Magister podwójny czyli two-way check-back
Bardzo eleganckim i prostym rozwiązaniem jest koncepcja podwójnego magistra. Pozwala na odseparowanie, a więc dzięki temu na rozróżnienie inwitujących i forsujących rąk odpowiadającego. Z takim pomysłem jako pierwszy wystąpił Kit Woolsey. Ideę szybko zaprzęgnięto do polskich systemów licytacyjnych. Konwencja dla co najmniej średnio-zaawansowanych.
Za pomocą 2
możemy wskazać kartę typu:
- INWIT
- a). ze starszą piątką
- b). na treflach lub karach
- c). na składzie równym
2. SIGN-OFF na karach
3. NEGATYWNY WYBÓR KOLORU z karami
4. FORSING (wyjątkowo) ze starszą piątką w składzie 5-3-3-2
2
to narzędzie odpowiadającego, a stosujemy je w poniższych sekwencjach:
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() ![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() ![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 2 |
pas
|
Otwierający będący w przedziale 12-14 pkt licytuje automatyczne 2
INWIT ze starszą piątką
Przykłady:
![]() |
AD5 | ![]() |
![]() |
72 |
![]() |
A62 | ![]() |
DW972 | |
![]() |
863 | ![]() |
ADW2 | |
![]() |
D984 | ![]() |
72 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 pas… |
pas
pas pas
|
1![]() 2 2
|
pas
pas pas
|
![]() |
AD5 | ![]() |
![]() |
72 |
![]() |
A62 | ![]() |
DW972 | |
![]() |
K63 | ![]() |
ADW2 | |
![]() |
W984 | ![]() |
72 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 4 |
pas
pas pas pas… |
1![]() 2 2
|
pas
pas pas
|
Zadający magistra może przygotować SIGN-OFF lub zainwitować z odrobinę lepszą ręką
Otwierający licytuje automatycznie 2 i jeśli odpowiadający ma (5)6+ kar w sile do maksymalnie 9 pkt to pasuje, a jeśli ma 10-11 pkt to licytuje inwitujące 3
.
![]() |
AD5 | ![]() |
![]() |
7 |
![]() |
A62 | ![]() |
W982 | |
![]() |
863 | ![]() |
AD10972 | |
![]() |
D984 | ![]() |
72 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas |
1![]() 2 pas… |
pas
pas
|
![]() |
AD5 | ![]() |
![]() |
7 |
![]() |
A62 | ![]() |
W982 | |
![]() |
D63 | ![]() |
K7 | |
![]() |
984 | ![]() |
AD10752 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas |
1![]() 2 3 |
pas
pas pas… |
![]() |
AD5 | ![]() |
![]() |
7 |
![]() |
A62 | ![]() |
W982 | |
![]() |
863 | ![]() |
AD10972 | |
![]() |
D984 | ![]() |
K2 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas |
1![]() 2 3 |
pas
pas pas… |
SIGN-OFF na treflach przygotowujemy za pomocą poniższej sekwencji
![]() |
A75 | ![]() |
![]() |
2 |
![]() |
A62 | ![]() |
W973 | |
![]() |
K1083 | ![]() |
42 | |
![]() |
D95 | ![]() |
KDW742 |
W | N | E | S |
1![]() 1 3 |
pas
pas pas… |
1![]() 2
|
pas
pas
|
¹ sztuczne, sign-off na treflach
² automatyczne przyjęcie
Z ręką inwitującą na równym składzie przechodzimy przez 2
![]() |
A75 | ![]() |
![]() |
W2 |
![]() |
AW | ![]() |
D973 | |
![]() |
K1083 | ![]() |
A42 | |
![]() |
D1095 | ![]() |
KW72 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 3 |
pas
pas pas pas… |
1![]() 2 2
|
pas
pas pas
|
NEGATYWNY WYBÓR KOLORU
Ponieważ 2
zawsze forsuje do końcówki to aby negatywnie uzgodnić kara należy skorzystać z magistra 2
![]() |
A75 | ![]() |
![]() |
62 |
![]() |
A62 | ![]() |
DW97 | |
![]() |
K10863 | ![]() |
A432 | |
![]() |
D9 | ![]() |
874 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas… |
1![]() 2
|
pas
pas
|
WYJĄTEK od reguły!
