Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Materiały / anegdotki / Manewry obronne

Manewry obronne

Pierwszy wist i dalsza obrona to najtrudniejsze aspekty gry w brydża i chociaż tak jak w rozgrywce wykorzystuje się te same manewry techniczne to jednak rozgrywający widzi swoje karty i może lepiej zaplanować swoje poczynania niż obrońcy, którzy muszą się wspomagać sygnałami.

Poniższy materiał opracowany przez Grzegorza Plewniaka, ekstraklasowego zawodnika drużyny Agilero Piast Skawina, dotyczy inteligentnego manewrowania kartami w obronie.

Przepuszczenie

Jest najczęściej stosowanym w obronie manewrem, polegającym na powstrzymaniu się od zabicia danej lewy. Najbardziej typowe zastosowania:

1) Zerwanie komunikacji między ręką a dziadkiem

KDW63
A84 95 (2)
107 (2)

ADW63
K9 (2)
107

KW1063
AD2
72

KW1063
D5 (2)
97 (2)

W dwóch pierwszych przykładach, o ile rozgrywający nie ma bocznego dojścia do stołu, przepuszczenie uniemożliwi wyrobienie longera. W trzecim – rozgrywającemu nie pomoże nawet boczne dojście, o ile przepuścisz położoną ze stołu dziesiątkę. W ostatnim, zakładając, że rozgrywający ma jedno dojście do dziadka – również powinieneś przepuścić, mimo, że może się to wiązać ze stratą lewy (jeżeli rozgrywający trafi sposób rozgrywki tego koloru).


2) Zachowanie komunikacji z partnerem

KD93
74 A862

KW3
742 AD865

W pierwszym jeżeli nie masz bocznego dojścia, to tylko przez przepuszczenie położonego ze stołu króla, zachowasz komunikację z partnerem, co umożliwi podanie mu przebitki. W drugim, zakładając, że grany jest kontrakt bezatutowy, również powinieneś przepuścić figurę, aby partner po dojściu mógł jeszcze raz podegrać honor na stole.


3) Stworzenie dodatkowych możliwości rozgrywki

KD103
A74 W62

KD103
W74 A62

W obu przykładach dzięki przepuszczeniu dajesz możliwość nie trafienia sposobu rozegrania koloru. W pierwszym wskakując od razu wyrobisz KD, w drugim, po zabiciu asem, rozgrywający po prostu zaimpasuje waleta.


Inne zastosowania

  1. nie wiesz w co dalej zagrać (poczekaj na zrzutkę partnera)
  2. zmylenie przeciwnika (typowym przykładem jest przepuszczenie królem, który jest za impasem – rozgrywający może mniemać, że nie odda lewy i rozegrać rozdanie „bezpiecznie”)
  3. uniemożliwienie redukcji lew do przymusu

Poker face przede wszystkim

Kiedyś na treningu TABU Adaś Krysa rozgrywał kontrakt 3. Mając w stole kolor ADWxxx bez bocznego dojścia i dubla w ręce zaimpasował damą i wziął lewę bo sprytny obrońca, utalentowany Maciek Kita przepuścił z drugim królem. Manewr przepuszczenia byłby się powiódł, gdyby nie mały uśmieszek w kąciku ust Maćka, który Adam zarejestrował i gdy wydawało się, że Adam drugi raz zaimpasuje króla, nagle poprosił dziadka o asa! Maciek musiał dołożyć monarchę… Wszyscy się roześmieli łącznie z Maćkiem. Poker face popłaca nawet w brydżu.


Odblokowanie

1) Zachowanie komunikacji z partnerem

A53
1 DW1076
2 DW974 K2
3 DW764
1 984
2 1086
3 1097

Partner zagrał damą, z dziadka blotka – powinieneś zabić królem i odwrócić blotką. Gdybyś tego zaniedbał, w następnej lewie, po powtórnym przepuszczeniu przez rozgrywającego nie będziesz mógł już kontynuować tego koloru.


2) Uniknięcie wpustu

543
AD
1076 DW2
74 K2
AK8
63

Na zagranego przez rozgrywającego A i K pik musisz wyrzucić D i W, aby w trzeciej rundzie tego koloru do głosu doszedł partner (W), który może podegrać kiery.


