Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Analiza / KARO2 TUR4 Impas czy bez impasu?

KARO2 TUR4 Impas czy bez impasu?

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

 

PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

1

KD4
AD53
K5
7632
2 108763
W108 K
W764 10832
KW954 D108
AW95
97642
AD9
A
W N E S

pas

pas

pas

1

2

4

6

pas

pas

pas

pas…

1

3¹

5

 

W N E S

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

1

4

 

Czyżby szansik lepszy był od szansy?

¹ INWIT w pierwszym czytaniu do dogranej, a po odzywce 5, wyrażającej obawę o atuty widać już, że 3 było zachętą do szlemika.

Propozycja aukcji w pierwszym diagramie może budzić pewne zastrzeżenia jednak jest to w miarę logiczna droga do szlemika. Licytacja gracza S w drugim przykładzie prezentuje nieco ścianiarskie podejście. Rozgrywkę szlemika trzeba oprzeć na założeniu, że nie każdy go osiągnie i lepiej rozegrać go ostrożnie. Tylko w jednym przypadku zrealizujemy 13 lew, gdy atuty są 2-2 z królem w impasie. Może zatem zrezygnować z nadróbki na rzecz zwiększenia sobie szans poprzez zagranie najpierw asa,  a następnie – gdyby król przeżył – z ręki do damy. Oto 16 możliwych układów atutów w rękach obrońców:


  • 4-0 i 4-0 = zawsze przegramy (2)
  • 3-1 = grając najpierw asem wygramy przy dowolnym układzie (K, W, 10, 8), impasując damą przegramy przy singlowym królu u E (4)
  • 1-3 = wygramy tylko przy singlowym królu u W (4)
  • 2-2 = wygramy przy dowolnym rozkładzie K8-W10, K10-W8, KW-108 (j/w 13 lew) i trzy takie same z królem za uchem (6)

Podsumowując: grając najpierw asa, a potem do damy gramy na minimalnie większą szansę zabezpieczając się dodatkowo przed singlowym królem u E i obsługując z korzyścią o jeden rozkład więcej niż grając bezpośrednio na impas damą (wygramy 11/16 przypadków). W 3/16 przypadkach stracimy nadróbkę. PS: na maksy impasujemy damą, a na impy gramy najpierw asa!


2

9863
W10976
K8
854
AD102 W74
84 AD32
W542 96
AW3 KD106
K5
K5
AD1073
9742
W N E S

1

3

pas

pas…

1

1¹

 

1

pas

 

Pobożne życzenie czy ukryte pragnienie

¹ bez zatrzymania, ale ważniejsza jest strefa (W mógłby zapytać o zatrzymanie, gdyby go sam nie miał)

Z ręki S można rozważyć tzw. arcymistrzowski wist A (coup de telescope) lub ewentualnie D bazując na założeniu, że brakujące figury są albo rozłożone w rękach EW albo obie u E. Załóżmy, że S odda jednak wist 7 i rozgrywający przepuści do ręki. Utrzyma się N i może spróbować podegrać kiery. Nie wolno impasować. Trochę trzeba pomyśleć życzeniowo. Potrzebujemy K w impasie.


3

AK84
754
ADW10
K7
W95 62
KD3 W982
K962 74
W64 D10852
D1073
A106
853
A93
W N E S

pas

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

pas

2

4

 

Właś-Ch-ciwa kolejność

Na impasie króla karo wychodzi nawet szlemik. 12 lew zebrać najtrudniej będzie po wiście kierowym, gdyż przedwcześnie zostanie wyrwane jedno dojście potrzebne do impasowania K. Wtedy, aby wyimpasować długiego K, trzeba zabić drugą rundę A i od razu zaimpasować K. Do stołu dojdziemy jeszcze D i A by znów zaimpasować. Po innych wistach łatwiej będzie z komunikacją.


4

W10432
76
W1098
65
A98 KD765
AK32 D4
AKD 432
432 AKD
W0985
765
W10987
W N E S
1

2¹

3

4

6³

pas

pas

pas

pas

pas

1

3²

4

5

7/

pas

pas

pas

pas

pas…

Szlem i szlam w jednym

¹ ODWROTKA i ² odpowiedź silny od 12 pkt na piątce i ³ INWIT wielkoszlemowy

Masz coś w kierach? Chodzi o zatrzymanie III klasy. E ma jeszcze ponadplanową D. 7 wygramy grając najpierw A, a następnie impasując W10. 7 jest nie do wygrania po dobrej obronie N, który musi puścić 9 i położyć swój honor dopiero na 8. Parady też się nie przeprowadzi ze względu na inny skład ręki N niż E. Różnica pomiędzy 7, a 7 jest więc subtelna i wyraża się w ilości potrzebnych lew pikowych. Na 7 potrzebujemy tylko cztery pikowe sztychy. Deep finess pokazuje także 13 lew przy grze w piki, ale ten program analizuje rozkłady widząc cztery ręce, stąd może zagrać 9 w koło jako pierwszą kartę tego koloru i N jest bezradny.