Dzięki przejściu przez 2 można także zalicytować końcówkę przekazując info o piątce starszej i składzie 5-3-3-2
![]() |
AD75 | ![]() |
![]() |
102 |
![]() |
A6 | ![]() |
D9752 | |
![]() |
K10863 | ![]() |
AD2 | |
![]() |
98 | ![]() |
KW7 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas |
1![]() 2 3 |
pas
pas pas… |
Inna odpowiedź niż 2
obiecuje silnego trefla:
W | N | E | S |
1![]() 1 ? |
pas
pas
|
1![]() 2
|
pas
pas
|
- 2
= automat przyrzekający jedynie 12-14 pkt
- 2
= 15-17, trzy kiery („silniejsze Prcision”) i skład: 4-3-1-5
- 2
= 18+ i 5+ pików
- 2
= 18+ cztery piki, bez trzech kierów
- 3
= 15-17, cztery piki i pięć trefli, bez trzech kierów
- 3
= 18+ cztery piki i licytowana piątka, bez trzech kierów
Co dalej po automatycznej odpowiedzi 2
:
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas |
1![]() 2 ? |
pas
pas
|
- pas = do gry SIGN-OFF na czterech kierach i 5+ karach do 9 pkt
- 2
= INWIT na piątce
- 2
= INWIT 11-12 pkt na równym układzie
- 3
= (5)6 w sile INWITu
- 3
= INWIT z przestrzelonym kolorem 6-kartowym (gdyby był bardzo dobry to zalicytowalibyśmy INWITujące 3
bezpośrednio po 1
)
- 3
= 12-14 pkt i skład 5-3-3-2
Magister pomaga również rozróżnić charakter inwitu:
Te dwa przykłady obrazują sytuacje w jakich przydaje się ta konwencja w znaczeniu inwitu i/lub sign-off. Pierwszy przykład to po prostu transfer na kara i karta z nadwyżką w ramach inwitu. Drugi to inwit z pięcioma kierami. Gracz W w drugim diagramie pasuje z minimalną ręką. Jeśli ma nadwyżkę licytuje dalej…
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas |
1![]() 2 3 |
pas
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 3 |
pas
|
¹ INWIT miltonowy (punktowy), ² INWIT układowy
Pierwsza sekwencja dzięki przejściu przez inwitującego magistra pokazała zaproszenie w sile ok. 11 pkt bez specjalnego układu; 4-4 w czerwonych, a jeśli 4-5 to bokiem 2-2. Druga, w myśl mechanizmów licytacji naturalnej, ujawniła bardziej układowy charakter ręki odpowiadającego, i jest to co najmniej; 5-4-3-1, 4-4-4-1 lub lepiej z niewielką jednakże siłą w przedziale 8-10 pkt.
Sekwencje forsujące do dogranej -> 2
:
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() ![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() ![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 2 |
pas
pas |
1![]() ![]() 2 |
pas
|
W standardowej wersji odpowiedzi są naturalne, intuicyjne:
W | N | E | S |
1![]() 1 ? |
pas
pas
|
1![]() 2
|
pas
pas
|
- 2
= 12-14 pkt i trzy kiery
- 2
= 18+ pkt, 5 pików i brak trzech kierów
- 2
= 12-14 pkt bez trzech kierów
- 3
= 15+ pkt, cztery piki, pięć trefli bez trzech kierów
- 3
= 18+ pkt, cztery piki i pięć kar bez trzech kierów
- 3
= 15-17 pkt i trzy kiery („silniejsze Prcision”), skład: 4-3-1-5
W | N | E | S |
1![]() 1 ? |
pas
pas
|
1![]() ![]() 2
|
pas
pas
|
- 2
= cztery kiery i możliwe trzy piki
- 2
= trzy piki
- 2
= skład równy bez trzech pików i czterech kierów
- 3
= piątka trefli bez trzech pików i czterech kierów
Sekwencje okołomagistrowe
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 3 |
pas
pas |
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 3 |
pas
pas |
¹ 3 – skok tym samym (starym) kolorem oznacza INWIT na bardzo dobrym kolorze (min. KD109xx)
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 3 |
pas
pas |
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 3 |
pas
pas |
² układowy INWIT, 5-5 z dobrymi kolorami