwoma kolorami przynajmniej pięciokartowymi, gdzie jeden z tych kolorów musi być kolorem starszym. Obecnie konwencja ta jest niedozwolona na dużych turniejach brydżowych i określana bywa mianem HUM (z ang. highly unusual method), gdyż otwarcie 2 Wilkosza nie precyzuje żadnego koloru, jaki posiada otwierający. Licytując w obronie, przeciwko otwarciu Wilkoszem, nie mamy do czego się odnieść.

 Odpowiedzi i dalsza licytacja Odpowiedzi i licytacja po wejściu przeciwnika
 

  • 2 ♥ : negatywny wybór koloru, 2+♥; możliwe lepsze ♥ od ♠ jeśli przewidujemy misfity
    • pas : kolor kierowy, brak nadwyżek układowych
    • 2♠ : longer pikowy przy braku longera kierowego
    • 2BA(!) : szóstka pikowa przy piątce kierowej
    • 3♣/♦ : licytowana szóstka przy piątce kierowej
    • 3♥ : szóstka kierowa
  • 2♠ : negatywny wybór koloru, 3+♠
    • pas : kolor pikowy, brak nadwyżek układowych
    • 2BA : kolor kierowy i młodszy
    • 3♣/♦/♥ : boczny kolor przy pikach, nadwyżka układowa
  • 2BA : forsujące pytanie
    • 3♣ : ♣ i starszy, dalej :
      • 3♦ : pytanie
      • 3♥/♠ : Inwit jeżeli trafia w kolor otwierającego lub F jeżeli otwierający nie ma longera w tym kol., Flisz
    • 3♦ : ♦ i ♥
    • 3♥ : ♥ i ♠
    • 3♠ : ♠ i ♦
  • 3♣ : 6+♣, misfity w starszych
  • 3♦ : inwit, fit w obu starszych
  • 3♥ : blok, fit w obu starszych
  • 3♠ : trójkolorówka z krótkością ♥
  • 3BA : do gry
  • 4♣ : zalicytuj (lepszy) starszy transferem
  • 4♦ : zalicytuj starszy transferem
  • 2♦ (x) ?
    • pas : wyraża chęć gry jeżeli otwierający ma kara
      • xx : oba starsze
      • 2♥/♠ : licytowany kolor i ♣
    • xx : pytanie o kolor starszy
    • 2♥/♠/3♣: z własnego longera
    • reszta : bez zmian
  • 2♦ (2♥/♠)
    • x : kontra do długości
    • 2BA : pytanie
    • inne : do koloru
  • 2♦ (2BA)
    • x : karna
    • 3♣/♦/♥ : do koloru
  • 2♦ (wejście na wysokości trzech lub wyższe)
    • x : karna
    • 3BA : sign-off
    • najwyższy kolor (poza kolorem przeciwnika) : 6+kolor, F
    • kolor niższy (poza kolorem przeciwnika) : do koloru

 

2BA na młodszych

Jako otwarcie jest uzupełnieniem konwencji Wilkosz, a jako wejście, konwencji cue-bid Michaelsa.

Odpowiedzi i dalsza licytacja po otwarciu 2BA

  • pas : dużo w starszych
  • 3♣/♦ : do koloru
  • 3♥: relay uzgadniający być może ♣ i teraz:
    • 3♠: 1–2–5–5
      • 4♣ : o asy na ♣
    • 3BA: 2–1–5–5
      • 4♣ : o asy na ♣
    • 4♣: 1–1–6♦–5
      • 4♦ : zmienia atuty na ♦ i pyta o asy
    • 4♦: 1–1–5–6
      • 4♥ : o asy na ♣
    • 4♥: 0–3–5–5
      • 4♠ – o asy na ♣,
      • 4BA : o asy na ♦
    • 4♠: 3–0–5–5
      • 4BA -: o asy na ♣,
      • 5♦ : o asy na ♦
  • 3♠: relay uzgadniający ♦ i:
    • 3BA: 1–2–5–5
      • 4♣ : o asy na ♦
    • 4♣: 2–1–5–5
      • 4♦ : o asy na ♦
    • 4♦: 1–1–5–6 lub 1–1–6–5
      • 4♥ : o asy na ♦
    • 4♥: 0–3–5–5
      • 4♠ : o asy na ♦,
      • 4BA : o asy na ♣
    • 4♠: 3–0–5–5
      • 4BA : o asy na ♦,
      • 5♣ : o asy na ♣
  • 3BA : sign-off
  • 4-5♣/♦ : blok
  • 4♥/♠ : sign-off

Obrona po otwarciu 2BA

  • x : układ zrównoważony
  • 3♣/♦ : dwukolorówka na starszych z przewagą odpowiednio ♥/♠
  • 3♥/♠ : licytowany kolor starszy bez drugiego starszego

 

2BA Martensa zwane też jako Konstrukt/Destrukt

      Otwarcie 2BA oznacza:

  1. Destruktywny blok na ♣/♦
  2. Konstruktywny blok na ♥/♠
      Uzupełnienie 2BA wg Martensa
Odpowiedzi i dalsza licytacja

