Algorytm pomoże blokować
Algorytm pomoże blokować czyli kiedy i z jaką kartą skoczyć przeciwnikom do przysłowiowego gardła (materiał dla początkujących, niezaawansowanych i średnio-zaawansowanych).
Mając do czynienia przez wiele lat z zawodnikami początkującymi (w różnym wieku) zauważyłem, iż większość z nich ma ogromne obawy dotyczące blokowania. Jest to związane z wieloma czynnikami. Dotychczasowe przyzwyczajenia, obawa przed „postawieniem”, niechęć do „czegoś nowego” czy wreszcie brak kogoś „kto to wszystko wytłumaczy” skutecznie odstraszają graczy od stosowania bloków. To prawdziwy temat TABU wśród graczy początkujących niezależnie od wieku. Tymczasem znajomość tego zagadnienia to niezmiernie istotna umiejętność w teraźniejszym brydżu porównawczym.
Ideę blokowania dobrze wyjaśnia przedstawiona poniżej reguła 3-2-1 i związany z nią algorytm – mechanizm ułatwiający, szczególnie początkującym, postępowanie w sytuacjach licytacyjnych, gdzie aż prosi się o zabranie przeciwnikom przestrzeni.
Zapis turniejowy
Aby zrozumieć potrzebę i zasady blokowania niezbędna jest znajomość zapisu turniejowego, a zwłaszcza wielkość premii za dograne partie i progresji wpadek. Przed partią za wygraną końcówkę dostaniemy oprócz kwoty za lewki dodatkowe 300 punktów premii podczas, gdy po partii premia taka wyniesie 500 pkt. Dla przykładu za wylicytowany i zrealizowany kontrakt 4 dostaniemy odpowiednio przed partią 420 (4×30 pkt. za lewy i pkt. 300 premii), po partii 620 (4×30 + 500).
Lewy wpadkowe liczy się po minus 50 za każdą przed partią i minus 100 po partii. Kontra powoduje progresję i wygląda to następująco przed partią: bez jednej minus 100, bez dwóch -300, -3 za -500 i za każdą kolejną wpadkową lewę po -300. Po partii jest drożej: -1 to -200, -2 to już 500, a następne jw czyli dodatkowe -300 za każdą kolejną lewę.
Reguła 3-2-1
Odnosi się do założeń, które wraz z zapisem determinują poczynania licytacyjne. W brydżu sportowym założenia są z góry przyjęte i opisane w sposób następujący: równe (obie strony przed partią lub obie po partii) oraz faworyzujące jedną lub drugą stronę. Ideę ilustrują zdjęcia założeń poniżej:
1. Obie strony przed partią. 2. Obie strony po partii. 3. Strona EW po partii. 4. Strona NS po partii.
Reguła 3-2-1 wyraża opłacalność potencjalnych wpadek przy wychodzącej dogranej po stronie przeciwnej. W korzystnych założeniach (MY przed / ONI po) opłaca się naszej stronie wpaść bez trzech (reguła 3) za -500 w stosunku do wychodzącej przeciwnikom grze za 620. Na równe przypada reguła 2, a zatem wpadka nie może wynieść więcej jak dwie lewy (przed: -300 vs -420 i po: -500 vs -620). Natomiast w założeniach niekorzystnych trzeba zachować ostrożność bowiem opłacalność mierzy tu reguła 1. Zyskamy tylko wtedy, gdy przegramy bez jednej (-200 vs -420). Reguła 3-2-1 sprawdza się zarówno w grze meczowej jak i w turnieju na maksy.
Algorytm blokowania
Polega na dodaniu figur i kart w najdłuższym kolorze by w ten sposób otrzymać sumę lew do wzięcia / zadeklarowania. Przykład: KDW9752 – w założeniach korzystnych mamy trzy figury i siedem kart to razem dziesięć. Licytujemy więc 4 (deklarujemy wzięcie 10 lew) skacząc przeciwnikom do przysłowiowego gardła. Być może nie uda się skompletować tylu wziątek, ale z pewnością mocno ograniczymy przestrzeń potrzebną przeciwnikom do wymiany informacji. Bardzo często będą mieli swoją lepiej płatną grę, ale jej – dzięki naszej agresywnej licytacji – nie znajdą.
