Wist
Manewry obronne - mylne zrzutki
Twoim jako obrońcy zadaniem jest nie tylko przekazanie partnerowi informacji o lokalizacji figur czy dystrybucji kolorów, ale również maksymalne utrudnienie rozgrywającemu rozpoznania układu kart. Będziesz mógł się wykazać najczęściej w dwóch przypadkach: kiedy rozgrywający ma kilka równorzędnych możliwości rozegrania kontraktu - twoim zadaniem będzie wskazanie mu tej, która jest przegrywająca lub wtedy gdy rozgrywający będzie miał jedyną szansę wygrania - ty musisz stworzyć mu dodatkową, taką, która akurat do sukcesu nie prowadzi. Czasem trzeba będzie rozstać się z figurą, ale najczęściej wystarczy odpowiednio manipulować zrzucanymi blotkami. Poniżej seria typowych tricków służących do zmylenia przeciwnika.
Zrzutki z konfiguracji honor-wysoka blotka
W powyższych przykładach, jeśli rozgrywający zagra blotkę ze stołu, a ty położysz 10-kę raczej nic nie uchroni twojej figury. Napewno zna on zasadę ograniczonego wyboru i może mu przyjść do głowy, że dałeś 10-kę, gdyż nie miałeś innego wyjścia. Po dołożeniu figury spróbuje natomiast wyimpasować czwartą dziesiątkę u W. W drugim przykładzie damę wyrzuć również na zagranego z ręki asa. Zauważ, że jeśli tego nie zrobisz jego jedyną szansą będzie druga dama u któregoś z obrońców. W ostatnim przykładzie dodatkowy warunek to brak dojścia do ręki. W przeciwnym wypadku rozgrywający najpierw zagra do króla aby sprawdzić czy dama faktycznie była singlowa.
Podobny motyw występuje w takich przykładach:
Po zagraniu blotki ze stołu podłożenie waleta (damy) z ręki E znacznie zwiększa szanse na wzięcie dwóch lew. Rozgrywający z dużym prawdopodobieństwem spróbuje wyimpasować dziewiątkę u twojego partnera.
Jeszcze dwa przykłady z waletem i dziewiątką:
W pierwszym przykładzie rozgrywający gra blotką do damy na stole. Jeżeli dołożysz dziewiątkę to raczej trafi w następnym ruchu zagranie z góry. W drugim, S wychodzi asem z zamiarem zagrania na ekspas (król przed damą). Na asa wyrzuć waleta - przeciwnik licząc na układ KW sec ewentualnie singlowego waleta, może dołożyć ze stołu blotkę zamiast damy. Partner oczywiście musi powstrzymać się od położenia króla w drugiej lewie.
Markowanie posiadania honoru
Mechanizm jest dokładnie odwrotny niż poprzednio. Poprzez zrzucenie wysokiej blotki starasz się przekonać rozgrywającego, że jesteś posiadaczem figury. Może to być wykorzystane na przykład w sytuacjach, w których rozgrywający ma do wykonania impas damy i on mu stoi. Ty zaś sugerujesz mu drugą damę za impasem. Przykłady:
Pierwszy przykład nie wymaga chyba komentarza. W drugim rozgrywający zagrał blotką do króla na stole (partner oczywiście puścił). Przez dołożenie 10-ki stworzysz mu alternatywę do gry na drugiego asa u E - teraz może także zagrać na układ: Axx - W10.
Rozgrywający wyszedł z dziadka blotką do damy. Po podłożeniu dziewiątki i zabiciu tej lewy królem przez W przeciwnik ma szansę na złapanie drugiego waleta za impasem (czyli na rozkład Kxx - W9). Czasem nie zgadnie...
Zrzutki sugerujące krótkość
Celem takich zrzutek może być: ochrona figury partnera (przykład 1), ochrona swojej figury poprzez zasugerowanie impasu w drugą stronę (przykład 2), zmylenie rozgrywającego co do podziału koloru poprzez zrzucenie karty zdradzonej (przykład 3)
Pierwszy przykład jest bardzo prosty - rozgrywający nie ma innej szansy po udanym impasie damą, jak zagranie na drugiego króla czyli pociągnięcie teraz aska. Zrzucając 9-kę lub 10-kę stwarzasz mu inną szansę: układ Kxx-109. Rozgrywający powinien powrócić do ręki i zagrać waleta.
W drugim przykładzie twój walet skazany jest na pożarcie - rozgrywający zagra asa, blotkę do króla i przekonawszy się o złym podziale wyimpasuje ci go w oka mgnieniu. Zrzuć dziewiątkę. Będzie to wyglądało z jego punktu widzenia trochę jak singiel, a więc na dokładnie odwrotny układ niż w rzeczywistości. Po drugie - uzyskał on możliwość impasu także w drugą stronę. Na pewno z niej skorzysta.
Trzeci przykład jest elementarny. Po zaimpasowaniu damy rozgrywający pociągnął asa. Tylko wyrzucenie damy daje jakieś szanse zdobycia lewy (na 10-kę). Dla uproszczenia najlepiej przyjąć sobie taką zasadę - o ile nie grozi to stratą lewy, kartę zdradzoną należy wyrzucić przy najbliższej okazji.
Zmyłkowe wyjścia
Drobne oszustwa możesz wykonywać nie tylko przez dokładanie odpowiednich kart, ale również gdy jesteś na wyjściu. Jeżeli musisz wistować w taki kolor:
Wychodząc blotką prawie na pewno stracisz lewę, bo rozgrywający puści do wideł w ręce, a następnie wyimpasuje ci damę. Jedyną szansą jest wyjście damą. O ile nie zagląda wam w karty, to na pewno zabije królem w ręce i zagra na "pewny" impas twojego waleta.
Odwrotnie, jeżeli akurat jesteś posiadaczem DWx, to uratować cię może tylko wyjście blotką (chociaż możesz też próbować zagrać waletem). Chyba, że grasz na rozgrywającego, na którym wypróbowałeś poprzedni trick - to możesz też i damą :)
Dobry efekt może przynieść wyjście damą w takich sytuacjach:
Z punktu widzenia rozgrywającego wyszedłeś z DW9, więc będzie mu się wydawać, że należy damę i zagraną następnie blotkę puścić.