5

W1098
AKD
432
AKD
D 7654
W1098 765
765 W1098
W10987 65
AK32
432
AKD
432
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

1

2¹

2

4

5

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2²

4³

5

5

 

Szansonada czyli melanż szansika z szansą

¹ ODWROTKA i ² odpowiedź silny od 12 pkt na czwórce

³ CUE-BID

Zanim zaimpasujemy warto najpierw zagrać A zabezpieczając się przed singlową damą! Zadanie dla matematyków: proszę obliczyć o ile dodatkowych procent (impas 50%) zwiększamy sobie szansę tym zagraniem.


6

D53
9642
DW92
AK
86 W972
KDW85 10
8742 63
75 986432
AK104
A73
AK10
DW10
W N E S

pas

pas

pas

pas…

1

2²

3

 

pas

pas

pas

pas

 

1

2¹

2

6

 

Bądź jak Sherlock Holmes

¹ ODWROTKA i ² odpowiedź silny od 12 pkt na czwórce

Wist K. Piki muszą dać cztery lewy. Mamy trzy szanse: podział pików 3-3, impas czwartego waleta u E i przymus w przypadku, gdyby wistujący miał cztery piki z waletem przy długości kierowej. Wszystkie te scenariusze możemy połączyć w jednej linii rozgrywkowej, a jest nią rozgrywka wywiadowcza. Jedna lewa do oddania jest przy wszystkich wariantach, więc ją oddajemy od razu, zresztą ta redukcja niezbędna jest nie tylko do przymusu, ale także do rozczytania rozkładów, o czym przekonamy się już w drugiej lewie, gdy E nie doda dołoży do kiera. Bijemy zatem dopiero damę. Zgrywamy teraz młode kolory i ujawnia się skład W: 2-5-4-3. Pora na rozegranie pików, już w widne: A i pik do damy. Nie spadł walet to jest czwarty od urodzenia u E. Impas wieńczy dzieło!


7

964
W53
W964
K92
K732 W108
AK1086 D742
A3 72
65 W874
AD5
9
KD1085
AD103
W N E S

1

ktr²

pas…

3¹

pas

 

pas

3

 

1

pas

4

 

Impas, który czyni cuda nawet gdy się nie uda

¹ blokujące, ² nadwyżkowe

Wist AK i przebijamy drugą figurę. Gramy atu i W bierze asem i odpycha się atutem. Bierzemy w stole, eliminujemy ostatniego kiera przebitką i gramy AK, a następnie impasujemy waleta. Zauważmy, że taki impas wygrywa, nawet wtedy gdy się nie powiedzie, a tak będzie w przypadku 3-3 z waletem u W. Zmaterializuje się wpustka i W będzie cudownie bezradny.


8

AK
A76432
43
432
8765 DW1093
5 K
W10952 876
W109 8765
42
DW1098
AKD
AKD
W N E S
pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

3

5

 

pas

pas

pas

pas

 

2¹

3

4

6

 

Ciekawostka matematyczna: czy impas to zawsze 50%

¹ GF

Bez przesłanek górą przy 11, na szanse 52% (1-1) do 48% (impas) jako ciekawostka matematyczna (zmieniające się prawdopodobieństwo).


9

AD
543
KW1074
K32
W10987 K6543
1087 W96
9 82
9876 DW10
2
AKD2
AD653
A54
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

1

2

3

5

6

 

pas

pas

pas

pas

pas

pas

 

1

2¹

3²

4

5

7

 

W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

1

2

3

5

6

 

pas

pas

pas

pas

pas

pas

 

1

2¹

3

4

5

7

 

Logika teoretyka czy praktyka, a może praktykanta?

¹ MAGISTER (D1) i podwójny CHECK-BACK (D2)

Szlem na założeniu, że N poza sprawdzonymi pytaniem o asy i króle wartościami (A, K i K boczny) ma coś jeszcze. Szanse zastania tego czegoś:

  1. Nie ma nic więcej, ale ma dobry skład z drugim K
  2. Ma KD
  3. Ma AKD
  4. Ma W i tylko 3 trefle

Dodatkową szansą jest równy podział kierów czy przymus jeśli ma D. Rozgrywka jest banalna i polega na sprawdzeniu podziału kierów. Gdyby kiery zawiodły to byłaby jeszcze szansa zaimpasowania K.


10

9874
KD3
W10986
6
AKD10 2
A2 AKD
5432 AKD432
987 AW5432
W653
W10986
7
KD10
W N E S

2¹

3

pas

pas…

2

3

 

pas

pas

 

W N E S

1

3?

pas

 

1

2

 

pas

pas

 

Ostatnia dyska ratunku

Podobny sposób postępowania w rozgrywce. Po kierowym nie mamy szans wygrać przez trefle i trzeba sprawdzić podział kar i jeśli się przyzwoicie nie nie zachowają (po 3) to zaimpasujemy waleta pik. Podobną rozgrywkę może my przeprowadzić po walecie karo. Aby zachować sobie szansę na opisaną powyżej rozgrywkę ratunkową można sprawdzić trefle czy się dzielą 2-2 i zagrać małego trefla. S weźmie i jeśli otworzy kiery, a przy ty się wyjdzie cała prawda o trefnym kolorze () to wdrażamy plan j/w.


