Multi
Oryginalne otwarcie multi jest trzywariantowe i oznacza albo słabą rękę na starszym kolorze sześciokartowym albo jeden z dwóch wariantów silnych; podacola na kolorze młodszym (8,5 lewy) lub kartę w składzie zrównoważonym w przedziale 21-23 pkt. W Polsce przyjęła się okrojona wersja zwana Minimulti lub Polskie Multi, która przyrzeka jedynie podlimitowy sześciokart starszy.
Wymagania
Multi przyrzeka niezły 6-kartowy kolor starszy, w zasadzie kartę monokolorową z możliwą słabą czwórką młodszą bez dwóch lew defensywnych i siłę, którą determinują założenia. I tak:
- 3-9 pkt (przed partią); dół 3-6, góra 7-9
- (5)6-10 pkt (po partii); 6-8 dół, góra 9-10
Multi stosujemy na otwarciu lub wejściu po 1 i 1
W | N | E | S |
pas | 2 | pas | ? |
W | N | E | S |
1 | 2 | pas | ? |
W | N | E | S |
1 | 2 | pas | ? |
W | N | E | S |
1 | pas | pas | 2¹ |
¹ do uzgodnienia, gdyż niektórzy wznawiają naturalnie
ODPOWIEDZI (stara szkoła)
- pas = (5)6+, brak fitów w starszych
- 2 = pasuj / popraw, możliwy inwit do pików
- 2 = pasuj z pikami / popraw z kierami (-> partner: 2 AKDemia, 4 góra, a 3 dół) inwit do kierów
- 2 = GF, pytanie od ładnych 15 pkt z oboma fitami i 17 z jednym fitem starszym
- 3 = GF na własnym, dowolnym kolorze 6+, licytuj automat 3 (stara szkoła) / zalicytuj transferem (nowa szkoła)
- 3 = inwit fitami w obu starszych kolorach
- 3 = blok z fitami w obu starszych kolorach
- 3 = inwit, 6+ na własnym kolorze
- 3 = do gry, nie wyklucza fitów st.
- 4 = licytuj swój kolor transferem / w konsekwencji obowiązuje konwencja FORSUJĄCY PAS
- 4 = licytuj swój kolor naturalnie / NIE obowiązuje Forsujący pas
- 4/ = sign off na własnym kolorze
2-2 = zagramy końcówkę
W | N | E | S |
2
? |
pas
|
2
|
pas
|
- 3 – góra bloku na dowolnym kolorze
- 3 – dół na kolorze kierowym
- 3 – dół na kolorze pikowym
- 3 – AKDxxx w dowolnym kolorze i nic z boku
Dalsza licytacja
W | N | E | S |
2
3 3² |
pas
pas
|
2
3¹
|
pas
pas
|
W | N | E | S |
2
3 3³ |
pas
pas
|
2
3¹
|
pas
pas
|
¹ pytanie o kolor otwierającego, a odpowiedzi są odwrotne (3=piki, 3=kiery)
² odpowiadamy odwrotnie 3 = piki
³ odpowiadamy odwrotnie 3 = kiery
Jeżeli po licytacji 2 – 4/ przeciwnicy wejdą do licytacji, to po 4 pasy są forsujące, a po 4 nie.
Po interwencji
W | N | E | S |
2 | ktr | ? |
- pas = (5)6+
- rktr = od ok. 15+ łapiemy przeciwnika (stara szkoła) / zalicytuj swój kolor (nowa szkoła)
- 2 – do koloru pasuj/lub popraw (stara szkoła) / ze swojego koloru NF (nowa szkoła)
Pozostałe odzywki tak jak bez kontry
W | N | E | S |
2 | 2 | ? |
- pas słaby, średni lub taktyczny
- ktr do długości (z długością w kolorze przeciwnika pasuj) / karna (nowa szkoła
W | N | E | S |
2 | ? |
- pas = słaby lub ¹ karta na kontrę wyw. z czterema pikami
- ktr = wyw. z czterema kierami lub silniejsza
- 2 3 = nat., od 12+ pkt, 5+, 2 = 15-18, nie obiecuje stoperów w obu st.
W | N | E | S |
2
pas |
pas
ktr² |
2
|
pas
|
W | N | E | S |
2
2 |
pas
pas |
2
pas |
pas
ktr³ |
² kontra wywoławcza z czterema pikami
³ kontra wywoławcza z czterema kierami
CDN…