Wist

Manewry obronne - mylne zrzutki

Twoim jako obrońcy zadaniem jest nie tylko przekazanie partnerowi informacji o lokalizacji figur czy dystrybucji kolorów, ale również maksymalne utrudnienie rozgrywającemu rozpoznania układu kart. Będziesz mógł się wykazać najczęściej w dwóch przypadkach: kiedy rozgrywający ma kilka równorzędnych możliwości rozegrania kontraktu - twoim zadaniem będzie wskazanie mu tej, która jest przegrywająca lub wtedy gdy rozgrywający będzie miał jedyną szansę wygrania - ty musisz stworzyć mu dodatkową, taką, która akurat do sukcesu nie prowadzi. Czasem trzeba będzie rozstać się z figurą, ale najczęściej wystarczy odpowiednio manipulować zrzucanymi blotkami. Poniżej seria typowych tricków służących do zmylenia przeciwnika.

Zrzutki z konfiguracji honor-wysoka blotka
W9x
xxx
K10
ADxxx
W9x
xxx
D10
AKxxx
AW9xxx
xxx
D10
Kx
KW9xx
xxx
D10
Axx

W powyższych przykładach, jeśli rozgrywający zagra blotkę ze stołu, a ty położysz 10-kę raczej nic nie uchroni twojej figury. Napewno zna on zasadę ograniczonego wyboru i może mu przyjść do głowy, że dałeś 10-kę, gdyż nie miałeś innego wyjścia. Po dołożeniu figury spróbuje natomiast wyimpasować czwartą dziesiątkę u W. W drugim przykładzie damę wyrzuć również na zagranego z ręki asa. Zauważ, że jeśli tego nie zrobisz jego jedyną szansą będzie druga dama u któregoś z obrońców. W ostatnim przykładzie dodatkowy warunek to brak dojścia do ręki. W przeciwnym wypadku rozgrywający najpierw zagra do króla aby sprawdzić czy dama faktycznie była singlowa.

Podobny motyw występuje w takich przykładach:

108x
Axx
D9
KWxxx
108x
Kxx
D9
AWxxx
108x
Axx
W9
KDxxx
108x
Kxx
W9
ADxxx

Po zagraniu blotki ze stołu podłożenie waleta (damy) z ręki E znacznie zwiększa szanse na wzięcie dwóch lew. Rozgrywający z dużym prawdopodobieństwem spróbuje wyimpasować dziewiątkę u twojego partnera.

Jeszcze dwa przykłady z waletem i dziewiątką:

Dx
W9
Kxx
A108xxx
Dxx
Kxxx
W9
A10xx

W pierwszym przykładzie rozgrywający gra blotką do damy na stole. Jeżeli dołożysz dziewiątkę to raczej trafi w następnym ruchu zagranie z góry. W drugim, S wychodzi asem z zamiarem zagrania na ekspas (król przed damą). Na asa wyrzuć waleta - przeciwnik licząc na układ KW sec ewentualnie singlowego waleta, może dołożyć ze stołu blotkę zamiast damy. Partner oczywiście musi powstrzymać się od położenia króla w drugiej lewie.

Markowanie posiadania honoru

Mechanizm jest dokładnie odwrotny niż poprzednio. Poprzez zrzucenie wysokiej blotki starasz się przekonać rozgrywającego, że jesteś posiadaczem figury. Może to być wykorzystane na przykład w sytuacjach, w których rozgrywający ma do wykonania impas damy i on mu stoi. Ty zaś sugerujesz mu drugą damę za impasem. Przykłady:

AWxxx
Dxx
10x
Kxx
KD98xxx
Ax
W10x
x

Pierwszy przykład nie wymaga chyba komentarza. W drugim rozgrywający zagrał blotką do króla na stole (partner oczywiście puścił). Przez dołożenie 10-ki stworzysz mu alternatywę do gry na drugiego asa u E - teraz może także zagrać na układ: Axx - W10.

A10xx
KWx
9x
Dxxx

Rozgrywający wyszedł z dziadka blotką do damy. Po podłożeniu dziewiątki i zabiciu tej lewy królem przez W przeciwnik ma szansę na złapanie drugiego waleta za impasem (czyli na rozkład Kxx - W9). Czasem nie zgadnie...

Zrzutki sugerujące krótkość

Celem takich zrzutek może być: ochrona figury partnera (przykład 1), ochrona swojej figury poprzez zasugerowanie impasu w drugą stronę (przykład 2), zmylenie rozgrywającego co do podziału koloru poprzez zrzucenie karty zdradzonej (przykład 3)

ADx
Kx
109x
W8xxx
A8xx
x
W9xx
KD10x
K9xx
xxx
D10x
AWx

Pierwszy przykład jest bardzo prosty - rozgrywający nie ma innej szansy po udanym impasie damą, jak zagranie na drugiego króla czyli pociągnięcie teraz aska. Zrzucając 9-kę lub 10-kę stwarzasz mu inną szansę: układ Kxx-109. Rozgrywający powinien powrócić do ręki i zagrać waleta.

W drugim przykładzie twój walet skazany jest na pożarcie - rozgrywający zagra asa, blotkę do króla i przekonawszy się o złym podziale wyimpasuje ci go w oka mgnieniu. Zrzuć dziewiątkę. Będzie to wyglądało z jego punktu widzenia trochę jak singiel, a więc na dokładnie odwrotny układ niż w rzeczywistości. Po drugie - uzyskał on możliwość impasu także w drugą stronę. Na pewno z niej skorzysta.

Trzeci przykład jest elementarny. Po zaimpasowaniu damy rozgrywający pociągnął asa. Tylko wyrzucenie damy daje jakieś szanse zdobycia lewy (na 10-kę). Dla uproszczenia najlepiej przyjąć sobie taką zasadę - o ile nie grozi to stratą lewy, kartę zdradzoną należy wyrzucić przy najbliższej okazji.

Zmyłkowe wyjścia

Drobne oszustwa możesz wykonywać nie tylko przez dokładanie odpowiednich kart, ale również gdy jesteś na wyjściu. Jeżeli musisz wistować w taki kolor:

A10xxx
Dxx
Wx
K9x

Wychodząc blotką prawie na pewno stracisz lewę, bo rozgrywający puści do wideł w ręce, a następnie wyimpasuje ci damę. Jedyną szansą jest wyjście damą. O ile nie zagląda wam w karty, to na pewno zabije królem w ręce i zagra na "pewny" impas twojego waleta.

Odwrotnie, jeżeli akurat jesteś posiadaczem DWx, to uratować cię może tylko wyjście blotką (chociaż możesz też próbować zagrać waletem). Chyba, że grasz na rozgrywającego, na którym wypróbowałeś poprzedni trick - to możesz też i damą :)

AK10xx
DWx
xx
xxx

Dobry efekt może przynieść wyjście damą w takich sytuacjach:

Kxx
D9x
AWxx
10xx
Kxx
AD9x
Wxx
10xx

Z punktu widzenia rozgrywającego wyszedłeś z DW9, więc będzie mu się wydawać, że należy damę i zagraną następnie blotkę puścić.

© 2008 jafo