Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Bez kategorii / Analiza turnieju szkoleniowego (1)

Analiza turnieju szkoleniowego (1)

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób gracz czy para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

Tematyka: obustronne przebitki, rozgrywka na odwróconą rękę, przegrywająca na przegrywającą, en passant – manewr złodziejski, manewr z Bath, Morton Fork, zasada ograniczonego wyboru, kreowanie dojścia, redukcja, przymus, rozgrywka wywiadowcza, przepuszczenie, i deblokarz oraz wiele innych.

 

O czym warto pamiętać zabierając się za rozgrywkę:

  • Wdrożenie i przestrzeganie procedury planowania wyrabia dobre nawyki i umożliwia lepsze rozpoznanie sytuacji. 
  • Rozliczenie rąk pod względem ilościowym i jakościowym zwiększa szanse na zastosowanie właściwej techniki użytkowej.
  • Osiągnięcie powyższego nie jest na ogół możliwe bez wnikliwej analizy logicznej, w której trzeba się nieustannie ćwiczyć.

 Opisy rozdań to tylko luźne propozycje. Autor problemów i ich rozwiązań nie uważa się za nieomylnego. Przyjemnej i owocnej lektury.

Poniżej link do turnieju:

4. Turniej IMPY Hotel**pod Sosnami Osieck 4.02.2023

 

1

AW2
AKD2
K52
542
K643 5
W1098 73
764 DW1098
DW 109876
D10987
654
A3
AK3
W N E S

pas

pas

1

2

4

pas

pas

pas…

2

3

 

Przebitka, staranna gra!

D bijemy asem i dwa razy impasujemy przekonując się o podziale atu 4-1. Ściągamy A, A, gramy trefla do ręki i kiera do KD. Operację powtarzamy grając trefla do ręki i znów gramy kiera do D. Grając w ten sposób (przezorna lub uważna gra z ang. precaution play) oferujemy W jedynie przebicie blotki (gdyby posiadał singla lub dubla). Skoro to E nie dokłada do kiera to możemy przebić w ręce ostatniego kiera i jeśli się uda przebić karo w ręce to łącznie weźmiemy 12 lew.


2

654
9876
102
KD72
W109 AKD32
543 AKD2
W95 874
AW43 8
87
W10
AKD63
10965
W N E S

pas

4

pas

pas…

1

2

 

1

pas

 

W N E S

1

4

pas

pas…

1

2

 

1

pas

 

Manewr Guillemarda

Obrona odbierze najpierw trzy karowe lewy i odwróci w 9. Jeśli kiery się nie podzielą to po nas. Może leci krótki mariasz? Chyba też na to niezbyt duża szansa. Szukamy dalej. Może na odwróconą rękę? Przebić trefle AKDemią powracając do stołu małymi atutami. Ciepło, cieplej i coraz bliżej. Tak wygralibyśmy, gdyby istniało dojście do stołu, po to aby odebrać ostatnie atu. Wracamy do punktu wyjścia i dochodzimy do jakże odkrywczego wniosku, że albo kiery muszą się dzielić j/w albo długość atutowa musi się znajdować przy dłuższych kierach, a więc rozgrywka sprowadza się w zasadzie do pociągnięcia dwukrotnie atutów i trzech kierów, i: jeśli się podzielą 3-3 ciągniemy ostatni atut, a jeśli 4-2 to przebitka kiera wieńczy dzieło. Jakie te manewry podobne do siebie. Różnice tkwią jednak w niuansach.


3

109
AW87
D32
AK32
2 K543
K952 D106
10654 987
10965 D87
ADW876
43
AKW
W4
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas…

2

4¹

4

5

 

pas

pas

pas

pas

 

1

3

4

4

6

 

Parada

¹ może być dwuznaczne; CUE-BID lub ewentualnie naturalne

Skok na 3 przyrzeka nadwyżkę czyli w zasadzie przedział 15-17 pkt i bardzo dobry sześciokart. W tym świetle 109 to praktycznie fit. Załóżmy, że obrońca W odda najgroźniejszy wist w kiera. Do oddania jest lewa kierowa, a zatem nie możemy pozwolić sobie na stratę lewy atutowej. Przepuszczamy wstawiając 8, ale E nie daje się nabrać i kładzie 10. Odwrót kierowy bijemy A i impasujemy dwukrotnie króla atu przekonując się o niekorzystnym podziale 1-4. To je konec? Jest na to recepta, a jest nią zagranie zwane paradą. Musimy się jednak skrócić do tej samej długości atutowej jaką ma obrońca E. Kiera przebijamy, gramy AK i trefla przebijamy. Na końcu zgrywamy trzy razy kara kończąc w dziadku i gramy trefla lub kiera mając już w ręce AD.


