Zapis

Zapis robrowy

Brydż robrowy jest tradycyjną formą brydża. Gra się tzw robry, które stanowią zamknietą całość. Pojedynczy rober kończy się gdy jedna strona uzyska dwie dograne - czyli uzyska za wylicytowane i wygrane kontrakty 100 lub więcej punktów. Wynikiem robra jest różnica pomiędzy uzyskanymi sumami punktów przez każdą ze stron. Wynik ten najczęściej dzieli się przez 10 i zaokrągla do jednego miejsca po przecinku.

Poniżej przykładowy rober. Zwróć uwagę na dwie części tabelki. Pod kreską zapisuje się punkty za wylicytowane i wygrane kontrakty - zasady punktacji zostały pokazane w tabeli Zapis pod kreską. Jeśli uzbierasz 100 pkt, uzyskujesz tzw dograną. Punkty przeciwnika zostają unieważnione - jeśli miał jakieś punkty za grę częściową to musi zbierać od nowa.

Przykładowy zapis robrowy

W górnej części, czyli nad kreską wpisuje się wszelkiego rodzaju premie. Na przykład za nadróbki, za obłożenie przeciwnika, za wylicytowanie i wygranie gier premiowych (szlemik, szlem) itd.

W przykładowym robrze przeciwnik uzyskał 60 pkt pod kreską oraz 20 punktów nad kreską na przykład za wygranie 3 z jedną nadróbką. Następnie twoja strona zrobiła partię uzyskująć 100 pkt + 20 nad kreską na przykład za 5 z jeną nadróbką. Następnie udało wam się położyć wroga bez jednej za co otrzymaliście 50 pkt nad kreską a chwilę później zrobić drugą dograną (kolejne 100 pkt pod kreską). W tym momencie rober się zakończył. Ponieważ przeciwnikowi nie udało się zrobić dogranej, otrzymaliście dodatkową premię - 700 pkt. Wynik robra: 970 - 80 = 880. Kasujecie więc 8,8 PLN ;-)

Poniżej zasady punktacji w brydżu robrowym

Zapis pod kreską
- ktr rektr
Za lewę deklarowaną i wziętą w   /  20 40 80
Za lewę deklarowaną i wziętą w   /  30 60 120
Za pierwszą lewę deklarowaną i wziętą w NT 40 80 160
Za następne lewy deklarowane i wzięte w NT 30 60 120
Zapis nad kreską
Przed partią Po partii
- ktr rktr - ktr rktr
Za nadróbkę 20/30 100 200 20/30 200 400
Za wpadkę - pierwsza lewa 50 100 200 100 200 400
Za wpadkę - pozostałe 50 200 400 100 300 600
Premie (zapis nad kreską)
Przed partią Po partii
Szlemik 500 750
Szlem 1000 1500
Wygranie kontraktu z ktr 50
Wygranie robra gdy przeciwnicy nie mają dogranej 700
Wygranie robra gdy przeciwnicy mają dograną 500
Korona (5 honorów atu) 150
Koronka (4 z 5 honorów atu) 100
4 asy gdy grano bez atu 150

© 2008 jafo