3) Uniemożliwienie wykonania ukierunkowanego wpustu (dopuszczenie do ręki bezpiecznego przeciwnika)

AK876
D4 W32
1095

Zakładając, że niebezpiecznym przeciwnikiem jest E, który posiada wyrobione blotki, rozgrywający będzie rozgrywał kolor w następujący sposób: wyjdzie z ręki, a następnie po dołożeniu przez ciebie damy puści, lub zabije figurą, gdy dołożysz blotkę, powtarzając cały manewr. W ten sposób wyrobi kolor nie dopuszczając do ręki E. O ile masz możliwość zrzutki nie do koloru – pozbądź się damy.

Z punktu widzenia rozgrywającego ten piękny manewr ma także stosowną nazwę: pocałunek lub ukłon dla królowej.

Po prostu dżentelmeni nie biją dam, nawet cudzych 🙂


4) Wyrobienie dojścia do partnera (manewr Deschapellesa)

Encyklopedia Brydża – przykład z Ely Culbertson Contract Bridge Red Book on Play:

K54
K6
AW
AKW875
W3 10972
W98543 AD
D82 K743
102 D43
AD86
1072
10965
296

NS grają 3, W zawistował blotką kier. Po wzięciu D i A widać, że do W dojście może być tylko karami. Należy wyjść królem.


5) Odcięcie rozgrywającego od fort (manewr Merrimac)

KDW104
A3
863 A72
10854 KW63
95
D972

Zakładając, że rozgrywający poza asem kier nie ma innego dojścia do pików i że jesteś teraz przy głosie – powinieneś zagrać królem kier (!). Stracisz lewę, lecz rozgrywający (po przepuszczeniu figury pik) już nie dojdzie wyrobionego koloru.


Wskoczenie na II ręce

Na ogół druga ręka dokłada małe. Niekiedy jednak na drugiej ręce powinieneś podłożyć figurę. Kilka przykładów:

1) Zerwanie komunikacji

AW1063
K84 D52
97

Znowu zakładamy, że rozgrywający nie ma bocznego dojścia. Jeżeli na zagraną blotkę nie podłożysz króla, to w następnym ruchu rozgrywający będzie mógł powtórnie zaimpasować twojego króla i dzięki podziałowi weźmie w kolorze 4 lewy. Podratować sytuację może partner przepuszczając, ale łączy się to ze stratą lewy. Po podłożeniu króla, postawiony przed ścianą rozgrywający często zagra na KDx u ciebie, czyli przepuści króla, aby ponowić impas w następnym ruchu – nie weźmie więc w tym kolorze żadnej lewy.


2) Ochrona dojścia partnera

W. Izdebski & R. Krzemień Wist od A do Z:

D5
D93
10954
W765
10832 K976
KW10765 82
A62 K3
109432
AW4
A4
DW87
AKD8

Na kontrakt 3nt W zawistował waletem kier. Rozgrywający pobił damą na stole i zagrał karo. Jeśli nie wskoczysz królem, to partner będzie musiał rozstać się ze swoim dojściem do kierów lub przepuszczając podarować rozgrywającemu 8 lewę. W pikach łatwo zdobędzie dziewiątą.

Wskoczyć na II ręce powinieneś poza tym gdy:

  1. podejrzewasz rozgrywającego o singletona
  2. konieczne jest zyskania tempa

Powstrzymanie się od nadbicia atutem

Generalna zasada jest taka, że nadbicie atutem, który i tak wziąłby lewę nie przynosi na ogół dodatkowej lewy. Podobnie, powinieneś powstrzymać się od nadbijania, kiedy masz długi (co najmniej trzeci) honor z wysoką blotką. Kilka przykładów w których taka strategia przyniesie dodatkową lewę. Atut, którym przebija rozgrywający jest wytłuszczony.

