Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Bez kategorii / Analiza turnieju szkoleniowego (2)

Analiza turnieju szkoleniowego (2)

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób gracz czy para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

Tematyka: obustronne przebitki, rozgrywka na odwróconą rękę, przegrywająca na przegrywającą, en passant – manewr złodziejski, manewr z Bath, Morton Fork, zasada ograniczonego wyboru, kreowanie dojścia, redukcja, przymus, rozgrywka wywiadowcza, przepuszczenie, i deblokaż oraz wiele innych.

 

O czym warto pamiętać zabierając się za rozgrywkę:

  • Wdrożenie i przestrzeganie procedury planowania wyrabia dobre nawyki i umożliwia lepsze rozpoznanie sytuacji. 
  • Rozliczenie rąk pod względem ilościowym i jakościowym zwiększa szanse na zastosowanie właściwej techniki użytkowej.
  • Osiągnięcie powyższego nie jest na ogół możliwe bez wnikliwej analizy logicznej, w której trzeba się nieustannie ćwiczyć.

 Opisy rozdań to tylko luźne propozycje. Autor problemów i ich rozwiązań nie uważa się za nieomylnego. Przyjemnej i owocnej lektury.

Poniżej link do turnieju:

5. Turniej IMPY Hotel**pod Sosnami Osieck 5.02.2023

 

1

W97
2
AK1098
AD92
KD6 A542
DW97 AK108
765432
76543
1083
6543
DW
KW108
W N E S

ktr

2

4

1

2

pas

pas…

ktr

pas

3

 

1

pas

pas

W N E S

ktr

ktr

1

2

pas…

ktr

pas

 

1

pas

 

W N E S

ktr

1

2

ktr

pas…

1

 

Obustronne przebitki

Zajęcie koloru kierowego przez S może powstrzymać stronę EW przed wylicytowaniem końcówki w to miano. Z pewnością będzie stronie EW dużo łatwiej, gdy S nie zalicytuje kierów w pierwszym okrążeniu albo z obawy o słabość koloru albo z powodów systemowych. Rozgrywka kontraktu kierowego bez wistu atutowego polega na odebraniu dwóch topów pikowych, a następnie wzięciu ośmiu przebitek. Po wiście w atu musimy założyć, że piki dzielą się 3-3, i  najpierw odebrać wszystkie piki, by to dało, łącznie z sześcioma przebitkami i lewą atutową, 10 sztychów.


2

654
9872
AW3
W42
W109 AKD32
A543 6
D94 8762
AKD 873
87
KDW10
K105
10965
W N E S

1

2

4

pas

pas

pas…

pas

2

2/3¹

 

pas

pas

pas

 

Na odwróconą rękę

¹ powinna to być szóstka, ale taką piątkę można w ten sposób zakwalifikować, także ze względu na skład do gry kolorowej

Tak czy owak zarówno 2 jak i 3 lekko przekłamują obraz karty E. Liczymy lewy i mamy: 5 pikowych, 1 kierową i 3 treflowe to razem 9. Gdzie jest dziesiąta? Jest na ten ból głowy środek uśmierzający. Możemy przebić trzy kiery najwyższymi atutami AKD, a w ręce wciąż będą pozostawać trzy atuty i AKD oraz A. Policzyliście? Przybyła atutowa! Gramy więc asa kier i kiera przebijamy damą powracając małym atutem. I znów kiera królem i powrót małym. Ponownie przebitka asem pik i powrót treflem by dociągnąć atu waletem i odebrać KD.