Pierwsza poprawka ze względu na założenia.
Gwoli ścisłości algorytm najlepiej działa w meczu albo w turnieju na zapis średni. Należy z niego korzystać bez zahamowań. Podsumowując algorytm; w założeniach korzystnych stosujemy go w czystej postaci czyli skaczemy na taką wysokość jaką wyliczymy, w równych i w niekorzystnych z powodów bezpieczeństwa odejmujemy odpowiednio 1 i 2 czyli blokujemy niżej lub pasujemy.
Druga poprawka ze względu na zajmowaną pozycje (kolejność licytowania).
- I ręka = dość ostro (blokujemy co prawda partnera, ale aż dwóch przeciwników)
- II ręka = solidnie (blokujemy partnera i tylko jednego przeciwnika)
- III ręka = bardzo ostro (blokujemy co prawda jednego przeciwnika, ale nie blokujemy już partnera)
- IV ręka = jeśli trzech graczy przed nami spasowało to NIE BLOKUJEMY bo nie ma kogo
Trzecia poprawka ze względu na lewy defensywne.
Generalnie blokujemy w celu zabrania przestrzeni potrzebnej do wymiany informacji zarówno przeciwnikom jak i partnera. Nasza karta powinna być zatem dość dobrze zlimitowana i określona. W zasadzie monokolor 6+ i nie wiele albo nic bokiem. Z pewnością w naszej karcie nie powinniśmy dzierżyć szybkich (asów, króli) kart w bocznych kolorach. Asy i króle mają bowiem tę zaletę, że biorą lewy tak w ataku jak i obronie. Nasza zaporowa licytacja nie może obiecywać partnerowi lew defensywnych. Po co mielibyśmy blokować przeciwników skoro mamy zdolności do gry w obronie i możemy ich położyć. Przyjmuje się, że zapowiedź blokująca nie przyrzeka więcej jak jedną lewę defensywną. Takie ustalenie ma na celu lepszą kooperację z partnerem, który może udać się w tzw. opłacalną obronę.
QUIZ
Jak wysoko postawisz poprzeczkę swoim przeciwnikom?. Rozdawałeś, a więc Ty rozpoczynasz. Licytujesz na pierwszej ręce.
- Wy przed partią/ ONI po partii; KDW8652 65 2 W32
- Obie po; – DW10765 K962 1084
- Obie przed; D42 AW K108643 95
- WY po / ONI przed; W109876 AD2 K2 72
Zajmujesz pozycję na drugiej piłce.
- WY przed / ONI po; DW1097653 W5 875 –
- Obie po; K432 DW9765 – W62
- Obie przed; 32 AKW108 8532 98
- WY po / ONI przed; AKW9652 92 987 10
Po dwóch pasach dostajesz następujące obrazki na trzeciej ręce.
- WY przed / ONI po; W – W105 DW9876432
- Obie po; KD10542 W2 W1042 3
- Obie przed; D97532 K2 W32 83
- WY przed / ONI po; 10987864 A7 K42 2
Rozwiązania
Licytujesz na pierwszej ręce.
- Wy przed / ONI po; KDW8652 65 2 W32 – 4, nawet na maksy!. Presja to podstawa licytacji dwustronnej. Czasami tylko ciśnienie skoczy partnerowi, gdy nikomu nic nie idzie.
- Obie po; – DW10765 K962 1084 – Algorytm nie proponuje licytacji blokującej, ale obecność dziesiątki kier i dobry układ sprawiają, że będzie to w dystansie dobre posunięcie – licytuj 2 lub 2 (multi). Najwyżej przeprosisz.
