KARO2 TUR3 ELIMINACJE I WPUSTKI dla zaawansowanych
Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.
ROZGRYWKA: eliminacje i wpustki.
KARO2 TURNIEJ 3. ROZDANIA 1-15
PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR
Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju, a w link poniżej do artykułu nt.
ELIMINACJA, PRZEPUSZCZENIE I WPUSTKA
1 |
![]() |
K9763 | |||
![]() |
93 | ||||
![]() |
643 | ||||
![]() |
AD9 | ||||
![]() |
1085 | ![]() |
![]() |
W | |
![]() |
875 | ![]() |
AKDW10 | ||
![]() |
752 | ![]() |
W0198 | ||
![]() |
10874 | ![]() |
KW2 | ||
![]() |
AD42 | ||||
![]() |
642 | ||||
![]() |
AKD | ||||
![]() |
653 |
W | N | E | S |
–
2 pas… |
pas
3
|
1![]() pas
|
ktr
4
|
Prospekt newski
¹ po kontrze w przedziale 0-6 pkt i jedyne co przyrzeka to fit trzykartowy, a służy zachwianiu bilansu stronie przeciwnej
3 z bilansu (po kontrze wywoławczej bilansuje odpowiadający). Sztandarowy przykład rozdania na wpustkę, gdzie wszystko pięknie widać jak na promenadzie. Dziewiątka (tu
9) zwana szumnie z francuska newką, to w tym rozdaniu najważniejsza blotka, która awansowała do roli figury. Obrońca po zabraniu dwóch kierów w coś tam odejdzie. Ściągniemy atuty, odbierzemy kara i zagramy do pełniącej honory newki treflowej. Gdyby jednak W podbił się dziesiątką to obowiązki przejmie baronowa
D.
2 |
![]() |
862 | |||
![]() |
KD854 | ||||
![]() |
W932 | ||||
![]() |
5 | ||||
![]() |
753 | ![]() |
![]() |
AD104 | |
![]() |
6 | ![]() |
A7 | ||
![]() |
AD54 | ![]() |
K6 | ||
![]() |
A9762 | ![]() |
KDW103 | ||
![]() |
KW9 | ||||
![]() |
W10932 | ||||
![]() |
1087 | ||||
![]() |
87 |
W | N | E | S |
–
1 2 4 5 |
–
pas pas pas pas |
1![]() 1 4 4 6 |
pas
pas pas pas pas… |
W | N | E | S |
–
1 2 4 5 |
–
pas pas pas pas |
1![]() 1 3 4 6 |
pas
pas pas pas pas… |
W | N | E | S |
–
1 2 3 4 5 |
–
pas pas pas pas pas |
1![]() 1 2 4 4 6 |
pas
pas pas pas pas pas… |
W | N | E | S |
–
1 4 5 |
–
pas pas pas |
1![]() 2/3 4 6 |
pas
pas pas pas… |
Szlemiczek truflowy palce lizać!
¹ SPLINTER
Kilka przepisów na szlemika, ale nie ma gwarancji, że ciasto nam wyrośnie na odpowiednią wysokość. Jest problem z rebidem E. W (diagram 1) 1 to odzywka zlimitowana w zasadzie do 17 pkt. Skok na 3
w D4 trzyma parametry miltonażu, powinien jednak obiecywać niezłą szóstkę. 2
w D3 z kolei ukryje znakomity kolor treflowy. W systemie bardziej naturalnym następująca sekwencja wyjaśniłaby wszystko 1
-1
-2
, a ta ostatnia odzywka wskazywałaby silną rękę w składzie 4 piki i 5+ trefli. Rozgrywka jak wyżej. Eliminacja wszystkiego i pik do dyski.