3

5432
W9
A63
A653
98 DW
KD10873 A2
W92 D1084
D10 W9872
AK1076
654
K75
K4
W N E S

pas

pas

pas…

2¹

3/4

 

pas

pas

 

1

2²

4/pas

 

Przegrywająca na przegrywającą

¹ Drury, ² normalne otwarcie nic nie mówiące o karach

Obrona weźmie pierwsze trzy lewy: K przejęty asem i odwrót do damy i 10. Jest oczywiste, że E nadbije wyższym atutem, gdyż w stoliku leżą cztery skromne groszki. Skoro tą lewę oddamy to możemy pozbyć się drugiej przegrywającej wyrzucając także przegrywające karo ze stołu i tym samym spakować obie te przegrywające lewy do jednej walizki.


4

W9
KW75
W1053
K93
854 AK1073
A842 963
D A984
A6542 D
D62
D10
K762
W1087
W N E S
pas

2¹

3

pas

pas

pas

1

2¹

4

pas

pas

pas…

Manewr złodziejski

¹ DRURY i odpowiedź informująca o normalnym otwarciu w sile 12-14 (powrót na kolor oznaczałby otwarcie podlimitowe 9-11, a 2, 3 mówiłyby o przedziale 15-17. 2 byłoby naturalne w podstawowej strefie 12-14 pkt.

Przypuśćmy, że rozgrywamy po wiście kierowym. Bierzemy lewę za pierwszym razem bo przepuszczenie grozi złączeniem atu i rozpoczynamy przebijanie młodszych kolorów od trefli. Skradniemy w ten sposób lewę na 10-tkę atu biorąc w ręce 5 atutowych, w stole 2 i 3 boczne asy. Manewr z francuska nazywa się w przelocie czyli en passant.


5

AW2
32
AD42
AD42
963 KD1087
A4 10987
W1098 73
W1098 73
54
KDW65
K65
K65
W N E S

pas

pas…

1

2

 

2¹

pas

 

2²

3

 

W N E S

2¹

pas

1

pas/ktr

3

2¹

2

pas…

ktr

3

 

W N E S

pas

1

3

2¹

pas…

3

 

Manewr z Bath

¹ stare, a 2 pytanie o dłuższy

Rozgrywający musi przepuścić K. E nie może kontynuować bez straty lewy, szczególnie po zniechęcającej 9-ce partnera. Obrońcy tracą tempo. Rozgrywający może komfortowo zabrać się za kiery. Pierwszy raz zastosowano ten manewr w angielskim kurorcie Bath i stamtąd pochodzi ta nazwa.


6

A1063
DW963
D1096
D98 K4
AK8 10
AW4 K872
D832 AK9765
W752
7542
53
W104
W N E S

2¹

3

4³

4

6

pas (?)

pas

pas

pas

pas…

1

3²

4³

4³

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

W N E S

2

3

3

ktr/2

pas

pas…

2

3

3

 

pas

pas

pas

 

W N E S

2

3

3

pas (?)

pas

pas…

2

3

3

 

pas

pas

pas

 

Na widelcu

¹ pytanie o skład

Do szlemika droga trudna, ale nie niemożliwa i chyba łatwiej po otwarciu 1. Gdyby przyszło Wam rozgrywać 6 to należałoby po ściągnięciu atutów zagrać pika do króla i ustawić zawodnika N w beznadziejnej sytuacji. Będzie to łatwa do zauważenia operacja, szczególnie po interwencji N 2. Jeśli nie wskoczy asem to go nie weźmie bo mały pik z ręki E wyleci na K. Wskoczenie z kolei wyrobi lewę pikową i dzięki temu kolejną możliwą zrzutkę, i rozgrywający pozbędzie się dla odmiany (na D i K) dwóch kar. Manewr ma dwie nazwy; bardziej popularną Morton Fork oraz nieco zapomnianą zwaną manewrem Miltona Worka. Gwoli analitycznej rzetelności zachodzi też przymus karowo-kierowy przeciwko zawodnikowi na pozycji N. W rozgrywce BA po interwencji N będzie można również to zagranie zastosować i chociaż trzeba będzie zagrać na przymus to taka szykana boleśnie ściśnie N, który nie utrzyma ochrony w trzech kolorach.