- Obie przed; D42 AW K108643 95 – Za dużo dobrych kart bokiem, słaby kolor. Gdyby nawet 2 oznaczało taką kartę to kogo to zastopuje? Nie stawiaj ćwiczebnych bloków bo częściej pomożesz postawić kominy.
- WY po / ONI przed; W109876 AD2 K2 72 – Nawet i bez algorytmu wiadomo, że taka karta nie nadaje się na zaporową odzywkę z powodu dwóch bocznych lew defensywnych (as to jedna lewa, dama w asyście asa 0,5 i król 0,5). Dobrze to zrozumiesz, gdy partner wyjdzie w drugiego króla pik wypuszczając przeciwnikom kontrakt.
Zajmujesz pozycję na drugiej piłce.
- WY przed / ONI po; DW1097653 W5 875 – Licytuj 4. Partner też widzi założenia. Jeśli nie, poradź mu wizytę u okulisty albo naucz go algorytmu.
- Obie po; K432 DW9765 – W62 – Masz dwa miejsca do gry, a nawet i w trefle – jeśli się partner uprze – gra źle nie wygląda. Karta na blok ma być monokolorowa.
- Obie przed; 32 AKW108 8532 98 – Zbyt krótkie kiery, ale tych którzy stosują dwukolorówki może kusić 2 (kiery i inny). Krzysztof Jassem jednak przestrzega radząc z tym otworzyć albo multi albo 2 jeśli to naturalny monokolor. Przeciw wskazaniem jednak jest obecność asa i króla, a więc możliwe dwie lewy defensywne i dużo lew przegrywających w karcie. Jeśli zablokujesz, niezależnie od tego czy się uda czy nie będą o Tobie opowiadać różne dziwne rzeczy.
- WY po / ONI przed; AKW9652 92 987 10 – Czyste 2 lub 2 multi. Agresja też ma swoje granice. Grunt to dyscyplina, która buduje zaufanie partnera.
Po dwóch pasach dostajesz następujące obrazki na trzeciej ręce.
- WY przed / ONI po; W – W105 DW9876432 – Licytuj 5, a nawet 6 jeśli nie brakuje Ci odwagi. Kiedyś z taką kartą zalicytowałem właśnie 6 i przeciwnicy zagrali niewychodzącego szlemika w kiery, a poza treflowym i kierowym szły im wszystkie pozostałe szlemy. Czekaj cierpliwie, a kiedy przyjdzie okazja idź na maksa. Będą gadać. Ty będziesz się śmiać.
- Obie po; KD10542 W2 1042 53 – 3. Na trzecim ręku możesz mieć w karcie kota w galarecie. Ostatnio modne są bloki rozchwiane (nazywane też świrami), licytowane z kartą w przedziale 0-15 pkt. ze składem praktycznie dowolnym. Ty jednak póki co pozostań przy odrobinę solidniejszych blokach. Warto ustalić z partnerem, że blok na trzeciej ręce ma mieć powiedzmy przedział 3-9. Jeśli masz 10 pkt. i dwie pewne lewy defensywne otwieraj w takich załkach na wysokości jednego.
- Obie przed; D97532 K2 W32 83 – Algorytm nie zaleca stosowania z taka kartą odzywki zaporowej. Jesteś jednak na trzeciej ręce i możesz zaszaleć licytując 2, a przy dobrym dniu 3!.
- WY przed / ONI po; 10987864 A7 K42 2 – Algorytm podpowiada z tą kartą spasować. Honory powinny być ulokowane w najdłuższym kolorze. Półtorej lewy defensywnej też nie wygląda zachęcająco do blokowania. To dzika karta, z którą być może jeszcze zalicytujesz. Jesteś jednak na trzeciej piłce, gdzie wolno prawie wszystko. Pamiętaj jednak, że w razie niepowodzenia partner będzie się nad Tobą pastwić.