3 |
![]() |
K864 | |||
![]() |
762 | ||||
![]() |
K96 | ||||
![]() |
D53 | ||||
![]() |
DW | ![]() |
![]() |
10972 | |
![]() |
KW83 | ![]() |
1095 | ||
![]() |
DW1087 | ![]() |
42 | ||
![]() |
W4 | ![]() |
10986 | ||
![]() |
A53 | ||||
![]() |
AD4 | ||||
![]() |
A53 | ||||
![]() |
AK72 |
W | N | E | S |
–
1 pas pas |
–
1 2 3 |
–
pas pas pas… |
1![]() 2 2
|
Szansa na sukces jest, ale trzeba zagrać śpiewająco
¹ ODWROTKA i ² odpowiedź słaby na czwórce
³ nadwyżka, pokaż co masz jeszcze i odpowiedź 3 = absolutne minimum
D bijemy i wiedząc, że największa szansa na impas
K nie wchodzi w rachubę z powodu wejścia W. Sprawdzamy czy dzieli się któryś z czarnych kolorów rozpoczynając od trefli. Gdy widzimy, że się równo nie dzielą to gramy zatem
A i widząc damę przepuszczamy ze względu na niebezpiecznego przeciwnika E, który mógłby przedwcześnie podegrać nasze kiery w ręce. Odwrót karowy bierzemy, odgrywamy pozostałe piki zauważając także ich nierówny podział wpuszczamy W karem. Król kier musi abdykować.
4 |
![]() |
A86 | |||
![]() |
72 | ||||
![]() |
AW10 | ||||
![]() |
ADW83 | ||||
![]() |
DW92 | ![]() |
![]() |
K105 | |
![]() |
KD943 | ![]() |
AW105 | ||
![]() |
K6 | ![]() |
D53 | ||
![]() |
K5 | ![]() |
742 | ||
![]() |
743 | ||||
![]() |
86 | ||||
![]() |
98742 | ||||
![]() |
1096 |
W | N | E | S |
1![]() 3/4 |
ktr
pas… |
2![]()
|
pas
|
Wszystko jest trudne zanim stanie się łatwe
¹ INWIT z czterokartowym fitem 9-11 pkt, rodzaj Bergena (1 obiecywałoby przedział 7-9 i fit trzykartowy, 2
obiecywałoby tylko trzy groszki atutowe i siłę 0-6)
Po kontrze N należy się spodziewać, że ma on jeśli nie wszystkie to znakomitą większość punktów. S może mieć 0-4 pkt. Wynika z tego, że N ma raczej wszystkie brakujące asy. WIST: N nie ma innego wyjścia jak w atu. Ściągamy zatem kiery i gramy pika. N weźmie za drugim razem i odejdzie pikiem. To teraz gramy karo do D i znów N nie może wskoczyć bo wyrobi dwie lewy karowe. Puszcza, a my wracamy do ręki atutem by na dobrego pika wyrzucić karo i wpuścić eNa karem czyszcząc w ten sposób przedpole. N albo ściągnie A wyrabiając nam
K albo da nam przebić i coś wyrzucić wychodząc w karo. Bardzo satysfakcjonująca rozgrywka.
5 |
![]() |
||||
![]() |
1083 | ||||
![]() |
AK75 | ||||
![]() |
KD8752 | ||||
![]() |
W965 | ![]() |
![]() |
K1083 | |
![]() |
K97 | ![]() |
W62 | ||
![]() |
D1032 | ![]() |
W96 | ||
![]() |
64 | ![]() |
W109 | ||
![]() |
AD742 | ||||
![]() |
AD54 | ||||
![]() |
84 | ||||
![]() |
A3 |
W | N | E | S |
–
pas pas pas pas pas… |
2![]() 3 3 4 5
|
pas
pas pas pas pas
|
2![]() 3 4 4 6
|
W | N | E | S |
–
pas pas pas… |
1![]() 2 3 pas/4 |
pas
pas pas
|
1![]() 2 3
|
Im więcej okrążeń tym cięższa karta
¹ pytanie o skład, ² CZWARTY KOLOR
Szlemik łatwiejszy do ugrania niż do wylicytowania. Zwróćmy uwagę na trochę durne 3 w pierwszej propozycji (partner będzie w kłopocie nie mając fitu i zatrzymania w kierach). Lepsze byłoby już chyba 3
bo wygląda, że partner fitu nie ma. Starajmy się przewidywać kłopoty partnera. Zalicytowanie
(D2) poprzedzone czwartym kolorem zdradza nadwyżkę. Gdyby karta S była słabsza 3
zostałoby zapowiedziane okrążenie wcześniej. Zakładając, że E odda wist atutowy w
W będziemy rozgrywać tę partię następująco:
A,
AK, przebitka kara w dziadku, powrót do ręki kolejną przebitką, dociągnięcie atutów i wpustka karem. Gdyby E wziął musiałby już grać w któryś stary kolor. Pozostałaby więc szansa zaimpasowania.