11

A654
A765
3
A752
K102 W7
KDW 109843
DW62 1098
9DW6 1093
D983
2
AK754
K84
W N E S

1

2

pas

ktr

ktr

4

2¹

pas

pas…

1

pas

2

 

W N E S

ktr

pas

pas

rktr

ktr

4

1

pas

pas…

1

pas

1

 

Subtelna sprawa

Dojść chyba łatwiej niż wygrać. Zauważmy, że w obu diagramach W na swoją licytację ma K i raczej trzy piki, a E 4 (D2) lub 5 kierów (D1). Można zagrać to tak: K bijemy asem, przebijemy kiera, zgrywamy AK, AK, karo przebijamy, kiera przebijamy i karo puszczamy widząc, że to W dołożył do koloru. W może teraz ściągnąć jeszcze damę trefl i musi dać lewę wychodząc spod króla. Co prawda E może D partnera przebić i wyjść w kiera, ale nic to nie da bo W znów chodzi spod króla atu… W mógłby we wczesnej fazie odblokować się do AK wyrzucając DW. Czy to by coś dało. W końcówce czujny E mógłby najpierw ściągnąć 10 i zagrać w atu obkładając bez jednej. Trudna jest taka obrona dla normalnych zjadaczy lew. A czy jest inna rozgrywka? Jest! Ale nie wiem czy lepsza. Manewr nazywa się intra finess czyli impas wewnętrzny i polega na zagraniu małego pika spod asa do 8 w nadziei na zastanie przychylnego (po tej licytacji, zarówno z D1 jak D2) i spodziewanego rozkładu atutów KHx-Hx. W weźmie na 10-tkę. W następnej rundzie grania atutów zagramy damę okrążając króla i waleta.


12

63
AK852
D109
W97
KD102 AW94
963 74
AW3 K42
832 AK54
875
DW10
8765
D106
W N E S
pas

2

4

pas

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

Która ładniejsza? Blondynka czy brunetka?

Prosta, ale i elegancka rozgrywka łącząca szanse. Po wiście w A obrońca S powinien dołożyć D informując partnera o posiadaniu W (lub już renonsu). N może teraz zagrać 8 żądając odwrotu karowego. Taką operację obrony przerywamy bijąc K, ściągamy atuty i gramy trzy razy trefle. Jeśli się podzielą jesteśmy, jak to mówią Anglicy, w domu. Jeśli nie to łapiemy się brzytwy i impasujemy damę u S. Może N konfabulował z tym posiadaniem blondynki


13

KW954
D4
A42
AD4
8 7
W1075 AK32
10865 KW97
W1095 K876
AD1063
986
D3
32
W N E S

pas…

1

 

ktr

 

4

 

Ekspas czy impas?

Wist A i W powinien zrzucić W do asa pokazując 10 i dojście na wypadek posiadania przez E AKDemii. Uwięzienie damy w szponach N uniemożliwia opisaną operację obronie i co za tym idzie albo raczej nie idzie brak możliwości podegrania trefli. Trzecią rundę bije N, ściąga atu i gra najpierw do D na szanse zastania K u E. Nie trzeba już impasować trefla. Nikomu nie trzeba tłumaczyć czym zakończyłoby się rozpoczęcie rozgrywki od impasu K, gdy karową lewę oddamy tak czy siak.


14

7643
KDW
986
876
AKD2 W1098
2 A6543
5432 AD
5432 AD
5
10987
KW107
KW109
W N E S

2

2

pas

pas

1

2

4

pas

pas

pas…

W N E S

1

3

pas

pas

1

2

4

ktr

pas

pas…

Młode damy na wydaniu

Bez wistu atutowego rozgrywający weźmie 11 lew jeśli zrezygnuje z impasów w kolorach młodszych na rzecz rozgrywki na częściowo odwróconą rękę. Przebije kiery w stole najwyższymi atutami AKD cofając się do ręki asami młodszymi. Na koniec w dziadku zostanie 2, która posłuży do komunikacji z ręką w celu opóźnionego atutowania. Na wydaniu będą obie młode damy.


15

10974
52
10962
873
KD65 W32
DW63 A74
KD4 A53
54 AKD10
A8
K1098
W87
W962
W N E S

1

2

3

pas

pas

pas

2

2

4

pas

pas

pas

pas…

W N E S

1

3

pas…

pas

pas

 

2

4

 

pas

pas

pas

 

Pomimo najlepszych chęci mamy najgorszy skład

Wzięcie 11 lew wymaga starannej i technicznej rozgrywki, szczególnie w przypadku obu starszych kolorów. Piki dają szansę na wzięcie trzech lew w dwóch układach: jeśli się równo podzielą lub przy zastaniu drugiego asa u S. Należy w tym drugim przypadku dwukrotnie grać do KDxx. Podobnie z kierami. Trzy kierowe będą wtedy, gdy albo są 3-3 albo K jest u S.