SPLINTER albo skacząca krótkość
Bardzo precyzyjna konwencja strefy szlemowej obwarowana kilkoma warunkami. Wymagająca w równym stopniu dyscypliny i wyobraźni. Splinter to innymi słowy skacząca krótkość uzgadniająca lub potwierdzająca ostatecznie kolor do gry. Ważne pojęcia związane z tym narzędziem to BAZA (punkty bazowe) i WYŁĄCZENIE (z figur). W opracowaniu wykorzystałem fragmenty znakomitego wykładu Jana Chodorowskiego wygłoszonego na szkoleniu nt Strefy Szlemowej w Cierszewie.
Wstęp
Partner otworzył 1
, przeciwnik spasował, a nasza karta tak się prezentuje:
| 1 | |
| K10632 | |
| 2 | |
| AW842 | |
| 76 | |
| 2 | |
| K107632 | |
| 2 | |
| W8432 | |
| 7 | |
| 3 | |
| K1063 | |
| K87 | |
| AD84 | |
| K8 | |
| 4 | |
| K1063 | |
| K876 | |
| AD84 | |
| 7 | |
Nie ma wątpliwości, że zagramy końcówkę w każdym z czterech przypadków:
- w pierwszym licytuję 4
pod hasłem „albo się uda, albo może obroniliśmy ich końcówkę” - w drugim jeszcze szybciej 4
ze strachu, przeciwnikom może iść wysoka gra - w trzecim licytuję powoli, najlepiej 2
, a na zalicytowanie końcówki przyjdzie pora, czasami może wychodzić szlemik - w czwartym przypadku mogę poinformować partnera o kilku rzeczach na raz; o tym że:
końcówka jest „bilansowa”, czyli mam siłę w granicach 11-15 pkt, mam fit czterokartowy i na dodatek bocznego singla licytując od razu Splinera 4
(!)
Rozważmy takie ręce partnera, z którymi otworzył 1
i usłyszał 4
czyli krótkość!
| AD542 | ![]() |
K1063 | ||
| D5 | K876 | |||
| K7 | AD84 | |||
| KD54 | 7 |
| AD542 | ![]() |
K1063 | ||
| 85 | K876 | |||
| K7 | AD84 | |||
| A654 | 7 |
| AD542 | ![]() |
K1063 | ||
| A5 | K876 | |||
| KW3 | AD84 | |||
| 1065 | 7 |
| AD542 | ![]() |
K1063 | ||
| A54 | K876 | |||
| K83 | AD84 | |||
| 63 | 7 |
- Szlemik beznadziejny
- Szlemik na około 50%
- Szlemik bardzo dobry
- Szlemik znacznie poniżej 50%
W każdym z tych pięciu przykładów gracz W ustosunkowuje się do bardzo precyzyjnie opisanej ręki E. Musi teraz ocenić, czy są szanse na szlemika. Jedną z najważniejszych spraw, które musi przeanalizować W jest, to, czy sprzedany przez partnera singiel mu „pasuje”.
Wie o:
- porządnym ficie, co najmniej czterokartowym
- braku pięciokartowego, dobrego koloru bocznego
- krótkości
- walorach honorowych w granicach 13 punktów
- szpiczastej, zawierającej dwa z pięciu asów ręce
Zasada wyłączenia (z figur w kolorze krótkości)
Z analizy powyższych rąk wynika, że optymalne jest posiadanie w kolorze singla kilku blotek (trzech, czterech), neutralny jest as z co najmniej dwoma blotkami, natomiast nieszczęściem jest posiadanie w kolorze singla wartości typu KWx; KDxx; DWxx, a także ADWx. We wszystkich takich przypadkach marnują nam się punkty, mamy, na przykład, dwa króle w jednym kolorze. Mechanizm jest prosty: jeżeli marnują nam się jakieś figury, to automatycznie brakuje nam figur w innych kolorach i szlemik nie ma szans. Najczęściej daje się Splintera z układem: 4-4-4-1, 5-4-3-1, 6-3-3-1. Za każdym razem mamy długość w kolorze partnera. Trzeba koniecznie omówić z partnerem, czy można dać Splintera z renonsem. Splintera nie stosujemy z singlowym królem czy asem! Dlaczego? Jeśli partner ma ADx do naszego singlowego K lub KDx do singlowego A to odniesie się negatywnie do naszych zapędów szlemikowych spodziewając się raczej singlowej blotki lub renonsu.
