Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Analiza / KARO2 TUR2 Problemy BA

KARO2 TUR2 Problemy BA

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

LICYTACJA: zwykle powinno się skończyć na kontrakcie w BA.

WIST i ROZGRYWKA: podział, impas, ekspas, podegranie honoru(ów), wyrabianie blotek, przepuszczenie w celu zachowania komunikacji, przepuszczenie w celu odcięcia fort przeciwnika czy przecięcia komunikacji pomiędzy przeciwnikami, liczenie, rozliczenie, niebezpieczny przeciwnik, bezpieczna rozgrywka, rozgrywka pojedynczego koloru, rozpoczęcie od właściwego koloru, szanse,  odblokowanie, komunikacja, ochrona dojścia, wytrącanie stoperów, kolejność zagrań, promocja kart, redukcja, przymus, rozgrywka wywiadowcza, eliminacja, wpustka.

KARO2 Turniej 2. Rozdania 1-15

WYNIKI: Bridge Base Online II Tournament Calculator

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

1

D32
43
A432
7432
98 K7654
10875 962
KDW109 87
D10 KW9
AW10
AKDW
65
A865
W N E S

1

pas

pas…

pas

pas

1

 

pas

1

pas

 

1

ktr

3

 

KONTRA WYWOŁAWCZA, IMPAS, KOMUNIKACJA

1 musi być w miarę bilansowe i przyrzekać 5-6(7) pkt. Kontra na wejście 1 oznaczałaby obie starsze czwórki od 7 pkt, a wcześniejsze 1 7-9 pkt. Gdyby było inaczej należałoby negatywnie zalicytować jakiś kolor (kiery lub trefle). Po wzięciu A trzeba skorzystać z ostatniego pobytu na stole i rozpocząć impasowanie od zagrania D.


2

107
A109832
4
8654
543 A62
DW K65
AW10987 D32
A3 DW109
KDW98
74
K65
K72
W N E S

3

pas

1

3

1

pas…

PRZEPUSZCZENIE, NIEBEZPIECZNY PRZECIWNIK, IMPAS, KOMUNIKACJA, KOLEJNOŚĆ ZAGRAŃ

Wist w K bierzemy za trzecim razem i rozpoczynamy od impasu D i jeśli się uda to impasujemy kara również rozpoczynając od D.


3

43
432
AK54
AW106
KD107 W9865
76 A1098
109876
K4 9875
A2
KDW5
DW32
D32
W N E S

ktr

2

pas

rktr

pas

3

2

pas

pas…

1

ktr

2

 

W N E S

pas

3

pas…

1

 

IMPAS, KOMUNIKACJA, TEMPO, ZAGROŻENIA

Próba złapania przeciwnika nie powiedzie się ze względu na brak opozycji atutowej. Po rekontrze i późniejszym wyczekującym pasie eNa S nie może spasować, stąd 2. Aby wygrać S musi oprócz lewy pikowej wziąć po cztery lewy w kolorach młodszych, K musi być zatem w impasie. Należy zagrać technicznie zabezpieczając się przed krótkim monarchą, dwa razy małym treflem spod damy wracając karami. Jeśli zagralibyśmy D to W położyłby K promując blotkę E.


4

32
109876
A43
K98
10987 AKW
ADW K
W5 D109876
ADW10 432
D654
5432
K2
765
W N E S
1 pas 3 pas…

TEMPO, KOMUNIKACJA, IMPAS, WYRABIANIE FORT, SZANSE

WIST: 9 zapewnia nam tempo potrzebne do wyrobienia fort koloru karowego (100%). Musiałby wychodzić oba czarne impasy (25%) aby dać tyle lew co kara.


5

AK32
AK2
765
W65
76 DW1098
DW10 9876
DW109 8
D1043 987
54
543
AK432
AK2
W N E S

pas…

1

 

pas

 

3

 

PRZEPUSZCZENIE, KOMUNIKACJA, PODZIAŁ

Wist pikowy przepuszczamy, a kontynuację bijemy i gramy małe karo w koło na szansę podziału 3-2. Odwrót kierowy bijemy i ponownie gramy karo, ale E nie dokłada więc znów przepuszczamy. 9 lew.


