Rozgrywka

Techniki specjalne

Techniki związane z atutowaniem
Parada

Ma zastosowanie w sytuacjach, kiedy nie można w normalny sposób wyipasować atutów znajdujących się u przeciwnika (na przykład z uwagi na ich zbyt małą ilość). Koniecznym warunkiem przeprowadzenia parady jest możliwość skrócenia dłuższej ręki tyle razy, aby zrównać się z przeciwnikiem. Z powyższego wynika, że koniecznym warunkiem jest odpowiednia liczba dojść do krótszej ręki. Nierzadko wymaga to wykonania impasu, który normalnie nie byłby potrzebny lub przebijania dobrych kart.

S, obie

xx

AKxx

AK10

xxxx

x

DWxx

Wxx

Axxx

Kxxx

10xx

xxxx

xx

ADW10xx

xx

Dxx

KD

Po jednostronnej licytacji grasz szlemika pikowego po wiście A i trefl. Zagrałeś do asa kier, zaimpasowałeś pika, doszedłeś ponownie do stołu kierem i wykonałeś kolejny impas, E nie dodał jednak do koloru. Jedyna możliwość wyimpasowania drugiego w tym momencie króla to parada. Jak wiadomo musisz przede wszystkim skrócić się dwa razy, aby mieć taką ilość atutów jak E, a następnie jeszcze dojść do stołu aby zagrać trefla w poniższej końcówce:

-

xx

nieistotne

Kx

-

AD

-

Jednym słowem potrzebne są trzy dojścia do stołu a widać tylko dwa. Trzecim dojściem jest dziesiątka karo o ile stoi impas waleta. Gramy więc blotkę karo, impasujemy dziesiątką, przebijamy kiera, blotką do asa karo przebijamy kiera, blotka do króla karo i w powstałej końcówce z diagramu, gramy trefla ze stołu.

DW

AD10

AK

KDW653

8

KW8

1098532

1082

K752

7532

DW6

A9

A109643

964

74

74

Kontrakt 6, wist 10. Kontrakt należy rozgrywać następująco: karo zabite asem, dwa razy impas pika, K. E zabije asem i odwróci na przykład w trefla. Następnie odgrywamy K, przebijamy trefla, impasujemy dziesiątką kier (!), przebijamy kolejnego trefla, impasujemy damą kier. Powstała końcówka:

-

A

-

W6

nieistotne

K7

-

D

-

A10

9

-

-

Zagrany ze stołu trefl stawia E w sytuacji bez wyjścia, zarówno przebicie jak i zrzucenie D nie spowoduje przegrania kontraktu. Zwróć uwagę na koniecznośc wykonania podwójnego impasu kier. W końcowym etapie manewru, jeśli masz wziąć wszystkie lewy nie możesz mieć w ręce żadnych przegrywających kart. W przeciwnym wypadku zostałbyś łatwo położony - na graną w końcówce kartę W położyłby atuta. Rozdanie pochodzi z książki Brydż racjonalny Bronisława Stefanowskiego. Źródło: Encyklopedia brydża.

Niekiedy, jeśli posiadamy możliwość oddania lewy, paradę można wyegzekwować dopuszczając w końcówce do ręki przeciwnika. W takiej sytuacji ilość potrzebnych dojść do stołu jest mniejsza. Poniżej rozdanie z kryterium Kadry Narodowej 2005. Rozgrywał Grzegorz Narkiewicz

S,NS

W1092

W4

AK8

KD64

K8643

D876

-

10952

D

9532

W9752

W83

A75

AK10

D10643

A7

Kontrakt 6, wist 4. Rozgrywka potoczyła się tak: pik zabity asem, karo do króla, trzy razy trefle (na ostatniego został zrzucony pik), następnie przebicie czwartego trefla atutem (E zrzucił kiera). Teraz Narkiewicz Zagrał figury kierowe i kiera przebił i ściągnął króla karo. W trzykartowej końcówce:

W109

-

nieistotne

-

W97

7

D10

Odszedł pikiem i musiał jeszcze dostać dwie lewy na D10 karo.

Manewr złodziejski

Manewr polega na wzięciu lewy niebiorącym atutem z dłuższej ręki. Typowe układy (atu - pik):

-

xx

-

-

xx

-

A

-

A

x

-

x

Gramy ze stołu blotkę kier, jeśli E przebije biorącym atutem, zrzucamy przegrywające karo, jeśli wyrzuci boczny kolor przebijamy atutem.

-

xx

-

A

A

-

-

x

A

x

-

x

Również gramy ze stołu kiera, przebijając atutem. Wykorzystujemy sznsę, że W, który ma biorący atut ma też kiera.