4

A9
5
KD1097
A9432
D854 KD107632
A84 KDW102
53 4
KW65
9763
AW862
D1087
W N E S
pas

4

pas

1

5

pas/ktr

2¹

5

pas…

4

pas

 

W N E S
pas

4

pas

1

5

pas/ktr

1

5

pas…

4

pas

 

Manewr nożycowy (scissor’s cup)

¹ MICHAEL’S (5-5 na starych)

Jedyną szansą na obkładkę jest wist kierowy, który łatwo oddać z ręki N. Aby taki wymyślić z ręki S potrzeba dużej wyobraźni i chyba odzywki eNa 5 (wtedy łatwiej będzie rozliczyć rękę N). Przypuśćmy, że poszedł kierowy. Rozgrywający nie może na razie ściągać atutów bo N wskoczy asem i zagra karo do partnera i ten poda mu upragnioną kroplówkę. Co może zrobić W, aby temu zapobiec? Może rozciąć komunikację i wyprzedzająco zagrać K wyrzucając karo. Weźmie N, ale łączność będzie już przecięta.


5

DW2
D1096
ADW10
AK
984 AK10765
A3 842
987543 6
76 543
3
KW75
K2
DW10982
W N E S

3²

4

1

ktr

5

2¹

3

pas…

ktr

4

 

W N E S

4

1

5

2/3

pas…

ktr

 

Wygrywająca na wygrywającą

¹ MULTI i ² blokujące z fitami w starszych kolorach

Kontra S z kierami. Bezapelacyjnie kładzie 6, przypuśćmy jednak, że E wysunął najpierw teleskop A, a dopiero teraz zmienił na karo. Grozi nam klepa i możemy się łatwo wygruzić. Bijemy w ręce D i gramy D licząc na to, że W ma dokładnie trzy sztuki. Jeśli E położy K, to przebijemy atutem po czym dostaniemy się do ręki A i zagramy W wyrzucając K. Zamrozimy w ten sposób możliwości EW i spokojnie zajmiemy się odśnieżaniem.


6

7654
10976
72
765
W109 AKD32
5432 D
AKD W1098
AKD W109
8
AKW8
6543
8432
W N E S

2¹

2²

3

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

3³

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

Deblokaż

¹ GF skład dowolny, ale bez piątki kier i dobrej piątki kar

² opisz rękę, ³ 5-1-4-3

Wist AK powoduje skrót od dłuższych atutów i teraz jeśli atuty się nam podzielą niekorzystnie czyli 4-1 to przegramy jeśli nie dostrzeżemy zagrożenia w postaci zablokowania kar! Jak zatem mamy rozgrywać? Gramy AK i teraz dopiero atuty. Na czwartego atuta wyrzucamy D i jesteśmy w dobrej ręce. Pomyślcie gdzie bylibyście gdyby nie Wasza przezorność. Oczywiście czasem się przegra, gdy kara będą 5-1, ale brydż jest jak życie. To taka gra, która jednemu zabierze, a drugiemu da. W turnieju dwie pary zadeklarowały w drugiej lewie i zapisały bezwysiłkowe +1430. Ciekawe czy wygraliby zabezpieczając się przed takimi niespodziankami jakie zmaterializowałyby się przed nimi w tym rozdaniu.


7

432
AK76
32
K432
DW1085 976
5 94
K54 W109876
D1097 65
AK
DW10832
AD
AW8
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

4

5

 

pas

pas

pas

pas

 

1

2¹

3

4

6

 

Eliminacja i wpustka

¹ ODWROTKA i odpowiedź słaby na czwórce

Wist W. Wygląda, że K ma W. Bijemy A, ściągamy atuty, eliminujemy piki i gramy D. Gdyby to jednak E wyszedł cwaniacko spod króla to byłaby jeszcze szansa na dobre położenie D.

Były z tymi manewrami osobne turnieje szkoleniowe.