  • 3♣ : do koloru
  • 3♦ :  pytanie
    • 3♥ : ♣
    • 3♠ : ♦
    • 3BA : AKaDemia młodsza
    • 4♣/♦ : Namyats
    • 4♥/♠ : słabsze niż 4♣/♦ ale silniejsze niż otwarcia 4♥/♠
  • 3♥/♠ : naturalne, forsujące
  • 3BA : do gry
  • 2♦ = 5♥/♠ na ST
  • 2♥  = 5♥ i młodszy (5♣/♦)
  • 2♠  = 5♣ i 5♦
  • <= 2BA
  • 3♣/♦ = 7♣/♦, konstruktywne
  • 3♥/♠ = 6+ destruktywne
  • 4♣/♦ = lepsze niż Namyats  min. 1,5 LD
  • 4♥/♠ = blokujące, 0 LD

 

Popularne konwencje oznaczające wejścia dwukolorowe:

Michael’s, Unusual 1NT i Ghestem.

 

Ghestem

Dwukolorówki Ghestema od nazwiska twórcy, francuskiego brydżysty Pierre’a Ghestema są brydżową konwencją licytacyjną, w założeniu podobną do Cuebidów Michaels’a.

Po naturalnym otwarciu przeciwnika, bezpośrednie wejście jego kolorem pokazuje najniższy i najwyższy z pozostałych kolorów, 2BA pokazuje dwa najniższe kolory, a 3♣ pokazuje dwa najwyższe kolory:

 

Otwarcie: 1 1 1
 2 w kolor przeciwnika ♥ i ♣ ♠ i ♣ ♠ i ♣
 2BA ♣ i ♦ ♥ i ♣
 3♣ ♥ i ♦ 1♠ i ♦ ♠ i ♥

Gówną zaletą Ghestema w porównaniu z Michaelsem jest natychmiastowe pokazanie obu kolorów dwukolorówki, a główną wadą jest utrata naturalnej odzywki 3♣ i zawyżone wskazanie starszych po otwarciu 1♦.

 

Dwukolorowe 1BA

Dwukolorowe 1BA (ang. „Polish 1NT”, znane także jako „RAPTOR” – „wRAP around TORonto”) to brydżowa konwencja licytacyjna. Została opracowana najprawdopodobniej w Polsce na początku lat osiemdziesiątych (lub jeszcze w latach siedemdziesiątych) XX. wieku przez anonimowego autora. Według niektórych źródeł jest to szwedzka konwencja wymyślona przez Magnusa Lindvista, dodatkowo Kanadyjczyk Ron Sutherland opublikował tę konwencję w latach dziewięćdziesiątych pod nazwą „RAPTOR”.

Dwukolorowe 1BA jest popularną w Polsce konwencją obronną, po naturalnym otwarciu kolorem i pokazuje rękę w sile mniej więcej 10-15PH z układem 5♣ i czwórką starszą, a po otwarciu 1♥/♠ drugą czwórkę starszą i piątkę w kolorze młodszym. Konwencja ta rzadziej stosowana jest po otwarciu 1♣.

                1♦ 1BA pas ?                 1♥ 1BA pas ?                1♠ 1BA pas ?
 

·         2-3-4-5♣ nat zapór

·         2♦ inwit pkt fity w ST

·         2♥ słabe do koloru ST

·         2♠ NF z własnego

·         2BA silne pytanie

·         3♦ inwit układ fity w ST

·         3♥ blok z fitami w ST

·         3♠ inwit na własnym

·         3BA 4 ♥/♠ do gry

·         2♣ do młodszego

·         2♦ NF z własnego

·         2♥ inwit pkt fity w mł

·         3♣/♦ inwit na własnym

·         3♥ inwit układ fity w mł

·         2-3-4♠ z bilansu

·         2BA silne pytanie

·         3BA do gry

·         2♣ do młodszego

·         2♦ NF z własnego

·         2♠ inwit pkt fity w mł

·         3♣/♦ inwit na własnym

·         2-3-4♥ z bilansu

·         3♠ inwit układ fity w mł

·         2BA silne pytanie

·         3BA do gry

 

Znacznie zwiększymy frekwencyjność jeśli otwierać/wchodzić będziemy z układem 5-4+, przy czym licytowany kolor musi być pięciokartowy, a czwórka boczna solidna.

Jeszcze szybciej i skuteczniej będziemy blokować jeśli wprowadzimy do systemu otwarcie/wejście 2 trefl na kolorach starszych 5-4+. Wówczas bloki 2 kier i 2 pik będą z kolorami młodszymi.

 

Najbardziej popularną obecnie dwukolorówką używaną na otwarciu jest 2 w STARSZY. Wynika to bezpośrednio ze stosowania MULTI.