Precyzja w zamian za utratę przestrzeni do wymiany informacji
Opisałem mnóstwo warunków, z którymi można dać Splintera, zatem zastosowanie tej konwencji jest mocno ograniczone. I bardzo dobrze, bo stosując Splintera gubimy mnóstwo przestrzeni licytacyjnej. Bardzo ważną sprawą jest to, że po Splinterze nie da się uzgodnić innego koloru, rozłożonego 4-4. Przy grze w taki kolor często zyskuje się lewę. Splinter jest konwencją, w której decyzję podejmuje partner gracza, który dał Splintera. Jest w tym logika, bowiem Splinter zabiera mnóstwo przestrzeni licytacyjnej i powinien za to sprzedać kartę partnerowi jak na dłoni.
Nietypowy cue-bid wyrazem aspiracji
Splinter jest jednym z rodzajów cue bidów, ale zarazem nietypowym wyjątkiem. Zwykle gracze licytując cue bidami wymieniają nie tylko informacje o zatrzymaniach, ale także wyrażają swoje dalsze intencje. Robią to obaj partnerzy i ostateczną decyzję może podjąć każdy z nich. Oczywiście nie ma obowiązku licytowania Splintera, można licytację poprowadzić inaczej, ale polecam rozsądne stosowanie tej konwencji.
Przykład:
| W | N | E | S |
| 1 4 5 7 |
pas
pas pas pas… |
4 4 6
|
pas
pas pas
|
| AD7543 | ![]() |
K1093 | ||
| K4 | A876 | |||
| AD | K9765 | |||
| 865 |
Bardzo ważną sprawą jest to, by ręka która dąży do szlemika była ładna, niezbyt bogata w damy i walety. Przy grach premiowych niezmiernie ważne są asy i króle. Aby ręka mogła podjąć rękawicę gry premiowej powinna mieć pewne minimum liczby asów z pięciu asów.
Proponuję za Stanisławem Rumińskim przyjąć takie ustalenia:
- Jeśli partner wie, że jesteśmy w przedziale 0-7 pkt – powinniśmy mieć jedną wartość
- Jeśli partner wie, że jesteśmy w przedziale 8-14 pkt – dwie wartości
- Jeśli partner wie, że jesteśmy w przedziale 15-21 pkt – trzy wartości
Jeśli partner wie, że jesteśmy w przedziale 12-17 pkt – dwie wartości oraz damę atu lub trzy wartości.
Splinter po 1BA
Często, po otwarciu partnera 1
, mamy taką kartę, z którą chcemy grać co najmniej końcówkę w kolor starszy. Mogą to być takie ręce:
| 1 | |
| KD10632 | |
| 75 | |
| AW8 | |
| 76 | |
| W | N | E | S |
| 1 4 |
pas
|
4
|
pas
|
| 2 | |
| K107632 | |
| 75 | |
| AW8 | |
| A7 | |
| W | N | E | S |
| 1 2 ? |
pas
pas
|
2 4
|
pas
pas
|
| 3 | |
| KD10632 | |
| 7 | |
| A84 | |
| K83 | |
| W | N | E | S |
| 1 2 ? |
pas
pas
|
2 4
|
pas
pas
|
- Z pierwszą ręką jest łatwo. Licytujemy „dużego teksasa”, partner go przyjmuje i po sprawie.
- Z drugą łatwo można sobie wyobrazić rękę partnera, z którą idzie szlemik. Należy go zatem zainwitować. Dajemy małego teksasa a potem licytujemy końcówkę. I teraz partner ma swoją szansę. jeżeli ma ładną rękę, to rusza. Ze słabą lub średnią – pasuje.
- I wreszcie ręka trzecia. Partner dowie się o trzech rzeczach: co najmniej dobrej szóstce pików, silę łączną na końcówkę + oraz krótkości w kierach.