  1. Eliminacje i wpustki dla średnio-zaawansowanych (turniej)
  2. Eliminacje wpustki dla zaawansowanych (turniej)
  3. Eliminacja, przepuszczenie i wpustka (artykuł)

8

10876
76532
DW109
AKDW10 5432
AD52 K43
W4 AD
32 AK65
9876
W9
K1098
874
W N E S
1

2

2²

4

pas

pas

pas

pas

2¹

2

3

6

pas

pas

pas

pas…

W N E S
1

2

4

6/

pas

pas

pas

pas

2¹

2

5

pas/6

pas

pas

pas

pas…

Wieloszans

¹ GF, ² skład 5-4-2-2

Nazwałem to wieloszansem bo mamy tu możliwość połączenia wielu szans (eliminacja i wpustka, przymus, podział, impas, manewr Guillemarda).

Licytacja różnie się może potoczyć w zależności od upodobań czy stylu gry. Rozgrywamy szlemika pikowego po ataku D, którą bierzemy A i gramy pika odkrywając przykrą niespodziankę w postaci rozkładu 0-4. Jeżeli ściągniemy atuty do spodu to musimy zastać albo K u N albo przyjazny podział kierów 3-3. Szanse duże tym bardziej, że możemy je połączyć. Ale czy to wszystkie nasze możliwości? Jest jeszcze szansa dodatkowa, która polega na sprytnym zagraniu pozwalającym na przebicie zawodnikowi S blotki kier. Ściągamy więc kolejne dwa atuty, K, trefla bijemy oraz AK i gramy blotkę kier do D Jeśli S się skusi i przebije to już wygraliśmy, gdyż na D zrzucimy D, a W przebijemy atutem w stole. Dobry obrońca jednak honorowo odmówi wzięcia darowizny. Zagramy wtedy małego kiera przebijając w stole znów zmuszając go do przebicia… S będzie tak czy owak bezradny ze skromnym widokiem na jedną lewę.


9

A43
W109
432
A432
W10765 98
87 652
KW7 A98
KDW 109876
KD2
AKD43
D1065
5
W N E S

pas

pas

pas

2¹

4

pas

pas

pas…

1

3

 

Na odwróconą rękę

¹ DRURY i naturalna odpowiedź 15-17 pkt (2 oznaczałoby rękę 12-14, a 2 9-11)

Bijemy K i przebijamy najwyższymi atutami (AKD) dochodząc małymi atutami do stołu. A stanowi dojście do ściągnięcia przeciwnikom ostatniego atuta. Gdyby jednak atuty nie podzieliły się w rękach obrońców 3-2, tylko 4-1 to piki musiałyby się dzielić 4-3.


10

7542
3
10976
KDW6
32 AK10
KDW109 8762
AKW8 D532
54 32
DW98
A54
4
AD10987

 

W N E S

2

3

pas

3/4

2

pas…

Manewr nożycowy

Końcówkę można próbować położyć przejmując K asem i wistując w singla karo. Znakomity rozgrywający dostrzeże zagrożenie i zagra przed atutami AK i na 10 pozbędzie się trefla rozcinając jakby nożycami komunikację obrońcom.


11

A84
42
AK432
543
DW1093 7
A10983 DW6
D7 W108
W D109762
K652
K75
865
AK8
W N E S

2¹

pas…

3

 

3

 

1

3

 

W N E S

2²

pas…

3

 

pas

 

1

3

 

W N E S

2³

pas…

3

 

3

 

1

3

 

Całus dla królowej

¹ DWUKOLORÓWKA (5-5, kiery i inny)

² WILKOSZ (dwukolorówka, możliwe różne konfiguracje 5-5 z wyjątkiem obu młodszych)

³ DWUKOLORÓWKA co najmniej 5-4 na kolorach starszych

Wistem śmierci w tym rozdaniu jest atak kierowy. Po wiście pikowym rozgrywający dostaje tzw. sportową szansę. W zasadzie nie ma innej gry jak na ten tytułowy manewr zwany również pokłonem dla królowej. Bijemy zatem w ręce królem i gramy trefla z nadzieją pojawienia się monarchini. Na razie 7 to tłuczemy asem i wracamy do ręki treflem by ponowić prośbę o audiencję. Modły wysłuchane. Damę traktujemy z honorami i przepuszczamy. Fanfary!


