Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Analiza / TREFL2 TUR4 Eliminacje i wpustki

TREFL2 TUR4 Eliminacje i wpustki

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

ROZGRYWKA: eliminacje i wpustki.

TREFL2 TURNIEJ 4. ROZDANIA 1-12

PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju, a w link poniżej do artykułu nt.

ELIMINACJA, PRZEPUSZCZENIE i WPUSTKA

1

AKD64
105
AD9
W108
5 109
9876 AKDW2
10865 KW7
9732 654
W8732
43
432
AKD
W N E S

pas…

1

 

2

 

4

 

U nas tłuste czarne kontra chude czerwone, a oni w zielone

4 nie jest idealną odzywką bo nie przyrzeka aż tylu lew defensywnych, ale te dziury w karach i kierach nie napawają optymizmem. Wistujący po odebraniu AK odejdzie w zielone. Odbieramy atuty, czyścimy trefle i gramy karo do 9, a jeśli W podłoży 10-tkę to poprawimy D i w obu przypadkach E zostaje zapuszczony i musi podarować lewę. Jedyne co może zrobić to wybrać formę prezentu.


2

542
W53
D64
DW107
AD9 K73
D1086 AK97
AW2 K108
A42 K98
W1086
42
9753
653
W N E S

2

2¹

?…6

pas

pas

pas…

1

2

2²

 

pas

pas

pas

 

Taka piękna katastrofa… licytacyjna

¹ silne ustalenie kierów, 4 byłoby tylko inwitem bez czterokartowego fitu

² równa ręka z aspiracjami

Po takim początku licytacji raczej się wyląduje w 6, a chcielibyśmy grać 6 bo jest kontraktem na 100%. Dlaczego? Po odebraniu atutów eliminujemy piki i gramy dwa trefle po czym wpuszczamy dowolnego obrońcę, w tym rozdaniu eNa, który musi dać 12-stą lewę. Wygranie 6 raczej będzie polegało na trafieniu impasu D bo zastosowanie opisanej rozgrywki szlemika kierowego jest zbyt ryzykowne z uwagi na możliwość wyrobienia któremuś z przeciwników forty, którą będzie mógł odebrać po wpuszczeniu go treflem.


3

DW2
A109863
AD72
86543 97
2 4
654 KW83
8654 ADW1073
AK10
KDW75
109
K92
W N E S

pas

pas

pas

pas

4

rktr

5

6

ktr

pas

pas

pas…

1

pas(!)

4

5

 

W N E S

pas

pas

pas

4

5

6

pas

pas

pas…

1

4

5

 

Ech te założenia

E tylko może sobie tylko westchnąć widząc czerwone założenia dla swojej strony. Brydż to jednak dyscyplina dla cierpliwych i ostrożnych. W rozgrywce płaskie, bez motywu. I tak już na marginesie. Gdyby w ręce S 2 była w karach to byłaby ładna wpustka – szczególnie po kontrze E na 4, ale i bez interwencji można byłoby sprawdzić istnienie dodatkowej szansy poza impasem w karach. A polegałaby ona na zagraniu K i po dołożeniu przez W blotki oddaniu go na asa E – oczywiście – po wcześniejszym przebiciu małego trefla, odśnieżeniu i wyczyszczeniu pików.


4

75
DW874
W7
KD53
K10863 ADW43
65 AK3
AK9 86
AW2 1098
9
1092
D105432
764
W N E S
1

2

4²

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

2

3¹

4²

5

 

pas

pas

pas

pas

 

W N E S
1

2

4²

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

2

3

4²

5

 

pas

pas

pas

pas

 

Lepiej eliminować niż impasować

¹ silne ustalenie pików, pod warunkiem stosowania Smolena, ² CUE-BID

Niekoniecznie trzeba dojść do tego szlemika. Oba diagramy pokazują jak ewentualnie mogłoby to wyglądać licytacyjnie. Rozgrywka polega na wyeliminowaniu z rąk przeciwników atutów i wyczyszczeniu czerwonych za pomocą przebitek. Te operacje kończymy w stole skąd gramy trefla na impas i wpustkę jednocześnie. Poprawiamy w ten sposób zagranie z 75% (podwójny impas, wygrywa przy rozdzielonych lub dwóch figurach pod impasem, a przegrywa przy dwóch za asem) na 100% (wpustka).


5

KD1075
K5
D62
A42
2 86
87432 DW1096
75 AW10984
KW1096
AW943
A
K3
D8753
W N E S

5

?

1

pas

 

2¹

pas

 

ktr

5

 

Szlemiki niech grają przeciwniki

¹ MICHAEL’S (5-5, piki i młodszy)

Układowe rozdanie. W może wcześniej skoczyć w 6 lub się poprawić na szlemika po 5, ale istnieje groźba wpędzenia w szlemika przeciwnika. W jaki sposób jest możliwe wygranie 6? Podpowiem, że E musi trochę pomóc. Odpowiedzi proszę wpisywać w polu przeznaczonym na komentarze w dole artykułu.


6

10987
8
9732
10542
AKD5 432
KW1094 AD7652
A4 D10
D7 A6
W6
3
KW865
KW983
W N E S

4

6

5/6

pas…

1

5/6²²

 

2¹

pas

 

Pokazując skład ułatwiasz rozgrywkę

¹ 5-5 na kolorach młodszych

² odpowiedź na pytanie o asy: pas = 1-4, kontra 0-3, 5 2 asy bez damy atu, 5 = 2 asy i dama atu, 5 = 2 asy, dama atu i boczny król

Kontrę można wyłączyć z odpowiedzi i wtedy spełnia swoją zasadniczą rolę – kontry karnej i niesie informację o niechęci do dalszej licytacji. Na wysokości szlemika można wyłączyć zarówno pas jak i kontrę. To sprawa przyjętych ustaleń w parze.

