Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Analiza / KARO2 TUR1 Problemy BA

KARO2 TUR1 Problemy BA

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

LICYTACJA: zwykle powinno się skończyć na kontrakcie w BA.

WIST i ROZGRYWKA: podział, impas, ekspas, podegranie honoru(ów), wyrabianie blotek, przepuszczenie w celu zachowania komunikacji, przepuszczenie w celu odcięcia fort przeciwnika czy przecięcia komunikacji pomiędzy przeciwnikami, liczenie, rozliczenie, niebezpieczny przeciwnik, bezpieczna rozgrywka, rozgrywka pojedynczego koloru, rozpoczęcie od właściwego koloru, szanse,  odblokowanie, komunikacja, ochrona dojścia, wytrącanie stoperów, kolejność zagrań, promocja kart, redukcja, przymus, rozgrywka wywiadowcza, eliminacja, wpustka.

KARO2 Turniej 1. Rozdania 1-15

WYNIKI: Bridge Base Online II Tournament Calculator

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

1

AKD876
K6
72
W43
54 W1092
W1098 7543
W1054 D3
AD6 K52
3
AD2
AK986
10987
W N E S

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

2

3

 

W N E S

pas

pas

1

2

4

pas

pas

pas…

2

3

 

W N E S

pas

pas

1

3

3

pas

pas

pas…

2

3¹

 

¹ wskazanie zatrzymania w drodze do 3

PIERWSZA LEWA, KOMUNIKACJA, WYRABIANIE FORT

Na początek proste 3. WIST: bezalternatywny W. ROZGRYWKA: bijemy w ręce (!) zostawiając DOJŚCIE w stole na wypadek podziału pików 4-2 i gramy cztery razy piki. Po licytacji zaprezentowanej w 3-cim diagramie wist zostanie wysterowany i 4 obalone.


2

DW103
K63
DW10987
765 K4
52 AD74
AD976 K1032
A43 K65
A982
W1098
W854
2
W N E S

3

pas…

1

 

pas

 

ROZGRYWKA POJEDYNCZEGO KOLORU, NIEBEZPIECZNY PRZECIWNIK

Rozgrzewki ciąg dalszy. WIST: W. Dziesiątą lewę (bezpiecznie) weźmiemy na wpustce kierem. Musimy jednak wcześniej odegrać kara, dwa trefle i dwa kiery.


3

A4
K3
KD10987
DW5
D1072 653
DW1098 75
A42 W5
8 1097642
KW98
A642
63
AK3
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

2/3¹

3²

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

1

3

3

4

5

 

W N E S

pas

pas

pas

pas

2/3¹

4

4

6/

pas

pas

pas

pas…

1

3

4

5

 

¹ TRANSFER na kara, ² CUE-BID, ³ aspiracje szlemikowe z ręką bez krótkości

PODEGRANIE

ROZGRYWKA polega na dwukrotnym podegraniu mariasza karo. Gdyby to jednak W posiadał drugiego asa atu to powinien bez zbytniego zastanawiania się przepuścić. Chyba wiadomo dlaczego!


4

DW108
A4
D1065
876
A5 K6
DW92 876
AW98 K432
AD3 K542
97432
K1053
7
W109
W N E S
1

3

pas

pas…

1

 

pas

 

TEMPO, PODZIAŁ, IMPAS, BEZPIECZNA ROZGRYWKA POJEDYNCZEGO KOLORU, SZANSE

WIST: 7. Ze słabego koloru wistujemy drugą od góry. ROZGRYWKA: 7 lew pewnych. Należy przeprowadzić następujące rozumowanie. Nie uda się wyrobić kierów bo obrońcy mają tempo i zdążą wyswobodzić piki zanim zdołamy zabrać się za kiery. Szanse są wyłącznie w kolorach młodszych. Jeśli trefle równo się podzielą to wystarczą trzy karowe. Jeśli trefle się nie podzielą będziemy potrzebować czterech kar. Rozpoczynamy zatem od rozegrania trefli, aby się dowiedzieć w jaki sposób grać kara. Trefle się dzielą, więc kara gramy asekuracyjnie zabezpieczając się przed podziałem 4-1 i 1-4,  z damą i dziesiątką u dowolnego obrońcy. Gramy do asa karo i jeśli N dołoży do koloru to 9-tkę puszczamy. Gdyby nie dołożył to bijemy królem i podgrywamy waleta. Gdyby trefle były 4-2 to kara musiałyby przynieść cztery lewy. Należałoby wówczas zagrać króla i do waleta z nadzieją na udany impas i podział 3-2. Teoretycznie też moglibyśmy wygrać przy 4-1 z damą w impasie i odpadającą 10tką, ale musielibyśmy trafić czy nie grać alternatywnie na D10 sec.