12

A
KDW109876543
A
KDW10982 76543
2
AW3 KDW109
65432 987
A
876565432
AKDW10
W N E S
4

pas

pas

6

pas

7

6

7

pas…

7

pas

 

Deblokaż

Rozdanie rozrywkowe. Pas S jest forsujący do kontry lub 7. S na swoją licytację musi A i raczej także A. N ma więc więcej komfortu do podjęcia finalnej decyzji. Wist K bijemy i na A wyrzucamy A.


13

AKD2
KDW
7543
A2
10983 W7
95 10862
1062 98
KW86 1097546
654
A743
AKDW
D3
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

pas

pas

1

2¹

2

4

4

5

5

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas

pas

pas

1

2

3

4

4

5

6

7/

Przymus

Licytacja może być zarówno krótsza jak i zakończyć się niżej. Niemniej jednak szlem jest kontraktem szansownym. Policzmy lewy: 8 czerwonych i cztery czarne. Brakuje zaledwie jednej, no to szukamy zguby. 2 lub D może wziąć. Szanse: albo piki się dzielą albo przy czterech pikach jest K. Musimy zatem doprowadzić do końcówki, w której zostawimy sobie w stole A2 i 2, a w ręce 4, D i A. Zagranie A postawi W, który będzie miał w ręce o tej porze 109 i K, w przymusie pojedynczym. Zresztą nie jest istotne który obrońca będzie posiadał takie karty w tej końcówce. Ważne, że mamy groźby na przeciwstawnych rękach co decyduje o przymusie bez-pozycyjnym. Zwróćcie uwagę na odegranie we wczesnej fazie A!


14

8765
D987
5
K876
A32 4
432 AKW1065
432 AKDW
5432 AD
KDW109
109876
W109
W N E S

pas

pas

4³

6

3

pas

pas

pas…

1

ktr

4

5

 

2¹

3

pas

pas

 

W N E S

pas

4

4³

6

3

pas

pas

pas…

1

ktr

4

5

 

2²

pas

pas

pas

 

W N E S

pas

?

4

 

1

5

 

2²

pas

 

Impas

¹ WILKOSZ, ² DWUKOLORÓWKA (5-5, piki i młodszy), ³ trzymam piki (z pewnością nie jest to pytanie o asy, więc 5 w tym kontekście jest objaśnieniem się z dużą kartą, praktycznie 11 lew w ręce)

Opisane sekwencje sprzedają wielką kartę.

Wist w K wyrywa nam przedwcześnie dojście do stołu i zarazem możliwość wyboru. Nie możemy połączyć szans czyli najpierw sprawdzić jak się dzielą kiery i gdyby się nie dzieliły zagrać na impas K. Gramy zatem na większą szansę jaką jest impas treflowy, bo jeśli się nie powiedzie, to może spadnie druga, a czasem nawet singlowa D.


15

432
5432
A5
DW109
KW85 D109
DW109 87
W8 10976
432 8765
A76
AK6
KD432
AK
W N E S

pas

pas

pas

pas…

1

2¹

3

 

pas

pas

pas

 

1

2¹

2²

4

 

Hamulec i ćwiczenie się w manewrach

¹ ODWROTKA i odp. słaby na czwórce

² co masz jeszcze i odp. nic poza tym, co już zeznane

4 pokazuje jeszcze coś więcej, ale N to nie wzrusza. 11 lew. Dwunastą może dać równy podział kar lub kierów, a także przymus, gdyby czerwone longery były w jednej łapci. Jednak tak nie jest i skończy się na jednej nadróbce.


16

W542
K107
A6
K964
AK73 D986
D65 W8
W93 D872
W107 532
10
A9432
K1054
AD8
W N E S

pas

ktr

pas

pas

pas

rktr

2

4

pas

1

pas

pas…

1

pas

3¹

 

Bez frajerwerków

¹ INWIT (czy uzupełniasz kara Partnerze?)

Trudniej dojść niż ugrać. Ale na impy warto zaryzykować! Gładkie 11 lew bez specjalnych motywów. Gramy dwa razy atu, cztery razy trefle i trzy razy kara kończąc w stole przebitką.


