Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Rozgrywka / komunikacja / Planowanie rozgrywki

Planowanie rozgrywki

Nikogo nie trzeba przekonywać, że planowanie swoich poczynań ma sens nawet jeśli czasem lubimy zachować się spontanicznie. W brydżu planowanie wygrywa. W każdej dziedzinie. Dobrze jest mieć przynajmniej zaczątek planu licytacji, obrony czy to rozgrywki. Jak się ocenia najwięcej kontraktów zostało przegranych w pierwszej lewie. Dlaczego? Już wiecie. Zabrakło planu. Nie śpieszcie się. Ogarnijcie sytuację. Zróbcie przegląd „wojska” i zastanówcie się nad strategią. Poniższa procedurka pozwoli Wam częściej zwyciężać przy zielonym stoliku.

PLAN ROZGRYWKI w BA

1. Echa licytacji

Licytacja prawie zawsze daje wskazówki, nawet wtedy, gdy przeciwnicy nie licytowali. Wówczas należy się zastanowić dlaczego np. nie weszli kolorem itp..

2. Analiza i wnioski z wistu

Wist niesie więcej informacji niż można byłoby się spodziewać na pierwszy rzut oka. Bywa, że obrońca męczy się długo zanim wyjdzie. Najchętniej wyszedłby z sali gry. Takie zachowanie nie może uciec Waszej uwadze.

3. Lewy do wzięcia

  • pewne w 100% to takie, które są do natychmiastowego wykorzystania
  • potencjalne, możliwe do wzięcia po wyrobieniu

4. Szanse

  • źródła – zdarza się, że potencjalne lewy są w kilku kolorach
  • rodzaje: łączone (gdy mamy czas na połączenie szans w dwóch, trzech kolorach i gdy jedna zawiedzie sprawdzimy następną) i rozłączne polegające na wyborze procentowo najlepszej szansy z braku możliwości sprawdzenia innych

5. Komunikacja

Musimy nie rzadko przewidzieć kolejne posunięcia, policzyć czy też wykreować dojścia.

6. Zagrożenia

Trzeba spróbować przewidzieć co może pójść źle i pomyśleć czy jesteśmy w stanie się przed tym zabezpieczyć, np. jak nie dopuścić niebezpiecznego przeciwnika do wistu.

KW98
K8
32
AK765
1074 6532
DW105 964
A1067 DW98
D9 W108
AD8
A732
K54
432

Dżentelmeni nie biją dam, nawet cudzych

Rozgrywamy kontrakt 3 z ręki S po szybko oddanym wiście w D. Nikt nie interweniował. Liczymy lewy pewne: 4 pikowe, 2 kierowe i 2 treflowe. Brakuje jednej do wypełnienia zobowiązania. Potencjalne lewy leżą w treflach. Jest też pewne zagrożenie. Jeśli oddamy trefla obrońcy E to podegra on kara i przegramy. Nawet jeśli nie widzimy kart tak jak tutaj to jednak takie zagrożenie musimy zdiagnozować i brać pod uwagę. Co możemy zrobić aby się zabezpieczyć. Powinniśmy zagrać trefla z ręki i wypatrywać D od gracza W. Jeśli dołoży blotkę to zabijemy asem i wrócimy do ręki by ponowić zagranie. Gdy D pojawi się na stole to ją przepuścimy. Manewr nazywa się całus albo ukłon dla królowej. Dzięki niemu nie dopuścimy niebezpiecznego przeciwnika. Gdy tak się nie stanie to znów zabijemy figurą w stole i zagramy na szansę trzeciej damy u W. Gdy damę będzie miał jednak E to zostanie ostatnia deska ratunku jaką jest posiadanie przez E również A. W każdym razie w ten sposób grając zrobimy wszystko aby nie dopuścić groźnego E.

Uwaga: nie wolno grać asa ani króla ze stołu bo sprytny W mógłby do naszej figury dołożyć damę aby się odblokować i uwolnić od wpustu. Oba zagrania należy wykonać z ręki do figur dziadka.


7. Wdrożenie odpowiedniej techniki rozgrywkowej

Po przeanalizowaniu pierwszych sześciu punktów zastosowanie odpowiedniej techniki nie powinno już być bardzo trudne. Warto jednak zapoznać się z jak największą gamą manewrów, aby odpowiednie zagranie wykonać przy stole w tempie. Dobrze na początek zapamiętać choć kilka przykładów rozgrywki pojedynczego koloru.

PLAN ROZGRYWKI w KOLOR

1. Echa licytacji
2. Analiza i wnioski z wistu


3. Lewy do oddania

W odróżnieniu od planowania rozgrywki w bez atu przy kolorowej lepiej skoncentrować się nad kartami przegrywającymi.

4. Szanse neutralizacji przegrywających:

  • przebitki
  • zrzucenie na forty innego koloru

5. Komunikacja
6. Zagrożenia
7. Wdrożenie odpowiedniej techniki rozgrywkowej

CDN…

Pomocne pliki:

PBN do maszyny powielającej i wygodnego prezentowania rozdań między innymi na rzutniku czy ekranie komputera. Jednak aby go otworzyć potrzebny jest programik bridgevu, który można ściągnąć ze strony: http://www.haroldschogger.com/videos.htm

 

Attachments