5

A62
AD43
D43
KD2
K1075 D943
W1052 98
10985 W6
4 109873
W8
K76
AK72
AW65
W N E S

pas

pas…

1

5

 

pas

pas

 

4¹

6

 

W N E S

pas

1

6

pas

pas…

4

 

¹ INWIT i jeśli partner przyjmuje zaproszenie to może odpowiedzieć na asy tak jak w diagramie pierwszym

REDUKCJA, PRZYMUS, PODZIAŁ

WIST: 9. ROZGRYWKA: 11 lew pewnych. Brakującą wziątkę weźmiemy jeśli któryś z czerwonych kolorów równo się podzieli lub na przymusie pojedynczym, gdy w ręce jednego z obrońców znajdą się obie czerwone czwórki. Jednak do takiej operacji trzeba się  przygotować. Najpierw należy oddać lewę, której nie potrzebujemy, aby się zredukować do ustawienia przymusu. Trzeba to zrobić zanim rozegramy czerwone kolory. W tym celu oddajemy zbędną lewę w pikach i po odzyskaniu wistu zgrywamy asa pik i trefle, a następnie kara licząc, dokładane przez obrońców, karty w kolorach czerwonych.


6

A63
1098
W87
D1052
84 10972
32 K654
D6432 A5
W763 AK9
KDW5
ADW7
K109
84
W N E S

pas

pas…

1

1

pas

ktr

2

W N E S

pas…

 

1

 

1

 

KOMUNIKACJA, ODBLOKOWANIE, IMPAS, WYKREOWANIE DOJŚCIA

Zajmiemy się analizą kontraktu bezatutowego. WIST: 3. ROZGRYWKA: do asa karo należy dołożyć króla w celu wykreowania dodatkowego dojścia do dziadka, które przyda się do wyimpasowania króla kier. W ten sposób weźmiemy 9 lew.


7

54
543
A7654
432
32 AW109876
W1098 76
109832
105 9876
KD
AKD2
KDW
AKDW
W N E S

pas

pas

pas

pas…

1

4

5

 

3

pas

pas

 

1

ktr

4

6/

 

PRZYMUS KSIĘŻYCOWY, WPUSTKA

Wredne rozdanie z powodu podziału kar 5-0, ale da się wygrać 6 (!). WIST: 2. ROZGRYWKA: 11 lew gotowych. Szanse na dodatkową lewę zarówno w kierach (3-3) jak w karach jeśli są 3-2. Omówimy dwa scenariusze. Po zabiciu asem pik i dowolnym odwrocie oraz po przepuszczeniu przez E pierwszej lewy. Wariant A. Po zagraniu trzeciego trefla okaże się, że W miał tylko dwa i na razie mógł się pozbyć kara. Do czwartego trefla nie będzie już miał co wyrzucić. Stanie w przymusie na czerwonych  kolorach. Wyrzuci kiera to weźmie malutka 2jka kier. Pozbędzie się kara to będzie można w końcówce przejąć waleta karo w stole. WARIANT B jest jeszcze ciekawszy. Do trzeciego trefla W może pozbyć się kara, a do czwartego trefla pika. Ale teraz wszystko jasne, gdyż znamy skład W: 2-4-5-2. Gramy wszystkie kara z ręki i trzy kiery wpuszczając W, który da nam lewę na asa karo. Anglicy nazywają ten przymus stepping stones, a my jeszcze piękniej bo księżycowym! I jak tu nie kochać brydża.


8

AK32
A876
AK
A53
W10 D9874
K2 DW1093
43 652
KW109876
65
54
DW10987
D42
W N E S
3

pas

ktr

3

pas

pas…

3

 

W N E S
3 3 pas…

WPUSTKA, KREOWANIE KOMUNIKACJI, LICZENIE

LICYTACJA: sekwencja z pierwszego diagramu silniejsza. WIST: D. W powinien się odblokować królem. ROZGRYWKA: należy przepuścić, można nawet dwa razy, a następnie zgrać dwa topy karowe, pikowe i małego trefla puścić w koło. Utrzyma się W i musi nam dać dojście do stołu. Kontrakt można jednak położyć. Proszę chętnych kursantów o propozycje w komentarzach.


9

AKD
AW10
987
W987
87 W6532
D876 42
65 W10432
65432 10
1094
K953
AKD
AKD
W N E S

pas

pas

pas

pas…

1

2

3

4

5

pas

pas

pas

pas

pas

2

3¹

4

4

7

¹ powinna to być piątka, krzywimy jednak, aby wysondować czy partner podziela nasze aspiracje, (szkoda, że 5 zarezerwowaliśmy na wybierz szlemika -> mam 4-4 w młodych)

ROZGRYWKA WYWIADOWCZA, IMPAS

ROZGRYWKA: trzeba odwlec impas kier na sam koniec i najpierw pograć boczne kolory, bo może uda się w ten sposób dowiedzieć czegoś o rozkładach. Poczynając sobie w ten sposób wyliczymy rękę E: 5-2-5-1. Damę kier zaimpasujemy drugiemu obrońcy bo ma cztery miejsca na goszczenie tej figury.


10

DW10
W108654
W7
92
6543 AK7
K97 A32
K A9432
KDW65 87
982
D
D10865
A1043
W N E S

2

3

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

PODEGRANIE, PODZIAŁ, SZANSE ŁĄCZONE

WIST: 6. ROZGRYWKA: 6 pewnych lew plus potencjalne lewy w treflach i lewa w pikach przy podziale 3-3. Atak karowy nie jest groźny z uwagi na dużą zacinkę w ręce. Szanse w czarnych kolorach można zatem połączyć. Gramy trefla do waleta (S musi przepuszczać) i puszczamy pika w koło na wypadek niepodziału trefli. Kurtyna!


