Nie zawsze istnieje możliwość oddania przeciwnikom wymaganej liczby lew. Mimo tego w niektórych przypadkach jest mozliwość wykorzystania tej techniki rozgrywkowej. Cechy przymusu:
Cechy:
Przykładowe diagramy (karta prowadząca pogrubiona):
AW Dx - - |
||
KD AK - - |
nieistotne | |
xx x - A |
Ax Dx - - |
||
KD AK - - |
nieistotne | |
Wx x - A |
W powyższych sytuacjach potrzebujemy wziąć 3 lewy. Jak widać nie została przeprowadzona redukcja lew i mamy dwie lewy przegrywające. Mimo tego, po zagraniu asa trefl, przymus jest możliwy do wykonania. W nie może wyrzucić pika aby nie wyrobić waleta więc pozbywa się kiera, a my ze stołu pika. Zagranie blotką kier wyrabia damę, do której jest dojście asem pik. Przedstawiony przymus jest przymusem pozycyjnym - zajdzie tylko wtedy kiedy posiadaczem wszystkich zatrzymań będzie lewy broniący.
AW xx - x |
||
nieistotne |
KD KDx - - |
|
x AWx - A |
Kx Kx - x |
||
nieistotne |
Ax DWx - - |
|
x Axx - A |
Te sytuacje są analogiczne do poprzednich z tym, że przymus jest automatyczny i nie zależy od tego, który z obrońców posiada zatrzymania.
Odmianą przymusów bezredukcyjnych są przymusy wpustkowe. Istota tego przymusu polega na tym, że obrońca musi pozbyć się bezpiecznej karty odejścia, po czym realizujemy wpustkę.
xx K - x |
||
Kx Ax - - |
nieistotne | |
AD x - A |
xx xx - x |
||
Ax Kxx - - |
nieistotne | |
Kx AD - A |
Po zagraniu asa trefl, lewy obrońca nie może zrzucić pika aby nie wyrobić tego koloru, zrzuca więc kiera. Po zagraniu botką kier w pierwszej sytuacji lub asem i damą w drugiej, zostaje zapuszczony i musi dać dodatkową lewę w pikach.
Dx K - x |
||
nieistotne |
x A x - |
|
Ax x - A |
Kx xx - x |
||
nieistotne |
AD KD x - |
|
xx AW - A |
Analogiczna sytuacja, tym razem przymuszamy E. Musi on pozbyć się bezpiecznego odejścia jakim jest blotka karo, po czym zostaje wpuszczony kierem.
Mecz S,obie |
9652 KD2 K85 A94 |
|
W1087 W97 9732 53 |
K 108643 D64 W1072 |
|
AD43 A5 AW10 KD86 |
Drużynowe mistrzostwa Norwegii, S rozgrywa po jednostronnej licytacji szlemika w bez atu. Wist blotką karo, przepuszczony do ręki. Po zabiciu damy karo asem, rozgrywający chcąc zoptymalizować szansę pikową zagrał asa pik z góry. Na asa spadł król pik, co ujawniło rzeczywisty podział tego koloru. Po zgraniu trzech trefli i dwóch kierów Norweg doprowadził do sytuacji jak niżej:
965 D K8 - |
||
W108 973 - |
- 1086 64 W |
|
D43 W10 8 |
Teraz została zagrana dama kier ze stołu, z ręki został wyrzucony trefl a W musiał pozbyć się jedynego bezpiecznego odejścia jakim była blotka karo. Rozgrywający zagrał teraz dwa kara i w końcówce trzykartowej wyszedł z ręki w pika stawiając W przed koniecznością sprezentowania lewy w tym kolorze. Żródło: Świat brydża 4/2005
© 2008 jafo