Dwukolorówki Michaelsa
Ręce dwukolorowe można licytować także po otwarciu przeciwnika. Cuebid Michaels’a (oryginalna nazwa) stosuje się po informacyjnym czyli kolorowym i zarazem naturalnym otwarciu przeciwnika. Przez lata obowiązywał w Polsce klasyczny przedział punkowy. Na Zachodzie bez zmian; grano i gra się pełnym zakresem siły (szczególnie w USA). WJ 2020 skłania się ku amerykańskiej koncepcji.
Punktowe przedziały siły
1. klasyczny przedział 7-16 pkt – tak się dawniej w Polsce grywało
2. mini-maxi 5-10 pkt i 17+ pkt – z ręką 11-16 pkt wchodzimy najpierw starszym rankingiem kolorem i ewentualnie później drugim
3. amerykański 5+ pkt – dolny limit determinują założenia, w niekorzystnych to jak otwarcie albo duży układ
Stosowane sekwencje
Cue-bid Michaels’a stosujemy po otwarciu przeciwnika na poziomie 2.
W | N | E | S |
1![]() |
2![]() |
W | N | E | S |
1![]() |
2![]() |
W | N | E | S |
1![]() |
2![]() |
W | N | E | S |
1![]() |
2![]() |
W | N | E | S |
1![]() |
2![]() |
W | N | E | S |
1![]() |
2![]() |
¹ 5-5 kiery i piki, ² 5-5 dwa pozostałe najmłodsze kolory i ³ 5-5 drugi starszy i młodszy
Dalsza licytacja
W | N | E | S |
1![]()
|
2![]()
|
pas
|
?
|
- 2
= negatywny wybór koloru
- 2
= pytanie o siłę wejścia => odpowiedzi: 3
= góra, 3
= średnia karta, 3
= wydłużenia, 3
= minimum
- 3
= INWIT do kierów
- 3
= INWIT do pików
- 3
= blokujące
- 3
= do gry
- 4
= blokujące
W | N | E | S |
1![]()
|
2![]()
|
pas
|
?
|
- 2
= negatywny wybór koloru
- 2
= pozytywne pyt. o kolor młodszy choć można stosować pyt. od zera, a 3
licytować jako INWIT z fitami w mł.
- 3
= negatywne do koloru partnera; PASUJ lub POPRAW
- 3
= INWIT do końcówki w piki, choć można to odwrócić – do ustalenia w parze
- 3
= FORSING do końcówki w piki, choć można to odwrócić – do ustalenia w parze
- 3
= lekko blokujące, mniej niż INWIT
- 3
/4
= do gry
W | N | E | S |
1![]()
|
2![]()
|
pas
|
?
|
- 3
= wybór gry
- 3
= pytanie o singletona lub/i układ -> 3
= krótkość pik, 3
= krótkość kier, 4
= wydłużenie itd…
- 3
= INWIT na kolorze własnym
- 4
= blokujące
- 3
/4
= do gry
- 5
= do gry, blokujące lub taktyczne
W | N | E | S |
1![]()
|
2![]()
|
pas
|
?
|
- 2
= pozytywne pytanie o kolor młodszy choć można stosować pyt. od zera, a 3
licytować jako INWIT z fitami w mł.
- 3
= negatywne wywołanie koloru młodszego; PASUJ lub POPRAW
- 3
= INWIT do kierów
- 3
= taktyczne, nie obiecuje pkt
- 3
= FORSING do kierów
- 3
= do gry
- 4
= blokujące z fitami w mł.
3 w kolor przeciwnika to wywiad bezatutowy
![]() |
K73 | ![]() |
![]() |
65 |
![]() |
65432 | ![]() |
KD | |
![]() |
6432 | ![]() |
A | |
![]() |
8 | ![]() |
AKDW9754 |
W | N | E | S |
pas
? |
1![]()
|
3![]()
|
pas
|
¹ pyt. o zatrzymanie
Taki wywiad stosujemy z tzw. kartą ZAMKNIĘTĄ, a partner z zatrzymaniem jak w diagramie ma zalicytować 3, a bez zatrzymania odchodzi w 4
, aby partner spasował / poprawił na kara lub licytował dalej z jeszcze lepszą kartą.
Gdy odpowiadający (przeciwnik) nie pasuje
W | N | E | S |
1![]() |
2![]() |
3![]() |
3![]() |
W | N | E | S |
1![]() |
2![]() |
3![]() |
ktr¹ |
¹ INWIT z jednym fitem
Pierwszy wchodzący licytuje do bardziej niekorzystnego przypadku
- 3
= nie przyjmuje inwitu na kiery
- 3
= przyjmuje INWIT na kiery, ale nie na piki
Obrona po Cuebidzie Michaelsa
W | N | E | S |
1![]()
|
2![]()
|
?
|
|
- ktr = 10+PC, bez fitu
, bez własnego dobrego koloru młodszego
- 2
= co najmniej inwit układowy
- 2
= co najmniej inwit siłowy
- 3
= naturalne, FORSING
- 3
= słabe
- 3
= SPLINTER, co najmniej 1,5 lewy defensywnej
- 3
= fit, co najmniej 1,5 lewy defensywnej
- 4
= kolor z fitem, co najmniej 1,5 lewy defensywnej
- 4
= taktyczne