Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Analiza / TREFL2 TUR9 Manewry rozgrywkowe (4)

TREFL2 TUR9 Manewry rozgrywkowe (4)

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

W dn. 7-11.12.2020 nastąpi przerwa w zajęciach. Wznowimy je 14.12.2020 i potrwają do 18.12.2020 (po-wt-śr-cz-pt g. 17.30-19.30). Tematyką wszystkich spotkań będzie zarządzanie atutami czyli jak rozpoznać do czego potrzebne są nam atuty. Licytacja i wist będą z góry narzucone. Pozwoli to Państwu natychmiast przejść do meritum problemu. 16 zadań rozgrywkowych, z czego każdy gracz rozegra cztery rozdania. Instrukcje w osobnym artykule.

 

PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju

1

A
K82
DW865
KD108
D43 KW10
A97 DW10
743 AK109
A743 W96
987652
6543
2
52
W N E S

3

1

pas…

1

 

pas

 

Dwa głębsze

Impas

N ma prawie lub nawet wszystkie punkty obrony. Rozgrywający ma do stołu dwa dojścia natychmiastowe i trzecie, jak się szybko okaże, w pikach. Należy dwukrotnie i głęboko impasować kara. Obrona będzie miała jakieś szanse po wiście treflowym. E przepuści, ale N zabije D, zgra A, i odepchnie się kierem, i gdy E zaimpasuje K, będzie miał jeszcze jedno odejście. To najlepsze scenario dla obrony. Ale pewnie rzeczywistość będzie inna, poza tym rozgrywający jeśli nie zbłądzi to i tak weźmie 9 lew.


2

543
4
KW9
AKDW65
KW972
10932 KD876
D108765 A2
1098 2
AD1086
AW5
43
743
W N E S

pas

pas…

3

 

1

pas

 

pas

3

 

W N E S

pas

4

3

4

1

3

pas…

pas

3

 

Wierny obraz

Impas, komunikacja, przymus

Na pozycji wznawiającej nie blokujemy, bo nie ma kogo, zatem licytacja z przeskokiem obiecuje solidny kolor sześcio-kartowy z co najwyżej jedną przegrywającą. Po takim początku nie trudno będzie osiągnąć 3 lub 4 jeśli E zawalczy w korzystnych założeniach. Rozgrywka banalna. Po czerwonym wiście weźmiemy 12 bezproblemowych lew. Do wykonania są trzy wychodzące na 100% impasy w pikach, za każdym razem ciut wyżej, zależnie od tego, co dołoży E. Powroty do ręki N zapewniają trefle. Poza tym ustawia się niejako samoczynnie pojedynczy przymus pozycyjny (pikowo-kierowy) przeciwko E. Po kierowym dojdzie (nawet do przymusu pseudo kaskadowego jeśli E w płonnej nadziei na K u partnera rozstanie się z A) do interesującej końcówki, w której karty zostały zaznaczone na niebiesko. Po zagraniu ostatniego trefla E stanie w trójkolorowej beznadziei. Najlepsze co może zrobić, to wyrzucić pika, gdyż w ten sposób uratuje jedną lewę.


3

W97
3
862
DW10954
82 6543
K9654 AW2
AK4 DW103
763 AK
AKD10
D1087
975
82
W N E S

pas

2

3

pas

pas

pas

1

2

4

pas

pas

pas

pas…

W N E S

pas

ktr/2?

pas

 

1

 

pas

2

 

Zgoda na wszystko

Przebitki

S ma wistowe lekarstwo na każdą zarazę to lepiej zrobi jeśli się powstrzyma od wejścia na starych. Kontrakt 4 przywita AKDemia pikowa. Długość atutowa w stole zostanie skrócona. Rozgrywający będzie miał trudne zadanie. Przejdzie K do dziadka i zagra na impas D, ale ujawni się przykry rozkład kierów i przegra bez jednej. Łatwiej wygrać po interwencji S 2 (stare), ale czy dojdzie do takiego kontraktu.


4

98
K754
10973
K54
AD753 W106
632 ADW10
AKW 654
32 ADW
K42
98
D82
109876
W N E S
1

2

3

pas

pas

pas

2¹

2

pas/4

pas

pas

pas…

W N E S
1

2

pas

pas

2¹

4

pas

pas…

Nuda Panie, nuda

Impas

Na maksy można spróbować zagrać 3. Rozdanie na poćwiczenie impasowania.


5

82
KW83
65
AKW109
D W64
AD1095 42
DW10943 A82
7 D8632
AK109753
76
K7
54
W N E S

4¹

pas…

2

pas

 

pas

5

 

4

5

 

Przesłanka

Zasada ograniczonego wyboru

¹ DWUKOLORÓWKA na kolorach czerwonych

Do oddania są dwa czerwone drągi to nie można stracić atuta i trzeba jeszcze życzeniowo założyć, że dobrze leżą oba króle. Ale po jakim wiście? Właśnie. Po D łatwo, a po 7 jakby gorzej, ale wszystko sprowadza się do trafienia atutów.