Przyjrzyjmy się takim dwóm parom rąk:
| K87 | ![]() |
ADW943 | ||
| AD8 | K54 | |||
| ADW2 | K63 | |||
| 754 | 6 |
| W | N | E | S |
| 1 2 4 5 6 |
pas
pas pas pas pas… |
2 4 5 6
|
pas
pas pas pas
|
| K87 | ![]() |
ADW943 | ||
| AD8 | 5 | |||
| ADW2 | K63 | |||
| 754 | K63 |
| W | N | E | S |
| 1 2 4 |
pas
pas pas… |
2 4
|
pas
pas
|
- Szlemik pikowy kompletnie z góry
- Szlemik pikowy najwyżej na 50%
Konwencja 5-4-3-1
| W | N | E | S |
| 1 |
pas | 3 |
| W | N | E | S |
| 1 |
pas | 3 |
¹ krótkość i co najmniej 5-4 w kolorach młodszych z siłą zapewniającą rozsądną końcówkę
Otwierający ocenia sytuację w kolorze krótkości i jeśli ma tam zgrupowanie stoperów zapowiada negatywne 3
. Gdy zatrzymanie jest jedno lub go nie ma to licytuje lepszy młodszy na wysokości 4 i E decyduje o wysokości gry w zależności od swojej karty.
Sprzedanie krótkości bez przeskoku – systemowy priorytet ujawniania krótkości
Pewną odmianą Splintera jest możliwość sprzedania krótkości bez przeskoku po forsującym uzgodnieniu koloru.
| W | N | E | S |
| 1 2 3 |
pas
pas
|
2 3
|
pas
pas
|
| W | N | E | S |
| 1 2 3 |
pas
pas
|
2 3
|
pas
pas
|
| W | N | E | S |
| 1 2 4 |
pas
pas
|
2 3
|
pas
pas
|
¹ singleton
² brak krótkości, ale ręka z aspiracjami szlemikowymi,
³ brak krótkości i aspiracji
E oczywiście silnie uzgodnił kiery, licytując wcześniej niezły kolor karowy. Teraz W zalicytował cue – bid. Ale jaki? Honorowy, czy krótkościowy? Ta informacja może być kluczowa dla gracza E. Można przyjąć takie ustalenie, że po silnym uzgodnieniu koloru preferuje się pokazanie krótkości. W tej sytuacji 3
oznacza singla pik (diagram nr 1). A co zrobić, gdy W nie ma singla? Zalicytować SZTUCZNE 3
(diagram nr 2), które oznacza rękę bez singla, ale nie beznadziejną. Z ręką kompletnie beznadwyżkową:
D64
KD532
W3
K103 może po prostu zalicytować 4
(diagram nr 3) po 3
.
SEKWENCJE czyli jak rozpoznać splintera
Bezpośrednio na otwarcie
| W | N | E | S |
| 1 |
pas | 3 |
| W | N | E | S |
| 1 |
pas | 3 |
| W | N | E | S |
| 1 |
pas | 4 |
Znajduje zastosowanie jedynie po naturalnych otwarciach informacyjnych 1![]()
![]()
i jest dawany z nienaturalnym, podwójnym przeskokiem.
Mniej lub bardziej zawoalowane przypadki:
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
1 3 |
pas
|
| W | N | E | S |
| 1 2 2 |
pas
pas pas |
1 2 4 |
pas
pas
|
| W | N | E | S |
| 1 4 |
pas
pas… |
2
|
pas
|
| W | N | E | S |
| 1 2 |
pas
pas |
2 4 |
pas
|
¹ opóźniony splinter, najpierw 2
jako dobry kolor (źródło lew)
W licytacji środkowej kolor bez przeskoku to longer lub stoper w drodze do 3
, natomiast kolor zgłoszony z przeskokiem to krótkość.
Odmiany splintera
| W | N | E | S |
| 1 1 |
pas
pas |
1 3 |
pas
|
| W | N | E | S |
| 1 |
pas | 3 |
| W | N | E | S |
| 1 |
pas | 3 |
¹ autosplinter – samouzgodnienie wcześniej zgłoszonego koloru; tu kierów
² przykład mini-splintera
³ niewygodny splinter, zastępujący splintera 4
po otwarciu 1
i skaczącą krótkość kier po otwarciu 1
z powodu alternatywnego uzgodnienia sekwencji 1
-4
jako bilansowe uzgodnienie kierów i 1
-4
jako bilansowe uzgodnienie pików
Podsumowanie
| AD542 | ![]() |
K1063 | ||
| A5 | K876 | |||
| KW3 | AD84 | |||
| 1065 | 7 |
- BAZA to (w tym rozdaniu) punkty w pikach, kierach i karach. Potrzebne są najlepsze karty, a więc asy i króle lub/i towarzyszące im damy, aby karta była dobrze dopasowana.
- WYŁĄCZENIE (z figur) w kolorze splintera to drugi warunek konieczny do realizacji szlemika.


