KBT Zajęcia nr 1 Starszeństwo kart, lewy pewne i potencjalne
Zapraszamy na pierwsze zajęcia z zakresu brydża towarzyskiego. Od dawna przyświeca nam hasło minimum teorii i maximum praktyki. Będziemy się starać tak przygotowywać zajęcia aby były interesujące a rozkłady zawierały elementy samokształcące ilustrujące wcześniej podaną teorię w pigułce.
STARSZEŃSTWO KART:
AKDW1098765432; gdzie AKDW to figury
AKDW10 to honory
98765432 to blotki
LEWA
składa się z czterech kart dołożonych, po jednej przez każdego gracza, uczestniczącego w tzw. rozgrywce.
Lewa (czasem też wziątka lub sztych) – w grach karcianych typu brydż, wist, tysiąc słowo to oznacza karty leżące na stole po jednej „kolejce”, czyli po tym, jak każdy z graczy wyłożył swoją kartę. W wymienionych grach celem graczy jest zebranie jak największej liczby lew z wysoko punktowanymi kartami (poza brydżem – w brydżu każda lewa ma takie samo znaczenie niezależnie od wysokości kart). Lewa jest zbierana przez tego gracza, który wyłożył najcenniejszą kartę. [Za Wikipedią]
Kto wziął najwyższą kartą spośród kart dołożonych przez graczy ten jest dysponentem lewy. Oznacza to, że ten gracz ma prawo do analizowania zawartości lewy, zakrycia wziątki i kolejnego wyjścia.
Rozgrywka polega na zaplanowaniu swoich poczynań i zrealizowaniu zadeklarowanej, lub nawet jeśli to jest możliwe, większej ilości lew.
Rozgrywka – zasadnicza część gry w brydża. Celem rozgrywającego jest zrealizowanie wylicytowanego kontraktu (wzięcie takiej liczby lew, jaka wynika z licytacji). Celem obrońców jest przeszkodzenie rozgrywającemu, mogą to osiągnąć m.in. dzięki prawidłowemu wistowi. W czasie tej fazy obowiązuje następujące starszeństwo figur: A>K>D>W>10>9>....>2. Obowiązuje dodawanie do koloru. Jeżeli gracz nie ma do koloru, to może przebić lewę atutem (atut spełnia funkcję najstarszej karty) bądź dołożyć kartę innego koloru. Między atutami również obowiązuje zwykłe starszeństwo figur. Jeżeli gra się "bez atu", to atutów nie ma. Gracz z najstarszą kartą w kolorze pierwszego wyjścia w lewie lub z najstarszym atutem w lewie bierze rzeczoną lewę, po czym rozpoczyna następną. Rozgrywający, jeżeli wziął lewę w dziadku, to następnego wyjścia musi również dokonać z dziadka. Techniki wykorzystywane przy rozgrywce to liczenie własnych lew, rozliczanie rąk przeciwników, różne rodzaje impasów, parada oraz przymusy. Po zakończeniu rozgrywki zlicza się lewy obu stron i sprawdza, czy kontrakt został ugrany. Lewy poniżej zadeklarowanej liczby to lewy wpadkowe, a lewy powyżej zadeklarowanej liczby to nadróbki. W zależności od miana kontraktu i wziętej liczby lew oblicza się liczbę punktów zdobytych przez strony. Podstawą do obliczania liczby punktów jest zapis brydżowy..[Za Wikipedią]
PLAN rozgrywki
1. CEL czyli wzięcie określonej (zadeklarowanej) ilości lew
2. LICZENIE
- lewy pewne
- lewy potencjalne czyli możliwe do wzięcia przy przychylnym rozkładzie kart danego koloru u przeciwników
3. SZANSE czyli największe możliwości wzięcia lew
4. KOMUNIKACJA czyli kolejność zagrywania poszczególnych kart
Poniżej przykłady dość prostych rozdań.
Rozdanie nr 1
Ilustruje lewy pewne, które można natychmiast wziąć z kartami NS. Łatwo je policzyć.
1None / N |
543
AKD2 AK 8765 |
|
6
3 DW10987 W9432 |
10987
W10987 654 10 |
|
AKDW2
654 32 AKD |
CEL: strona NS 13 lew
LICZENIE
Lewy pewne: 12 (: 4, : 3, : 2 i : 3)
Lewy potencjalne: 3
: 1, na dwójkę przy podziałach kart 3:2 i 4:1 u przeciwników
: 1, na dwójkę przy podziale kart 3:3 u przeciwników
: 0
: 1, na ósemkę trefl gdy karty przeciwników podzielą się dokładnie 3:3
Razem 12 pewnych i trzy potencjalne na dwójki pik i kier oraz na ósemkę trefl
SZANSE
Rozpoczynamy rzecz jasna od rozgrywania pików bo to największa nasza szansa. Możliwość wzięcia 5-tej lewy w pikach jest większa niż w na dwójki w kierach i treflach. Spróbujcie sami wymyślić dlaczego tak jest.