17

ADW9643
2
65
732
52 8
D97 KW108
AW102 KD987
KD84 W109
K107
A6543
43
A65
W N E S

pas…

3

 

pas

 

4

 

Jednoślad

Wyrabianie bocznego koloru dzięki komunikacji atutami

Komunikację wobec wysadzenia z siodła A, po zdjęciu dwóch kar i zagraniu w trefle, zapewniają atuty, którymi są trzy dojścia do dziadka (jeśli się dzielą 2-1 lub 3-0 z 8 w impasie; 2-1 to 78% i 3-0 u W to 11% z 22%), a to łącznie z A pozwala na wyrobienie jednego kiera, jeśli dzielą się 4-3, na co jest 62% szansa. Zresztą innej nie ma.


18

KW10
A5
KD75
9643
A972 6543
D10863 W972
8 W942
KW5 2
D8
K4
A1063
AD1087
W N E S

1

pas/4

ktr¹

3/ktr

pas

3²

pas…

1

pas

 

Przytomność umysłu

Liczenie i rozgrywka pojedynczego koloru oraz tempo

¹ KONTRA NEGATYWNA, ² BLOK

Wist kierowy bijemy K i najpierw sprawdzamy ile lew dają kara. Gramy KD bo tylko w ten sposób wyhaczymy walendziaka. Z czterema diamentami w saku potrzebujemy jeszcze jedynie dwóch lew, które czekają do odgruzowania w pikach. Bez interwencji kierami także polecamy tę linię rozgrywki. Minimalizm na impy i maksymalizm na maksy.


19

D8765
AD632
632
106542 A9873
W109
9 KW1087
KW98 D107
KDW
AK432
54
A54
W N E S

pas

pas

4

5

4(?!)

pas…

1

ktr

 

W N E S

pas

4

pas…

1

 

Neutralizacja słabości

Przegrywająca na przegrywającą i zrzucenie przegrywających na karty wygrywające

9 wygląda raczej na singla, szczególnie po licytacji z pierwszego diagramu. E musi mieć kawał układu. Cieszymy się z braku wistu treflowego, bo możemy zastosować manewr przegrywająca na przegrywającą w sposób, który pozwala na wyrobienie kolejnych kart. Po zabiciu A i ściągnięciu atutów lądujemy w ręce i gramy K, na którego wyrzucamy trefla.


20

W972
32
1086
DW109
8 6543
W9654 AK
AK42 DW3
765 AK43
AKD10
D1087
975
82
W N E S
pas

2

2¹

3

pas

pas

pas

pas

1

2

3

4

pas

pas

pas

pas…

W N E S
pas

2

2¹

pas

pas

pas

1

2

3

pas

pas

pas…

Zaakceptować swoje położenie

Ochrona przed skrótem czyli gra na wykrótkę

¹ INWIT

Inwit to akurat kiepskie rozwiązanie z singletonem, ale na inwit 3 też nas nie stać z powodu słabych i za krótkich kierów. Na 3 jest tylko 8 lew, a 4 pomimo niekorzystnego wistu na skrót (AK) i podziału atutów (4-2) da się zrealizować. Jeśli zaakceptujemy warunki postawione przez obrońcę S to wygramy na tzw. wykrótkę od długości. Dochodząc bokami przebijemy wszystkie piki biorąc 5 atutowych, trzy kara i dwa trefle.


21

ADW
A2
K7642
W32
K98765 10
96543 KD197
85 AD10
98654
432
W8
W93
AKD107
W N E S

pas…

1

 

ktr¹

 

3

 

Czerwoni kontra zieloni

Zwykły impas

¹ KONTRA (4M-5m)

Wdanie się w bijatykę licytacyjną z przeciwnikami skończy się niespodziewaną porażką i utratą 50% zdrowia skoro zamiast 600 wzięlibyśmy 300 za obłożenie 4x bez 2-ch. Postulat szybkości i kamuflażu sprawi, że nasz partner otrzyma proste zadanie do wykonania. Po ataku w K wygra w cuglach na stojącym K. Komunikację zapewnią mu nasze zacne trefelki.


22

109
A8976
KD109
A95
DW AK872
432 K
87652 A43
632 W1087
6543
DW1095
W
KD4
W N E S

pas

pas

pas…

ktr

3

 

1

2

pas

 

pas

2¹

4

 

Wojski grał jeszcze, a echo dawno już wygrało

Wyliczenie

¹ pozycja swobodna czyli coś w karcie (gdyby E spasował należałoby zalicytować 3, gdyż 2 na wymuszonej oznaczałoby kartę nieco słabszą)

Echa licytacji to pierwsza linijka planu rozgrywki. Po odpadnięciu DW u W reszty można się już spodziewać u E, zatem kiery gramy górą w nadziei na singlowego króla atu. W mając K albo zalicytowałby podtrzymujące 1 w pierwszym okrążeniu albo pojawiłby się w drugim kółku przepychając się na 2.