Po wiście W lub kierowym są ewentualne problemy. Po ściągnięciu atutów i wyeliminowaniu pików gramy asa i blotkę trefl. S bierze i się poddaje.


7

4
AD1095
532
AD64
KD109875 63
W7
KW98 1076
72 KW10983
AW2
K86432
AD4
5
W N E S

3

pas

pas…

4

5

 

pas

pas

 

1

4

6

 

Wyobraźnia i rozsądek powinny tańczyć w jednej parze

Gracz N musi sobie wyobrazić czy przegra się 5. W świetle licytacji skoro W ma tęgie piki to partner powinien mieć tłuste boczki. Nie jest tak może do końca, ale ma wartościowy ekwiwalent w postaci zgrabnej karty. Rozgrywka po wiście K polega na odśnieżeniu, przebiciu małego pika, wyeliminowaniu trefli i zapuszczeniu gracza W waletem pik. Weźmie i co ma biedny zagrać?


8

KD1065
KW1097
732
2 AW3
4 A53
AKW64 D1095
A96542 K87
9874
D862
8
DW103
W N E S
1

5

 

2¹

pas

?

ktr

5

 

4

?

 

Czystka starych…

¹ MICHAEL’S (stare kolory, co najmniej 5-5)

Aukcja różnie może przebiegać. Załóżmy, że jednak nie bronią kierami i gramy 5. K bijemy asem i przebijamy figurą. Następnie taką samą operację przeprowadzamy na kierach. Atutem do stołu do stołu i przebitka pika. Teraz trefl do króla i obojętne czy N przebije czy nie (jeśli przebije to naszą lewę przegrywającą, a jeśli nie to zdołamy jeszcze przebić kiera w ręce, grę wygramy biorąc 11 lew.


9

D643
W10
W10954
103
72 K5
KD94 A7632
K873 AD6
A86 K92
AW1098
85
2
DW764
W N E S

2²

pas

3/4

1

4/5

2¹

pas…

W N E S

ktr

pas

4

1

5

2³

pas…

Wysokość 5 należy zostawić przeciwnikom

¹ MICHAEL’S (5-5 piki i młody), ² GF z fitem, ³ 5-4+ piki i młodszy

Zajmiemy się rozgrywką 5 skoro bronić pikami już się nie opłaca. Wist D bijemy królem, atutujemy, kara do spodu, A i wpustka treflem. Dostaniemy lewę albo na K albo ofertę bitki i wyrzutki.


10

2
AK8654
AD
AD84
853 KDW109
W 7
109863 K754
W1065 K97
A764
D10932
W2
32
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

3¹

4³

4

5

6

1

pas

pas

pas

pas

pas…

pas

3²

4

5

5

 

W N E S

pas

4

pas

pas

ktr

4

5

6

1

pas/2(!)

pas

pas

pas…

pas

2

5

5

 

Pozory z reguły mylą

¹ silne (nie wiele brakuje do końcówki) bo nie ma kogo blokować na wznówce (przeciwnik nie chciał licytować)

² mam fit i lewę/y bokiem, ³ CUE-BID

Diagramy prezentują ewentualne sposoby osiągnięcia szóstki. Wychodzi z obu rąk, ale łatwiejsza do realizacji jest z ręki N. K bijemy, eliminujemy piki dochodząc atutami i gramy A i karo bo wiadomo kto ma wszystkie punkty obrony. Z ręki S po 9 jest tylko pozornie trudniej, ponieważ musimy przemyśleć, a raczej wyobrazić sobie końcówkę do jakiej musimy doprowadzić. Końcówka musi być taka sama jak wyżej, więc bijemy asem i gramy identycznie.


11

D982
AK3
D1065
97
W 543
DW98 542
A W9873
AD65432 108
AK1076
1076
K42
KW
W N E S

pas

pas…

2

 

3¹

 

1

4

 

Zdradzony na wiście, ale nie o świcie

¹ INWIT – takie ustawienie inwitu lepiej się sprawdza w aukcji dwustronnej, gdyż zabiera przeciwnikom przestrzeń i możliwość uzgodnienia koloru wejścia na w miarę niskim pułapie

Wist: A i D, którą traktujemy asem, atutujemy, sprawdzamy kara i gramy K i kiera bo wiemy, gdzie przebywa walet!


12

AD65
W10
DW1093
W10
KW43 72
A64 KD32
K87 A52
D32 AK65
1098
9875
64
9874
W N E S
1

1

1

pas

1

3

pas

pas…

Do mamusi lub tatusia, jak kto woli

Eliminacje i wpustki to co prawda częściej spotykana technika w rozgrywce kontraktów kolorowych, ale także znajdująca zastosowanie w grze bez atutów. Wist D bijemy A i sprawdzamy czy dzielą się czarne. Jednocześnie notujemy, że N nie dodaje zarówno do trzeciego trefla jak i pika. Gramy więc K i odpychamy się karem. W co prawda ściągnie sobie dwa kolejne kara, ale przyniesie mamusi / tatusiowi lewę pikową w zębach pod sam nos.

Komentarze:3

skomentuj