6 |
![]() |
K653 | |||
![]() |
D752 | ||||
![]() |
W953 | ||||
![]() |
6 | ||||
![]() |
A74 | ![]() |
![]() |
9 | |
![]() |
98 | ![]() |
AK103 | ||
![]() |
742 | ![]() |
AD8 | ||
![]() |
KD842 | ![]() |
AW1097 | ||
![]() |
DW1082 | ||||
![]() |
W64 | ||||
![]() |
K106 | ||||
![]() |
53 |
W | N | E | S |
–
1 4 5 |
–
3 pas pas |
1![]() 4 4 6 |
1![]() pas pas pas… |
W | N | E | S |
–
2 5 |
–
3 pas |
1![]() 4 6 |
1![]() pas pas… |
Pudrowanie noska
¹ nie forsujące, ale im mniej tym lepszy kolor (jeśli 6 pkt to KDWxx)
Zamiast kontrować lepiej się objaśnić (D1). 4 w diagramie pierwszym po odzywce partnera 4
oznaczającej kartę nieminimalną to już pudrowanie noska. Z kolei w D2 E potrzebuje informacji o wartościach W, który może mieć mniej niż ma. Rozgrywka, wobec braku
9, polega na odebraniu atutów, wyeliminowaniu pików i puszczeniu innej newki (
9) w koło. Weźmie S i skapituluje.
7 |
![]() |
5 | |||
![]() |
K4 | ||||
![]() |
87653 | ||||
![]() |
97654 | ||||
![]() |
DW109 | ![]() |
![]() |
K87632 | |
![]() |
D1087 | ![]() |
W953 | ||
![]() |
D94 | ![]() |
W10 | ||
![]() |
102 | ![]() |
A | ||
![]() |
A4 | ||||
![]() |
A62 | ||||
![]() |
AK2 | ||||
![]() |
KDW83 |
W | N | E | S |
–
pas 2 pas pas pas… |
–
1 pas 3 4
|
–
1 pas pas pas
|
1![]() ktr ktr 3 5
|
W | N | E | S |
–
pas 3 pas pas… |
–
1 pas 4
|
–
1 pas pas
|
1![]() ktr ktr 5
|
W | N | E | S |
–
pas 2/3/4 pas… |
–
1 pas
|
–
1/2 pas
|
1![]() ktr 3
|
Skoczyć do oczu czy wystarczy do gardła?
W tych założeniach wystarczy doskoczyć do gardła. Agresja to jednak strategia miecza obosiecznego. Tą skakankę reguluje metoda, która nazywa się zasadą ilości atutów weryfikowana założeniami. Agresywna obecność przeciwników w licytacji nie pozwoli spokojnie pogadać o tym co najlepsze dla NS. 3 wymaga zastania u N albo drugiego zatrzymania w pikach albo asa trefl. Zarówno 3
jak i 5
zostaną zrealizowane tylko wówczas, gdy N dostawi coś wartościowego. Jak widać drugi
K wystarczy. A jak zdobyć tu maksa i wziąć 12 lew? Proszę o odpowiedzi w komentarzach.
8 |
![]() |
KDW974 | |||
![]() |
4 | ||||
![]() |
KW3 | ||||
![]() |
1098 | ||||
![]() |
8 | ![]() |
![]() |
A103 | |
![]() |
K109875 | ![]() |
ADW2 | ||
![]() |
AD4 | ![]() |
652 | ||
![]() |
W63 | ![]() |
AKD | ||
![]() |
652 | ||||
![]() |
63 | ||||
![]() |
10987 | ||||
![]() |
7542 |
W | N | E | S |
1![]() pas 5 |
1/2![]() pas pas |
ktr
4 6 |
pas/3![]() pas pas… |
W | N | E | S |
1![]() 5 |
1/2![]() pas |
4![]() 6 |
pas
pas… |
W | N | E | S |
2![]() pas |
1/2![]() pas |
ktr
4 |
pas/3![]() pas… |
Dyska ratunku
Po otwarciu W 1 E już nie odpuści i para EW szybko wyląduje w szlemiku. Ze względu na założenia karta W bliższa jest otwarciu 1
niż multi 2
czy 2
bo może się skończyć jak w diagramie 3. Jeszcze bardziej interesuje nas rozgrywka i nie ważne czy gramy 4
czy 6
(maksy) musimy się postarać wziąć jak najwięcej lew.
