Jest to najbardziej elementarny manewr. Ma na celu uniemożliwienie wistującemu kontynuacji koloru bez straty lewy. Polega na powstrzymaniu się od zabicia asem w takich sytuacjach (lub analogicznych):
xxx | ||
KD10x | xxx | |
AWx |
Axx | ||
KD10x | xxx | |
Wxx |
Manewr polega na powstrzymaniu się od zabicia damy, mimo posiadania AK, w celu niedopuszczenia do głosu niebezpiecznego przeciwnika
AKxxx | ||
Dx | Wxx | |
xxx |
AKxxx | ||
Dxx | Wxx | |
xx |
Jeśli niebezpiecznym przeciwnikiem jest E, powinniśmy zagrać z ręki blotkę. Gdy W dołoży damę - przepuszczamy, w przeciwnym wypadku zabijamy asem, przechodzimy do ręki powtarzamy manewr.
Manewr ma na celu zerwanie komunikacji lub niedopuszczenie do głosu przeciwnika, który może dać przebitkę lub podegrać figurę. Polega na przepuszczeniu lub zrzuceniu przegrywającej na przegrywającą. Kilka przykładów zastosowaań:
KDxx x xx KWxxxx |
||
Axx KWxx Dxxxx x |
xx xxxx KWxx Axx |
|
W10xx ADxx Ax Dxx |
S gra kontrakt 3. Wist blotką trefl, E zabił asem i odwrócił w trefla. Lewy przeciwnik przebił i zagrał w karo. W podłożył króla. Jeśli po zabiciu asem zagrasz w atu, W skomunikuje się z partnerem karami i dostanie kolejną przebitkę. Przerwiesz komunikację grając asa kier a następnie damę kier. Podłożonego króla należy przepuścić wyrzucając ze stołu karo.
xx Kxx Axxxx AKW |
||
A10xxx DW10 Dxx xx |
DWxx xxxx KWx xx |
|
Kx Ax xx D10xxxx |
Kontrakt 5. W zawistował damą kier. Największe szanse daje wyrobienie kar, tak aby nie dopuścić gracza E, który może podegrać pika. Najlepiej przepuścić damę kier, w dalszej kolejności wyrzucając na kiera karo.
Podłożenie figury ze stołu z konfiguracji K10x lub D10x w sytuacji kiedy wiadomo, że asa i waleta ma prawy przeciwnik. Uniemożliwia to kontynuację koloru bez straty lewy.
K10x | ||
xx | AWxxx | |
Dxx |
D10x | ||
xxx | AWxx | |
Kxx |
Przykładzik zastosowania manewru josephine:
N, obie |
K10x Wxxx KDx Kxx |
|
xx Dxxx Axx 10xxx |
AW9xx Kxx x DWxx |
|
Dxx A10 W10xxxx Ax |
Po otwarciu N 1 prawy obrońca wszedł 1 po czym jako S grasz 3NT. Wist blotką pik, ze stołu król, E po zabiciu asem nie może kontynuować pików więc gra damę trefl. Zabijamy figurą i wyrabiamy kara. Dzięki manewrowi josephine zyskaliśmy dodatkowe tempo potrzebne do wyrobienia bocznego koloru.
© 2008 jafo