Rozgrywka

Taktyka rozgrywki

Rozpoznanie składu

Rozpoznanie składu odbywa się na podstawie:

Wnioski z licytacji

Najważniejsze wnioski można wyciągnąć poprzez analizę licytacji. Czasem już szybkie przeliczenie punktów pozwala stwierdzić że jeden z przeciwników musi mieć jakąś figurę lub, że nie może mieć jakiejś figury.

xxx

Kxx

AKxx

Axx

Axx

AW9

Dxxx

Dxx

Po otwarciu licytacji przez w odzywką 1 doszliście do 3NT. Wist nastąpił królem pik. Na stole i u S znajduje się 27PC, u W trzeba założyć 12-13PC, dla lewego przeciwnika zostaje co najwyżej miejsce na jakiegoś waleta. Z dużym prawdopodobieństwem nie ma damy kier i na pewno też nie ma króla trefl. Jedyną szansą jest więc zagranie na impas Czekańskiego, czyli waletem kier do króla (jeśli W podłozy damę) a następnie wykonanie impasu 10 u E

Oprócz wniosków które bezpośrednio można wyciągnąć z licytacji istnieją jeszcze wnioski negatywne. Wnioskowanie opiera się na tym czego przeciwnicy nie zalicytowali.

S,-

x

ADxx

xx

ADWxxx

Dxx

W10x

ADWx

10xx

pas - pas - 1 - pas

1NT - pas - 2 - pas

2NT - pas - 3NT - pasy

W zawistował asem pik a nastepnie zmienił atak na kierowy. Aby wygrać kontrakt król trefl musi być pod impasem. Z tego założenia wynika, że prawy przeciwnik ma już co najmniej 10PC (A, K pik i K trefl), nie może mieć więc żadnego króla w kolorach czerwonych, bo otworzyłby licytację. Powinieneś zrezygnować więc z impasu kier a wykonać imas karo.

Przykład z bardzo dobrej książki Marshalla Milesa Dedukcja w brydżu

W,-

D6

D985

KW42

D43

W854

AK7642

86

A

pas - pas - pas - 1

1 - 2 - pas - 3

pas - 4 - pasy

W zagrał asa, króla i blotkę pik. Przebiłeś damą. Podczas ściągania kierów okazało się, że wistujący miał singla. Zostaje problem karowy. Z braku otwarcia przy pięciu pikach z dwiema najwyższymi figurami i krótkością zboku, należy wnosić, że W nie ma asa w karach. Należy zatem impasować damę.

I ostatni przykład, tym razem rozpoznamy skład ilościowy a nie figury.

E,NS

Dxx

AW7

Kxxx

Axx

xxx

K10853

ADx

Kx

pas - 1 - pas - 4

W wyszedł blotką pik, E podłożył waleta, a nastepnie ściągnął jeszcze asa i króla w tym kolorze. Do drugiego i trzeciego pika W zrzucił trefle. W następnej lewie E zagrał karo. Do rozwiązania jest kolor kierowy. Długości można, by się spodziewać przy krótkich pikach czyli u W, zastanawia jednak pas E na pierwszym ręku. Z tak ładnym sześciokartem i przed partią powinien dać odzywkę blokującą 2. Jedynym usprawiedliwienien braku takiego otwarcia wydaje się czwórka kier z boku. Kiery zatem powinieneś rozegrać poprzez zagranie asa i waleta, a następnie blotki do ósemki.

Wnioski z wistu

Poza beżpośrednimi i oczywistymi informacjami jakie płyną z wistu, takimi jak liczba kart lub posiadanie figury, możemy wysnuć też wnioski pośrednie. Nie są one stuprocentowe, ale przy braku innych przesłanek powinieneś je rozważyć. Wynikają one z ogólnych zasad, jakimi kierują się obrońcy przy wyborze karty wistu (patrz wist na kontrakty kolorowe i wist przeciwko bez atu). Oto te ogólne przesłanki:

Wnioski z zachowania obrońców

Poza pierwszym wistem, do pozostałych zrzutek powinieneś podchodzić z rezerwą. Pewne zachowania mogą cie jednak naprowadzić na właściwy trop.

Bermuda Bowl 1995, pojedynek pomiędzy Francją a USA1

N,WE

D3

AKW543

D2

D95

6

D876

1097653

K8

A1052

109

4

AW10742

KW9874

2

AKW8

63

1 - 2 - 2 - pas

3 - pas - 3 - pas

4 - pasy

W zawistował K a następnie kontynuował ósemką. Ze stołu została dołożona 9-ka. E pobił waletem a następnie odwrócił singlowym karem. Zawodnik francuski zabił w ręce a następnie zagał pika do damy, która wzięła lewę. Następnie zagrał blotkę atu a z ręki położył ósemkę! Dalsza rozgrywka nie stanowiła już problemu.

Uzasadnienie tego głębokiego impasu było proste: na właściwy trop naprowadził rozgrywającego brak kontynuacji trefl do przebitki w trzecim okrążeniu. E domyślał się, że po zagraniu trefla i po przebiciu go przez rozgrywającego jego partner nie będzie miał czym nadbić. To zdradzi u niego dziesiątkę. Jak widać to dziwne zagranie w karo i tak zdradziło niekorzystny rozkład atu

Odwlekanie podjęcia decyzji

Na koniec jedna ważna zasada dotycząca rozpoznania składu u obrońców, jaką powinieneś sobie przyswoić w tym rozdziale. Jeśli masz do wykonania jakieś kluczowe dla losów kontraktu zagranie, to powinieneś je wykonać jak najpóźniej. Chodzi o to, że w trakcie rozgrywania kolorów nieistotnych, może ujawnić się w sposób naturalny rozkład tych kolorów, co z kolei pozwoli wybrać optymalny sposób wykonania zagrania kluczowego.

AWxx

xx

AKxx

AWxx

xxx

KDxx

DWxxx

x

x

Wxxxx

xxx

Dxxx

KDxxx

Axx

x

K10xx

Po jednostronnej licytacji rozgrywasz szlemika pikowego. W zawistował królem kier. Widać, że kluczowym kolorem są trefle - ich rozegranie powinieneś zostawić na sam koniec. Rozgrywka: pierwszą lewa zabita asem, następnie trzy razy piki, as, król karo i karo przebite. Teraz oddajemy kiera. Kontynuacja kierowa, zabita atutem i przebicie ostatniego kara. W tym momencie zostały ci same trefle. W toku rozgrywki u prawego przeciwnika ujawniło się pięć kar, trzy piki i co najmniej trzy kiery, jest tam więc miejsce na co najwyżej dwa trefle. Konkluzja jest taka, że dama z większym prawdopodobieństwem będzie u E.

© 2008 jafo