Rozgrywający kolor atutowy musi pamietać, że atu to źródło lew zarówno dla niego jak i przeciwnika. Jest oczywiste, że w przypadku kiedy dojdziemy do wniosku, że nie potrzebujemy wykorzystywać naszych atutów do przebitek, powinniśmy jak najszytbciej odatutować czyli odebrać atuty przeciwnikom.
Co jednak robić kiedy przeciwnikowi został biorący atut? Jest to zależne od sytuacji, ale na ogół korzystnym dla rozgrywającego sposobem jest pozostawienie takiego atuta w spokoju. Łatwo zauważyć, że ewentualna przebitka takim atutem nie przyniesie stronie broniącej dodatkowej lewy.
AKxx Kxx Kx Axxx |
||
10x xxxx Dxx KDxx |
Dxx DWx Wxxx Wxx |
|
Wxxx Axx Axxx xx |
Kontrakt 4. Wist królem trefl został przepuszczony, następnego trefla zabiłeś asem. Po zgraniu dwóch atutów okazało się że u przeciwników została dama pik. Jeśli teraz po raz trzeci zagrasz w piki, to zabraknie ci lew. Weźmiesz 3 lewy pikowe, dwie kierowe, dwie karowe, jedną treflową i jedną przebitkę na sole lub w ręce czyli dziewięć. Jeśli zaś pozostawisz damę pik u przeciwnika, to uda ci się wykorzystać wszystkie swoje atuty (dwie przebitki karo i dwie przebitki trefli w ręku) i weźmiesz 10 lew.
Odatutować powinieneś nawet w tedy, kiedy przeciwnik posiada najwyższe atuty.
xxxx ADx AKxx Kx |
||
KD10 Wxxx 10xxx Dx |
AW xx Wx Wxxxxxx |
|
xxxx Kxx Dxx Axx |
Tradycyjnie rozgrywasz kontrakt 4. W zawistował blotką kier. Twoim zadaniem jest wzięcie trzech lew kierowych, trzech karowych, dwóch treflowych i dwóch pikowych (jedna naturalna a druga przebitkowa). Gdybyś jednak zaniedbał odatutowania, poprzez przynajmniej dwukrotne zagranie w atu, to E przebiłby trzecie karo. Byłaby to czwarta lewa obrońców, bo W i tak na swoje trzy piki musi wziąć. Po dwukrotnym odatutowaniu, pozostała u przeciwników figura pik nie jest już groźna - przebitka nią nie przyniesie straty lewy.
Niekiedy nie możemy pozwolić sobie na całkowite odatutowanie. Wtedy wyjściem może być częściowe odatutowanie, czyli pozbawienie atutów tylko jednego przeciwnika. Taka potrzeba wystąpi na ogół gdy:
S,obie |
xxx Kxx KDxx xxx |
|
KDx xxx Axxx ADx |
Wxxxx Wx xx W10xx |
|
Ax ADxxx W10x Kxx |
||
1 - ktr - 2 - pas 3 - pas - pas - pas |
Grasz kontrakt 3 po wiście królem pik. Pika przepuściłeś aby zerwać komunikację potrzebną do podegrania króla trefl. Damę pik zabiłeś asem. Widać, że masz pewnych tylko 6 lew i aby zrealizować kontrakt musisz jeszcze wziąć trzy lewy karowe. Jeśli jednak odatutujesz do końca, to W zabije dopiero trzecie karo i nie będziesz miał dojścia do dobrego kara na stole. Jeśli z kolei w ogóle zrezygnujesz z atutowania, to W zabije drugie karo, a następnie trzecie pośle do przebitki. Wyjściem z sytuacji jest właśnie częściowe odatutowanie: zagranie A i D kier, a nastęnie granie w kara. W nie ma skutecznej obrony - król atu stanowi dojście do czwartego kara na stole.
Axxx x AKx KDxxx |
||
xx KDWxx xxx Axx |
DWxxx xxxx xx xx |
|
Kx Axx DWxxx Wxx |
Tym razem po jednostronnej licytacji grasz 6. W zaatakował królem kier, którego zabiłeś asem. Twoją szansą na sukces jest kolor treflowy. Nie możesz jednak w pełni odatutować, bo po oddaniu się w trefla przeciwnicy ściągneliby dwa kiery. Rozegranie trefli przed atutowaniem grozi z kolei przebitką. Wyjściem z sytuacji jest znowu tylko dwukrotne zagranie kar. Trzecie karo na stole będzie stanowiło zatrzymanie w kierach.
Przy kontraktach kolorowych ważne jest zachowanie kontroli nad kolorem atutowym. Rzecz na ogół sprowadza się do takiego rozegrania koloru atutowego aby zachować w nim trzymanie. Jeśli mamy do rozegrania kolor w na przykład takiej konfiguracji: Axxx - xxxx, to należy wyjść najpierw blotką a następnie asem, a nie na odwrót.
S,NS |
xxx xx ADxx DWxx |
|
KDx DW10xxx x Axx |
Wx xx xxxx K10xxx |
|
Axxxx AKx KWxx x |
||
1 - 2 - 2 - pas 4 - pas - pas - pas |
Wist damą kier, E dołożył na parzystą. Do oddania masz dwa piki, trefla i kiera. Musisz jednego kiera przebić wiec na stole. Wcześniej jednak trzeba odatutować czyli odebrać przeciwnikom niebiorące atuty - w tym przypadku dwa. Po zagraniu asem pik, stracisz jednak kontrolę nad kolorem atutowym. Przeciwnik po dojściu na drugiego atuta, odegra jeszcze figurę w tym kolorze, uniemożliwiając przebitkę. Taka sytuacja nie nastąpi jeśli zagrasz najpierw blotkę a dopiero potem asa pik.
Kontrolę nad atutami możesz stracić także, gdy w którymś momencie przeciwnik będzie miał więcej atutów niż ty. Taka sytuacja może wystąpić jeśli przeciwnicy zagrają na skrót atutowy, czyli będą zmuszali cię do przebitek atutami z dluższej ręki. Podstawową obroną przeciwko skrótowi atutowemu jest zrzucenie przegrywającej na przegrywającą.
E,NS |
KDx DWx Kxxx xxx |
|
x xxxx DWx AKDxx |
Wxxxx xx xxx Wxx |
|
AWxx AK10x Axx xx |
||
pas - 1NT - 2 - 3 pas - 3 - pas - 4 pasy |
Niestety, z uwagi na brak trzymmania trefl, nie mogliście zagrać kontraktu firmowego i gracie kontrakt na siedmiu atutach. W zawistował A, K i damą trefl. Do oddania są dwa trefle i karo. Po przebiciu trzeciego trefla atutem oddasz jednak także lewę na blotkę atu, gdyz przeciwnik w tym momencie uzyska przewagę atutową. Obroną jest zrezygnowanie z przebitki oraz zrzucenie i tak przegrywającego kara. Kontynuacja treflem nie jest już groźna, bo możesz go przebić na stole wysokim atutem.
© 2008 jafo