KARO2 TUR6 manewry rozgrywkowe (3)
Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.
Tematyka: manewry rozgrywkowe
PREZENTACJA WYNIKÓW: BRIDGE BASE ONLINE II TOURNAMENT CALCULATOR
Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.
1 |
![]() |
ADW9643 | |||
![]() |
2 | ||||
![]() |
65 | ||||
![]() |
732 | ||||
![]() |
52 | ![]() |
![]() |
8 | |
![]() |
D97 | ![]() |
KW108 | ||
![]() |
AW102 | ![]() |
KD987 | ||
![]() |
KD84 | ![]() |
W109 | ||
![]() |
K107 | ||||
![]() |
A6543 | ||||
![]() |
43 | ||||
![]() |
A65 |
W | N | E | S |
–
pas… |
3![]()
|
pas
|
4![]()
|
Jednoślad
Wyrabianie bocznego koloru dzięki komunikacji atutami
Komunikację wobec wysadzenia z siodła A, po zdjęciu dwóch kar i zagraniu w trefle, zapewniają atuty, którymi są trzy dojścia do dziadka (jeśli się dzielą 2-1 lub 3-0 z
8 w impasie; 2-1 to 78% i 3-0 u W to 11% z 22%), a to łącznie z
A pozwala na wyrobienie jednego kiera, jeśli dzielą się 4-3, na co jest 62% szansa. Zresztą innej nie ma.
2 |
![]() |
KW10 | |||
![]() |
A5 | ||||
![]() |
KD75 | ||||
![]() |
9643 | ||||
![]() |
A972 | ![]() |
![]() |
6543 | |
![]() |
D10863 | ![]() |
W972 | ||
![]() |
8 | ![]() |
W942 | ||
![]() |
KW5 | ![]() |
2 | ||
![]() |
D8 | ||||
![]() |
K4 | ||||
![]() |
A1063 | ||||
![]() |
AD1087 |
W | N | E | S |
–
1 pas/4 |
–
ktr¹ 3 |
pas
3 pas… |
1![]() pas
|
Przytomność umysłu
Liczenie i rozgrywka pojedynczego koloru oraz tempo
¹ KONTRA NEGATYWNA, ² BLOK
Wist kierowy bijemy K i najpierw sprawdzamy ile lew dają kara. Gramy
KD bo tylko w ten sposób wyhaczymy walendziaka. Z czterema diamentami w saku potrzebujemy jeszcze jedynie dwóch lew, które czekają do odgruzowania w pikach. Bez interwencji kierami także polecamy tę linię rozgrywki. Minimalizm na impy i maksymalizm na maksy.
3 |
![]() |
||||
![]() |
D8765 | ||||
![]() |
AD632 | ||||
![]() |
632 | ||||
![]() |
106542 | ![]() |
![]() |
A9873 | |
![]() |
W109 | ![]() |
|||
![]() |
9 | ![]() |
KW1087 | ||
![]() |
KW98 | ![]() |
D107 | ||
![]() |
KDW | ||||
![]() |
AK432 | ||||
![]() |
54 | ||||
![]() |
A54 |
W | N | E | S |
–
pas pas |
–
4 5 |
–
4 pas… |
1![]() ktr
|
W | N | E | S |
–
pas |
–
4 |
–
pas… |
1![]()
|
Neutralizacja słabości
Przegrywająca na przegrywającą i zrzucenie przegrywających na karty wygrywające
¹ może być dwuznaczne; CUE-BID lub ewentualnie naturalne
9 wygląda raczej na singla, szczególnie po licytacji z pierwszego diagramu. E musi mieć kawał układu. Cieszymy się z braku wistu treflowego, bo możemy zastosować manewr przegrywająca na przegrywającą w sposób, który pozwala na wyrobienie kolejnych kart. Po zabiciu A
i ściągnięciu atutów lądujemy w ręce i gramy K
, na którego wyrzucamy trefla.
4 |
![]() |
W972 | |||
![]() |
32 | ||||
![]() |
1086 | ||||
![]() |
DW109 | ||||
![]() |
8 | ![]() |
![]() |
6543 | |
![]() |
W9654 | ![]() |
AK | ||
![]() |
AK42 | ![]() |
DW3 | ||
![]() |
765 | ![]() |
AK43 | ||
![]() |
AKD10 | ||||
![]() |
D1087 | ||||
![]() |
975 | ||||
![]() |
82 |
W | N | E | S |
pas
2 2 3 |
pas
pas pas pas |
1![]() 2 3 4 |
pas
pas pas pas… |
W | N | E | S |
pas
2 2 |
pas
pas pas |
1![]() 2 3 |
pas
pas pas… |
Zaakceptować swoje położenie
Ochrona przed skrótem czyli gra na wykrótkę
¹ INWIT
Inwit to akurat kiepskie rozwiązanie z singletonem, ale na inwit 3 też nas nie stać z powodu słabych i za krótkich kierów. Na 3
jest tylko 8 lew, a 4
pomimo niekorzystnego wistu na skrót (
AK) i podziału atutów (4-2) da się zrealizować. Jeśli zaakceptujemy warunki postawione przez obrońcę S to wygramy na tzw. wykrótkę od długości. Dochodząc bokami przebijemy wszystkie piki biorąc 5 atutowych, trzy kara i dwa trefle.
