Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Szkolenia / internetowe / KBT2 wyrabianie lew

KBT2 wyrabianie lew

Tematyka zajęć: wist z sekwensu, branie lew, forta, wytrącenie asa i odblokowanie.

Każdy dealer rozgrywał kontrakt 1 i w każdej grze celem było wzięcie jak największej ilości lew. Obrońcy wistowali w najdłuższy i zarazem najlepszy swój kolor.

1

543
AKD2
AK
8765
A 10987
3 W10987
DW10987 654
W9432 10
KDW62
654
32
AKD

PLAN po wiście w W:

  1. LEWY PEWNE to te, które możemy wziąć natychmiast i jest ich 8: -, AKD, AK i AKD.
  2. LEWY POTENCJALNE czyli możliwe do wyrobienia: 3-4 pikowe zależnie od podziału tego koloru, 2 i 8 jeśli karty w rękach przeciwników podzielą się dokładnie 3-3, ale należy wziąć pod uwagę, że gracz E wyszedł zapewne z najdłuższego swojego koloru i równy podział kierów jest mało prawdopodobny.
  3. SZANSE: największe nadzieje daje kolor pikowy i od tego koloru należy rozpocząć rozgrywkę.
  4. ZAGROŻENIA: nie wolno nam rozpoczynać gry od grania AK, gdyż wyswobodzilibyśmy w ten sposób niższe karty w ręce gracza W, który po dojściu A mógłby wziąć aż 4 lewy karowe.

2

10987
W1098
654
52
543 KDW2
AKD2 654
AK 32
W1098 AKD3
A6
73
DW10987
764

PLAN po wiście w D:

  1. LEWY PEWNE: 9: -, AKD, AK i AKDW.
  2. LEWY POTENCJALNE: 3-4 pikowe zależnie od podziału tego koloru i 2 jeśli karty w rękach przeciwników podzielą się dokładnie 3-3.
  3. SZANSE: największe nadzieje na dodatkowe lewy daje kolor pikowy i od tego koloru należy rozpocząć rozgrywkę.
  4. ZAGROŻENIA: nie wolno nam rozpoczynać gry od grania AK, gdyż wyswobodzilibyśmy w ten sposób niższe karty w ręce gracza S, który po dojściu A mógłby wziąć aż 4 lewy karowe.

3

543
AKD2
A4
W1053
87 A962
873 W109
KDW1098 765
76 984
KDW10
654
32
AKD2

PLAN po wiście w K:

  1. LEWY PEWNE: 8: -, AKD, A i AKDW.
  2. LEWY POTENCJALNE: 2 jeśli karty w rękach przeciwników podzielą się dokładnie 3-3.
  3. SZANSE: największe nadzieje na dodatkowe lewy daje co prawda kolor pikowy, ale niesie także ryzyko oddania inicjatywy obrońcy W, który ma dużo kar i gdy dojdzie do głosu to nam zabierze sporo lew w tym kolorze. Polegamy zatem jedynie na szansie kierowej.
  4. ZAGROŻENIA: oddanie inicjatywy grozi utratą kontroli nad rozdaniem i wzięciem mniejszej ilości lew niż 8.

4

AK
654
876
KDW43
10987 543
W109 AKD2
DW109 AK
A10 8765
DW62
873
5432
92

PLAN po wiście w K:

  1. LEWY PEWNE: 9: -, AKDW, AKDW i A.
  2. LEWY POTENCJALNE: w zasadzie brak.
  3. ZAGROŻENIA: kara są zablokowane i należy starannie zaplanować grę.

Bijemy A, odblokowujemy AK po czym dostajemy się do ręki W W. Gramy DW i dopiero teraz zabieramy resztę lew kierowych.


PODSUMOWANIE

WIST czyli pierwsze wyjście

Na pierwsze wyjście wybieramy kartę z najdłuższego koloru. Jeśli mamy karty po kolei czyli DW10xx, KDWxxx to wistujemy najwyższą z nich informując partnera, że mamy kolejne. Tego typu zbitki nazywamy sekwensami. Jeśli kolor jest gorszy np.: KW852 to wychodzimy tzw. czwartą najlepszą kartą licząc od góry. Z jeszcze gorszego koloru np.: 108632 wychodzimy drugą kartą od góry informując partnera o jego słabej jakości.

ROZGRYWKA

Polega na policzeniu zarówno lew pewnych jak i tych potencjalnych czyli możliwych do zdobycia. Operację taką nazywamy wyrabianiem lub fortowaniem lew, stąd kartę, którą – mówiąc po staropolsku – wyswobodzimy nazywamy fortą. Trzeba także zwrócić uwagę na zagrożenia czyli co ewentualnie może pójść nie tak jakbyśmy tego oczekiwali.

Następne spotkanie

Otwarcie 1 (pierwsze kroki w licytacji), doskonalenie rozgrywki.