Wist

Manewry obronne - odblokowanie

Zachowanie komunikacji z partnerem
Axx
DW10xx
Kx

Partner zagrał damą, z dziadka blotka - powinieneś zabić królem i odwrócić blotką. Gdybyś tego zaniedbał, w następnej lewie, po powtórnym przepuszczeniu nie będziesz mógł już kontynuować tego koloru.

Uniknięcie wpustu

xxx

AD

10xx

xx

DWx

Kx

AKx

xx

Na zagranego przez rozgrywającego A i K pik musisz wyrzucić D i W, aby w tzreciej rundzie tego koloru do głosu doszedł W, który może podegrać kiery. W przeciwnym wypadku w trzeciej rundzie pików zostaniesz wpuszczony do ręki aby maszerować do AD kier.

Uniemożliwienie wykonania ukierunkowanego wpustu (dopuszczenie do ręki bezpiecznego przeciwnika)
AKxxx
Dx
Wxx
xxx

Zakładając, że niebezpiecznym przeciwnikiem jest E, który posiada wyrobione blotki, rozgrywający będzie rozgrywał kolor w następujący sposób: wyjdzie z ręki, a następnie po dołożeniu przez ciebie damy puści, lub zabije figurą, gdy dołożysz blotkę, powtarzając cały manewr. W ten sposób wyrobi kolor niedopuszczając do ręki E. O ile masz możliwość zrzutki nie do koloru - pozbądź się damy.

Wyrobienie dojścia do partnera

Manewr zwany Deschapelles.Encyklopedia brydża - przykład z Ely Culbertson Contract Bridge Red Book on Play:

K54

K6

AW

AKW875

W3

W98543

D82

102

10972

AD

K743

D43

AD86

1072

10965

96

NS grają 3nt, W zawistował blotką kier. Po wzięciu D i A widać, że do W dojście może być tylko karami. Należy wyjść królem  .

Odcięcie rozgrywającego od fort (manewr Merrimac)

KDW10x

Ax

xxx

xxxx

Axx

KWxx

xx

Dxx

Zakładając, ze rozgrywający poza asem kier nie ma innego dojścia do pików i że jesteś teraz przy głosie - powinieneś zagrać królem kier (!). Stracisz lewę, lecz rozgrywający (po przepuszczeniu figury pik) już nie dojdzie wyrobionego koloru.

© 2008 jafo