6

9
K432
D1085
8743
AD108 K432
D76 A10
KW9 A732
D102 KW9
W765
W985
64
A65
W N E S

2

4

pas

pas…

1

2

 

pas

pas

 

W N E S

3

pas…

1

 

pas

 

10 groszy robi różnicę

Rozgrywka pojedynczego koloru, podział, wpustka

Na maksy ze składem 4-3-3-3 pomimo posiadania czwórki starszej można zdecydować się na firmówkę. Zaowocuje to czasem lepszym wynikiem niż końcówka w starszy jeśli jest tyle samo lew na oba kontrakty. Jeśli chodzi o rozgrywkę to należy technicznie rozegrać piki. A i pik do króla. Ujawni się podział 4-1 i będzie można zaimpasować w widne waleta. Po 9 i przepuszczeniu przez N, dobry rozgrywający grając 3, może pokusić się o 11 lew.


7

AD943
A
D98
A965
W102 K6
D74 9865
AW5 1043
W1073 K842
875
KW1032
K762
D
W N E S

pas

pas

pas…

1

3¹

 

pas

pas

 

pas

2

4

 

W N E S

pas

pas

pas…

1

3¹

 

pas

pas

 

pas

2

4

 

Bajeczna technika

Impas

¹ INWIT kolorem bocznym do uzupełnienia

S ma górę pasa i jest bez znaczenia, którym kolorem zainwituje N. S w obu młodszych kolorach ma walory.

10 lew to betka. Na maksy można się pokusić na 11 lew i zagrać na obustronne przebitki. Szczęśliwą konsekwencją tej rozgrywki będzie zagranie atutów z ręki N; A i małe pik.


8

A10952
W62
A53
K9
D873
10 K87543
W98764 2
DW10872 53
KW64
AD9
KD10
A64
W N E S
2

pas

pas

pas…

3

5

6

 

pas

pas

pas

 

4

5

6/

 

W N E S
2

4

pas

6

3

pas…

3

 

Za nisko

Impas

Z taką kartą byłoby lepiej zablokować na poziomie 4 niż 2. Po zaporowym otwarciu W 2 przyrzekającym oba młode kolory rozgrywa się w widne.


9

AD9862
654
AD52
KW9 A87643
10 54
KD9762 8
763 W984
D1052
KW73
AW3
K10
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas…

1

3²

4

4

5

 

1

pas

pas

pas

pas

 

2¹

3

4

4

6

 

W N E S

2

pas

pas

pas…

1

2

4(!)

5

 

pas

pas

pas

pas

 

2

3

4

6

 

Ciąg na bramkę

Impas

¹ GF z fitem (przestawka w stosunku do jednostronnej), ² krótkość

Trudniej dojść niż ugrać. 4 (D2) prowadzi do celu, ale jest to szczęśliwie naciągnięta licytacja ze względu na dziurę w karach. Z drugiej jednak strony, jeśli S zanęcił do szlemika to, by go wygrać musi trzymać kara albo krótkim mariaszem albo asem. Bez wistu karowego 13 lew wypadnie z rąk via impas W. Po karowym jednak asekuracyjne 12 lufek.


10

8
A9
AKW54
KD543
D106 AKW
KDW865 10432
8 D103
AW8 1062
975432
7
9762
97
W N E S

1

4

pas

ktr

4

pas

pas

2¹

pas

ktr

pas

pas

5

pas…

W N E S

1

4

pas

2²

4/ktr

pas

pas

3³

pas

ktr

pas

pas

5

pas…

Plaża, ale piękna

Podział, przebitki

¹ INWIT z fitem, ² MINI-MAXI młode 5-5 (6-10 lub 17+ na dobrych kolorach), ³ INWIT z fitem (bezpośrednie 3 byłoby słabym przepychem)

S w zasadzie dostawia idealną modelowo kartę pomimo posiadania plaży.


11

843
DW104
42
A864
K97658 DW2
K6 98
973 AK108
532 KD107
A10
A7532
DW65
W9
W N E S

pas

3

3

pas…

ktr

 

1

pas

 

Kto mam piki ten ma wyniki

Podgrywanie honorów

Po wiście w D, nie tyle trudno będzie dostrzec przebitkę treflową, co plan ten wcielić w życie. Nawet jeśli S zdecyduje się na zagranie W, to N musi przepuścić trefla na szansę wyjścia partnera z dubla (dwa razy częściej niż z singla) i zabić dopiero za drugim razem, aby zapewnić komunikację do podania przebitki. Po innym początku rozgrywający dostanie szansę zapisać +170.


12

8
W1093
DW10
98764
ADW 109763
AD8 K72
A832 K54
K52 A3
K542
654
976
DW10
W N E S
1

2¹

4

pas

pas

pas…

1

2/3²

 

pas

pas

 

Miłość dozgonna

Coup de Diable

¹ odwrotka, ² odpowiedź silny na piątce w zależności od rodzaju stosowanej drabinki

Impasujemy dwukrotnie K i przekonujemy się o złym podziale. Poza karową przegrywającą dochodzi pikowa. Czy widzicie sposób na skompresowanie obu tych przegrywających? Jest nią manewr diabelski. Gramy boki i w zaznaczonej na niebiesko kolorem trzy-kartowej końcówce wpuszczamy eNa by ten wyimpasował, niby nieimpasowalnego, króla swojemu partnerowi. To zagranie spowodowało, że 30 lat temu zakochałem się w brydżu miłością dozgonną.