6

D843
97
K2
D7542
K95 A102
54 KD2
AW1098 D543
A93 K106
W76
AW10863
76
W8
W N E S

pas (!)

3²

2

pas

1

pas

3

2¹

pas

pas…

W N E S

3

pas

1

3

2¹

pas…

W N E S

3

pas

1

3

2

pas…

PRZEPUSZCZENIE, KOMUNIKACJA

¹ MULTI, ² PYTANIE  O ZATRZYMANIE

Jakkolwiek by tego rozdania nie licytować to EW wylądują praktycznie zawsze w 3. Wist w W należy przepuścić (nawet wtedy, gdyby nie było bloku), zerwiemy w ten sposób przeciwnikom komunikację tym kolorem i N po wzięciu na K nie podegra nam figury kierowej.


7

872
W6
AK432
KD4
KD106 953
10984 A32
65 DW10
876 W1095
AW4
KD75
987
A32
W N E S

pas

pas

pas…

2

3¹

 

pas

pas

 

1

2

3

 

W N E S

pas

pas

2

3

pas

pas…

1

2

 

W N E S

pas

pas…

2

 

pas

 

1

3

 

PRZEPUSZCZENIE

Wist w K należy przepuścić (słynny manewr z Bath). Na 9 nie kładziemy waleta i E też nie powinien bić asem bo weźmiemy wtedy 9 lew bez fort karowych. Bijemy zatem D w ręce i gramy karo w nadziei na podział 3-2.


8

W87
KDW109
86
K72
AK 65
A64 52
542 ADW1093
ADW43 1098
D109432
873
K7
65
W N E S
1

3

1

pas…

2¹

 

2

 

PRZEPUSZCZENIE

Do znudzenia te przepuszczenia. Bijemy atak kierowy za trzecim razem i gramy karo na impas.


9

K432
K54
K9
AD65
65 DW10987
DW8 A1092
W654 32
W1084 7
A
763
AD1087
K932
W N E S

pas

1

3

2¹

pas…

3

 

W N E S

pas…

1

 

pas

 

3

 

NIEBEZPIECZNY PRZECIWNIK, IMPAS

¹ stare kolory

Po wiście pikowym gramy karo do 9-tki karo w ręce, aby przy złym podziale nie dopuścić W, który mógłby podegrać nam króla kier.


10

DW109
W876
98765
AK65 432
432 AKD
105 AKD432
AK42 3
87
1095
W9876
DW10
W N E S

1

2²

3³

4

5

63

pas

pas

pas

pas

pas

pas

1

2¹

3

3

4

5

6/7

pas

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

BEZPIECZNA ROZGRYWKA, ZAGROŻENIA

¹ ODWROTKA

² 12+ pkt na czwórce

³ przejściowe (3 nie mam kierowego zatrzymania, ale mam z kolei treflowe)

4 także przejściowe, ponieważ 4 byłoby tylko inwitem!

Wredne rozdanie, ponieważ prawidłowym kontraktem jest szlem, który wychodzi gdy kara dzielą się 3-2 lub 4-1 z singlowym waletem (coś ok. 70%). Jednak, gdy wylicytujemy tylko szlemika warto zastanowić się co może pójść źle. Atuty 5-0? Bingo! I jeśli będą wszystkie u S to wygramy grając blotkę do 10tki w stole. Przy 5-ciu u N nie mamy szans.


11

A5
AK643
W
AK1032
D76 W10932
10987 D5
109754 86
9 DW76
K84
W2
AKD32
854
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

1

3

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

1

1

3

4

5

 

ODBLOKOWANIE, KOLEJNOŚĆ ZAGRAŃ

Po wiście kierowym betka, ponieważ puszczamy do waleta. Bierze dama, ale mamy już 12 lew. Po innym raczej nie wygramy, gdyż największa szansa wygrania przez trefle, gdy są 3-2, niestety nie zachodzi.


