Wist

Manewry obronne - przepuszczenie

Jest to najczęściej stosowany w obronie manewr, polegający na powstrzymaniu się od zabicia danej lewy. Najbardziej typowe zastosowania:

Zerwanie komunikacji między ręką a dziadkiem
KDWxx
Axx
xxx
xx
ADWxx
Kx(x)
xx
KW10xx
   xxx
ADx
xx
KW10xx
Dx(x)
xx

W dwóch pierwszych przykładach, o ile rozgrywający nie ma bocznego dojścia do stołu, przepuszczenie uniemożliwi wyrobienie longera. W trzecim - rozgrywającemu nie pomoże nawet boczne dojście, o ile przepuścisz położoną ze stołu dziesiątkę. W ostatnim, zakładając, że rozgrywający ma jedno dojście do dziadka - również powinieneś przepuścić, mimo, że może się to wiązać ze stratą lewy (jeżeli trafi sposób rozgrywki tego koloru)

Zachowanie komunikacji z partnerem
KDxx
xx
Axxx
KWx
xxx
ADxxx

W pierwszym jeżeli nie masz bocznego dojścia, to tylko przez przepuszczenie połozonego ze stołu króla, zachowasz linię komunikacji pomiędzy partnerem a tobą, co umożliwi danie mu przebitki. W drugim, zakładając, że grany jest kontrakt bezatutowy również powinieneś przepuścić figurę, aby partner po dojściu mógł jeszcze raz podegrać honor na stole.

Stworzenie dodatkowych możliwości rozgrywki
KD10x
Wxx
Axx
KD10x
Axx
Wxx

W obu przykładach dzięki przepuszczeniu dajesz możliwość nie trafienia sposobu rozegrania koloru. W pierwszym rozgrywający po prostu zaimpasuje waleta, w drugim wskakując od razu wyrobisz KD.

Inne zastosowania

© 2008 jafo