Rozgrywka

Taktyka rozgrywki

Komunikacja

Temat jest stosunkowo prosty, będę się więc streszczał. Rzecz będzie o efektywnym wykorzystaywaniu dojść. Poruszę takie tematy:

Komunikacja kolorem atutowym

Początkujący brydżysta często zabiera się w pierwszej kolejności za odatutowanie, nie biorąc pod uwagę, że w ten sposób traci dojścia potrzebne do wykonania na przykład impasu. Przed atutowniem należy się zastanowić, czy jest wystarczjąco dużo przejść do wykonania wszystkich potrzebnych manewrów. Prościutki przykład:

A7

xxxx

Axx

xxxx

KDxxxx

AD

KWx

xx

Grasz 4 po wiście as, król, dama pik. Twoja podstawowa szansa to jeden z dwóch impasów. Potrzebujesz zatem dwóch dojść do stołu. Poza asem karo dojściem jest tylko as pik. Trzeba zrezygnować więc z pełnego odatutowania - as pik jest potrzebny do wykonania jednego z impasów.

Druga kwestia to odpowiednie operowanie blotkami. Zostawienie we wstępnej fazie niskich blotek może stworzyć dodatkowe dojście

K543

875

W42

1093

AD1092

AD10

AK3

75

Grasz napięty kontrakt 4 po wiście A, K i blotka trefl. Widać, że jedyna możliwość to dwukrotny impas kiera. Masz tylko jedno pewne dojście na króla pik. Dodatkowym dojściem będzie trójka pik o ile trefla przebijesz 9-ką a nie dwójką. Także zagrywając w późniejszej fazie do króla pik, musisz wyjść 10-ką a nie dwójką.

Wyrabianie longera przy braku dodatkowego dojścia

Bywa, że wyrabiasz jakiś kolor, który stanowi jedyną linię komunikacyjną. W takich przypadkach należy oddać w nim lewę na początku. Kilka przykładów, w kazdym zakładamy, że nie ma inych bocznych dojść do ręki zawierającej longer.

Axxxx
Kxx
Kxxxx
xxx

W pierwszym przykładzie twoja szansa to podział 3-2. Zagraj króla i blotkę. Bez względu na to co doda W - przepuść.

W drugim zagraj na szansę drugiego asa u któregokolwiek z obrońców - dwa razy blotki z obu rąk.

ADxxx
xx
AWxxx
xxx

Potrzebujesz czterech lew. W pierwszym przykładzie, musisz zagrać na trzeciego króla pod impasem. Zagraj blotke i przepuść. W nastepnym ruchu zaimpasuj króla. Musisz przepuścić także wtedy, kiedy W dołoży króla w pierwszej lewie!

W drugim - jedyna szansa to KD sec lub KDx pod impasem. Zagraj blotkę i przepuść figurę od W, w następnej lewie impasuj waletem. Jeśli W w pierwszej lewie doda blotkę zaimpasuj waletem a nastepnie zagraj blotki z obu rąk.

AKDxx
xx
AKWxxx
x

Jeśli potrzebujesz czterech lew, w pierwszym przykładzie zagraj najpierw blotkę dołem. Wygrasz przy układzie nie gorszym niż 4-2 (84%)

W drugim musisz niestety zaryzykować i wykonać impas.

Niepotrzebny impas

Niekiedy dla uzyskania dodatkowego dojścia trzeba zrezygnować z pewnej lewy i wykonać impas.

xx

Axxxx

AD10

xxx

AKDxxx

x

Kxx

Axx

Grasz szlemika pikowego po wiście królem trefl. Szanse na zdobycie dwunastej lewy daje tylko kolor kierowy. Musisz zagrać na podział 4-3, czyli potrzebujesz czterech dojść do stołu (3 przebitki i dojście do wyrobionego kiera). Masz tylko trzy: as kier i dwa kara. Czwartym dojściem może być 10 karo, jeśli walet jest u W. Ściągnij więc trzy razy atu, zagraj kiera, do asa i przebij kiera, następnie króla karo przejmij asem, przebij następnego kiera, teraz zaimpasuj waleta karo, przebij czwartego kiera. Jeśli wszystko się do tej pory udało, to na stole masz dobrego kiera a dojście do niego stanowi dama karo. Autor nie życzy jednak licytowania tak szansownych szlemików ;-)

Przy okazji jedna uwaga, gdybyś zwlekał z poświęceniem króla karo i zagrał na przykład najpierw do blotką do damy, z nadzieją wykonania impasu dopiero w drugim ruchu - to przeciwnik łatwo by pokrzyżował twoje plany podkładając w drugiej lewie na blotkę waleta.

© 2008 jafo