7

109
AW9
AK9532
W4
AW853 D742
5432 D1076
W74 D
5 D1092
K6
K8
1086
AK8763
W N E S

pas

pas

pas…

2

3

 

pas

pas

 

2

3¹

3

 

W N E S

pas

pas

2

3

pas

pas…

2

2²

 

Zasada ograniczonego wyboru

¹ góra na 6-ciu treflach (siła tradycji),  ² ręka dobra do BA (szkoła poznańska)

Bez względu na wyznanie (szkołę) NS powinni ustawić firmówkę z lepszej ręki S. Po wiście pikowym jedyny problem to rozegranie kar. Do A spadnie D. Należy założyć, że 2 razy częściej gracz dołoży singlową damę niż damę z konfiguracji DW. Korzystamy tutaj z matematycznej zasady ograniczonego wyboru. Gdyby padł kierowy to tym bardziej należałoby zaimpasować w drugiej rundzie karowej ze względu na motyw niebezpiecznego przeciwnika. Zasada ograniczonego wyboru (ZOW), opisana po raz pierwszy przez Alana Truscotta jako „Principle of restricted choice” to brydżowa zasada mówiąca iż: jeżeli gracz wykonał zagranie które mogło być wyborem spośród zagrań równoważnych, to wzrasta szansa układu, w którym miał ograniczony wybór (tzw. musiał tak zagrać jak zagrał – nie miał wyboru).


8

852
1076
W86
KW109
AKDW109 43
AD32 W4
AK D432
A D5432
76
K985
10975
876
W N E S
1

2

3

6

pas

pas

pas

pas…

1

3

4

 

pas

pas

pas

 

Kreowanie dojścia

Po wiście pikowym należy odebrać AK i zagrać D. Jeśli S odmówi wzięcia to przebijemy kiera, natomiast jeżeli weźmie to dojdziemy blondynem (W) do stołu by wykorzystać z lubością piękną blondyneczkę (D).


9

A43
A532
AK2
AK3
W10765 98
D109876 W
7 W10983
2 W10984
KD2
K4
D654
D765
W N E S

pas

1

6

pas

pas…

2/3

 

W N E S

pas

1

6

pas

pas…

2¹

 

Redukcja i przymus

¹ co najmniej inwit do 3

Jeśli oba kolory podzielą się równo to zgarniemy 13 lew, a jeśli tylko jeden to mamy 12. Co w wypadku, gdy oba się nie podzielą? Grając na impy warto wcześnie zredukować lewę oddając kiera. Wykorzystamy szanse podziału 3-3 któregoś z młodych lub ustawienia w przymusie trzymającego obie młodsze czwóreczki. Czy damy radę ustawić również przymus, gdyby któryś z przeciwników trzymał czwórkę kierów obok którejś młodszej?


10

9876
2
A76
W10965
DW102 AK3
K987 AW103
K8 DW2
D42 AK3
54
D654
109543
87
W N E S

1

2

4

5

pas

pas

pas

pas

1

2

3

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

W N E S

1

2

3

5

pas

pas

pas

pas

1

2

3

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

Rozgrywka wywiadowcza

Szlemik kierowy ma mniejsze szanse od bez atutowego, bo polega na trafieniu damy atu, co wydaje się czystą palcówką. W tym kontekście łatwiej wygrać 6, gdyż można pograć boki i czegoś się dowiedzieć o składach, co pozwoli na zlokalizowanie kluczowej figury (D). Gramy zatem cztery razy piki, trzy razy trefle i jeśli N weźmie pierwszą lub drugą rundę kar to trzy razy ten kolor. Wyłoni się jakiś krajobraz. Dowiemy się, że N ma: 4-1-3-5 bo S miał tylko dwa trefle. Zagramy A i zaimpasujemy dwukrotnie w widne. Takiej operacji nie przeprowadzimy grając kontrakt 6.