653
K104 92
ADW87

A653
K98 102
DW74

653
D974 2
AKW108

A96532
D1074 K
W8

Podobny efekt może przynieść czasem powstrzymanie się od zabicia atutem. Jeszcze jeden przykład z Wist od A do Z:

743
W32
AK94
952
K1096
964 D10875
107532 D8
AK1086 73
ADW852
AK
W6
DW4

Na kontrakt 4 W zawistował asem, królem i blotką trefl, która została przebita przez E. Następnie rozgrywający dochodząc dwukrotnie do stołu wyimpasował E K, robiąc swoje. Gdyby obrońca siedzący na E powstrzymał się od przebicia trefla, zrzucając karo, rozgrywający nie mając dwóch dojść do stołu musiałby oddać dwa piki i przegrać kontrakt.


Promocja atutowa

Manewr umożliwia wzięcie lewy na niebiorący atut. Promocja może zajść, gdy zarówno obrońca jak i rozgrywający nie mają danego koloru i nastąpiło wyjście w ten kolor. Rozgrywający traci lewę niezależnie czy przebije atutem, czy też nie. Przykłady:

DW103
764 K2
A985

AK6532
W8 D4
1097

653
D4 W2
AK10987

AD32
K97 84
W1065

W dwóch pierwszych przykładach zakładamy, że zarówno N jak i E nie mają jakiegoś koloru i że W wistuje w ten kolor. Niezależnie od poczynań rozgrywającego obrońcy zdobędą dodatkową lewę atutową. Pozostałe dwa przykłady są trochę bardziej skomplikowane. Jest tu wykorzystany trochę inny mechanizm: W wistuje w kolor którego nie mają E i S, po dołożeniu przez E figury w trzecim przykładzie lub najwyższej blotki w czwartym, rozgrywający zmuszony jest nadbić figurą. W obu przykładach będzie zmuszony oddać jedną lewę w atu.

Mylące zrzutki

Twoim jako obrońcy zadaniem jest nie tylko przekazanie partnerowi informacji o lokalizacji figur czy dystrybucji kolorów, ale również maksymalne utrudnienie rozgrywającemu rozpoznania układu kart. Będziesz mógł się wykazać najczęściej w dwóch przypadkach: kiedy rozgrywający ma kilka równorzędnych możliwości rozegrania kontraktu – twoim zadaniem będzie wskazanie mu tej, która jest przegrywająca lub wtedy gdy rozgrywający będzie miał jedyną szansę wygrania – ty musisz stworzyć mu dodatkową, taką, która akurat do sukcesu nie prowadzi. Czasem trzeba będzie rozstać się z figurą, ale najczęściej wystarczy odpowiednio manipulować zrzucanymi blotkami. Poniżej seria typowych tricków służących do zmylenia przeciwnika.

1) Zrzutki z konfiguracji honor-wysoka blotka

W93
764 K10

W92
764 D10
AK853

AW9432
876 D10

W powyższych przykładach, jeśli rozgrywający zagra blotkę ze stołu, a ty położysz 10-kę raczej nic nie uchroni twojej figury. Na pewno zna on zasadę ograniczonego wyboru i może mu przyjść do głowy, że dałeś 10-kę, gdyż nie miałeś innego wyjścia. Po dołożeniu figury spróbuje natomiast wyimpasować czwartą dziesiątkę u W. W drugim przykładzie damę wyrzuć również na zagranego z ręki asa. Zauważ, że jeśli tego nie zrobisz jego jedyną szansą będzie druga dama u któregoś z obrońców.


Podobny motyw występuje w takich przykładach:

1083
A64 D9
KW752

1082
K64 D9
AW753

1082
A76 W9
KD543

1082
K76 W9
AD543

Po zagraniu blotki ze stołu podłożenie waleta z ręki E znacznie zwiększa szanse na wzięcie dwóch lew. Rozgrywający z dużym prawdopodobieństwem spróbuje wyimpasować dziewiątkę u twojego partnera.


Jeszcze dwa przykłady z waletem i dziewiątką:

D2
W9 K65
AD843

D82
K765 W9
A1043

W pierwszym przykładzie rozgrywający gra blotką do damy na stole. Jeżeli dołożysz dziewiątkę to raczej trafi w następnym ruchu zagranie z góry. W drugim, S wychodzi asem z zamiarem zagrania na ekspas (król przed damą). Na asa wyrzuć waleta – przeciwnik licząc na układ KW sec ewentualnie singlowego waleta, może dołożyć ze stołu blotkę zamiast damy. Partner oczywiście musi powstrzymać się od położenia króla w drugiej lewie.


