Magister podwójny czyli two-way check-back
Bardzo eleganckim i prostym rozwiązaniem jest koncepcja podwójnego magistra. Pozwala na odseparowanie, a więc dzięki temu na rozróżnienie inwitujących i forsujących rąk odpowiadającego. Z takim pomysłem jako pierwszy wystąpił Kit Woolsey. Ideę szybko zaprzęgnięto do polskich systemów licytacyjnych. Konwencja dla co najmniej średnio-zaawansowanych.
INWIT ze starszą piątką, SIGN-OFF na karach lub NEGATYWNY WYBÓR KOLORU -> 2
:
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() ![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() ![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 2 |
pas
|
Otwierający licytuje automatyczne 2 chyba, że ma więcej niż 12-14 pkt (w D1 i D4 otwierający może mieć nadwyżkę).
Otwierający licytuje automatycznie 2 i jeśli odpowiadający ma (5)6+ kar w sile do maksymalnie 10 pkt to wówczas pasuje. Z ręką inwitującą powtarza swój kolor, lub gdy zgłosił już piki i ma 4+kiery, może także zaprosić partnera nie forsującą zapowiedzią 2
(9-11 pkt). Przykłady rąk:
![]() |
AD5 | ![]() |
![]() |
7 |
![]() |
A62 | ![]() |
W982 | |
![]() |
863 | ![]() |
ADW972 | |
![]() |
D984 | ![]() |
72 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas |
1![]() 2 pas… |
pas
pas
|
![]() |
AD5 | ![]() |
![]() |
72 |
![]() |
A62 | ![]() |
DW972 | |
![]() |
863 | ![]() |
ADW2 | |
![]() |
D984 | ![]() |
72 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 pas… |
pas
pas pas
|
1![]() 2 2
|
pas
pas pas
|
¹ MGR = INWIT lub SIGN-OFF, ² automat
![]() |
A75 | ![]() |
![]() |
2 |
![]() |
A62 | ![]() |
DW97 | |
![]() |
K10863 | ![]() |
A42 | |
![]() |
D9 | ![]() |
W7432 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas… |
1![]() 2
|
pas
pas
|
![]() |
AD75 | ![]() |
![]() |
2 |
![]() |
A6 | ![]() |
W9753 | |
![]() |
K10863 | ![]() |
A42 | |
![]() |
98 | ![]() |
DW72 |
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas… |
1![]() 2
|
pas
pas
|
³ NEGATYWNY WYBÓR KOLORU za pomocą mechanizmu SIGN-OFF
Inna odpowiedź niż 2
obiecuje silnego trefla:
W | N | E | S |
1![]() 1 ? |
pas
pas
|
1![]() 2
|
pas
pas
|
- 2
= automat przyrzekający jedynie 12-14 pkt
- 2
= 15-17, trzy kiery
- 2
= 18+ i 5+ pików
- 2
= 18+ cztery piki, bez trzech kierów
- 3
= 15-17, cztery piki i pięć trefli, bez trzech kierów
- 3
= 18+ cztery piki i licytowana piątka, bez trzech kierów
Co dalej po automatycznej odpowiedzi 2
:
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas |
1![]() 2 ? |
pas
pas
|
- pas = do gry SIGN-OFF na czterech kierach i 5+ karach do 9 pkt
- 2
= INWIT na piątce
- 2
= INWIT 10-12 pkt i raczej skład 5-3-3-2
- 3
= piątka w sile INWITu
- 3
= INWIT z przestrzelonym kolorem 6-kartowym (gdyby był bardzo dobry to zalicytowalibyśmy INWITujące 3
bezpośrednio po 1
)
- 3
= 12-14 pkt i skład 5-3-3-2
Magister pomaga również rozróżnić charakter inwitu:
Te dwa przykłady obrazują sytuacje w jakich przydaje się ta konwencja w znaczeniu inwitu i/lub sign-off. Pierwszy przykład to po prostu transfer na kara i karta z nadwyżką w ramach inwitu. Drugi to inwit z pięcioma kierami. Gracz W w drugim diagramie pasuje z minimalną ręką. Jeśli ma nadwyżkę licytuje dalej…
W | N | E | S |
1![]() 1 2 |
pas
pas pas |
1![]() 2 3 |
pas
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 3 |
pas
|
¹ INWIT miltonowy (punktowy), ² INWIT układowy
Pierwsza sekwencja dzięki przejściu przez inwitującego magistra pokazała zaproszenie w sile ok. 11 pkt bez specjalnego układu; 4-4 w czerwonych, a jeśli 4-5 to bokiem 2-2. Druga, w myśl mechanizmów licytacji naturalnej, ujawniła bardziej układowy charakter ręki odpowiadającego, i jest to co najmniej; 5-4-3-1, 4-4-4-1 lub lepiej z niewielką jednakże siłą w przedziale 8-10 pkt.
Sekwencje forsujące do dogranej -> 2
:
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() ![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() ![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 2 |
pas
|
W | N | E | S |
1![]() 2 |
pas
pas |
1![]() ![]() 2 |
pas
|
W standardowej wersji odpowiedzi są naturalne, intuicyjne:
W | N | E | S |
1![]() 1 ? |
pas
pas
|
1![]() 2
|
pas
pas
|
- 2
= 12-14 pkt i trzy kiery
- 2
= 18+ pkt, 5 pików i brak trzech kierów
- 2
= 12-14 pkt bez trzech kierów
- 3
= 12+ pkt, cztery piki, pięć trefli bez trzech kierów
- 3
= 18+ pkt, cztery piki i pięć kar bez trzech kierów
- 3
= 15-17 pkt i trzy kiery
W | N | E | S |
1![]() 1 ? |
pas
pas
|
1![]() ![]() 2
|
pas
pas
|
- 2
= cztery kiery i możliwe trzy piki
- 2
= trzy piki
- 2
= skład równy bez trzech pików i czterech kierów
- 3
= piątka trefli bez trzech pików i czterech kierów
Sekwencje okołomagistrowe
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 3 |
pas
pas |
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 3 |
pas
pas |
¹ 3 – skok tym samym (starym) kolorem oznacza INWIT na bardzo dobrym kolorze (min. KD109xx)
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 3 |
pas
pas |
W | N | E | S |
1![]() 1 |
pas
pas |
1![]() 3 |
pas
pas |
² układowy INWIT, 5-5 z dobrymi kolorami