11

A82
AD52
DW
5432
KDW109 74
6 K43
9432 108765
W109 A76
653
W10987
AK
KD8
W N E S

pas

pas

2

4

pas

pas…

1

2

 

Przepuszczenie

Piękne rozdanie, gdzie zastosowanie ma podejście życzeniowe zwane również metodą hipotezy. Z powodu duplikacji w karach – 10 pkt i tylko dwie lewy! – musimy polegać na dobrym położeniu kart przeciwnika. Gdzie musi być A? U E, gdyż gdyby był u W to nie wygramy nawet gdyby K był w impasie. A skoro mowa o atutach to czy do wygrania potrzebny jest K? Nie koniecznie, ale wówczas (gdy E ma K) trefle muszą być 3-3, a piki 5-2. Pierwszą lewę należy zatem przepuścić, drugą rundę zabić i natychmiast zagrać trefla do króla. Teraz AK i puszczamy waleta atu w bój. E jest bezradny. Nasze pełne wyobraźni i myśleniu o komunikacji zagranie w trefla sprawiło, że nic już nie da przepuszczenie (dałoby gdybyśmy nie zagrali trefla wcześniej). Wtedy to E mógłby się popisywać przepuszczaniem, gdyż przepuściłby i kiera i trefla dwa razy. Zabrakłoby dojścia do stołu by odebrać fortę trefl.


12

10987653
87654
2
A 4
AKDW10
987654 AKDW10
9 AD65432
KDW2
932
3
KW1087
W N E S
1

3

rktr

5

7

pas

pas

4

pas

pas…

2

3

5

7

 

pas

ktr

pas

pas

 

Wielki Australijski Deblokaż

Rozdanie w formie dla bardziej początkujących. Licytacja mogłaby być jeszcze bardziej burzliwa. W wie, że kara nawet jeśli bez damy u partnera to biorą wszystkie bo na linii jest 11 i nie brakuje asów. Wniosek? Trzeba zalicytować przebitko-odporne 7. Po wiście w pika bierzemy i na AKDW10 wywalamy AKDW10 uniezależniając się od impasu treflowego.


13

A
K82
DW865
KD108
D43 KW10
A97 DW10
743 AK109
A743 W96
987652
6543
2
52
W N E S

3

1

pas…

1

 

pas

 

Dwa głębsze

Impas

N ma prawie lub nawet wszystkie punkty obrony. Rozgrywający ma do stołu dwa dojścia natychmiastowe i trzecie, jak się szybko okaże, w pikach. Należy dwukrotnie i głęboko impasować kara. Obrona będzie miała jakieś szanse po wiście treflowym. E przepuści, ale N zabije D, zgra A, i odepchnie się kierem, i gdy E zaimpasuje K, będzie miał jeszcze jedno odejście. To najlepsze scenario dla obrony. Ale pewnie rzeczywistość będzie inna, poza tym rozgrywający jeśli nie zbłądzi to i tak weźmie 9 lew.


14

543
4
KW9
AKDW65
KW972
10932 KD876
D108765 A2
1098 2
AD1086
AW5
43
743
W N E S

pas

pas…

3

 

1

pas

 

pas

3

 

W N E S

pas

4

3

4

1

3

pas…

pas

3

 

Wierny obraz

Impas, komunikacja, przymus

Na pozycji wznawiającej nie blokujemy, bo nie ma kogo, zatem licytacja z przeskokiem obiecuje solidny kolor sześcio-kartowy z co najwyżej dwoma przegrywającymi. Po takim początku nie trudno będzie osiągnąć 3 lub 4 jeśli E zawalczy w korzystnych założeniach. Rozgrywka banalna. Po czerwonym wiście weźmiemy 12 bezproblemowych lew. Do wykonania są trzy wychodzące na 100% impasy w pikach, za każdym razem ciut wyżej, zależnie od tego, co dołoży E. Powroty do ręki N zapewniają trefle. Poza tym ustawia się niejako samoczynnie pojedynczy przymus pozycyjny (pikowo-kierowy) przeciwko E. Po kierowym dojdzie (nawet do przymusu pseudo kaskadowego jeśli E w płonnej nadziei na K u partnera rozstanie się z A) do interesującej końcówki, w której karty zostały zaznaczone na niebiesko. Po zagraniu ostatniego trefla E stanie w trójkolorowej beznadziei. Najlepsze co może zrobić, to wyrzucić pika, gdyż w ten sposób uratuje jedną lewę.


