Rozgrywka

Techniki specjalne

Eliminacja i wpust

Koniecznym elementem wpustki jest pozbawienie zapuszczanego przeciwnika wszystkich kart odejścia w bocznych kolorach. Wymaga to często rozpoznania składu na podstawie licytacji, wistu, zrzutek, sposobu prowadzenia obrony itd. Po wyeliminowaniu wszystkich bezpiecznych dla obrońcy kart odejścia, wpuszczony obrońca musi wykonać zagranie niekorzystne dla strony broniącej, najczęściej wyjść pod podwójny renons lub do naszego układu impasowego. Wpustki można dokonać kolorem bocznym, lub kolorem w którym mamy układ impsowy, rzadziej kolorem atutowym. Typowe układy wpustowe:

x

x

x

-

-

A

-

xx

-

x

A

x

x

x

x

-

Zakładając, że kolor atutowy to piki, gramy kiera. Dochodzi W, który nie ma już kar i musi odejść treflem pod podwójny renons. Pozwala to na wyrzucenie przegrywającego kara z dziadka i przebicie tej lewy w ręce (lub na odwrót).

x

xx

A

Kx

x

xx

x

AD

Pozostałe kolory są wyczyszczone. Wychodzimy w piki - W po zabiciu asem musi maszerować spod króla.

AD10
xxx
AW10
xxx
K10x
xxx
DWx
xxx
A10x
W9x
K9x
Wxx

Zakładając, że wszystkie pozostałe kolory są wyeliminowane, wychodzimy z ręki blotką i dokładamy ze stołu kartę wyższą od karty dołożonej przez W. Niezależnie od rozkładu honorów u obrońców bierzemy należną liczbę lew.

A10x
D9x
D10x
K9x
A10x
Wxx
ADx
10xx

Zakładając, że wpuszczamy dowolnego obrońcę bocznym kolorem - niezależnie od rozkładu figur zawsze weźmiemy dwie lewy.

Wxx
Dxx
Kxx
Wxx

Znowu wpuszczamy bocznym kolorem - jest pewność wzięcia jednej lewy

Axx
Wxx

Wpuszczamy obrońcę bocznym kolorem. Jeśli dojdzie W mamy szansę na dwie lewy jeśli jeden z przeciwników posiada obie figury. Bez względu na to co zagra W - należy przepuścić. Jeśli dojdzie E, dwie lewy można wziąć tylko w przypadku kiedy jest on posiadaczem K i D. Na blotkę trzeba więc wstawić waleta, a figurę zabić asem i zagrać do waleta.

Ax
Dx

Wpuszczamy obrońcę bocznym kolorem. Mamy sznsę na dwie lewy jeśli obrońca ten ma króla.

Kx
Wx

Tym razem weżmiemy lewę jeśli uda się wpuścić E. Jeśli dojdzie W, po zagraniu blotką trzeba trafić czy ma damę czy asa.

Jak widać z powyższych diagramów, wpustka jest bardzo skuteczną techniką. Daje możliwość wzięcia lewy, która w inny sposób nie byłaby do zdobycia, w niektórych wypadkach ze stuprocentową szansą sukcesu. Kilka przykładów:

DWxxx

AKx

xx

xxx

x

Dxxx

Dxxx

KWxx

xx

Wxxx

Wxxx

xxx

AKxxx

xx

AKx

AD10

S gra kontrakt 6. Mimo niekorzystnego położenia obu figur treflowych kontrakt jest stuprocentowy. Po ściągnięciu atutów należy odegrć kiery ostatniego przebijając, następnie wyeliminować kara. Po zagraniu trefla i położeniu 10-ki, lewy obrońca stanie przed przykrą koniecznością podarowania dwunastej lewy: wychodząc pod podwójny renons albo w trefle spod króla.

AKxx

Axx

xxx

Axx

xx

xx

AKxxx

K10xx

W10xx

W10xx

10x

Wxx

Dxx

KDxx

DWx

Dxx

W był w licytacji karami, po czym grany jest kontrakt 3NT. Wist blotką karo, E podłozył dziesiątkę. Po sprawdzeniu podziałów w kolorach starszych, gramy damę karo. W odbiera swoje cztery lewy po czym musi zagrać spod króla trefl.

© 2008 jafo