K traktujemy asem, ściągamy kiery, przebijamy piczka, eliminujemy trefle, gramy dyskę pik i widząc małe od S puszczamy. N może nam tylko pogratulować. Gwoli ścisłości to nie ostatnia dyska ratunku, bo gdyby S znalazł w swojej karcie waleta to ostatnią szansą byłby stojący impas
K.
9 |
![]() |
AD753 | |||
![]() |
KW2 | ||||
![]() |
6 | ||||
![]() |
AD74 | ||||
![]() |
108 | ![]() |
![]() |
94 | |
![]() |
10987654 | ![]() |
|||
![]() |
1093 | ![]() |
KDW872 | ||
![]() |
6 | ![]() |
KW1082 | ||
![]() |
KW62 | ||||
![]() |
AD3 | ||||
![]() |
A54 | ||||
![]() |
953 |
W | N | E | S |
–
pas pas pas |
1![]() 3 4 6 |
2![]() pas pas pas… |
3![]() 4 5
|
Przestrzeń do życia potrzebna od zaraz
¹ młode 5-5
² co najmniej INWIT z fitem (pas słaby lub wciągający zamiast kontry negatywnej, kontra to punkty i chęć kontrowania przeciwnika, 3 wskazywałoby konstruktywne 5+ kierów, a 3
też 5+ kierów ale nie forsujące)
³ CUE-BID
Jak ważna jest przestrzeń do oddychania, życia, a nawet do licytowania ilustruje to właśnie rozdanie. Z drugiej zaś strony dużo lepiej się rozgrywa w sytuacji, gdy wiadomo co nieco o rozkładach. Powtarzamy te manewry rozgrywkowe jak mantrę. Ściągamy atuty, czyścimy czerwone i gramy małego trefla do 9. Przy piłce utrzyma się E, ale będzie musiał strzelić sobie do własnej bramki.
10 |
![]() |
2 | |||
![]() |
AW6 | ||||
![]() |
AD97 | ||||
![]() |
KD1086 | ||||
![]() |
D1087 | ![]() |
![]() |
AKW96 | |
![]() |
109853 | ![]() |
K2 | ||
![]() |
52 | ![]() |
W864 | ||
![]() |
95 | ![]() |
32 | ||
![]() |
543 | ||||
![]() |
D74 | ||||
![]() |
K103 | ||||
![]() |
AW1074 |
W | N | E | S |
–
pas 2 pas |
–
ktr 3 5 |
1![]() pas pas
|
pas
2 4
|
W | N | E | S |
–
pas 2 pas pas… |
–
ktr ktr 4
|
1![]() pas pas pas
|
pas
2 3 5
|
W | N | E | S |
–
3 pas |
–
ktr 5 |
1![]() pas pas… |
pas
4
|
W | N | E | S |
–
3 pas… |
–
4
|
1![]() pas
|
pas
5
|
Newka w blasku neonów
Trudne rozdanie robi się – o ironio – dopiero wtedy, gdy W z opóźnieniem podniesie piki (D1 i D2). Zalicytowanie 3 po 2
jest zbyt słabe (tylko zachęca) i partner raczej spasuje mając co prawda 10 pkt, ale niezbyt urodziwą kartę. Oceni ją negatywnie. Dwa razy atuty, dwie przebitki pików i kara rozgrywamy w następujący sposób:
A (do niego wyrzucamy
10),
K i jeśli W dołoży to impasujemy
9, a jeśli W nie doda do koloru to gramy
D i
9 wpuszczamy E. Znów 9
zagrała w tej ba-talii pierwsze skrzypce. Tak musielibyśmy zagrać gdybyśmy mieli trochę słabsze kiery: ADx-xxx. Obecność
W diametralnie poprawia sytuację.
11 |
![]() |
94 | |||
![]() |
A863 | ||||
![]() |
97542 | ||||
![]() |
AD | ||||
![]() |
KD106 | ![]() |
![]() |
87532 | |
![]() |
K5 | ![]() |
2 | ||
![]() |
AD8 | ![]() |
W10 | ||
![]() |
K876 | ![]() |
109532 | ||
![]() |
AW | ||||
![]() |
DW10974 | ||||
![]() |
K63 | ||||
![]() |
W4 |
W | N | E | S |
–
ktr pas… |
–
2
|
–
pas
|
1![]() 3/4
|
W | N | E | S |
–
1 |
–
2 |
–
|
1![]()
|
Mówią po bez atu nie ma trzech no to 4
¹ nadwyżkowe z fitem
Po kontrze W będzie znacznie łatwiej. Po wejściu 1 ciężko będzie zalicytować końcówkę. Niezależnie od wysokości trzeba się będzie też wykazać na rozgrywce.