23

K98
K754
1093
AK5
AD753 W96
632 ADW10
AK7 W654
32 DW
42
98
D82
1098764
W N E S

1

pas²

4

ktr

pas

pas…

rktr¹

2³

 

pas

2

pas

 

Orientacja w terenie

Impasowanie, tempo

¹ REKONTRA od 10 pkt bez fitu lub od 12 pkt z fitem

² normalne otwarcie 12-14 pkt lub układowe, ale silniejsze (ze słabym otwarciem układowym uciekamy z rekontry w pierwszym okrążeniu)

³ z fitem od 12 pkt

Po ściągnięciu AK obrona podgrywa W grając 9. Bijemy asem i rozpoczynamy od impasu kierowego, który trzeba będzie wykonać jeszcze dwukrotnie (kontra N wskazuje na obecność czterech kierów w jego ręce), i gdy ten się powiedzie impasujemy K łącząc w ten sposób szanse i możliwości komunikacyjne. N weźmie i ponowi atak karowy. Impasem kier do stołu, dokończenie atutowania w ręce, ostatni impas K i na A zrzutka przegrywającego kara. Wygraliśmy ten bieg na orientację bo byliśmy szybsi o jedno tempo od przeciwników.


24

KW8
D1087
DW1052
7
AD32 75
AW64 532
AK3 87
65 AKD432
10964
K9
964
W1098
W N E S
1

3

1

pas…

2¹

 

pas

 

Chytrość czy bezmyślność?

PRZEPUSZCZENIE w celu zachowania komunikacji

¹ INWIT do 3

Każdy ma jakieś wady. Grając na impy nie musimy brać wszystkiego, co tylko się da. Można zminimalizować ryzyko. Grając pierwszego trefla dołem gwarantujemy sobie sukces w przypadku podziału 4-1, dokładając tym samym ekstra 28% do szansy 68% (3-2).


25

A4
DW109
654
AK75
65 KDW10987
62 543
W1092 D3
DW1098 6
32
AK87
AK87
432
W N E S

rktr²

pas

1

pas

4

2¹

2

pas…

ktr

ktr

 

W N E S

rktr²

pas…

1

2

 

2¹

2

 

ktr

4

 

W N E S

pas

1

4

3

pas…

ktr

 

Uwaga na czerwone światło!

Atuty wszystkich maści łączcie się

¹ MULTI (ostrożnie ze względu na założenia) i ² rekontra do koloru (nowsza koncepcja zastępująca stare 2 do koloru partnera, co pozwala na naturalne zgłoszenie kierów i pików 2 i 2, pas nadal przyrzeka długie kara 6+)

W cokolwiek by nie grać w interesie NS będzie natychmiastowe atutowanie. 3x może sporo kosztować, a mianowicie 800 czyli dwukrotnie więcej niż za partię NS (normalna wypłata 420 za pracę na kontrakcie 4). Po takim bloku w rozdaniu nic się raczej nie dzieli równo, a zatem można rozważyć spasowanie na kontrę partnera z ręką N i przyjąć nadprogramową wypłatę, choćby 500 (trzynastka). Złączenie atutów przyniesie parze NS lewę więcej, a zatem zainkasują 800 (czternastkę).


26

KDW543
7
D1095
K7
2 A6
AKD632 W109
KW64 A32
AD W5432
10987
854
87
10986
W N E S

1

3²

4

6

1

pas

pas

pas…

pas

2¹

4

5

 

pas

pas

pas

pas

 

W N E S

1

4²

4

6

1

pas

pas

pas…

pas

2¹

4³

5

 

pas

pas

pas

pas

 

Integracja szans

Impas, podział i wyrabianie forty

¹ INWIT do 3,  ² od 18 pkt i 5+ kierów, ³ CUE-BID

Impas K daje 50%, podziały trefli 3-3 = 36% i 4-2 = 48% oraz jeszcze w zapasie impas karo to łącznie ogromne szanse na końcowy sukces.


