Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Konwencje / Magister podwójny czyli two-way check-back

Magister podwójny czyli two-way check-back

Bardzo eleganckim i prostym rozwiązaniem jest koncepcja podwójnego magistra. Pozwala na odseparowanie, a więc dzięki temu na rozróżnienie inwitujących i forsujących rąk odpowiadającego. Z takim pomysłem jako pierwszy wystąpił Kit Woolsey. Ideę szybko zaprzęgnięto do polskich systemów licytacyjnych. Konwencja dla co najmniej średnio-zaawansowanych.

INWIT ze starszą piątką, SIGN-OFF na karach lub NEGATYWNY WYBÓR KOLORU -> 2:

W N E S
1

1

pas

pas

1

2¹

pas

 

W N E S
1

1

pas

pas

1/

2¹

pas

 

W N E S
1

1

pas

pas

1/

2¹

pas

 

W N E S
1

1

pas

pas

1

2¹

pas

 


Otwierający licytuje automatyczne 2 chyba, że ma więcej niż 12-14 pkt (w D1 i D4 otwierający może mieć nadwyżkę).


Otwierający licytuje automatycznie 2 i jeśli odpowiadający ma (5)6+ kar w sile do maksymalnie 10 pkt to wówczas pasuje. Z ręką inwitującą powtarza swój kolor, lub gdy zgłosił już piki i ma 4+kiery, może także zaprosić partnera nie forsującą zapowiedzią 2 (9-11 pkt). Przykłady rąk:

AD5 7
A62 W982
863 ADW972
D984 72
W N E S
1

1

2²

pas

pas

pas

1

2¹

pas…

pas

pas

 

AD5 72
A62 DW972
863 ADW2
D984 72
W N E S
1

1

2²

pas…

pas

pas

pas

 

1

2¹

2

 

pas

pas

pas

 


¹ MGR = INWIT lub SIGN-OFF, ² automat


A75 2
A62 DW97
K10863 A42
D9 W7432
W N E S
1

1

2

pas

pas

pas…

1

2³

 

pas

pas

 

AD75 2
A6 W9753
K10863 A42
98 DW72
W N E S
1

1

2

pas

pas

pas…

1

2³

 

pas

pas

 


³ NEGATYWNY WYBÓR KOLORU za pomocą mechanizmu SIGN-OFF


Inna odpowiedź niż 2 obiecuje silnego trefla:

W N E S
1

1

?

pas

pas

 

1

2¹

 

pas

pas

 

  • 2 = automat przyrzekający jedynie 12-14 pkt
  • 2 = 15-17, trzy kiery („silniejsze Prcision”) i skład: 4-3-1-5
  • 2 = 18+ i 5+ pików
  • 2 = 18+ cztery piki, bez trzech kierów
  • 3 = 15-17, cztery piki i pięć trefli, bez trzech kierów
  • 3 = 18+ cztery piki i licytowana piątka, bez trzech kierów

Co dalej po automatycznej odpowiedzi 2:

W N E S
1

1

2

pas

pas

pas

1

2¹

?

pas

pas

 

  • pas = do gry SIGN-OFF na czterech kierach i 5+ karach do 9 pkt
  • 2 = INWIT na piątce
  • 2 = INWIT 10-12 pkt i raczej skład 5-3-3-2
  • 3 = piątka w sile INWITu
  • 3 = INWIT z przestrzelonym kolorem 6-kartowym (gdyby był bardzo dobry to zalicytowalibyśmy INWITujące 3 bezpośrednio po 1)
  • 3 = 12-14 pkt i skład 5-3-3-2

Magister pomaga również rozróżnić charakter inwitu:

Te dwa przykłady obrazują sytuacje w jakich przydaje się ta konwencja w znaczeniu inwitu i/lub sign-off. Pierwszy przykład to po prostu transfer na kara i karta z nadwyżką w ramach inwitu. Drugi to inwit z pięcioma kierami. Gracz W w drugim diagramie pasuje z minimalną ręką. Jeśli ma nadwyżkę licytuje dalej…

W N E S
1

1

2

pas

pas

pas

1

2

3¹

pas

pas

 

W N E S
1

1

pas

pas

1

3²

pas

 

¹ INWIT miltonowy (punktowy), ² INWIT układowy

Pierwsza sekwencja dzięki przejściu przez inwitującego magistra pokazała zaproszenie w sile ok. 11 pkt bez specjalnego układu; 4-4 w czerwonych, a jeśli 4-5 to bokiem 2-2. Druga, w myśl mechanizmów licytacji naturalnej, ujawniła bardziej układowy charakter ręki odpowiadającego, i jest to co najmniej; 5-4-3-1, 4-4-4-1 lub lepiej z niewielką jednakże siłą w przedziale 8-10 pkt.


Sekwencje forsujące do dogranej -> 2:

W N E S
1

1

pas

pas

1

2

pas

 

W N E S
1

1

pas

pas

1/

2

pas

 

W N E S
1

1

pas

pas

1/

2

pas

 

W N E S
1

1

pas

pas

1

2

pas

 

W N E S
1

2

pas

pas

1/

2

pas

 


W standardowej wersji odpowiedzi są naturalne, intuicyjne:

W N E S
1

1

?

pas

pas

 

1

2

 

pas

pas

 

  • 2 = 12-14 pkt i trzy kiery
  • 2 = 18+ pkt, 5 pików i brak trzech kierów
  • 2 = 12-14 pkt bez trzech kierów
  • 3 = 15+ pkt, cztery piki, pięć trefli bez trzech kierów
  • 3 = 18+ pkt, cztery piki i pięć kar bez trzech kierów
  • 3 = 15-17 pkt i trzy kiery („silniejsze Prcision”), skład: 4-3-1-5

W N E S
1

1

?

pas

pas

 

1

2

 

pas

pas

 

  • 2 = cztery kiery i możliwe trzy piki
  • 2 = trzy piki
  • 2 = skład równy bez trzech pików i czterech kierów
  • 3 = piątka trefli bez trzech pików i czterech kierów

Sekwencje okołomagistrowe


W N E S
1

1

pas

pas

1

3¹

pas

pas

W N E S
1

1

pas

pas

1

3¹

pas

pas


¹ 3 – skok tym samym (starym) kolorem oznacza INWIT na bardzo dobrym kolorze (min. KD109xx)


W N E S
1

1

pas

pas

1

3²

pas

pas

W N E S
1

1

pas

pas

1

3²

pas

pas


² układowy INWIT, 5-5 z dobrymi kolorami


Wkrótce kilkanaście przykładowych rozdań

CDN…