KBT2 wyrabianie lew
Tematyka zajęć: wist z sekwensu, branie lew, forta, wytrącenie asa i odblokowanie.
Każdy dealer rozgrywał kontrakt 1
i w każdej grze celem było wzięcie jak największej ilości lew. Obrońcy wistowali w najdłuższy i zarazem najlepszy swój kolor.
1 |
543 | ||||
| AKD2 | |||||
| AK | |||||
| 8765 | |||||
| A | ![]() |
10987 | |||
| 3 | W10987 | ||||
| DW10987 | 654 | ||||
| W9432 | 10 | ||||
| KDW62 | |||||
| 654 | |||||
| 32 | |||||
| AKD | |||||
PLAN po wiście w
W:
- LEWY PEWNE to te, które możemy wziąć natychmiast i jest ich 8:
-,
AKD,
AK i
AKD. - LEWY POTENCJALNE czyli możliwe do wyrobienia: 3-4 pikowe zależnie od podziału tego koloru,
2 i
8 jeśli karty w rękach przeciwników podzielą się dokładnie 3-3, ale należy wziąć pod uwagę, że gracz E wyszedł zapewne z najdłuższego swojego koloru i równy podział kierów jest mało prawdopodobny. - SZANSE: największe nadzieje daje kolor pikowy i od tego koloru należy rozpocząć rozgrywkę.
- ZAGROŻENIA: nie wolno nam rozpoczynać gry od grania
AK, gdyż wyswobodzilibyśmy w ten sposób niższe karty w ręce gracza W, który po dojściu
A mógłby wziąć aż 4 lewy karowe.
2 |
10987 | ||||
| W1098 | |||||
| 654 | |||||
| 52 | |||||
| 543 | ![]() |
KDW2 | |||
| AKD2 | 654 | ||||
| AK | 32 | ||||
| W1098 | AKD3 | ||||
| A6 | |||||
| 73 | |||||
| DW10987 | |||||
| 764 | |||||
PLAN po wiście w
D:
- LEWY PEWNE: 9:
-,
AKD,
AK i
AKDW. - LEWY POTENCJALNE: 3-4 pikowe zależnie od podziału tego koloru i
2 jeśli karty w rękach przeciwników podzielą się dokładnie 3-3. - SZANSE: największe nadzieje na dodatkowe lewy daje kolor pikowy i od tego koloru należy rozpocząć rozgrywkę.
- ZAGROŻENIA: nie wolno nam rozpoczynać gry od grania
AK, gdyż wyswobodzilibyśmy w ten sposób niższe karty w ręce gracza S, który po dojściu
A mógłby wziąć aż 4 lewy karowe.
3 |
543 | ||||
| AKD2 | |||||
| A4 | |||||
| W1053 | |||||
| 87 | ![]() |
A962 | |||
| 873 | W109 | ||||
| KDW1098 | 765 | ||||
| 76 | 984 | ||||
| KDW10 | |||||
| 654 | |||||
| 32 | |||||
| AKD2 | |||||
PLAN po wiście w
K:
- LEWY PEWNE: 8:
-,
AKD,
A i
AKDW. - LEWY POTENCJALNE:
2 jeśli karty w rękach przeciwników podzielą się dokładnie 3-3. - SZANSE: największe nadzieje na dodatkowe lewy daje co prawda kolor pikowy, ale niesie także ryzyko oddania inicjatywy obrońcy W, który ma dużo kar i gdy dojdzie do głosu to nam zabierze sporo lew w tym kolorze. Polegamy zatem jedynie na szansie kierowej.
- ZAGROŻENIA: oddanie inicjatywy grozi utratą kontroli nad rozdaniem i wzięciem mniejszej ilości lew niż 8.
4 |
AK | ||||
| 654 | |||||
| 876 | |||||
| KDW43 | |||||
| 10987 | ![]() |
543 | |||
| W109 | AKD2 | ||||
| DW109 | AK | ||||
| A10 | 8765 | ||||
| DW62 | |||||
| 873 | |||||
| 5432 | |||||
| 92 | |||||
PLAN po wiście w
K:
- LEWY PEWNE: 9:
-,
AKDW,
AKDW i
A. - LEWY POTENCJALNE: w zasadzie brak.
- ZAGROŻENIA: kara są zablokowane i należy starannie zaplanować grę.
Bijemy
A, odblokowujemy
AK po czym dostajemy się do ręki W
W. Gramy
DW i dopiero teraz zabieramy resztę lew kierowych.
PODSUMOWANIE
WIST czyli pierwsze wyjście
Na pierwsze wyjście wybieramy kartę z najdłuższego koloru. Jeśli mamy karty po kolei czyli DW10xx, KDWxxx to wistujemy najwyższą z nich informując partnera, że mamy kolejne. Tego typu zbitki nazywamy sekwensami. Jeśli kolor jest gorszy np.: KW852 to wychodzimy tzw. czwartą najlepszą kartą licząc od góry. Z jeszcze gorszego koloru np.: 108632 wychodzimy drugą kartą od góry informując partnera o jego słabej jakości.
ROZGRYWKA
Polega na policzeniu zarówno lew pewnych jak i tych potencjalnych czyli możliwych do zdobycia. Operację taką nazywamy wyrabianiem lub fortowaniem lew, stąd kartę, którą – mówiąc po staropolsku – wyswobodzimy nazywamy fortą. Trzeba także zwrócić uwagę na zagrożenia czyli co ewentualnie może pójść nie tak jakbyśmy tego oczekiwali.
Następne spotkanie
Otwarcie 1
(pierwsze kroki w licytacji), doskonalenie rozgrywki.




