Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Konwencje / Stayman klasyczny

Stayman klasyczny

Jedna z najstarszych konwencji brydżowych świata wymyślona jeszcze przed II WŚ w USA przez Samuela Staymana, a w zasadzie przez niego wypromowana, bo ponoć jednak to ktoś inny wpadł na ten genialny pomysł. Konwencja służy wykryciu i uzgodnieniu starszego koloru rozłożonego pomiędzy graczami pary 4-4, jako alternatywa dla kontraktu w BA.

K98
542
KW543
W10
AD5 W2
AW76 D983
D6 987
K832 AD54
107643
K10
A102
976

Dlaczego kontrakt w kolor starszy może być lepszy? Otóż w grach kolorowych liczą się lewy na przebitki, których nie ma w BA. Na poparcie tej tezy przytoczę tu humorystyczne prawo Bird’a: Nie da się wygrać 3NT na obustronne przebitki 🙂

Rozpocznijmy od dużo mówiącego przykładu, który powinien rzecz rozjaśnić:

Na 3BA obrońcy po wiście w czwartą najlepszą czyli 4 wezmą pierwszych pięć lew. Tym czasem na kontrakt 4 odda się tylko dwa kara i pika. Taka sytuacja występuje dość często, a zatem warto przyswoić sobie mechanizm działania tej konwencji, która daje szanse na znalezienie lepszego kontraktu.


Staymana jak już wiecie stosuje się po otwarciu 1. Są różne odmiany tej konwencji, ale my zajmiemy się tą najbardziej klasyczną i użyteczną. Konsekwencją tej koncepcji jest całkowita rezygnacja z naturalnej odpowiedzi 2. W wersji standardowej, aby użyć tego narzędzia potrzeba mieć co najmniej jedną starszą czwórkę i minimum 8 pkt. Odpowiedzi są intuicyjne:

W N E S
1

?

pas

 

2

 

pas

 

  • 2 = brak starszych czwórek
  • 2 = czwórka kierów, nie wyklucza czwórki pików
  • 2 = czwórka pików, wyklucza czwórkę kierów

Nie polecam odpowiedzi 2 w znaczeniu: obie starsze czwórki – z uwagi na inne zastosowania Staymana o czym w artykule STAYMAN RATUNKOWY

Dlaczego, aby zadać Staymana wymaga się 8 pkt?

Do wygrania kontraktu 2 potrzeba ok. 23 pkt, a po zapytaniu o starszą czwórkę i negatywnej odpowiedzi wylądujemy właśnie na poziomie 2. 1 obiecuje przedział 15-17 pkt, ale może przyjść tylko 15 pkt i do tego minimum musimy licytować. 15+8=23 oto równanie wyjaśniające wszystko.

Dalsza licytacja

Partner zeznał, że nie posiada starszych czwórek, to teraz możemy albo zainwitować albo sforsować (stąd ten wymóg punktowy – 8pkt):

W N E S
1

2

pas

pas

2

?

pas

 

  • 2 = bardzo słaba dwukolorówka na starszych, co najmniej 4-4 lub lepiej => STAYMAN RATUNKOWY
  • 2 = słabe na piątce => STAYMAN RATUNKOWY
  • 2 = INWIT, mówi o 8-9 pkt i prosi partnera o zalicytowanie końcówki 3 ze śladem nadwyżki
  • 3 = SIGN-OFF, BILANS, 10-14 pkt
  • nowy kolor, w tym także karowy, na wysokości 3 = FORSING

Partner pokazał, że ma kiery (i być może też piki), to także możemy albo zainwitować albo sforsować:

W N E S
1

2

 

 

pas

pas

 

 

2

?

 

 

pas

 

 

 

  • 2 = bardzo słaba ręka z czterema pikami i młodszą piątką
  • 2 = INWIT, obiecuje czwórkę pików i wyklucza cztery kiery
  • 3 = naturalne, FORSING
  • 3 = INWIT z czwórką kier
  • 3/4 = SPLINTER
  • 3 = SIGN-OFF, BILANS, 10-14 pkt i jeżeli partner ma cztery piki może przenieść na 4
  • 4 = do gry, BILANS
  • 4 = PYTANIE O ASY, choć także często stosowane jako INWIT

Partner odpowiedział 2 i znów – analogicznie – mamy możliwość zainwitowania bądź sforsowania:

W N E S
1

2

 

pas

pas

 

2

?

 

pas

 

 

  • 2 = INWIT, obiecuje czwórkę kierów i wyklucza cztery piki
  • 3 = naturalne, FORSING
  • 3 = INWIT z czwórką pik
  • 4 = SPLINTER
  • 3 = SIGN-OFF, BILANS, 10-14 pkt
  • 4 = do gry, BILANS
  • 4 = PYTANIE O ASY, choć także często stosowane jako INWIT

Zauważcie rzecz charakterystyczną. Zalicytowanie na wys. 3 koloru, który pojawił się już wcześniej w licytacji w sposób naturalny (tu: 2 i 2 jako naturalne odpowiedzi na pytanie o czwórki) jest tylko inwitem. Analogicznie rzecz się ma z BA. 2 jest także tylko zaproszeniem.

Wracamy do naszego przykładu, którym rozpoczęliśmy ten artykuł. Teraz już umiecie wylicytować właściwy kontrakt 4

K98
542
KW543
W10
AD5 W2
AW76 D983
D6 987
K832 AD54
107643
K10
A102
976
W N E S
1

2

4

pas

pas

pas…

2¹

3²

 

pas

pas

 

¹ STAYMAN czyli pytanie o starszą czwórkę

² INWIT

Po odpowiedzi 2 E inwituje końcówkę, a W zaproszenie przyjmuje. Pewne i proste 10 lew w kiery i tylko 8 w BA.


CDN…