Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Bez kategorii / Szanse rozłączne

Szanse rozłączne

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

 Szanse rozłączne to takie, które istnieją w rozdaniu, ale z pewnych przyczyn nie da się ich połączyć i musimy wybierać, na którą zagrać.

PREZENTACJA WYNIKÓW: TC

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

 1

AKW98
432
732
KW
D753
1098 AKW
D AKW9854
98752 AD3
10642
D765
106
1064

 

W N E S

pas

5

1

pas

pas

ktr

4

5/6

3

pas

pas…

Który impas ma sens?

Wist 6

Możemy wykonać tylko jeden impas. Wydaje się, że treflowy ma więcej szans na wzięcie 12 lew. A może to sprawa losowa?


 2

D42
98743
8
AW54
KW863 10975
KDW52 106
K3 W1074
2 D97
A
A
AD9652
K10863
W N E S

2¹

pas

pas…

pas

5

 

pas

3

pas

 

1

4

6

 

W N E S

3³

pas…

5

 

pas

pas

 

2²

7

 

Partner oszalał lub wierzy w naszą moc rozgrywki

¹ Michael’s czyli 5-5 na kolorach starszych,

² MINI-MAXI młode kolory 5-5,

³ kiery lepsze od pików, co najmniej 5-4

Wist 10

Licytacja podpowiada rozkład. Jeśli zagramy A i karo to nieco rozjaśni się skład W, a jeśli zaimpasujemy D to weźmiemy 13 lew.


 3

D3
105
104
AKW9876
AW52 10987
AW94 KD76
K9863 D2
W 432
K64
832
AW75
D105
W N E S

1

ktr

4

3

pas

pas…

pas

4¹

 

pas

pas

pas

 

Trudna gra

¹ oba kolory starsze

Wist A

Niby z pozoru proste rozdanie. Jednak tkwią w nim ukryte pułapki. Wist A i pierwszy skrót. Trzeba dosyć wcześnie impasować piki aby wyrobić sobie dwie lewy, co da łącznie z trzema przebitkami treflowymi, dwoma lewami karowymi i trzema atutami 10 lew. Najważniejsza wydaje się kolejność zagrań. Bijemy trelfa i gramy karo. Ani raz nie ściągamy atutów zanim nie zaimpasujemy raz pika.


 4

A62
65
KD2
D10753
W983 D75
W1074 K983
W963 104
8 9642
K84
AD2
A875
AKW
W N E S
pas

pas…

1

 

pas

 

6

 

W N E S
pas

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

2¹

6

 

Pistolet wycelowany… i trzeba decydować

¹ sztuczny GF lub co najmniej INV

Wist 9

Pobłądziliśmy w licytacji i trzeba zjeść tę żabę. Wist w 9 odbiera nam szansę wcześniejszego sprawdzenia czy dzielą się kara. Chcieliśmy sprawdzić szane zagrania szlema i wylądowaliśmy w szlemiku z jedną szansą z dwóch. Musimy wybrać w pierwszej lewie. W tym celu ważymy szanse procentowe: impas 50% vs podział 36%.


 5

A8743
AK6
AK764
D965
54 W872
ADW62 974
DW10532 98
KW102
D1093
K10853
W N E S

2

pas

pas

pas

pas

1

3

4

4

5

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

4

5

5

5

 

Lekka szamotanina w licytacji

Wist 8

Jeżeli E dokłada dwa razy do trefla to przebijemy wszystkie. A co jeśli atuty są 4:0? To wtedy wypromujemy przeciwnikowi E dwie lewy na D i 9. Aby uniknąć takiego scenariusza trzeba zaimpasować kiera, aby na czwarte serce pozbyć się jednego krzaczka. U kogo impasować? To chyba wiadomo z licytacji. Długość pikowa także powinna być u E. Od czego zaczynamy? Chyba od przebicia trefla w stole.


 6

D105
AKW
K109
D843
AK9643 7
963 D42
W AD8763
AW7 652
W82
10875
542
K109
W N E S

1

2

1

pas…

pas

2

 

pas

pas

 

Czasem skrzydłowi pomagają

Wist K

… i przytomna zmiana na 3. S podkłada K. Gramy trzy razy atuty i N jedyne co może nam odebrać to D i A. 9 lew i gdyby nie przytomny odwrót w trefla byłoby 10.


 7

KW8
W1096
A1054
62
94 D7632
D82 A
W76 K982
DW1087 943
A105
K7543
D3
AK5
W N E S

pas

pas

2

4

pas

pas…

1

2

 

W N E S

pas

pas…

3¹

 

pas

 

1

4

 

Ciężki żywot uciśnionego

¹ Mixed raise 6-9 pkt, cztery atuty

Wist D

Zanim zagramy atuty powinniśmy wyeliminować trefle. A nóż przytrafi się taka sytuacja jak w diagramie. Zawodowy brydżysta po wzięciu asem kier zagra w miarę szybko, ale amator będzie lekko sapał, wzdychał… Zorientujemy się, ze nie ma łatwego odjazdu.


 8

DW103
W9
A1042
D1042
K4 8652
854 1063
K73 D95
AK865 W93
A97
AKD72
W864
7

 

W N E S
1

pas

pas

pas…

pas

1

2

 

1

pas

pas

 

1

2

3

 

Przeciągałka skuteczna nawet na arcymistrzów

¹ negatywny wybór koloru

Wist 9

2 jest bezproblemowe, ale nie daje dobrego wyniku. 3 po treflowym gra się niewygodnie bo grozi oddanie czterech trefli i K. Ale jeśli się przeciągnie kiery to dyskomfort najpierw dotyka gracza W. Będzie musiał wysinglować K. Wtedy zagramy A i karo. E weźmie i zagra w pika, ale na straży będziemy mieć A i W. Łącznie zgromadzimy: 5 kierów, trefla, pika i 2 kara.