Przykład zastosowania wielokrotnego manewru złodziejskiego przez duńskiego brydżystę Thorvalda Aagarda

Mecz
W,-

K7

AK4

D876

A532

W10952

72

KW53

K9

-

DW1063

10942

W1074

AD8643

985

A

D86

Kontrakt 4, wist w kiera. Rozgrywający zabił na stole i zagrał A(!), przekonując się o super niekorzystnym podziale atutów. Teraz zagrał A, doszedł do stołu K, przebił karo, wrócił A, przebił kolejne karo, doszedł do dziadka ponownie K i przebił ostatnie karo. W ten sposób zdobył lewy na wszystkie atuty w ręce, ponadto dwa kiery, karo i trefla - w sumie dziesięć lew. Źródło: Świat brydża 2/2003

Manewr diabelski

Umożliwia wyimpasowanie figury atu pomimo braku odpowiedniej ilości atutów. W porównaniu z paradą odkładające się atuty są za dłuższą ręką. Warunkiem powodzenia manewru diabelskiego jest wyeliminowanie wszystkich biernych kart u obrońcy który ma dłuższe atuty, oraz skrócenie ręki podstawoej do co najwyżej takiej liczby atutów jaką ma przeciwnik. Typowe układy końcowe (atu pik):

AW

-

x

Dxx

-

-

nieistotne

Kx

x

-

Gramy z ręki blotkę kier, W musi dokonać podbitki, przebijamy na stole wyżej. Następnie przebijamy karo figurą atu w ręce.

A

xx

-

Kx

-

x

-

A

xx

DW

x

-

Zagrywamy z ręki kiera wpuszczając E, do tej lewy W zrzuca karo. Na zagraną blotkę karo wstawiamy damę, obojętnie co zrobi W bierzemy oba atuty.

AKW

ADx

Axx

Axxx

Dxxx

W10xx

KWx

Dx

x

xxxx

Dxxxx

Wxx

109xxx

Kx

Kx

Kxxx

Kontrakt 6. Wist waletem kier zabijamy asem i gramy asa pik, przechodzimy do ręki królem karo i gramy blotkę do waleta pik. W tym momencie okazuje się, dama atutowa nie jest do wyimpasowania. Aby przeprowadzić manewr złodziejski musimy wyeliminować boczne kolory i dokonać redukcji atutów w ręce. Gramy topy w kolorach czerwonych, przebijamy karo, następnie gramy króla i asa trefl. Dochodzi do sytuacji analogicznej jak na drugim diagramie:

A

-

-

xx

Dx

10

-

-

-

x

D

W

109

-

-

x

Gramy trefla ze stołu zapuszczając E, lewy przeciwnik wyrzuca kiera. Po dowolnym odwrocie ze strony E musimy jeszcze wziąć dwa atuty.

Podwójny manewr diabelski

Jest to manewr bardzo trudny i rzadko stosowany. Manewr stosowany jest w konfiguracji A10xx - K9xx, w której nie możemy oddać lewy. Jak widać alternatywą jest 6% szansa DW sec. Istota manewru polega na eliminacji bocznych kart i redukcji koloru atutowego, doprowadzając do sytuacji jak na diagramie (atu - pik):

K10x

-

Dxx

-

Wx

x

K9

x

Zagrywamy blotkę kier z ręki, podłożoną blotkę atu nadbijamy dziesiątką, a damę królem. W tym ostatnim przypadku impasujemy w drugim ruchu waleta.

Maksy
E,NS

K754

K975

7

DW103

DW106

D42

2

98762

92

W3

DW4109864

A4

A83

A1086

AK53

K5

3  - ktr  - pas - 4

pas - 5 - pas - 6

pasy

Rozgrywał mało znany brydżysta angielski po wiście karowym. Zabił asem i odwrócił K, E zabił i odszedł w ten kolor. Rozgrywający odegrał następnie króla karo (W nie pprzebił, tylko zrzucił trefla), topy pikowe, na damę trefl wyrzucił pika (E również nie raczył przebić). Teraz przebił trefla, przebił karo, przebił pika i w końcówce trzykartowej odszedł karem. W podłozył damę atu, która została nadbita królem ze stołu. Impas waleta dokończył dzieła. Żródło: Quizy brydżowe Macieszczak i Mikke

Techniki wpustowe

Stosowane w przypadku słabych atutów, kiedy licytacja wskazuje na niekorzystne podziały. Zobrazuję na jednym przykładzie.

Maksy
W,obie

K953

AK108

AK2

103

84

W74

D10854

985

ADW

D965

763

KDW

10762

32

W9

A7642

pas - 1* - ktr - 1

pas - 4 - pasy

* lepszy młodszy

Rozdanie z mistrzostw Europy juniorów w 2004 r. z meczu Izrael - Szkocja. Zawodnik Izraela po kontrze E wskazującej kolory starsze, łatwo zorientował się, że nie zastanie w pikach przychylnego układu. Wist 4 kier zabił w stole asem, następnie odegrał jeszcze króla w tym kolorze i kiera przebił blotką (wist wskazywał na trzy karty), powrócił do stołu A i przebił ostatniego kiera dziesiątką atu. Pierwotna diagnoza potwierdziła się, bo W nie nadbil tylko zrzucił karo. Teraz rozgrywający wyeliminował kara i zagrał blotkę trefl. Odwrót treflowy zabił asem, przebił trefla i w końcówce trzykartowej, w której u E zostały jedynie ADW, wyszedł pikiem spod króla. Musiał więc wziąć ostatnią lewę na króla pik. Źródło: Świat brydża 3/2005

© 2008 jafo