Gra na odwróconą rękę polega na dokonywaniu przebitek w ręce, która pierwotnie była dłuższa (z ręki ręka bazowej). Przy omawianiu postępowania z atutami była mowa o tym, że takie przebitki nie przynoszą rozgrywającemu korzyści. Gra na odwróconą rękę stanowi odstępstwo od tej zasady. Postępowanie takie, w niektórych sytuacjach jest właściwe:
Powodzenie gry na odwróconą rękę warunkuje:
|
DW10 Axxx AKWx xx |
||
|
AK98x x xxx DWxx |
Grasz kontrakt 4 po wiście K kier. Jest kilka możliwości rozegrania ale najbardziej szansowna jest gra na odwróconą ręke. Praktycznie wystarczy zastać podział kar nie gorszy niż 4-2. Kiera należy przebić, dojść A do stołu, przebić kolejnego kiera i dojść K do stołu i przebić ostatniego kiera. Następnie odejść karem. Dziesiątą lewę da przebicie kara ze stołu.
Przykład z kryterium do Kadry Narodowej w 2005 r
| N, WE |
KW109 AKD8 A AD103 |
|
|
D42 762 KW1093 62 |
765 5 652 KW9874 |
|
|
A83 W10932 D874 5 |
Po jednostronnej licytacji Jakub Kotorowicz rozgrywał . Wist kierowy zabił asem, zagrał asa trefl i trefla przebił 9 w ręce. Wrócił na stół K i przebił kolejnego trefla. W dwóch ostatnich lewach ujawnił się rozkład kierów i trefli. Teraz wrócił do stołu A i przebił damę trefl ostatnim atutem. Znając rozkład trefli i kierów trafnie zdiagnozował umiejscowienie D - zaimpasował ją od razu waletem, po czym ściągnął ostatnie atu obrońcy.
Gra na odwróconą rękę może być też skuteczną obroną przeciwko skrótom atutowym, powodującym, że obrońcy zyskają przewagę atutową
|
AKx D10x xxxx KWx |
||
|
DW10xx KWxx x D10x |
Rozgrywasz 4 po wiście 2, W zabija asem i odwraca blotką karo. Grając w tradycyjny sposób, czyli ściągając atu a następnie wyrabiając kiery i trefle, zabraknie jednego tempa. Przeciwnicy dwukrotnie zagrają w karo i uzyskają przewagę atutową. Z drugiej strony zaniechanie atutowania i próba wyrobienia kolorów bocznych może skończyć sie przebitką. Rozgrywkę uzależniamy od dalszych poczynań obrońców. Zagrane karo przebijamy i gramy blotkę trefl. Jeśli lewa zostanie zabita asem i nastąpi odwrót niekarowy, powracamy do pierwotnej koncepcji ściągnięcia atu i wyrobienia kierów. Jeśli przeciwnicy zagrają karo lub przepuszczą trefla sami dobrowolnie przebijamy karo i zagrywamy kiera. Dalsza rozgrywka sprowadzać się będzie do przebicia ostatniego kara, czym wyeliminujemy ten kolor u przeciwników (wist). Następnie ściągniemy atu i będziemy grali w kiery.
Na odwróconą rękę można niekiedy zagrać po odatutowaniu, kiedy u przeciwnika zostaje biorące atu. Przykład z Quizy brydżowe Macieszczaka i Mikke
| E, WE |
D862 A54 KD108 K4 |
|
|
W9 106 7653 W10762 |
AK10743 DW9 2 A93 |
|
|
5 K8732 AW94 D85 |
Po licytacji, w której E sprzedał 6 pików rozgrywasz 4. Wist W a następnie blotka w tym kolorze, dołożyłeś blotki ze stołu, drugiegio pika przebijając atutem w ręce. Jest tylko dziewięć lew, dziesiątą mogła by być przebitka treflowa ale grozi zagranie w pika na promocję. Częściowe odatutowanie też może okazać się nieskuteczne - jeśli E jest posiadaczem trzech kierów, po dojściu A, ściągnie nam po prostu ostatniego kiera ze stołu. Rozwiązaniem jest rozgrywka na odwróconą rekę. Ściągamy dwa razy atu kończąc w stole i gramy blotkę trefl spod króla. E nie może wskoczyć aby nie wyrobić dwóch lew treflowych, bieżemy więc lewę damą. Następnie dochodzimy dwa razy karami i przebijamy dwa piki i gramy kara.
© 2008 jafo