Rozgrywka

Taktyka rozgrywki

Postępowanie z atutami

Rozgrywający kolor atutowy musi pamietać, że atu to źródło lew zarówno dla niego jak i przeciwnika. Jest oczywiste, że w przypadku kiedy dojdziemy do wniosku, że nie potrzebujemy wykorzystywać naszych atutów do przebitek, powinniśmy jak najszytbciej odatutować czyli odebrać atuty przeciwnikom.

Co jednak robić kiedy przeciwnikowi został biorący atut? Jest to zależne od sytuacji, ale na ogół korzystnym dla rozgrywającego sposobem jest pozostawienie takiego atuta w spokoju. Łatwo zauważyć, że ewentualna przebitka takim atutem nie przyniesie stronie broniącej dodatkowej lewy.

AKxx

Kxx

Kx

Axxx

10x

xxxx

Dxx

KDxx

Dxx

DWx

Wxxx

Wxx

Wxxx

Axx

Axxx

xx

Kontrakt 4. Wist królem trefl został przepuszczony, następnego trefla zabiłeś asem. Po zgraniu dwóch atutów okazało się że u przeciwników została dama pik. Jeśli teraz po raz trzeci zagrasz w piki, to zabraknie ci lew. Weźmiesz 3 lewy pikowe, dwie kierowe, dwie karowe, jedną treflową i jedną przebitkę na sole lub w ręce czyli dziewięć. Jeśli zaś pozostawisz damę pik u przeciwnika, to uda ci się wykorzystać wszystkie swoje atuty (dwie przebitki karo i dwie przebitki trefli w ręku) i weźmiesz 10 lew.

Odatutować powinieneś nawet w tedy, kiedy przeciwnik posiada najwyższe atuty.

xxxx

ADx

AKxx

Kx

KD10

Wxxx

10xxx

Dx

AW

xx

Wx

Wxxxxxx

xxxx

Kxx

Dxx

Axx

Tradycyjnie rozgrywasz kontrakt 4. W zawistował blotką kier. Twoim zadaniem jest wzięcie trzech lew kierowych, trzech karowych, dwóch treflowych i dwóch pikowych (jedna naturalna a druga przebitkowa). Gdybyś jednak zaniedbał odatutowania, poprzez przynajmniej dwukrotne zagranie w atu, to E przebiłby trzecie karo. Byłaby to czwarta lewa obrońców, bo W i tak na swoje trzy piki musi wziąć. Po dwukrotnym odatutowaniu, pozostała u przeciwników figura pik nie jest już groźna - przebitka nią nie przyniesie straty lewy.

Niekiedy nie możemy pozwolić sobie na całkowite odatutowanie. Wtedy wyjściem może być częściowe odatutowanie, czyli pozbawienie atutów tylko jednego przeciwnika. Taka potrzeba wystąpi na ogół gdy:

S,obie

xxx

Kxx

KDxx

xxx

KDx

xxx

Axxx

ADx

Wxxxx

Wx

xx

W10xx

Ax

ADxxx

W10x

Kxx

1 - ktr - 2 - pas

3 - pas - pas - pas

Grasz kontrakt 3 po wiście królem pik. Pika przepuściłeś aby zerwać komunikację potrzebną do podegrania króla trefl. Damę pik zabiłeś asem. Widać, że masz pewnych tylko 6 lew i aby zrealizować kontrakt musisz jeszcze wziąć trzy lewy karowe. Jeśli jednak odatutujesz do końca, to W zabije dopiero trzecie karo i nie będziesz miał dojścia do dobrego kara na stole. Jeśli z kolei w ogóle zrezygnujesz z atutowania, to W zabije drugie karo, a następnie trzecie pośle do przebitki. Wyjściem z sytuacji jest właśnie częściowe odatutowanie: zagranie A i D kier, a nastęnie granie w kara. W nie ma skutecznej obrony - król atu stanowi dojście do czwartego kara na stole.

Axxx

x

AKx

KDxxx

xx

KDWxx

xxx

Axx

DWxxx

xxxx

xx

xx

Kx

Axx

DWxxx

Wxx

Tym razem po jednostronnej licytacji grasz 6. W zaatakował królem kier, którego zabiłeś asem. Twoją szansą na sukces jest kolor treflowy. Nie możesz jednak w pełni odatutować, bo po oddaniu się w trefla przeciwnicy ściągneliby dwa kiery. Rozegranie trefli przed atutowaniem grozi z kolei przebitką. Wyjściem z sytuacji jest znowu tylko dwukrotne zagranie kar. Trzecie karo na stole będzie stanowiło zatrzymanie w kierach.

Przy kontraktach kolorowych ważne jest zachowanie kontroli nad kolorem atutowym. Rzecz na ogół sprowadza się do takiego rozegrania koloru atutowego aby zachować w nim trzymanie. Jeśli mamy do rozegrania kolor w na przykład takiej konfiguracji: Axxx - xxxx, to należy wyjść najpierw blotką a następnie asem, a nie na odwrót.

S,NS

xxx

xx

ADxx

DWxx

KDx

DW10xxx

x

Axx

Wx

xx

xxxx

K10xxx

Axxxx

AKx

KWxx

x

1 - 2 - 2 - pas

4 - pas - pas - pas

Wist damą kier, E dołożył na parzystą. Do oddania masz dwa piki, trefla i kiera. Musisz jednego kiera przebić wiec na stole. Wcześniej jednak trzeba odatutować czyli odebrać przeciwnikom niebiorące atuty - w tym przypadku dwa. Po zagraniu asem pik, stracisz jednak kontrolę nad kolorem atutowym. Przeciwnik po dojściu na drugiego atuta, odegra jeszcze figurę w tym kolorze, uniemożliwiając przebitkę. Taka sytuacja nie nastąpi jeśli zagrasz najpierw blotkę a dopiero potem asa pik.

Kontrolę nad atutami możesz stracić także, gdy w którymś momencie przeciwnik będzie miał więcej atutów niż ty. Taka sytuacja może wystąpić jeśli przeciwnicy zagrają na skrót atutowy, czyli będą zmuszali cię do przebitek atutami z dluższej ręki. Podstawową obroną przeciwko skrótowi atutowemu jest zrzucenie przegrywającej na przegrywającą.

E,NS

KDx

DWx

Kxxx

xxx

x

xxxx

DWx

AKDxx

Wxxxx

xx

xxx

Wxx

AWxx

AK10x

Axx

xx

pas - 1NT - 2 - 3

pas - 3 - pas - 4

pasy

Niestety, z uwagi na brak trzymmania trefl, nie mogliście zagrać kontraktu firmowego i gracie kontrakt na siedmiu atutach. W zawistował A, K i damą trefl. Do oddania są dwa trefle i karo. Po przebiciu trzeciego trefla atutem oddasz jednak także lewę na blotkę atu, gdyz przeciwnik w tym momencie uzyska przewagę atutową. Obroną jest zrezygnowanie z przebitki oraz zrzucenie i tak przegrywającego kara. Kontynuacja treflem nie jest już groźna, bo możesz go przebić na stole wysokim atutem.

© 2008 jafo