Rozgrywka

Podstawowe techniki

Manewr Guillemarda

Jest to podstawowy manewr, z uwagi na możliwość częstego zastosowania. Zawsze wtedy kiedy jest potrzeba wzięcia czterech lew w kolorze 7-kartowym, szanse na to możesz zwiększyć stosując właśnie manewr Guillemarda. Rzecz polega na wykorzystaniu szansy, że w pzrypadku braku podziału 33 w takim kolorze, broniacy, który jest w tym kolorze krótki, nie będzie miał także atutów. Trochę to na razie zagmatwane, więc prosty przykład dla wyjaśnienia tematu:

xxx

Dxx

xxxx

xxx

xx

xx

Dxxx

AKDxx

Wxx

Wxxx

KWx

Wxx

AKDxx

AKxx

Ax

xx

Rozgrywasz po jednostronnej licytacji kontrakt 4. W zawistował A, K oraz damą trefl, którą przebiłeś. Zakładając podział atu 3-2 masz dziewięć lew pewnych. Dziesiątą możesz wziąć tylko w kierach. W normalny sposób to jest jednakl niemożliwe, gdyż zastałeś niekorzystny podział tego koloru. I to jest właśnie moment w którym powinieneś zastosować manewr Guillemarda: ściągnąć tylko dwa razy atu, a następnie zgrać kiery, czwarego prtzebijając atutem na stole. Jak widać mimo braku podziału, weźmiesz dziesięć lew - W, bowiem, który miał tylko dwa kiery nie ma już atutów.

Na co należy jeszcze zwrócić wuwagę: ten manewr jest zupełnie bezpieczny. Nawet gdyby W był w posiadaniu trzech pików i zabił trzeciego kiera granego przez ciebie, nic nie tracisz. Nadal jesteś bez jednej, bo przebijesz na stole czwartego kiera.

Poniżej jeszcze jeden przykład, tym razem kolor ośmiokartowy

KDx

Kxx

Ax

Axxxx

Wxx

W10xx

DWxxx

x

xx

x

xxxx

KDWxxx

Axxxx

ADxxx

Kx

x

Rozgrywasz 7 po wiście blotką trefl. Widać, że gdyby piki i kiery się podzieliły to 13 lew miałbyś z góry. Należy się jednak zabezpieczyć przed takim układem jaki wystąpił grając: króla i damę pik, następnie dwa razy kiery. Jeśli się podzieliły, to ściągamy ostatniego atuta i pokazujemy karty. A jeśli nie ma podziału, to próbujemy przebić czwartego kiera na stole ostatnim atutem. Jak widać w tym przypadku przyniosło to sukces.

© 2008 jafo