Rozgrywka

Prawdopodobieństwo

Wiadomości ogólne

Zapewne nikt nie będzie robił wyliczeń przy stoliku, elementarna wiedza jest potrzebna natomiast choćby do porozdaniowej analizy. Będzie trochę wzorów i matematyki niestety.

Generalnie prawdopodobieństwo wystąpienia jakiegoś zdarzenia A jest to stosunek liczby układów sprzyjających do liczby wszystkich układów. Układy sprzyjające to takie, przy których odniesiemy sukces - na przykład król pod impasem.

Definicja prawdopodobieństwa

Powyższa definicja w praktyce jest przydatna do obliczenia prawdopodobieństwa z niewielką liczbą układów. Dla układu impasowego AD10 mamy cztery możliwości:

Jeśli interesuje nas wzięcie trzech lew - to układ sprzyjający jest tylko jeden (obie figury u W). Prawdopodobieństwo sukcesu więc to 1/4 czyli 25%

Jeśli interesuje nas zdarzenie odwrotne to prawdopodobieństwo możemy obliczyć odejmując wynik od 1, gdyż suma prawdopodobieństw dla wszystkich możliwości tyle właśnie wynosi. Dla powyższego przykładu zdarzeniem odwrotnym jest nieudanie się choć jednego impasu. Prawdopodobieństwo tego wynosi: 1 - 1/4 = 3/4 czyli 75%.

Gdy rozpatrujemy kilka zdarzeń łącznie do obliczania prawdopodobieństwa stosujemy kilka wzorów:

Iloczyn prawdopodobieństw
Iloczyn prawdopodobieństw dla zdarzeń niezależnych

Wzór odnosi się do przypadku jednoczesnego zajścia dwóch zdarzeń, czyli do przypadku, kiedy musi zajść jedno i drugie zdarzenie. Oba zdarzenia muszą być ponadto niezależne czyli zajście jednego zdarzenia nie rzutuje na drugie.

W przykładzie na początku mieliśmy możliwość zastosowania tego wzoru.

Nas interesowało łączne wystąpienie obu zdarzeń, czyli walet i król u W - prawdopodobieństwo tego to 50% * 50% czyli 25% .

Sposób obliczania prawdopodobieństwa zdarzeń zależnych jest nieco trudniejszy - zostanie omówiony w następnym rozdziale.

Suma prawdobieństw

Z sumą prawdopodobieństw mamy do czynienia wszędzie tam, gdzie gdzie ma wystąpić jedno lub drugie zdarzenie. W początkowym przykładzie byłoby to udanie się chociaż jednego impasu.

Do obliczenia sumy stosuje się jeden z dwóch wzorów:

Suma prawdopodobieństw dla zdarzeń wykluczających się

Czyli normalne dodawanie prawdopodobieństw. Tak postąpić możemy tylko wtedy gdy zdarzenia się wzajemnie wykluczają. Na przykład mając w kolorze 7 kart, gdy interesuje nas podział nie gorszy niż 4-2, czyli 4-2 lub 3-3, prawdopodobieństwo możemy obliczymy dodając prawdopodobieństwa jednego i drugiego podziału: 48% + 36% = 84%

Jeśli jedno zdarzenie nie wyklucza drugiego to stosujemy inny wzór:

Suma prawdopodobieństw - wzór ogólny

Od sumy obu prawdopodobieństw odejmujemy część wspólną. Wracając do początkowego przykładu:

Prawdopodobieństwo króla lub waleta pod impasem to: 50% + 50% - 25% = 75%

Powyższe wzory pozwalają obliczyć prawdopodobieństwo wystąpienia dwóch zdarzeń w różnych relacjach. Jeśli interesuje nas większa liczba zdarzeń, proponuję wykorzystać do obliczeń sposób graficzny:

Drzewko prawdopodobieństw
Drzewko prawdopodobieństw

Poszczególne węzły diagramu obrazują sukces (kolor zielony) lub porażkę (kolor czerwony) jednego zagrania. Powyższy diagram odnosi się do takiedo zdarzenia: udanie się dwóch z trzech impasów. Każde rozgałęzienie oznacza impas z prawdopodobieńswem jednostkowym 50%. Idąc od góry:

Po narysowaniu drzewka przystępujemy do obliczenia prawdopodobieństwa zdarzenia:

Poniżej jeszcze jeden przykład.

AKxxx

xx

Dxx

ADx

xxxx

Ax

AKxx

W10x

Załóżmy, że grasz kontrakt 6, po wiście atutowym i chcesz obliczyć prawdopodobieństwo wygrania. Jeśli w kolorze atutowym jest podział 2:2, to do wygrania kontraktu potrzebne jest albo udanie się impasu trefl, albo podział w karach 3:3. Jeśli atu się nie podzieli - to muszą podzielić się kara i musi stać impas króla. Drzewko prawdopodobieństw będzie wyglądało tak:

Drzewko prawdopodobieństw - przykład

Prawdopodobieństwo wygrania szlemika: 40% * 36% + 40% * 64% * 50% + 60% * 36% * 50% =14,4% + 12,8% + 10,8% = 38%

© 2008 jafo