KOMUNIKACJA
W tym rozdaniu zebranie 13 lew jest banalne. Trzeba tylko zwrócić uwagę jak dzielą się piki u przeciwników. Jednak aby liczenie nie nastręczało kłopotów warto od razu przyswoić sobie skrócony sposób liczenia. Poniżej link do artykułu na ten temat.
Rozdanie nr 2
2NS / E |
10987
W1098 654 A5 |
|
543
AKD2 AK W1098 |
AKDW2
654 32 KD2 |
|
6
73 DW10987 7643 |
CEL: strona EW 12 lew
LICZENIE
Wystarczy policzyć lewy pewne, te które możemy natychmiast zagrać. Jest ich 9.
Potencjalnych jest aż 5:
- w pikach dwójka jeśli się ten kolor podzieli nie gorzej niż 4:1, 1:4
- w kierach też dwójka, ale wyłącznie przy podziale 3:3
- w treflach po oddaniu (wytrąceniu) przeciwnikom na asa aż 3 lewy
SZANSE
Wybieramy trzecią opcję opisaną powyżej bo to szansa 100%. Najlepiej od razu oddać na asa trefl. Zastanówcie się przy okazji czym grozi rozpoczęcie rozgrywki od odegrania naszych kar AK.
KOMUNIKACJA
Bezproblemowa.
Rozdanie nr 3
3WE / S |
543
AKD2 AK54 W10 |
|
87
87 DW1098 7643 |
1096
W109 76 A9852 |
|
AKDW2
6543 32 KD |
CEL: strona NS 12 lew
LICZENIE
Wystarczy policzyć lewy pewne, te które możemy natychmiast zagrać. Jest ich 9.
Potencjalne 3, po jednej w trzech kolorach:
- w pikach dwójka jeśli się ten kolor podzieli nie gorzej niż 4:1, 1:4
- w kierach jedna przy podziale 3:2, 2:3
- w treflach po oddaniu (wytrąceniu) przeciwnikom na asa 1 lewa
SZANSE
Wszystkie nasze szanse muszą zostać spełnione.
KOMUNIKACJA
Z nadzieją na sprzyjające podziały rozpoczynamy od ściągania pików bacznie obserwując czy oboje obrońcy dołożą. Podobnie z kierami bo jeśli dołożą oboje dwa razy to jesteśmy w domu. Wystarczy wytrącić asa trefl i osiągniemy nasz cel.
Rozdanie nr 4
4All / W |
10987
W109 7654 A10 |
|
AK
654 DW1098 KD2 |
543
AKD2 AK 8765 |
|
DW62
873 32 W943 |
CEL: strona EW 12 lew
LICZENIE
Zadanie trudniejsze od poprzednich. Lew pewnych 10: 2 pikowe, 3 kierowe i 5 karowych.
Potencjalne są 2:
- w kierach jedna przy podziale 3:3
- w treflach po oddaniu (wytrąceniu) przeciwnikom na asa 1 lewa, ewentualnie dwie jeśli as jest przed mariaszem (KD) trefl i dwa razy zagramy do tej konfiguracji
SZANSE
Można połączyć obie te w/w szanse. Najpierw zagrać do konfiguracji KD2 trefl bo i tak potrzebujemy tu jednej lewy wobec jednej tylko możliwej w kierach. Jeśli as leży za mariaszem i obrońca N zabije naszą figurę asem to będziemy musieli liczyć na przychylny podział kierów 3:3. Jeśli natomiast N nie zabije to cofniemy się do ręki i jeszcze raz zagramy do pozostałych trefli K2 z nadzieją, że as leży przed naszą szykaną w postaci króla.
KOMUNIKACJA
Kara są zablokowane, a więc aby wykorzystać damę, waleta i dziesiątkę trzeba najpierw odegrać AK, a następnie kontynuować tak jak to zostało opisane powyżej.
Metodyka
Dobrym pomysłem, szczególnie na kilku pierwszych zajęciach, jest przyjąć, że w każdym rozdaniu rozgrywa Dealer, co sprawia, że każdy rozgrywa tyle samo rozdań i nikt się dzięki temu nie nudzi.
Rozdania najlepiej powielić tak aby na każdym stole grane było to samo rozdanie w tym samym czasie. To umożliwi nam sprawne omówienie tuż po rozegraniu, kiedy uczestnicy mają jeszcze świeżo w pamięci swoje poczynania.
Pomocne pliki:
PBN do maszyny powielającej i wygodnego prezentowania rozdań między innymi na rzutniku czy ekranie komputera. Jednak aby go otworzyć potrzebny jest programik bridgevu, który można ściągnąć ze strony: http://www.haroldschogger.com/videos.htm
Poniżej rozdania do pobrania.