11

K10854
KDW85
W3
3
AD32 76
A432 1076
AK54 7
4 AKDW1098
W9
9
D109862
7652
W N E S

1

4

6

2¹

pas

pas…

3

5

 

pas

pas

pas

 

W N E S

1

4

pas/6

2¹

pas

pas…

3

6

 

pas

pas

pas

 

ELIMINACJA, WPUSTKA

WIST: K. ROZGRYWKA: należy sobie postawić pytanie kto ma K i DW. Jeśli stwierdzimy, że muszą znajdować się u wistującego (echa licytacji i przesłanki z wistu) to z łatwością doprowadzimy do następującej końcówki w której zatrzymamy w ręce: AD i dowolną blotkę, a w stole pika i drugą 10tkę kier. N będzie musiał trzymać króla pik z blotką, a więc wysingluje damę kier. Jedyne co musimy liczyć wiedząc, że N ma 5-5 (2-1 ujawni po odegraniu kar i trefli) to ilość wyrzucanych przez niego kierów lub pików. Wystarczy liczyć tylko jeden kolor! Uwaga: zanim ściągniemy trefle musimy odegrać dwa topy karowe. Gdybyśmy tej eliminacji nie dokonali to N miałby karty do swobodnego odejścia; w naszym rozdaniu: forty kierowe do wzięcia.


12

8
W109874
W3
10987
AK2 6543
KD3 A2
K1042 D65
542 AK63
DW1097
65
A987
DW
W N E S
1

2

pas

pas

2

3

pas

pas…

ROZGRYWKA POJEDYNCZEGO KOLORU, SZANSE

WIST: W. ROZGRYWKA: do realizacji kontraktu potrzebujemy dwóch lew karowych. Bijemy w stole i gramy do K. W ten sposób zabezpieczymy się przed oddaniem trzech kar. Nie oddamy na drugiego waleta (obojętne gdzie jest) przy podziale 4-2. Przegramy tylko przy czwartym asie z waletem u N.


13

A8765
3
D10
109872
W4 KD2
AK1098 W5
872 AK643
AD4 KW3
1093
D7642
W95
65
W N E S

2

3

pas

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

W N E S

1

4

pas

pas

pas…

1

2¹

 

pas

pas

 

W N E S

2

3

3

pas

pas

pas

pas…

1

2

3

 

pas

pas

pas

 

¹ bez trzech kierów

IMPAS, WYTRĄCENIE STOPERA, PRZYMUS, ELIMINACJA, REDUKCJA

WIST 9. ROZGRYWKA: jeśli N zabije asem to via dwukrotny impas damy kier doprowadzimy do sześciokartowej końcówki, w której S nie utrzyma Dxx i Wxx. Jeżeli N dwa razy odmówi wzięcia asa pik nie dając się zredukować to rozgrywkę przeprowadzimy jak wyżej (S będzie musiał pozbyć się pika) i w końcówce czterokartowej wpuścimy go karem i przyniesie lewę kierową. I znów zrealizujemy przymus księżycowy!


14

K
10765
75
DW10876
D10987 643
KD 9843
432 DW109
432 95
AW52
AW2
AK86
AK
W N E S

pas

pas

pas

pas..

1

3

4

 

pas

pas

pas

pas

 

1

2¹

3²

6/

 

IMPAS, ODBLOKOWANIE, ELIMINACJA

KONTRAKT 6, WIST: D. ROZGRYWKA: odbieramy, atuty, eliminujemy kara osiągając następującą końcówkę: w stole; AW, AW2, a w ręce; 10765 i D. Gramy kiera do waleta na szansę dwóch figur kierowych u W. Aby wygrać KONTRAKT 6 musimy zastać chyba gołą parkę KD w kierach. Odrobinę lepsze 6. Jak to mawiał mój były partner: jak się nie umie licytować to trzeba liczyć na cuda. Jak widać czasem się jednak zdarzają, tylko musimy im dać szansę się ziścić!


15

10982
W109875
6
42
KD65 W43
AKD3 2
D84 AKW3
103 AKW98
A7
64
109752
D765
W N E S

1

3²

4²

pas

pas

pas

3¹

4

6

pas

pas

pas

pas…

¹ 5-4-3-1 (splinter pokazujący co najmniej taki skład jak nazwa konwencji)

² za dużo w kierach

ROZGRYWKA POJEDYNCZEGO KOLORU, IMPAS, SZANSE ŁĄCZNE

6 mimo wszystko z bilansu. ROZGRYWKA: mamy 9 lew z góry i potencjalne w czarnych kolorach. Zauważmy, że jeśli podzielą się nam piki, albo spadnie drugi as to nie trzeba będzie impasować damy trefl. Rozpoczynamy więc rozgrywkę od zagrania pika do mariasza, po czym przechodzimy do stołu i znów gramy do mariasza. Kurtyna!