Rozgrywka

Taktyka rozgrywki

Niebezpieczny przeciwnik

Podczas rozgrywania kontraktu, często trzeba uświadomic sobie, który z przeciwników stanowi dla nas zagrożenie. Swoją rozgrywką będziemy się starali nie dopuścić takiego gościa do głosu. Pojęcie niebezpiecznego przeciwnika jest zwiazane z sytuacjami:

Przeciwnik z fortami

Pierwszy przypadek jest najczęstszy, zwłaszcza przy kontraktach bezatutowych. Najprostszą bronią jest przepuszczenie drażliwego koloru kilka razy. Ile razy należy przepuścić - to zależy od tego przed jakim układem chcemy się zabezpieczyć Na przykład jesli mamy taki oto kolor: Axx-xxx i możemy w nim oddać co najwyżej 3 lewy, to wystarczy przepuścić tylko raz. Zabezpieczamy się przed rozkładem 5-2 w tym kolorze. Przykład problemowy z jednego ze starych Brydżów:

A7

10762

DW973

K5

KD62

AW

1086

AD63

Po jednostronnej licytacji grasz 3NT. Przeciwnik zawistował piątką kier, a E podłożył króla. Grozi ci oddanie dwóch kar i trzech kierów. można sobie wyobrazić taki scenariusz: zabijasz asem i grasz w karo, jako pierwszy dochodzi przeciwnik z krótkimi kierami, gra blotkę a partner zabija figurą i odwraca w kiery. W tym momencie ma on dwie forty w tym kolorze i figurę na dojście, a ty masz tyllko osiem lew. Problem znika jeśli przepuścisz pierwszego kiera. Teraz po dojściu figurą karo E albo nie ma już kiera, więc przeciwnicy nie wyfortują tego koloru, albo ma jeszcze kiera, ale w tym momencie podział jest 4-3 i oddasz tylko dwa kiery i dwa kara.

Po przerwaniu komunikacji pomiędzy przeciwnikami, dalsza rozgrywka często sprowadza się do takiego rozgrywania pozostałych kolorów aby dopuszczać do głosu obrońcę, który nie ma fort.

Axx

AKx

A10xx

Kxx

KDxxx

xx

Dxx

Dxx

Wxx

Wxxxx

xx

Wxx

xx

Dxx

KWxx

Axxx

Jako S rozgrywasz 3NT po wiście w pika. Piki dwa razy przepuściłeś, trzeciego zabiłeś asem. Trzeba teraz rozstrzygnąć, który z przeciwników jest posiadaczem ewentualnych dwóch dobrych pików i karo zaimpasować w drugą stronę.

Niedopuszczenie do głosu niebezpiecznego przeciwnika może się czasem nawet wiązać ze stratą lewy lub z rozegraniem koloru na mniejszą szansę ( tu może mieć na przykład zastoosowanie impas Czekańskiego)

S,NS

Dxx

D9x

A10xx

Dxx

Axx

Kxxxx

Dx

AKx

1 - 1 - 2 - pas

3NT - pasy

2 - oznaczało inwit z fitem pikowym, następnie S przyjął inwit zgłaszając skład zrównoważony i trzymanie, a N to uszanował. Prawy przeciwnik zawistował blotką pik, podłozyłeś damę ze stołu, która wzięła lewę. Co dalej?

Masz 6 pewnych lew, brakuje trzech, które trzeba wziąć w kierach. Niebezpiecznym przeciwnikiem jest W, który ponadto posiada zapewne asa kier. Można zagrać na drugiego asa u W, lepszym sposobem jest jednak założenie że ma on poza asem jeszcze waleta lub dziesiątkę w tym kolorze. Prawidłowa rozgrywka więc, to blotka do króla, a następnie po odwrocie pikowym, zagranie blotką kier do dziewiątki na stole. Zauważ, że rozgrywka kierow daleka była od bezpiecznej rozgrywki zalecanej przez podręczniki dla tak rozłożonego koloru.

Innym sposobem na zneutralizowanie niebezpiecznego przeciwnika jest wczesne wytrącenie dojścia do niego

E,-

AKx

KDWx

K10x

W10x

xx

xxxxx

Dxxx

Kx

DW10xxx

A

xx

xxxx

xx

xxx

AWxx

ADxx

E blokował pikami, po czym doszliście do kontraktu firmowego. W zawistował pikiem. Po zabiciu asem widać, że jedyne dojście do E to as kier, bo kolory młdsze można impasować w stronę przeciwnika bezpiecznego. Gdybyśmy zaczęli od impasu w kolorze młodszym, W zagrałby po raz drugi piki po czym miałby dojście do partnera asem kier. Jeśli natomist w drugiej lewie zagramy króla kier, wytrącimy asa i E nie będzie już groźny.