12

K62
973
10754
K109
A543 W107
842 AW5
AD863 K92
A DW76
D98
KD106
W
85432
W N E S
1

2

2

pas

pas

pas

2

2¹

3

pas

pas

pas…

W N E S
1

2

pas

pas

2

3

pas

pas…

W N E S
1 pas 3 pas…

PRZEPUSZCZENIE, NIEBEZPIECZNY PRZECIWNIK

W zależności od stosowanej preferencji licytacja powinna się potoczyć podobnie jak to przedstawiono w diagramach. Można też chwycić byka za rogi i od razu mało informacyjnie załadować firmówkę. Tak czy siak wylądujemy w kontrakcie 3, na który cała kawiarnia chodzić będzie w K. Przepuścimy jak w Bath. N dołoży demarkującą 9-tkę i eSy odepchną się pewnie treflem. Teraz D (nie as) i jeśli spadnie walet to gramy impasując 9tką. Gdyby jednak to S miał 10-tkę karo i wziąłby na nią to później moglibyśmy przejąć króla karo asem stąd  wcześniejsze zagranie damą! Wracamy do momentu, w którym jednak wzięliśmy na 9tkę karo. Odblokowujemy króla i gramy damę trefl.


13

AKW104
5432
A6
32
D9875 6
107 W986
74 W1098
KD106 9874
32
AKD
KD532
AW5
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2?

3

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

2

2

4

4

6

 

K4
5
6
D9
W
W109
D10
KD5
W

IMPAS, REDUKCJA, PRZYMUS, PODZIAŁ

WIST K musimy przepuścić i nawet nie tyle chodzi o motyw groźnego przeciwnika, a raczej redukcję do ewentualnego przymusu, bo chyba nie wierzymy, że oba czerwone kolory się dzielą. Na to jest za mała szansa? 3-3 to 36%, a ponieważ oba podziały musiałyby zachodzić to tylko 18%. Większą szansą jest stojący impas D (50%). Jaka musi być kolejność zagrań, aby połączyć wszystkie te szanse. W może sprytnie odejść w pika. Powinniśmy zaimpasować od razu, przejść kierem do ręki i znów zaimpasować. E nie dołoży do drugiego pika. Teraz odbieramy kiery i W nie dokłada do trzeciego kiera. Zgrywamy asa trefl i karem do stołu. Tak grając doprowadzimy do końcówki (diagram obok): E do A wyrzuci luźnego trefla, ale do K nie będzie miał już dobrej zrzutki i stanie w przymusie pojedynczym. Zauważmy, że dzięki rozdzielonym groźbom (u N 5, a u S 5) pozycja obrońcy trzymającego oba czerwone stopery nie jest istotna. Mamy także wolną kartę do wyrzucenia jaką jest W.


14

K975
96
KW5
10943
108 A643
DW10 A43
76 A432
AD8765 KW
DW2
K8752
D1098
2
W N E S

3

pas…

1

 

2

 

W N E S

3

pas…

1

 

pas

 

ODBLOKOWANIE

Wejście 2 jako 5-4+ takie sobie, kiery trochę za słabe. Po wiście kierowym należy zabić przezornie asem w ręce i odblokować trefle. To tylko pozorna strata lewy. Pozostające w stole DW da nam dojście do dobrych trefli.


15

AD
9752
54
AD542
6432 W1095
DW1086 A
A108 DW76
3 10986
K87
K43
K932
KW7
W N E S

1(!)

pas²

2¹

3

pas

pas…

1

2

 

W N E S

pas

pas

1

3

pas

pas…

1

1

 

W N E S

pas

pas

2

3

pas

pas…

1

2

 

W N E S

pas

pas

pas…

2

2

 

pas

pas

 

1

2

2/3

 

¹ PYTANIE O ZATRZYMANIE i co najmniej INWIT

PROMOCJA KART, ODBLOKOWANIE

Po wiście kierowym E odwróci zapewne w D, którą S powinien przepuścić. Króla musi położyc z kolei na waleta, na wypadek czterech kar z 10-tką u W. Wypromuje sobie w ten sposób 9-tkę i zneutralizyje niebzepiecznego przeciwnika jakim jest E.