Jaką figurą zabić jeśli mamy sekwens aby maksymalnie utrudnić obrońcom rozczytanie składu? Podstawowa zasada jest taka, że należy przede wszystkim pokazywać przeciwnikom już zdradzone karty. Jeśli na przykład wist nastąpił w damę, i chcemy oszukać E, to zdradzoną kartą jest król. Wist damą wyklucza posiadanie króla, jest możliwy natomiast z konfiguracji ADW. Oczywiście zależy to od wistu jakim grają przeciwnicy. Poniżej przedstawiono kilka modelowych sytuacji. Zakładamy, że przeciwnicy wistują naturalnie lub odmiennie. Zestawienie przygotowałem na podstawie artykułu Romana Krzemienia Świat Brydża 9/2004.
xxx | ||
W109x | xxx | |
AKD |
Wist waletem. Jeśli chcesz zmylić E zabij damą. Po wiście waletem dama jest kartą zdradzoną. W może mieć natomiast sekwens wewnętrzny KW10. W będzie ciężko zmylić - możesz spróbować zabić królem lub asem.
xx | ||
10xxx | Wxxx | |
AKD |
Wist blotką, E podkłada króla. Na grę kolorową bijemy asem - obrońcy wiedzą, że go mamy. Na bez atu, jeśli chcemy zmylić W odnośnie lokalizacji damy, bijemy królem. E możemy zmylić zabijając damą - może on sądzić, że wist nastąpił spod króla lub asa.
xx | ||
Wxxxx | Dxx | |
AKx |
Wist blotką, E podkłada damę. Przy grze w kolor zabij asem - E może mieć króla, na pewno natomiast nie posiada asa. Trochę inaczej przedstawia się sprawa przy grze w bez atu - z pustym asem na pewno byś kilka razy przepuścił. Powinieneś więc zabić królem zostawiając w niepewności E co do lokalizacji asa.
xx | ||
Dxxxx | Wxx | |
AKx |
W nie można zmylić bez względu na to czym zabijemy. Oszukać można E po zabiciu królem.
xx | ||
DW10xx | xxx | |
AKx |
Wist damą należy zabić królem.
xxx | ||
xxx | 10xxx | |
ADW |
Wist blotką, E podkłada dziesiątkę. Po zabiciu damą W nie będzie pewny, kto ma waleta.
Axx | ||
Kxxx | 10xx | |
DWx |
Wist blotką, E podkłada dziesiątkę. Bijąc damą pozostawiamy W w niepewności kto ma waleta.
xxx | ||
Axxx | 10xx | |
KDW |
Wist blotką, E podkłada dziesiątkę. Należy zabić damą.
xxx | ||
A10xx | Wxx | |
KDx |
Wist blotką od E walet. Zabijając królem możemy wprowadzić w błąd W co do lokalizacji damy.
10xx | ||
Dxxx | Wxx | |
AK9 |
Po wiście blotką w takiej konfiguracji powinieneś ze stołu podłożyć dziesiątkę, a waleta od E zabić królem. Tylko w ten sposób ukryjemy lokalizację dziewiątki.
We wszystkich poprzednich przykładach zakładaliśmy, że przeciwnik ze zrzutek partnera nie jest w stanie rozszyfrować naszego zagrania. W rzeczywistości sprawa nie jest tak prosta. Aktualnie obrońcy mają bardzo rozbudowany arsenał środków, pozwalających rozpoznać nasze blefowe zagranie. Jak chociaż omówione przy okazji wistu potwierdzenie wistu, lavinthal pomocniczy w kolorze atutowym itd. Poprzez umiejętne manewrowanie blotkami można przepływ informacji pomiędzy przeciwnikami zaburzyć.
Sprawa jest dosyć prosta i nie wymaga zbytniego rozpisywania się. Jako rozgrywający powinieneś zapoznać się z sytemem zrzutek obrońców, a następnie zrzucać w analogiczny sposób. Na przykład jeśli przeciwnicy wistują odmiennie, a do pierwszego wistu zrzucają markę lub demarkę zrzucasz:
Zasadę należy sobie przyswoić aby w trakcie rozgrywki niepotrzebnym namysłem nad dodaniem blotki nie uczujnić przeciwnika. Powyższa zasada nie dotyczy tylko zrzutek. Analogicznie postępujesz wychodząc blotką do figury. Zagranie jest ważne przede wszystkim w pierwszym zagrywanym przez ciebie kolorze, ponieważ jest to pozycja do potwierdzenia wistu. Zwróć uwagę, że możesz zagrać w ten kolor tylko raz - w drugim okrążeniu wszystko się wyda, bo przeciwnik zrzuci na przykład wyższą blotkę, pokazując, że chce kontynuacji ataku.
102 KD3 DW7 W10752 |
||
A9863 W95 K32 D4 |
DW75 1086 86 K986 |
|
K4 A742 A10954 A3 |
Po jednostronnej licytacji grasz 3NT. W zawistował szóstką pik, ze stołu dziesiątka, E podłożył waleta i zabiłeś królem w ręku. Dla W nie jest jasne kto ma damę pik. Będzie oczekiwał od partnera potwierdzenia wistu. Powinieneś teraz przejść do stołu kierem, zagrywając z ręki siódemkę. E dołoży szóstkę brak czwórki i dwójki powinien przekonać lewego obrońcę, że damę pik masz ty.
© 2008 jafo