Rozpoznanie składu odbywa się na podstawie:
Najważniejsze wnioski można wyciągnąć poprzez analizę licytacji. Czasem już szybkie przeliczenie punktów pozwala stwierdzić że jeden z przeciwników musi mieć jakąś figurę lub, że nie może mieć jakiejś figury.
xxx Kxx AKxx Axx |
||
Axx AW9 Dxxx Dxx |
Po otwarciu licytacji przez w odzywką 1 doszliście do 3NT. Wist nastąpił królem pik. Na stole i u S znajduje się 27PC, u W trzeba założyć 12-13PC, dla lewego przeciwnika zostaje co najwyżej miejsce na jakiegoś waleta. Z dużym prawdopodobieństwem nie ma damy kier i na pewno też nie ma króla trefl. Jedyną szansą jest więc zagranie na impas Czekańskiego, czyli waletem kier do króla (jeśli W podłozy damę) a następnie wykonanie impasu 10 u E
Oprócz wniosków które bezpośrednio można wyciągnąć z licytacji istnieją jeszcze wnioski negatywne. Wnioskowanie opiera się na tym czego przeciwnicy nie zalicytowali.
S,- |
x ADxx xx ADWxxx |
|
Dxx W10x ADWx 10xx |
||
pas - pas - 1 - pas 1NT - pas - 2 - pas 2NT - pas - 3NT - pasy |
W zawistował asem pik a nastepnie zmienił atak na kierowy. Aby wygrać kontrakt król trefl musi być pod impasem. Z tego założenia wynika, że prawy przeciwnik ma już co najmniej 10PC (A, K pik i K trefl), nie może mieć więc żadnego króla w kolorach czerwonych, bo otworzyłby licytację. Powinieneś zrezygnować więc z impasu kier a wykonać imas karo.
Przykład z bardzo dobrej książki Marshalla Milesa Dedukcja w brydżu
W,- |
D6 D985 KW42 D43 |
|
W854 AK7642 86 A |
||
pas - pas - pas - 1 1 - 2 - pas - 3 pas - 4 - pasy |
W zagrał asa, króla i blotkę pik. Przebiłeś damą. Podczas ściągania kierów okazało się, że wistujący miał singla. Zostaje problem karowy. Z braku otwarcia przy pięciu pikach z dwiema najwyższymi figurami i krótkością zboku, należy wnosić, że W nie ma asa w karach. Należy zatem impasować damę.
I ostatni przykład, tym razem rozpoznamy skład ilościowy a nie figury.
E,NS |
Dxx AW7 Kxxx Axx |
|
xxx K10853 ADx Kx |
||
pas - 1 - pas - 4 |
W wyszedł blotką pik, E podłożył waleta, a nastepnie ściągnął jeszcze asa i króla w tym kolorze. Do drugiego i trzeciego pika W zrzucił trefle. W następnej lewie E zagrał karo. Do rozwiązania jest kolor kierowy. Długości można, by się spodziewać przy krótkich pikach czyli u W, zastanawia jednak pas E na pierwszym ręku. Z tak ładnym sześciokartem i przed partią powinien dać odzywkę blokującą 2. Jedynym usprawiedliwienien braku takiego otwarcia wydaje się czwórka kier z boku. Kiery zatem powinieneś rozegrać poprzez zagranie asa i waleta, a następnie blotki do ósemki.
Poza beżpośrednimi i oczywistymi informacjami jakie płyną z wistu, takimi jak liczba kart lub posiadanie figury, możemy wysnuć też wnioski pośrednie. Nie są one stuprocentowe, ale przy braku innych przesłanek powinieneś je rozważyć. Wynikają one z ogólnych zasad, jakimi kierują się obrońcy przy wyborze karty wistu (patrz wist na kontrakty kolorowe i wist przeciwko bez atu). Oto te ogólne przesłanki:
Poza pierwszym wistem, do pozostałych zrzutek powinieneś podchodzić z rezerwą. Pewne zachowania mogą cie jednak naprowadzić na właściwy trop.
Bermuda Bowl 1995, pojedynek pomiędzy Francją a USA1
N,WE |
D3 AKW543 D2 D95 |
|
6 D876 1097653 K8 |
A1052 109 4 AW10742 |
|
KW9874 2 AKW8 63 |
||
1 - 2 - 2 - pas 3 - pas - 3 - pas 4 - pasy |
W zawistował K a następnie kontynuował ósemką. Ze stołu została dołożona 9-ka. E pobił waletem a następnie odwrócił singlowym karem. Zawodnik francuski zabił w ręce a następnie zagał pika do damy, która wzięła lewę. Następnie zagrał blotkę atu a z ręki położył ósemkę! Dalsza rozgrywka nie stanowiła już problemu.
Uzasadnienie tego głębokiego impasu było proste: na właściwy trop naprowadził rozgrywającego brak kontynuacji trefl do przebitki w trzecim okrążeniu. E domyślał się, że po zagraniu trefla i po przebiciu go przez rozgrywającego jego partner nie będzie miał czym nadbić. To zdradzi u niego dziesiątkę. Jak widać to dziwne zagranie w karo i tak zdradziło niekorzystny rozkład atu
Na koniec jedna ważna zasada dotycząca rozpoznania składu u obrońców, jaką powinieneś sobie przyswoić w tym rozdziale. Jeśli masz do wykonania jakieś kluczowe dla losów kontraktu zagranie, to powinieneś je wykonać jak najpóźniej. Chodzi o to, że w trakcie rozgrywania kolorów nieistotnych, może ujawnić się w sposób naturalny rozkład tych kolorów, co z kolei pozwoli wybrać optymalny sposób wykonania zagrania kluczowego.
AWxx xx AKxx AWxx |
||
xxx KDxx DWxxx x |
x Wxxxx xxx Dxxx |
|
KDxxx Axx x K10xx |
Po jednostronnej licytacji rozgrywasz szlemika pikowego. W zawistował królem kier. Widać, że kluczowym kolorem są trefle - ich rozegranie powinieneś zostawić na sam koniec. Rozgrywka: pierwszą lewa zabita asem, następnie trzy razy piki, as, król karo i karo przebite. Teraz oddajemy kiera. Kontynuacja kierowa, zabita atutem i przebicie ostatniego kara. W tym momencie zostały ci same trefle. W toku rozgrywki u prawego przeciwnika ujawniło się pięć kar, trzy piki i co najmniej trzy kiery, jest tam więc miejsce na co najwyżej dwa trefle. Konkluzja jest taka, że dama z większym prawdopodobieństwem będzie u E.
© 2008 jafo