5 |
![]() |
ADW | |||
![]() |
A2 | ||||
![]() |
K7642 | ||||
![]() |
W32 | ||||
![]() |
K98765 | ![]() |
![]() |
10 | |
![]() |
96543 | ![]() |
KD197 | ||
![]() |
85 | ![]() |
AD10 | ||
![]() |
![]() |
98654 | |||
![]() |
432 | ||||
![]() |
W8 | ||||
![]() |
W93 | ||||
![]() |
AKD107 |
W | N | E | S |
–
pas… |
1![]()
|
ktr¹
|
3![]()
|
Czerwoni kontra zieloni
Zwykły impas
¹ KONTRA (4M-5m)
Wdanie się w bijatykę licytacyjną z przeciwnikami skończy się niespodziewaną porażką i utratą 50% zdrowia skoro zamiast 600 wzięlibyśmy 300 za obłożenie 4x bez 2-ch. Postulat szybkości i kamuflażu sprawi, że nasz partner otrzyma proste zadanie do wykonania. Po ataku w
K wygra w cuglach na stojącym
K. Komunikację zapewnią mu nasze zacne trefelki.
6 |
![]() |
109 | |||
![]() |
A8976 | ||||
![]() |
KD109 | ||||
![]() |
A95 | ||||
![]() |
DW | ![]() |
![]() |
AK872 | |
![]() |
432 | ![]() |
K | ||
![]() |
87652 | ![]() |
A43 | ||
![]() |
632 | ![]() |
W1087 | ||
![]() |
6543 | ||||
![]() |
DW1095 | ||||
![]() |
W | ||||
![]() |
KD4 |
W | N | E | S |
–
pas pas pas… |
–
ktr 3
|
1![]() 2 pas
|
pas
2 4
|
Wojski grał jeszcze, a echo dawno już wygrało
Wyliczenie
¹ pozycja swobodna czyli coś w karcie (gdyby E spasował należałoby zalicytować 3, gdyż 2
na wymuszonej oznaczałoby kartę nieco słabszą)
Echa licytacji to pierwsza linijka planu rozgrywki. Po odpadnięciu DW u W reszty można się już spodziewać u E, zatem kiery gramy górą w nadziei na singlowego króla atu. W mając
K albo zalicytowałby podtrzymujące 1
w pierwszym okrążeniu albo pojawiłby się w drugim kółku przepychając się na 2
.
7 |
![]() |
K98 | |||
![]() |
K754 | ||||
![]() |
1093 | ||||
![]() |
AK5 | ||||
![]() |
AD753 | ![]() |
![]() |
W96 | |
![]() |
632 | ![]() |
ADW10 | ||
![]() |
AK7 | ![]() |
W654 | ||
![]() |
32 | ![]() |
DW | ||
![]() |
42 | ||||
![]() |
98 | ||||
![]() |
D82 | ||||
![]() |
1098764 |
W | N | E | S |
–
1 pas² 4 |
–
ktr pas pas… |
–
rktr¹ 2
|
pas
2 pas
|
Orientacja w terenie
Impasowanie, tempo
¹ REKONTRA od 10 pkt bez fitu lub od 12 pkt z fitem
² normalne otwarcie 12-14 pkt lub układowe, ale silniejsze (ze słabym otwarciem układowym uciekamy z rekontry w pierwszym okrążeniu)
³ z fitem od 12 pkt
Po ściągnięciu AK obrona podgrywa
W grając
9. Bijemy asem i rozpoczynamy od impasu kierowego, który trzeba będzie wykonać jeszcze dwukrotnie (kontra N wskazuje na obecność czterech kierów w jego ręce), i gdy ten się powiedzie impasujemy
K łącząc w ten sposób szanse i możliwości komunikacyjne. N weźmie i ponowi atak karowy. Impasem kier do stołu, dokończenie atutowania w ręce, ostatni impas
K i na
A zrzutka przegrywającego kara. Wygraliśmy ten bieg na orientację bo byliśmy szybsi o jedno tempo od przeciwników.
