Rozgrywka

Techniki specjalne

Techniki komunikacyjne
Manewr z Bath

Jest to najbardziej elementarny manewr. Ma na celu uniemożliwienie wistującemu kontynuacji koloru bez straty lewy. Polega na powstrzymaniu się od zabicia asem w takich sytuacjach (lub analogicznych):

xxx
KD10x
xxx
AWx
Axx
KD10x
xxx
Wxx
Całus dla królowej

Manewr polega na powstrzymaniu się od zabicia damy, mimo posiadania AK, w celu niedopuszczenia do głosu niebezpiecznego przeciwnika

AKxxx
Dx
Wxx
xxx
AKxxx
Dxx
Wxx
xx

Jeśli niebezpiecznym przeciwnikiem jest E, powinniśmy zagrać z ręki blotkę. Gdy W dołoży damę - przepuszczamy, w przeciwnym wypadku zabijamy asem, przechodzimy do ręki powtarzamy manewr.

Scissors coup

Manewr ma na celu zerwanie komunikacji lub niedopuszczenie do głosu przeciwnika, który może dać przebitkę lub podegrać figurę. Polega na przepuszczeniu lub zrzuceniu przegrywającej na przegrywającą. Kilka przykładów zastosowaań:

KDxx

x

xx

KWxxxx

Axx

KWxx

Dxxxx

x

xx

xxxx

KWxx

Axx

W10xx

ADxx

Ax

Dxx

S gra kontrakt 3. Wist blotką trefl, E zabił asem i odwrócił w trefla. Lewy przeciwnik przebił i zagrał w karo. W podłożył króla. Jeśli po zabiciu asem zagrasz w atu, W skomunikuje się z partnerem karami i dostanie kolejną przebitkę. Przerwiesz komunikację grając asa kier a następnie damę kier. Podłożonego króla należy przepuścić wyrzucając ze stołu karo.

xx

Kxx

Axxxx

AKW

A10xxx

DW10

Dxx

xx

DWxx

xxxx

KWx

xx

Kx

Ax

xx

D10xxxx

Kontrakt 5. W zawistował damą kier. Największe szanse daje wyrobienie kar, tak aby nie dopuścić gracza E, który może podegrać pika. Najlepiej przepuścić damę kier, w dalszej kolejności wyrzucając na kiera karo.

Manewr Josephine

Podłożenie figury ze stołu z konfiguracji K10x lub D10x w sytuacji kiedy wiadomo, że asa i waleta ma prawy przeciwnik. Uniemożliwia to kontynuację koloru bez straty lewy.

K10x
xx
AWxxx
Dxx
D10x
xxx
AWxx
Kxx

Przykładzik zastosowania manewru josephine:

N, obie

K10x

Wxxx

KDx

Kxx

xx

Dxxx

Axx

10xxx

AW9xx

Kxx

x

DWxx

Dxx

A10

W10xxxx

Ax

Po otwarciu N 1 prawy obrońca wszedł 1 po czym jako S grasz 3NT. Wist blotką pik, ze stołu król, E po zabiciu asem nie może kontynuować pików więc gra damę trefl. Zabijamy figurą i wyrabiamy kara. Dzięki manewrowi josephine zyskaliśmy dodatkowe tempo potrzebne do wyrobienia bocznego koloru.

© 2008 jafo