Mechanizmy Licytacji Naturalnej – wstęp
Gaz, sprzęgło i hamulec!
Jazdę samochodem umożliwiają między innymi trzy mechanizmy: gaz, sprzęgło i hamulec. W licytacji rzeczy mają się podobnie. Potrzebujemy czasem gnać do przodu, lekko tylko ruszyć albo powoli czy nagle zahamować.
Licytacja to pierwsza część (faza) gry w brydża. Służy do ustalenia kontraktu (miana i wysokości). To skomplikowany koncept, szczególnie wtedy gdy licytują obie pary. Jeśli chcecie nauczyć się w miarę dobrze licytować to zdecydowanie lepiej zrobicie rozpoczynając od przyswojenia mechanizmów, które pozwolą wam zrozumieć istotę rzeczy. Najważniejszym pojęciem jest bilans – podstawa podejmowania decyzji o wyborze i wysokości kontraktu. Ogarnięcie stanu posiadania przez parę bywa niestety trudne. Potrzebna jest tu umiejętność przekazywania i przyjmowania informacji o posiadanej karcie. W tej wymianie myśli bardzo pomocne są poniższe mechanizmy, które szerzej omówimy w osobnych rozdziałach.
- SIGN-OFF (z ang. wycofać się) – przekazuje informację o braku nadwyżek czyli chęć zakończenia licytacji; 1BA-3BA, 1-4
- NF (skrót od non-forcing, zapowiedź nie forsująca) – informuje o stanie posiadania, nie zachęca; 1-1BA, 1-2
- INWIT (z ang. to invite – zapraszać) – obiecuje nadwyżkę i zachęca, ale nie zmusza do dalszej licytacji; 1-2BA, 1BA-4BA
- FORSING (z ang. to force – zmuszać) – zapewnia nadwyżki i zmusza do dalszej wymiany informacji; 1-1, 1-2
Wyróżnia się dwa rodzaje odzywek forsujących:
- F1 – forsing na jedno okrążenie licytacji
- GF (game forcing) – forsing do dogranej (końcówki)
SIGN-OFF i NF są bardzo podobne ale nie tożsame. INWIT i FORSING także mają swoje podobieństwa, ale znacznie się jednak różnią. Zanim bardziej szczegółowo o tych czterech jeźdźcach licytacji kilka słów o nadwyżce.
NADWYŻKA
Nadwyżka to ok. jedna lewa więcej od obiecanego wcześniejszą zapowiedzią minimum. Mogą to być albo 2-3 punkty więcej albo o jedną blotkę dłuższy kolor od przyrzeczonego. To może być także lepsza karta w ramach tego samego przedziału punktowego; lepiej dopasowana, bardziej zorientowana na daną grę itd… Jednakże aby móc to wszystko w miarę trafnie oszacować należy popracować nad tzw. oceną urody karty.
Więcej przykładów na bazie takiej oto początkowej sekwencji
Pierwsze trzy kolory naturalne w poszukiwaniu miana do gry.
zapowiedzi:
nie forsujące, NF:
W | N | E | S |
1
1 |
pas
pas |
1
? |
pas
|
- 1BA 7-10 pkt
- 2 fit
- 2 powtórzenie koloru na najniższej wysokości to wydłużenie i zarazem oznaka słabości
- 2 słabe uzgodnienie z czwórką pików
zapraszające, INWIT:
W | N | E | S |
1
1 |
pas
pas |
1
? |
pas
|
- 2BA ok. 11 pkt
- 3 fit czterokartowy, karta raczej układowa
- 3 sześć kierów i siła 9-11 pkt
- 3 cztery piki, 10-11 pkt
kończące, SIGN-OFF:
W | N | E | S |
1
1 |
pas
pas |
1
? |
pas
|
- 3BA 12-14 pkt
- 5 układowa ręka z dużym fitem
- 4 co najmniej bardzo dobra szóstka i szansa na 10 lew
- 4 cztery piki i 12 pkt
zmuszające, FORSING:
W | N | E | S |
1
1 |
pas
pas |
1
? |
pas
|
- 2 czwarty kolor lub pojedynczy mgr
- 2* – Two-way Checkback (podwójny mgr)
- 4 splinter, czyli skład 4-4-4-1 lub 4-5-3-1 ze słabą piątką kierów
- 4BA pytanie o asy