15

W97
3
862
DW10954
82 6543
K9654 AW2
AK4 DW103
763 AK
AKD10
D1087
975
82
W N E S

pas

2

3

pas

pas

pas

1

2

4

pas

pas

pas

pas…

Zgoda na wszystko

Przebitki

S ma wistowe lekarstwo na każdą zarazę to lepiej zrobi jeśli się powstrzyma od wejścia na starych. Kontrakt 4 przywita AKDemia pikowa. Długość atutowa w stole zostanie skrócona. Rozgrywający będzie miał trudne zadanie. Przejdzie K do dziadka i zagra na impas D, ale ujawni się przykry rozkład kierów i przegra bez jednej. Łatwiej wygrać po interwencji S 2 (stare), ale S musiałby mieć psychikę samobójcy, żeby po partii skazać się na stracenie.


16

98
K754
10973
K54
AD753 W106
632 ADW10
AKW 654
32 ADW
K42
98
D82
109876
W N E S
1

2

3

pas

pas

pas

2¹

2

pas/4

pas

pas

pas…

W N E S
1

2

pas

pas

2¹

4

pas

pas…

Nuda Panie, nuda

Impas

Takie przestankowe 2, a następnie poparcie partnera świadczy o lekkiej nadwyżce. Na maksy można spróbować zagrać 3. Rozdanie na poćwiczenie impasowania.


17

82
KW83
65
AKW109
D W64
AD1095 42
DW10943 A82
7 D8632
AK109753
76
K7
54
W N E S

4¹

pas…

2

pas

 

pas

5

 

4

5

 

Przesłanka

Zasada ograniczonego wyboru

¹ DWUKOLORÓWKA na kolorach czerwonych

Do oddania są dwa czerwone drągi to nie można stracić atuta i trzeba jeszcze życzeniowo założyć, że dobrze leżą oba króle. Ale po jakim wiście? Właśnie. Po D łatwo, a po 7 jakby gorzej, ale wszystko sprowadza się do trafienia atutów.


18

9
K432
D1085
8743
AD108 K432
D76 A10
KW9 A732
D102 KW9
W765
W985
64
A65
W N E S

2

4

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

W N E S

3

pas…

1

 

pas

 

10 groszy robi różnicę

Rozgrywka pojedynczego koloru, podział, wpustka

Na maksy ze składem 4-3-3-3 pomimo posiadania czwórki starszej można zdecydować się na firmówkę. Zaowocuje to czasem lepszym wynikiem niż końcówka w starszy jeśli jest tyle samo lew na oba kontrakty. Jeśli chodzi o rozgrywkę to należy technicznie rozegrać piki. A i pik do króla. Ujawni się podział 4-1 i będzie można zaimpasować w widne waleta. Po 9 i przepuszczeniu przez N, dobry rozgrywający grając 3, może pokusić się o 11 lew.


19

AD943
A
D98
A965
W102 K6
D74 9865
AW5 1043
W1073 K842
875
KW1032
K762
D
W N E S

pas

pas

pas…

1

3¹

 

pas

pas

 

pas

2

4

 

Bajeczna technika

Impas

¹ INWIT kolorem bocznym do uzupełnienia (S ma górę pasa i w treflach krótkość, najgorsze byłyby trzy blotki w sile 6-8 pkt)

10 lew to betka. Na maksy można się pokusić na 11 lew i zagrać na obustronne przebitki. Szczęśliwą konsekwencją tej rozgrywki będzie zagranie atutów z ręki N; A i małe pik.


