Brydż robrowy jest tradycyjną formą brydża. Gra się tzw robry, które stanowią zamknietą całość. Pojedynczy rober kończy się gdy jedna strona uzyska dwie dograne - czyli uzyska za wylicytowane i wygrane kontrakty 100 lub więcej punktów. Wynikiem robra jest różnica pomiędzy uzyskanymi sumami punktów przez każdą ze stron. Wynik ten najczęściej dzieli się przez 10 i zaokrągla do jednego miejsca po przecinku.
Poniżej przykładowy rober. Zwróć uwagę na dwie części tabelki. Pod kreską zapisuje się punkty za wylicytowane i wygrane kontrakty - zasady punktacji zostały pokazane w tabeli Zapis pod kreską. Jeśli uzbierasz 100 pkt, uzyskujesz tzw dograną. Punkty przeciwnika zostają unieważnione - jeśli miał jakieś punkty za grę częściową to musi zbierać od nowa.
W górnej części, czyli nad kreską wpisuje się wszelkiego rodzaju premie. Na przykład za nadróbki, za obłożenie przeciwnika, za wylicytowanie i wygranie gier premiowych (szlemik, szlem) itd.
W przykładowym robrze przeciwnik uzyskał 60 pkt pod kreską oraz 20 punktów nad kreską na przykład za wygranie 3 z jedną nadróbką. Następnie twoja strona zrobiła partię uzyskująć 100 pkt + 20 nad kreską na przykład za 5 z jeną nadróbką. Następnie udało wam się położyć wroga bez jednej za co otrzymaliście 50 pkt nad kreską a chwilę później zrobić drugą dograną (kolejne 100 pkt pod kreską). W tym momencie rober się zakończył. Ponieważ przeciwnikowi nie udało się zrobić dogranej, otrzymaliście dodatkową premię - 700 pkt. Wynik robra: 970 - 80 = 880. Kasujecie więc 8,8 PLN ;-)
Poniżej zasady punktacji w brydżu robrowym
- | ktr | rektr | |
---|---|---|---|
Za lewę deklarowaną i wziętą w / | 20 | 40 | 80 |
Za lewę deklarowaną i wziętą w / | 30 | 60 | 120 |
Za pierwszą lewę deklarowaną i wziętą w NT | 40 | 80 | 160 |
Za następne lewy deklarowane i wzięte w NT | 30 | 60 | 120 |
Przed partią | Po partii | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
- | ktr | rktr | - | ktr | rktr | |
Za nadróbkę | 20/30 | 100 | 200 | 20/30 | 200 | 400 |
Za wpadkę - pierwsza lewa | 50 | 100 | 200 | 100 | 200 | 400 |
Za wpadkę - pozostałe | 50 | 200 | 400 | 100 | 300 | 600 |
Przed partią | Po partii | |
---|---|---|
Szlemik | 500 | 750 |
Szlem | 1000 | 1500 |
Wygranie kontraktu z ktr | 50 | |
Wygranie robra gdy przeciwnicy nie mają dogranej | 700 | |
Wygranie robra gdy przeciwnicy mają dograną | 500 | |
Korona (5 honorów atu) | 150 | |
Koronka (4 z 5 honorów atu) | 100 | |
4 asy gdy grano bez atu | 150 |
© 2008 jafo