Rozgrywka

Techniki specjalne

Przymus pojedynczy

Najprostszy przymus. Cechy:

Podstawowe diagramy (karta prowadząca pogrubiona; przeciwnicy nie mają już tego koloru):

K

AW

-

A

KD

-

nieistotne

x

x

x

K

Ax

-

A

KD

-

nieistotne

-

Wx

x

Po zagraniu blotki forty karo W musi zrzucić albo asa pik albo figurę kiera. W tym ostatnim przypadku zrzucamy ze stołu niepotrzebnego już króla pik i bierzemy dwie lewy na kiery. Przymus jest pozycyjny - zachodzi tylko w tym przypadku, gdy zatrzymania posiada W.

x

AW

-

A

KD

-

nieistotne

K

x

x

x

AW

-

nieistotne

A

KD

-

K

x

x

Tym razem przymus jest automatyczny - nie zależy od tego który obrońca posiada zatrzymania. Zauważ, że do takiego przymusu mogło dojść, ponieważ groźby znajdują się na różnych rękach.

Dx

Ax

-

Kx

Kx

-

nieistotne

A

Dx

x

Dx

A

x

nieistotne

Kx

Kx

-

A

Dx

x

Trochę inny rodzaj przymusu automatycznego tzw. przymus krzyżowy. W poprzednich sytuacja była jasna - jeśli nie spadł as pik, to gramy w kiery. Tutaj trzeba prawidłowo odgadnąć rozkład kart, aby wiedzieć czy obrońca odrzucił się od króla pik - wtedy trzeba zagrać asa pik i dojść do dobrej damy pik kierem, czy na odwrót.

Jak widać udanie się przymusu automatycznego jest dużo bardziej szansowne niż pozycyjnego, dlatego jeśli jest możliwe wykonanie obu przymusów należy zastosować ten drugi. Pamiętaj, że bardzo ważna jest kwestia komunikacji - po zagraniu karty prowadzacej musisz mieć dojście do obu gróźb. Spójrz na poniższe diagramy:

Ax

AK10

-

nieistotne

Kx

DWx

-

Dx

xx

A

x

AK10

-

nieistotne

K

DWx

-

D

xx

A

Ax

AK10

-

nieistotne

DWx

DWx

-

K10x

x

A

x

AK10

-

nieistotne

DW

DWx

-

K10

x

A

W diagramach po lewej stronie, po zagraniu asa karo zajdzie tylko przymus pozycyjny - jeśli oba zatrzymmania ma W to OK. Jeśli jednak jest taka sytuacja jak na diagramach, po zrzuceniu ze stołu blotki pik nie masz dojścia do damy w ręku - obrońca może wyrzucić bezkarnie pika. Jeśli jednak przed zagraniem karty prowadzącej zostanie ze stołu odegrany as pik, to sytuacja się radykalnie zmienia. Teraz już, po zrzuceniu pika nie jest to kolor zablokowany i przymus jest automatyczny (diagramy po prawej stronie). O dziwo, ten prosty manewr ma nawet nazwę - Vienna Coup ;-)

Kilka przykładów przymusów pojedynczych:

W, obie

Dxx

Dxx

Axx

xxxx

x

xx

DW10xx

AK10xx

Wxx

W10xxx

xx

Wxx

AKxxxx

AKx

Kxx

D

W otworzył 2NT (5-5 na młodszych), po czym para NS doszła do szlemika w piki. Wist asem A a następnie D. Prawie wszystkie warunki do przymusu są spełnione (masz jedenaście lew, oddałeś książkę), na dodatek W poprzez licytację wskazał gdzie znajdują się zatrzymania w karach i treflach. Wszystko co należy zrobić to wyeliminować trefle z ręki E, poprzez dwukrotne przebicie a następnie po zgraniu pików i kierów doprowadzić do końcówki trzykartowej:

-

-

Ax

x

-

-

W10

K

-

W10

x

-

x

-

xx

-

Po zagraniu ostatniego pika W musi rozstać się z jednym ze swoich zatrzymań, wyrabiając nam dodatkową lewę.

E, obie

D10xx

AK10

xxx

xxx

xx

xxxx

xxxxx

Ax

xx

DWxx

KDx

KW10xx

AKWxxx

xx

AW

Dxx

E otworzył 2 (Precision), po czym doszliście do kontraktu 4. W zawistował asem i blotką trefl, E zabił drugą lewę królem i odwrócił w trefla, który został przez W przebity. Nastąpiło teraz zagranie w kiera. Po zabiciu asem stwierdzasz, że masz 9 lew z góry i możliwość wzięcia dziesiątej tylko poprzez przymus. Licytacja wskazuje, że wszystkie pozostałe punkty powinien mieć E, więc warunek obecności wszystkich zatrzymań na jednym ręku powinien być spełniony. Należy zagrać wszystkie piki, wyrzucając ze stołu dwa kara. Przed zagraniem ostatniego pika wytworzy się końcówka:

-

K10

xx

-

nieistotne

-

DW

KD

-

x

x

AW

-

Po zagraniu ostatniego pika, znajdzie się w przymusie: zrzucenie dowolnej daje brakującą lewę. Przedstawiony przymus należy do przymusów automatycznych. Zauważ, że w powyższym przypadku nie musiałeś nawet rozliczać składu prawego obrońcy, nie może cię też oszukać żadnymi zmyłkowymi zrzutkami.

S, obie

Wxxxx

AKDx

Ax

xx

x

x

Kxxx

KDWxxxx

-

W10xxx

Wxxxx

10xx

AKDxxxx

xxx

D10

A

S otworzył 1 (WJ), W zablokował 3, po czym doszliście do szlema w piki. Jeśli kiery dzielą się 3-3 nie ma problemu z realizacją. Po zagraniu asa pik i dwóch kierów okazało się jednak, że to E jest posiadaczem długich kierów. Króla karo można się spodziewać zaś u W (w przeciwnym wypadku miałby aż siedem lew przegrywających na popartyjny blok). Aby realizacja przymusu była możliwa trzeba przenieść zatrzymanie w tym kolorze do ręki E, grając damę karo z ręki. W podłoży króla, my zabijemy asem i teraz już wszystkie warunki do przymusu zostały spełnione. Przedstawiam dla jasności końcówkę:

-

Dx

x

-

nieistotne

-

W10

W

-

x

x

10

-

© 2008 jafo