Rozgrywka

Techniki specjalne

Przymus podwójny

Cechy:

Podstawowe diagramy (karta prowadząca pogrubiona; przeciwnicy nie mają już tego koloru):

Ax

x

-

-

Wx

W

-

-

Dx

-

W

-

x

-

x

x

Gramy blotkę trefl. Gracz W nie może pozbyć się figury kier - musi zrzucić pika. Ze stołu wyrzucamy niepotrzebną już groźbę kierową. W przymusie staje skolei E - wyrzucenie zarówno kara jak i pika daje rozgrywającemu dodatkową lewę.

Ax

-

xx

Wx

-

Wx

Dx

Wx

-

x

Ax

A

Gramy asa karo. E musi zrzucić pika aby nie wyrobić kierów. Teraz gramy asa kier - W jest w zwykłym pojedynczym przymusie.

W niektórych przypadkach, kiedy kolor komunikacyjny jest wielokartowy, jest możliwe ominięcie warunku położenia gróźb za zatrzymaniami.

AKx

-

-

x

Wxx

W

-

-

Dxx

-

W

-

x

x

x

A

Kx

x

x

-

Wxx

-

W

-

Dxx

W

-

-

Axx

-

-

A

Pomimo tego, że jedna z gróźb leży przed zatrzymaniem (blotka kierowa) jest możliwe zrealizowanie przymusu.

x

Ax

x

-

Wx

Wx

-

-

Dx

-

Wx

-

Ax

x

-

A

x

Ax

x

x

Wxx

Wx

-

-

Dxx

-

Wx

-

AKx

x

-

A

Przymusy podwójne z tylko jedną groźbą izolowaną a dwiema komunikacyjnymi. Po zagraniu asa tref, W musi pozbyć się pika. W następnym okrążeniu gramy blotke do asa kier - w przymusie znalazł się E. Zrzucenie blotki karo wyrabia karo, a pika - kolor pikowy.

Przykłady:

N, NS

10x

Kxxx

Axx

AWxx

xx

Wxx

Dxx

KD10xx

xx

Dxxx

Wxxx

xxx

AKDWxxx

Ax

K10x

x

Po jednostronnej licytacji grany jest szlem w piki. Wist królem tref. Proponowana rozgrywka: najpierw sprawdzamy mizerną szansę wzięcia lewy na waleta trefl. Zabijamy asem, przebijamy wysoko, dochodzimy dziesiątką pik i przebijamy po raz kolejny. Niestety walet nie spadł, przeciwnicy dokładali do trefli. Ściągamy atu, znowu obaj dodali. Możemy sobie teraz wyobrazić kilka możliwych przymusów pojedynczych. Na przykład:

Najlepszym jednak, a w przedstawionym rozdaniu skutecznym :-), jest przymus podwójny: treflowo-karowy przeciwko W i kierowo-karowy przeciwko E. Do przymusu wystarczy praktycznie zastanie co najmniej czterech kierów u E, ale wygramy także w niektórych układach z przymusów pojedynczych. Na przykład gdy W będzie posiadał DW w karach. Nie wygramy natomiast jeśli będzie on posiadaczem czterech lub więcej kierów (chyba żeby miał także wspomnianą damę z waletem karo).

Do rzeczy jednak. Izolujemy kiera poprzez zagranie dwóch figur i przebiciu blotki w ręce. A następnie zgrywamy resztę pików. Doprowadzając do końcówki czterokartowej:

-

x

Ax

W

-

-

Dxx

D

-

D

Wxx

-

x

-

K10x

-

Zagranie ostatniego pika stawia w przymusie najpierw W - musi on pozbyć się kara. Ze stołu dodajemy niepotrzebną już groźbę treflową. Dowolna zrzutka E da brakującą lewę. Zwróć uwagę, że dystrybucja kar była w tym przymusie nieistotna.

Rozdanie z lokalnego turnieju

Maksy
N,-

D432

AW9

AK54

83

K9

1064

10632

W965

W10876

D2

W87

KD2

A5

K8753

D9

A1074

Po jednostronnej licytacji grany jest kontrakt 4. Wist blotką kier, ze stołu dziewiątka, E podkłada damę. Następnie został zagrany pik spod asa, W wskoczył królem i odwrócił w piki. Pomijając niezbyt szczęśliwą obronę (w turniejach lokalnych rzadko acymistrz się przytrafi...) w tym momencie jest 11 lew i trzeba powalczyć o dwunastą (maksy). Teoretycznie mógłby wchodzić w grę pojedynczy przymus karowo-pikowy przeciwko W, skuteczny gdyby gracz ten miał cztery kara i cztery piki. W świetle obrony (nawet w aspekcie turnieju lokalnego...) raczej dziwny byłby odwrót pikowy w drugiej lewie. Wygląda sensownie natomiast przymus podwójny karowo-treflowy (W) i treflowo-pikowy (E), przymus z podwójną groźbą komunikacyjną.

Gramy mianowicie kiery ze stołu i damę pik, powracamy do ręki damą karo, a następnie odgrywamy jeszcze jednego kiera, wyrzucając na niego trefla. W tym momencie jest taki układ kart:

3

-

AK5

8

-

-

1063

W9

W

-

W8

KD

-

3

9

A107

Po zagraniu ostatniego kiera, lewy obrońca musi się rozstać z treflem, ze stołu pozbywamy się niepotrzebnego już kara, E wyrzuci także karo. Teraz zgrywamy dwie figury karowe ze stołu i do ostatniego E nie jest już w stanie dokonać żadnej bezpiecznej zrzutki.

Jeszcze jedno rozdanie z życia wzięte. Zaprezentowany przymus można by nazwać wyjaśniającym, w końcówce sytuacja stała się na tyle jasna, że można było zrezygnować z impasu

Robry
S,-

A92

-

D7532

DW864

D87

DW103

109864

9

1064

A9752

W

10732

KW53

K864

AK

AK5

Po jednostronnej licytacji grany jest kontrakt 6. Dama kier, którą zawistował E została przepuszczona na stole, E zabił asem i owrócił w waleta karo. Teraz rozgrywający ściągnął cztery trefle, W zrzucił karo a następnie dwa kiery. Następnie zostało zagrane karo do króla, król kier (ze stołu pik) i kier. Wytworzyła się sytuacja w której rozgrywający znał dokładnie rozkład kolorów:

A9

-

D7

8

???

-

109

-

???

97

-

-

KW5

64

-

-

Na zagranego kiera, W już zupełnie nie miał co wyrzucić - musiał pozbyć się pika. Kier został przebity a następnie dama karo postawiła w przymusie E - też musiał zrzucić pika. W tym momencie stało się jasne, że obrońcom pozostały po dwa piki, w związku z czym impas nie jest potrzebny.

© 2008 jafo