2/ = Polskie dwukolorówki uzupełniające 2 multi

uśredniona wersja polskich dwa, na bazie propozycji Marka Wójcickiego i Krzysztofa Jassema

Otwarcie  Odpowiedź Rebid otwierającego                                            i jego znaczenie oraz dalsza licytacja
2 = 5-10 hcp

5+ i 5+ /
lub
5/5

 2 do gry jeśli piki  pas = mam piki
 2 = góra otwarcia
 3 = /
 3 = /
 2 pyt. o 2-gi kol. 3 = / 3/3 uzgodnienie Cue-bid
3 inwit, nie forsuje może być z 2+
4 uzgodnienie  wezwanie do Cue
 3 = /  4 /3 uzgodnienie  Cue-bid
3 inwit, nie forsuje może być z 2+
4 uzgodnienie  wezwanie do Cue
 3 = /  4/4 uzgodnienie  Cue-bid
3 uzgodnienie  wezwanie do Cue
 3 nat GF  3 = automat  3 /4 /4 nat F
3 F z fitem 3+
 3/3 6+ nat, F1
2  = 5-10 hcp

5+ i 5+ /5

 2 pyt. o 2-gi kol.  3 = / dół  3/3 uzgodnienie  Cue-bid
3 STOPuj
4 uzgodnienie  wezwanie do Cue
 3 = / dół  4 /3 uzgodnienie  Cue-bid
3 STOPuj
4 uzgodnienie  wezwanie do Cue
 3 = / góra  3 inwit, nie forsuje może być z 2+
4 uzgodnienie  wezwanie do Cue
 3 = /  góra  4 uzgodnienie  wezwanie do Cue
3 nat GF  3 = automat  3 /4 /4 nat F
3 F z fitem 3+
3 /3 6+ nat, F1
Licytacja po interwencji
A) Po interwencji kontrą:
     rekontra = silna, wskazuje chęć łapania opozycji na kontrę karną;
2 = pytanie o drugi kolor otwierającego;
odejście w nowy kolor = sign-off;
podniesienie koloru otwarcia = blok;
B) Po interwencji kolorem:
      kontra = karna;
podniesienie koloru otwarcia = sign-off;
 nowy kolor = przed pasem – naturalne, forsujące; po pasie – do koloru partnera;

Polskie dwukolorówki

Na zakończenie przedstawiamy najnowszy trend dwukolorówek bazujący na otwarciu 2 na kolorach starszych, będący także uzupełnieniem spolszczonej wersji Multi.

WARUNKI:

  1. siła do założeń 3-8(9) przed partią i 6-10(11) po partii
  2. honory skupione w długościach, szczególnie w przypadku słabej ręki
  3. karta nie powinna zawierać 2 lew defensywnych
  4. na I i II ręce solidnie, na III może być rozchwiane, a na IV po trzech pasach konstruktywne w sile 9-11 pkt
  5. wejście po 1 przeciwnika solidne na pozycji bezpośredniej i przysłabione na wygasającej
  • 2* = 5-4 ST (w założeniach przedpartyjnych dopuszczalne 4-4)
  • 2 = 5 kierów i 4+mł.
  • 2 = 5 pików i 4+mł.
  • 2* = co najmniej 5-5 mł. (w założeniach przedpartyjnych dopuszczalne 5-4)

Zarówno 2 jak i 2 może mieć różne znaczenie w zależności od pozycji. I tak na trzeciej ręce można stosować 2 w znaczeniu przysłabionego Precision. Natomiast 2coraz częściej służy do pokazania ręki zrównoważonej w sile 18-21 pkt, a dopiero na wejściu przyrzeka jakiś przedział** 5-5 mł.

**

  1. amerykański – pełny zakres siły od 5 do 30 pkt
  2. mini-maxi 5-10 lub 17+ pkt
  3. polski – 7-13 pkt
  4. mini – 5-10 pkt (najczęściej stosowany)

 

OTWARCIA DWUKOLOROWE

W N E S
2 pas ?

kiery i pik, co najmniej 5-4


  • pas = misfity w ST, dużo trefli i bez szans na dograną
  • 2 = pyt. o układ, bez nadziei na końcówkę
  • 2/ = NF, wybór koloru do gry
  • 2 = GF, pytanie o układ i siłę
  • 3 = INV do kierów
  • 3 = INV do pików
  • 3 = NF, blok
  • 3/4 = do gry

W N E S
2 pas ?

kiery i młodszy, co najmniej 5-4+/


  • pas = wiele słabych i średnich rąk nie gwarantujących wygranie końcówki
  • 2 = NF, mam niezłe, długie piki i raczej krótkość kier
  • 2 = GF, pytanie (GF z jednym wyjątkiem)
  • 3 = NF, do mł. koloru partnera: pasuj z treflami lub popraw z karami
  • 3 = INV do końcówki kierowej
  • 3 = NF, blok
  • 3 = INV na pikach, nat.
  • 3* = NF, do gry. Można też grać jako blokujące z fitami w mł. (wtedy żeby zagrać 3 trzeba przejść najpierw przez 2)
  • 4* = GF, splinter, ustala kiery. Można również stosować 4 jako pasuj/popraw
  • 4 = NF, do gry, słabe lub silniejsze
  • 4 = do gry
  • 4 = F, pyt. o asy na 5 wartości, ustalone kiery
  • 5 = NF, do gry, na własnym kolorze
  • 5 = NF, blok

* w zależności od przyjętych ustaleń


W N E S
2 pas ?

analogicznie jak po otwarciu 2