20

A10952
W62
A53
K9
D873
10 K87543
W98764 2
DW10872 53
KW64
AD9
KD10
A64
W N E S
2

pas

pas

pas…

3

5

6

 

pas

pas

pas

 

4

5

6/

 

W N E S
2

4

pas

6

3

pas…

3

 

Za nisko

Impas

Z taką kartą byłoby lepiej zablokować na poziomie 4 niż 2, ale za mało siły na takie założenia. Po zaporowym otwarciu W 2 przyrzekającym oba młode kolory rozgrywa się w widne.


21

AD9862
654
AD52
KW9 A87643
10 54
KD9762 8
763 W984
D1052
KW73
AW3
K10

 

W N E S

2

3

pas

pas…

1

2

4²

5

 

pas

2

pas

pas

 

2

3

4

6

 

W N E S

4

pas

pas…

1

pas

5

 

2

pas

pas

 

3¹

4

6

 

Ciąg na bramkę

Impas

¹ GF z fitem, ² renons

Trudniej dojść niż ugrać. 4 (D2) prowadzi do celu, ale jest to szczęśliwie naciągnięta licytacja ze względu na dziurę w karach. Z drugiej jednak strony, jeśli S zanęcił do szlemika to, by go wygrać musi trzymać kara albo krótkim mariaszem albo asem. Bez wistu karowego 13 lew wypadnie z rąk via impas W. Po karowym jednak asekuracyjne 12 lufek.


22

8
A9
AKW54
KD543
D106 AKW
KDW865 10432
8 D103
AW8 1062
975432
7
9762
97
W N E S

1

4

pas

ktr

4

pas

pas

2¹

pas

ktr

pas

pas

5

pas…

W N E S

1

4

pas

2²

4/ktr

pas

pas

3³

pas

ktr

pas

pas

5

pas…

Plaża, ale piękna

Podział, przebitki

¹ INWIT z fitem, ² MINI-MAXI młode 5-5 (6-10 lub 17+ na dobrych kolorach), ³ INWIT z fitem (bezpośrednie 3 byłoby słabym przepychem)

S w zasadzie dostawia idealną modelowo kartę pomimo posiadania plaży.


23

843
DW104
42
A864
K97658 DW2
K6 98
973 AK108
532 KD107
A10
A7532
DW65
W9
W N E S

pas

3

3

pas…

ktr

 

1

pas

 

Kto mam piki ten ma wyniki

Podgrywanie honorów

Po wiście w D, nie tyle trudno będzie dostrzec przebitkę treflową, co plan ten wcielić w życie. Nawet jeśli S zdecyduje się na zagranie W, to N musi przepuścić trefla na szansę wyjścia partnera z dubla (dwa razy częściej niż z singla) i zabić dopiero za drugim razem, aby zapewnić komunikację do podania przebitki. Po innym początku rozgrywający dostanie szansę zapisać +170.


24

8
W1093
DW10
98764
ADW 109763
AD8 K72
A832 K54
K52 A3
K542
654
976
DW10
W N E S
1

2¹

4

pas

pas

pas…

1

2²

 

pas

pas

 

Miłość dozgonna

Coup de Diable

Impasujemy dwukrotnie K i przekonujemy się o złym podziale. Poza karową przegrywającą dochodzi pikowa. Czy widzicie sposób na skompresowanie obu tych przegrywających? Jest nią manewr diabelski. Gramy boki i w zaznaczonej na niebiesko kolorem trzy-kartowej końcówce wpuszczamy eNa by ten wyimpasował, niby nieimpasowalnego, króla swojemu partnerowi. To zagranie spowodowało, że 30 lat temu zakochałem się w brydżu miłością dozgonną.