Troche bardziej skomplikowane sytuacje zostaną jeszcze przedstawione w rozdziale o technikach specjalnych - na przykład manewr z Bath.

Obrona przed podegraniem

Obrona sprowadza się do takiego rozgrywania kolorów bocznych aby dopuszczać do głosu przeciwnika siedzącego za podgrywalnym honorem. Znowu przykład quizowy z "Brydża":

mecz
obie po

752

754

AK3

AD108

AKW98

K32

74

KW5

Jak rozgrywasz 4 po wiście w karo?

Grozi podegranie króla kier, powinieneś zrobić wszystko aby lewy pikowej nie wziął E, a tak się może stać jeśli ma on cztery atuty. Kolor atutowy powinieneś więc rozegrać następująco: zagrać blotkę ze stołu a następnie podłożyć kartę wyższą od karty dołozonej przez E. Nastepnie zagrywamy figurą pik i w razie potrzeby impasujemy u E, to co mu pozostało.

Kolejny przykład - podobna sytuacja, lecz trochę inne rozwiązanie.

ADW

xxx

AKW10

AW10

Kxxxx

DWx

xxx

xx

10xx

A10xx

Dxxx

xx

xx

Kxx

xx

KDxxxx

Rozgrywasz w meczu kontrakt 5 po wiście treflowym. Niebezpieczny przeciwnik to E, więc impasy robimy w stronę W, zakładając, że E ma przynajmniej jedną kluczową figurę (pik lub karo). Rozgrywka: dwa razy atutujemy, nastepnie gramy asa, króla i waleta karo, na którego zrzucamy pika. W zapewne odwróci w pika, zabijamy asem i ekspasujemy króla u W.

Jeszcze jeden przykład. Tym razem wykorzystujemy manewr przegrywająca na przegrywającą

W,WE

DWx

xx

Dxx

Kxxxx

xx

ADWxx

AKxx

xx

xx

10xx

Wxxxx

DWx

AKxxxx

Kxx

x

Axx

1 - pas - pas - 1

2 - 2 - pas - 4

pasy

Wist asem karo, a nastepnie zmiana ataku na pik. Jak wynika z licytacji - do oddania są cztery lewy: dwie kierowe karo i trefl. Jedyne wyjście - takie rozegranie kar aby nie dopuścić gracza E. Ściągamy atu, następnie gramy damę karo, zrzucając trefla. Żadne zagranie ze strony W nie jest grożne. Trefle wyrabiamy przebitką a dojście stanowi atut. W rezultacie oddaliśmy tylko dwa kara i kiera.

Obrona przed promocją

Jak w pozostałych sytuacjach na ogół obrona sprowadza się do zerwania komunikacji realizowanego najczęściej przez przepuszczenie. Oto prosty przykład:

S,-

xxx

AKW10x

xx

Kxx

KDWxx

x

KWxx

Wxx

10x

D9xx

Dxxxx

xx

Axx

xxx

Ax

ADxxx

1 - 1 - 2 - pas

3 - pas - 4 - pasy

W zawistował królem pik. Jeśli zabijemy tą lewę od razu asem, to E po dojściu na damę kier, skomunikuje się z partnerem pikiem, a ten zagrywając po raz czwarty w ten kolor wypromuje mu następnie dziewiątkę atu.

Zachowanie kontroli atutowej

Temat został już przybliżony w rozdziale o postępowaniu z atutami więc tylko jeden prościutki przykład wykorzystujący aspekt niebezpiecznego przeciwnika.

xx

xxx

ADxx

AKxx

Kxxx

ADx

xxx

DWx

D10xx

xx

Wxxx

10xx

AWx

KW10xx

Kx

xxx

S rozgrywa kontrakt 4 po wiście damą trefl. Przede wszystkim widać, że potrzebna jest przebitka jednego pika na stole. Piki trzeba jednak tak rozegrać aby nie doszedł E, przeciwnicy byliby bowiem w stanie trzy razy połączyć atu. Należy więc zagrać do waleta (jeśli E podłożyłby figurę, to zabić asem a następnie samemu zagrać waletem).

© 2008 jafo