27

4
A652
W5432
AD9
DW1098 765
D93 1087
A97 K8
W4 108763
AK32
KW4
D106
K52
W N E S

pas

pas

2

3

pas

pas…

1

2

 

Uprzejmość zwana przepuszczaniem

Przepuszczenie i jeszcze raz przepuszczenie

Jeżeli W ma przy długości pikowej (groźne są 5-3 i 6-2) AK to wygramy tylko wtedy gdy kiery są 3-3 z damą w impasie. Większą szansą wydaje się być jednak zastanie rozdzielonych figur karowych. Ale jeśli tak jest to musimy przepuścić pika, w dodatku dwukrotnie i zabić dopiero trzecią rundę.


28

106
K92
W632
8762
K54 D92
AD54 63
1098 AKD
DW K9543
AW873
W1087
54
A10
W N E S
1

2¹

pas

pas

2

3

pas

pas…

W N E S
1

3

pas

pas…

2

 

pas

 

¹ nowsze podejście (12-14 pkt, skład raczej równy)

Telefon z nieba

Ochrona przed dwukrotnym podegraniem, liczenie

S (D1) ma do wyboru nawinąć się wistując aktywnie w piki lub wyjść pasywnie W. Jako rozgrywający liczymy swoje pewne lewy: 4 (kier i trzy kara) i potencjalne: 2-4 treflowe, 1 pikowa i 0-1 kierowa. Trzeba założyć, że K nie stoi, ale może jest krótki. Pierwszą przepuszczamy i bijemy kontynuację po czym gramy trefle. S bije i znów idzie namolnie w te kiery. Puszczamy i sypią się nagrody w postaci spadających K i 10, co oznacza, że już wygraliśmy.

N (D2) może dostać tzw. telefon z nieba i zawistować na partnera 10, który z pewnością ma więcej punktów i długie piki. Rozgrywający, aby zablokować podegranie D w drugim okrążeniu musi ją czujnie wstawić D już w pierwszym ruchu, przetnie w ten sposób komunikację obrońcom. Manewr nazywa się pięknie Josephine. I chyba też musi mieć kontakt z siłami pozaziemskimi. Po pierwszym karowym (D2) rozgrywający zabierze się za trefle. S zabije i podegra kiery i batalia toczyć się będzie mniej więcej według opisanego wyżej scenariusza.


29

DW9
AK987
D109
D10
42 AK1087653
654 D32
A432 5
A432 5
W10
KW876
KW9876
W N E S

pas

1

5

4

pas…

4¹

 

W N E S
1 4 ?

Wy-imaginowanie vs wy-rachowanie

Wyciąganie wniosków

Pytanie za sto punktów co znaczy 4. Wydaje się, że większy pożytek przyniesie wykorzystanie tej odzywki w takiej sekwencji do pokazania układu na młodszych. Przyjmując to rozwiązanie musimy zrezygnować z Blackwood’a. Coś kosztem czegoś. 4 to samograj, a 5 są zawsze bez jednej to wobec tego załóżmy, że gramy 5 po W. Jeśli górę wezmą gorące emocje miast zimnego wy-rachowania i N zagra trzeciego kiera do wyimaginowanej przebitki to grę wypuści. Jeśli jednak na chłodno odpowie sobie na pytanie ile E ma pików to nie ułatwi zadania E, choć bystry E i tak będzie mógł wymyślić, dlaczego to N nie dał przebić kiera swojemu partnerowi. Przypomina to trochę grę Papier, kamień, nożyce.


30

K103
64
AW8
KD543
2 A5
W1032 AKD98
964 D10532
W10876 9
DW98764
75
K7
A2
W N E S

3

pas…

ktr¹

 

1

4

 

1

4

 

W N E S

pas

4

1

pas…

3

 

Rozpoznanie i przecięcie łączności

Manewr dentysty lub nożycowy

Po pierwszym treflowym jest tzw. krótki kaszel, gdyż rozgrywającego kładzie się na łopatki dosyć szybko. Wistując w W obrońca oferuje walkę, którą rozgrywający może wygrać jeśli przetnie komunikację obrońcom, a może to zrobić grając trzykrotnie kara i wyrzucając na W kiera. Ale po kolei; zanim do tej operacji dojdzie, E, wiedząc z wistu kto ma 10, przejmie W i zagra 9, która z pewnością będzie singlowa. Niby mieści się D u W, ale E na to zagranie musi mieć układ co najmniej 5-5 lub 6-4 a to z kolei zwiększa szansę zastania D u E.