2) Markowanie posiadania honoru

Mechanizm jest dokładnie odwrotny niż w punkcie poprzednim. Poprzez zrzucenie wysokiej blotki starasz się przekonać rozgrywającego, że jesteś posiadaczem figury. Może to być wykorzystane na przykład w sytuacjach, w których rozgrywający ma do wykonania impas damy i on mu stoi. Ty zaś sugerujesz mu drugą damę za impasem. Przykłady:

AW542
D87 106
K93

KD98432
A5 W106
7

A1042
KW7 95
D863

Pierwszy przykład nie wymaga chyba komentarza. W drugim rozgrywający zagrał blotką do króla na stole (partner oczywiście puścił). Przez dołożenie 10-ki stworzysz mu alternatywę do gry na drugiego asa u E – teraz może także zagrać na układ: Axx – W10. W trzecim przykładzie rozgrywający wyszedł z dziadka blotką do damy. Po podłożeniu dziewiątki i zabiciu tej lewy królem przez W przeciwnik ma szansę na złapanie drugiego waleta za impasem (czyli na rozkład Kxx – W9). Czasem nie zgadnie…

3) Zrzutki sugerujące krótkość

Celem takich zrzutek może być: ochrona figury partnera (przykład 1), ochrona swojej figury poprzez zasugerowanie impasu w drugą stronę (przykład 2), zmylenie rozgrywającego co do podziału koloru poprzez zrzucenie karty zdradzonej (przykład 3)

AD2
K7 1096
W8543

A843
5 W962
KD107

K942
763 D105
AW8

Pierwszy przykład jest bardzo prosty – rozgrywający nie ma innej szansy po udanym impasie damą, jak zagranie na drugiego króla czyli pociągnięcie teraz asa. Zrzucając 9-kę lub 10-kę stwarzasz mu inną szansę: układ Kxx-109. Rozgrywający powinien powrócić do ręki i zagrać waleta.

W drugim przykładzie twój walet skazany jest na pożarcie – rozgrywający zagra asa, blotkę do króla i przekonawszy się o złym podziale wyimpasuje ci go w oka mgnieniu. Zrzuć dziewiątkę. Będzie to wyglądało z jego punktu widzenia trochę jak singiel, a więc na dokładnie odwrotny układ niż w rzeczywistości. Po drugie – uzyskał on możliwość impasu także w drugą stronę. Na pewno z niej skorzysta.

Trzeci przykład jest elementarny. Po zaimpasowaniu damy rozgrywający pociągnął asa. Tylko wyrzucenie damy daje jakieś szanse zdobycia jakiejś (na 10-kę) lewy w tym rozdaniu. Dla uproszczenia najlepiej przyjąć sobie taką zasadę – o ile nie grozi to stratą lewy, kartę zdradzoną należy wyrzucić przy najbliższej okazji.


4) Zmyłkowe wyjścia

Drobne „oszustwa” możesz wykonywać nie tylko przez dokładanie odpowiednich kart, ale również gdy jesteś na wyjściu. Jeżeli musisz wistować w taki kolor:

A10872
D54 W6
K93

Wychodząc blotką prawie na pewno stracisz lewę, bo rozgrywający puści do wideł w ręce, a następnie wyimpasuje ci damę. Jedyną szansą jest wyjście damą. O ile nie zagląda wam w karty, to na pewno zabije królem w ręce i zagra na „pewny” impas twojego waleta.


AK1043
DW5 62
987

Odwrotnie, jeżeli akurat jesteś posiadaczem DWx, to uratować cię może tylko wyjście blotką (chociaż możesz też próbować zagrać waletem). Chyba, że grasz na rozgrywającego, na którym wypróbowałeś poprzedni trick – to możesz też i damą 🙂


K42
D96 AW53
1087

K42
AD97 W65
1083

Dobry efekt może przynieść wyjście damą w takich sytuacjach. Z punktu widzenia rozgrywającego wyszedłeś z DW9, więc będzie mu się wydawać, że należy damę i zagraną następnie blotkę puścić.