Rozgrywka

Techniki specjalne

Przymusy bezredukcyjne

Nie zawsze istnieje możliwość oddania przeciwnikom wymaganej liczby lew. Mimo tego w niektórych przypadkach jest mozliwość wykorzystania tej techniki rozgrywkowej. Cechy przymusu:

Cechy:

Przykładowe diagramy (karta prowadząca pogrubiona):

AW

Dx

-

-

KD

AK

-

-

nieistotne

xx

x

-

A

Ax

Dx

-

-

KD

AK

-

-

nieistotne

Wx

x

-

A

W powyższych sytuacjach potrzebujemy wziąć 3 lewy. Jak widać nie została przeprowadzona redukcja lew i mamy dwie lewy przegrywające. Mimo tego, po zagraniu asa trefl, przymus jest możliwy do wykonania. W nie może wyrzucić pika aby nie wyrobić waleta więc pozbywa się kiera, a my ze stołu pika. Zagranie blotką kier wyrabia damę, do której jest dojście asem pik. Przedstawiony przymus jest przymusem pozycyjnym - zajdzie tylko wtedy kiedy posiadaczem wszystkich zatrzymań będzie lewy broniący.

AW

xx

-

x

nieistotne

KD

KDx

-

-

x

AWx

-

A

Kx

Kx

-

x

nieistotne

Ax

DWx

-

-

x

Axx

-

A

Te sytuacje są analogiczne do poprzednich z tym, że przymus jest automatyczny i nie zależy od tego, który z obrońców posiada zatrzymania.

Odmianą przymusów bezredukcyjnych są przymusy wpustkowe. Istota tego przymusu polega na tym, że obrońca musi pozbyć się bezpiecznej karty odejścia, po czym realizujemy wpustkę.

xx

K

-

x

Kx

Ax

-

-

nieistotne

AD

x

-

A

xx

xx

-

x

Ax

Kxx

-

-

nieistotne

Kx

AD

-

A

Po zagraniu asa trefl, lewy obrońca nie może zrzucić pika aby nie wyrobić tego koloru, zrzuca więc kiera. Po zagraniu botką kier w pierwszej sytuacji lub asem i damą w drugiej, zostaje zapuszczony i musi dać dodatkową lewę w pikach.

Dx

K

-

x

nieistotne

x

A

x

-

Ax

x

-

A

Kx

xx

-

x

nieistotne

AD

KD

x

-

xx

AW

-

A

Analogiczna sytuacja, tym razem przymuszamy E. Musi on pozbyć się bezpiecznego odejścia jakim jest blotka karo, po czym zostaje wpuszczony kierem.

Mecz
S,obie

9652

KD2

K85

A94

W1087

W97

9732

53

K

108643

D64

W1072

AD43

A5

AW10

KD86

Drużynowe mistrzostwa Norwegii, S rozgrywa po jednostronnej licytacji szlemika w bez atu. Wist blotką karo, przepuszczony do ręki. Po zabiciu damy karo asem, rozgrywający chcąc zoptymalizować szansę pikową zagrał asa pik z góry. Na asa spadł król pik, co ujawniło rzeczywisty podział tego koloru. Po zgraniu trzech trefli i dwóch kierów Norweg doprowadził do sytuacji jak niżej:

965

D

K8

-

W108

973

-

-

1086

64

W

D43

W10

8

Teraz została zagrana dama kier ze stołu, z ręki został wyrzucony trefl a W musiał pozbyć się jedynego bezpiecznego odejścia jakim była blotka karo. Rozgrywający zagrał teraz dwa kara i w końcówce trzykartowej wyszedł z ręki w pika stawiając W przed koniecznością sprezentowania lewy w tym kolorze. Żródło: Świat brydża 4/2005

© 2008 jafo