K zabijemy, zaimpasujemy
K, wrócimy do ręki kierem, zaimpasujemy
K, zgramy
A i dopiero teraz odejdziemy pikiem. W może już tylko wyjąć karty z następnego pudełka.
12 |
![]() |
10 | |||
![]() |
532 | ||||
![]() |
W9643 | ||||
![]() |
D753 | ||||
![]() |
K87532 | ![]() |
![]() |
ADW96 | |
![]() |
97 | ![]() |
W4 | ||
![]() |
752 | ![]() |
A8 | ||
![]() |
AW6 | ![]() |
K1042 | ||
![]() |
4 | ||||
![]() |
AKD1086 | ||||
![]() |
KD102 | ||||
![]() |
98 |
W | N | E | S |
2![]() 4 |
pas
pas… |
3²![]()
|
3![]()
|
W | N | E | S |
2![]() |
pas | 4![]() |
pas/5![]() |
Piki dzierżą władzę
Wist AK i
K. Bijemy, atutujemy i zapuszczamy karem. S albo wyimpasuje swojemu partnerowi damę albo wypruje w podwójny renons. Wsio rawno. Na przemoc nie ma rady.
13 |
![]() |
AK1084 | |||
![]() |
62 | ||||
![]() |
KW4 | ||||
![]() |
DW9 | ||||
![]() |
973 | ![]() |
![]() |
D5 | |
![]() |
10943 | ![]() |
AKW875 | ||
![]() |
AD2 | ![]() |
97 | ||
![]() |
AK10 | ![]() |
863 | ||
![]() |
W62 | ||||
![]() |
D | ||||
![]() |
108653 | ||||
![]() |
7542 |
W | N | E | S |
–
4 |
1![]() pas |
2![]() pas |
pas
pas/4 |
Bezradny radny
Załóżmy, że jednak zdechnie na 4.
AK i ósemka, którą przebijemy, pociągniemy atuty i dwa topy treflowe by
10 wpuścić N, który rozłoży ręce i złoży karty.
14 |
![]() |
D102 | |||
![]() |
AK73 | ||||
![]() |
K96 | ||||
![]() |
W52 | ||||
![]() |
KW9763 | ![]() |
![]() |
A854 | |
![]() |
D92 | ![]() |
W106 | ||
![]() |
AD | ![]() |
W102 | ||
![]() |
74 | ![]() |
AK3 | ||
![]() |
|||||
![]() |
854 | ||||
![]() |
87543 | ||||
![]() |
D10986 |
W | N | E | S |
–
1 4 |
–
ktr pas… |
1![]() 2
|
pas
2
|
W | N | E | S |
–
1 4 |
–
pas pas… |
1![]() 2
|
pas
pas
|
Współpraca ze skrzydłami
AK i blotka. Gramy górą atuty, eliminujemy trefle i wpuszczamy atutem gracza N. Bierze i bieży do nas z brakującą lufką.
15 |
![]() |
D7 | |||
![]() |
K102 | ||||
![]() |
A653 | ||||
![]() |
DW65 | ||||
![]() |
AK109863 | ![]() |
![]() |
W542 | |
![]() |
W84 | ![]() |
9653 | ||
![]() |
W | ![]() |
D1098 | ||
![]() |
92 | ![]() |
8 | ||
![]() |
|||||
![]() |
AD7 | ||||
![]() |
K742 | ||||
![]() |
AK10743 |
W | N | E | S |
–
3 pas |
–
ktr 6 |
–
4 pas…6 |
1![]() 5
|
W | N | E | S |
–
4 pas |
–
ktr pas |
–
5 pas…6 |
1![]() 6
|
Trefny czy truflowy ten szlemiczek?
Dla potrzeb analizy kończymy aukcję na tym tref(l)nym szlemiku. Do znudzenia: wist A lejemy, atutujemy, zgrywamy boczne kiery, dwa topy karowe (jeśli się dzielą to już wygraliśmy) i wypadku podziału 1-4 z singletonem u posiadającego
K gramy przegrywająca na przegrywającą czyli
D, do której wyrzucamy karo. Bierze W i klnie pod nosem bo nienawidzi łazić w podwójny renons.