Wist
Manewry obronne - przepuszczenie
Jest to najczęściej stosowany w obronie manewr, polegający na powstrzymaniu się od zabicia danej lewy. Najbardziej typowe zastosowania:
Zerwanie komunikacji między ręką a dziadkiem
W dwóch pierwszych przykładach, o ile rozgrywający nie ma bocznego dojścia do stołu, przepuszczenie uniemożliwi wyrobienie longera. W trzecim - rozgrywającemu nie pomoże nawet boczne dojście, o ile przepuścisz położoną ze stołu dziesiątkę. W ostatnim, zakładając, że rozgrywający ma jedno dojście do dziadka - również powinieneś przepuścić, mimo, że może się to wiązać ze stratą lewy (jeżeli trafi sposób rozgrywki tego koloru)
Zachowanie komunikacji z partnerem
W pierwszym jeżeli nie masz bocznego dojścia, to tylko przez przepuszczenie połozonego ze stołu króla, zachowasz linię komunikacji pomiędzy partnerem a tobą, co umożliwi danie mu przebitki. W drugim, zakładając, że grany jest kontrakt bezatutowy również powinieneś przepuścić figurę, aby partner po dojściu mógł jeszcze raz podegrać honor na stole.
Stworzenie dodatkowych możliwości rozgrywki
W obu przykładach dzięki przepuszczeniu dajesz możliwość nie trafienia sposobu rozegrania koloru. W pierwszym rozgrywający po prostu zaimpasuje waleta, w drugim wskakując od razu wyrobisz KD.
Inne zastosowania
- nie wiesz w co dalej zagrać (poczekaj na zrzutkę partnera)
- zmylenie przeciwnika (typowym przykładem jest przepuszczenie królem, który jest za impasem - rozgrywający może mniemać, że nie odda lewy i rozegrać rozdanie "bezpiecznie")
- uniemożliwienie redukcji lew do przymusu