Gra na odwróconą rękę polega na dokonywaniu przebitek w ręce, która pierwotnie była dłuższa (z ręki ręka bazowej). Przy omawianiu postępowania z atutami była mowa o tym, że takie przebitki nie przynoszą rozgrywającemu korzyści. Gra na odwróconą rękę stanowi odstępstwo od tej zasady. Postępowanie takie, w niektórych sytuacjach jest właściwe:
Powodzenie gry na odwróconą rękę warunkuje:
DW10 Axxx AKWx xx |
||
AK98x x xxx DWxx |
Grasz kontrakt 4 po wiście K kier. Jest kilka możliwości rozegrania ale najbardziej szansowna jest gra na odwróconą ręke. Praktycznie wystarczy zastać podział kar nie gorszy niż 4-2. Kiera należy przebić, dojść A do stołu, przebić kolejnego kiera i dojść K do stołu i przebić ostatniego kiera. Następnie odejść karem. Dziesiątą lewę da przebicie kara ze stołu.
Przykład z kryterium do Kadry Narodowej w 2005 r
N, WE |
KW109 AKD8 A AD103 |
|
D42 762 KW1093 62 |
765 5 652 KW9874 |
|
A83 W10932 D874 5 |
Po jednostronnej licytacji Jakub Kotorowicz rozgrywał . Wist kierowy zabił asem, zagrał asa trefl i trefla przebił 9 w ręce. Wrócił na stół K i przebił kolejnego trefla. W dwóch ostatnich lewach ujawnił się rozkład kierów i trefli. Teraz wrócił do stołu A i przebił damę trefl ostatnim atutem. Znając rozkład trefli i kierów trafnie zdiagnozował umiejscowienie D - zaimpasował ją od razu waletem, po czym ściągnął ostatnie atu obrońcy.
Gra na odwróconą rękę może być też skuteczną obroną przeciwko skrótom atutowym, powodującym, że obrońcy zyskają przewagę atutową
AKx D10x xxxx KWx |
||
DW10xx KWxx x D10x |
Rozgrywasz 4 po wiście 2, W zabija asem i odwraca blotką karo. Grając w tradycyjny sposób, czyli ściągając atu a następnie wyrabiając kiery i trefle, zabraknie jednego tempa. Przeciwnicy dwukrotnie zagrają w karo i uzyskają przewagę atutową. Z drugiej strony zaniechanie atutowania i próba wyrobienia kolorów bocznych może skończyć sie przebitką. Rozgrywkę uzależniamy od dalszych poczynań obrońców. Zagrane karo przebijamy i gramy blotkę trefl. Jeśli lewa zostanie zabita asem i nastąpi odwrót niekarowy, powracamy do pierwotnej koncepcji ściągnięcia atu i wyrobienia kierów. Jeśli przeciwnicy zagrają karo lub przepuszczą trefla sami dobrowolnie przebijamy karo i zagrywamy kiera. Dalsza rozgrywka sprowadzać się będzie do przebicia ostatniego kara, czym wyeliminujemy ten kolor u przeciwników (wist). Następnie ściągniemy atu i będziemy grali w kiery.
Na odwróconą rękę można niekiedy zagrać po odatutowaniu, kiedy u przeciwnika zostaje biorące atu. Przykład z Quizy brydżowe Macieszczaka i Mikke
E, WE |
D862 A54 KD108 K4 |
|
W9 106 7653 W10762 |
AK10743 DW9 2 A93 |
|
5 K8732 AW94 D85 |
Po licytacji, w której E sprzedał 6 pików rozgrywasz 4. Wist W a następnie blotka w tym kolorze, dołożyłeś blotki ze stołu, drugiegio pika przebijając atutem w ręce. Jest tylko dziewięć lew, dziesiątą mogła by być przebitka treflowa ale grozi zagranie w pika na promocję. Częściowe odatutowanie też może okazać się nieskuteczne - jeśli E jest posiadaczem trzech kierów, po dojściu A, ściągnie nam po prostu ostatniego kiera ze stołu. Rozwiązaniem jest rozgrywka na odwróconą rekę. Ściągamy dwa razy atu kończąc w stole i gramy blotkę trefl spod króla. E nie może wskoczyć aby nie wyrobić dwóch lew treflowych, bieżemy więc lewę damą. Następnie dochodzimy dwa razy karami i przebijamy dwa piki i gramy kara.
© 2008 jafo