8 |
![]() |
KW8 | |||
![]() |
D1087 | ||||
![]() |
DW1052 | ||||
![]() |
7 | ||||
![]() |
AD32 | ![]() |
![]() |
75 | |
![]() |
AW64 | ![]() |
532 | ||
![]() |
AK3 | ![]() |
87 | ||
![]() |
65 | ![]() |
AKD432 | ||
![]() |
10964 | ||||
![]() |
K9 | ||||
![]() |
964 | ||||
![]() |
W1098 |
W | N | E | S |
1![]() 3 |
1![]() pas… |
2![]()
|
pas
|
Chytrość czy bezmyślność?
PRZEPUSZCZENIE w celu zachowania komunikacji
¹ INWIT do 3
Każdy ma jakieś wady. Grając na impy nie musimy brać wszystkiego, co tylko się da. Można zminimalizować ryzyko. Grając pierwszego trefla dołem gwarantujemy sobie sukces w przypadku podziału 4-1, dokładając tym samym ekstra 28% do szansy 68% (3-2).
9 |
![]() |
A4 | |||
![]() |
DW109 | ||||
![]() |
654 | ||||
![]() |
AK75 | ||||
![]() |
65 | ![]() |
![]() |
KDW10987 | |
![]() |
62 | ![]() |
543 | ||
![]() |
W1092 | ![]() |
D3 | ||
![]() |
DW1098 | ![]() |
6 | ||
![]() |
32 | ||||
![]() |
AK87 | ||||
![]() |
AK87 | ||||
![]() |
432 |
W | N | E | S |
–
rktr² pas |
1![]() pas 4 |
2![]() 2 pas… |
ktr
ktr
|
W | N | E | S |
–
rktr² pas… |
1![]() 2
|
2![]() 2
|
ktr
4
|
W | N | E | S |
–
pas |
1![]() 4 |
3![]() pas… |
ktr
|
Uwaga na czerwone światło!
Atuty wszystkich maści łączcie się
¹ MULTI (ostrożnie ze względu na założenia) i ² rekontra do koloru (nowsza koncepcja zastępująca stare 2 do koloru partnera, co pozwala na naturalne zgłoszenie kierów i pików 2
i 2
, pas nadal przyrzeka długie kara 6+)
W cokolwiek by nie grać w interesie NS będzie natychmiastowe atutowanie. 3x może sporo kosztować, a mianowicie 800 czyli dwukrotnie więcej niż za partię NS (normalna wypłata 420 za pracę na kontrakcie 4
). Po takim bloku w rozdaniu nic się raczej nie dzieli równo, a zatem można rozważyć spasowanie na kontrę partnera z ręką N i przyjąć nadprogramową wypłatę, choćby 500 (trzynastka). Złączenie atutów przyniesie parze NS lewę więcej, a zatem zainkasują 800 (czternastkę).
10 |
![]() |
KDW543 | |||
![]() |
7 | ||||
![]() |
D1095 | ||||
![]() |
K7 | ||||
![]() |
2 | ![]() |
![]() |
A6 | |
![]() |
AKD632 | ![]() |
W109 | ||
![]() |
KW64 | ![]() |
A32 | ||
![]() |
AD | ![]() |
W5432 | ||
![]() |
10987 | ||||
![]() |
854 | ||||
![]() |
87 | ||||
![]() |
10986 |
W | N | E | S |
–
1 3 4 6 |
–
1 pas pas pas… |
pas
2 4 5
|
pas
pas pas pas
|
W | N | E | S |
–
1 4 4 6 |
–
1 pas pas pas… |
pas
2 4 5
|
pas
pas pas pas
|
Integracja szans
Impas, podział i wyrabianie forty
¹ INWIT do 3, ² od 18 pkt i 5+ kierów, ³ CUE-BID
Impas K daje 50%, podziały trefli 3-3 = 36% i 4-2 = 48% oraz jeszcze w zapasie impas karo to łącznie ogromne szanse na końcowy sukces.
11 |
![]() |
4 | |||
![]() |
A652 | ||||
![]() |
W5432 | ||||
![]() |
AD9 | ||||
![]() |
DW1098 | ![]() |
![]() |
765 | |
![]() |
D93 | ![]() |
1087 | ||
![]() |
A97 | ![]() |
K8 | ||
![]() |
W4 | ![]() |
108763 | ||
![]() |
AK32 | ||||
![]() |
KW4 | ||||
![]() |
D106 | ||||
![]() |
K52 |
W | N | E | S |
–
pas pas |
–
2 3 |
–
pas pas… |
1![]() 2
|
Uprzejmość zwana przepuszczaniem
Przepuszczenie i jeszcze raz przepuszczenie
Jeżeli W ma przy długości pikowej (groźne są 5-3 i 6-2) AK to wygramy tylko wtedy gdy kiery są 3-3 z damą w impasie. Większą szansą wydaje się być jednak zastanie rozdzielonych figur karowych. Ale jeśli tak jest to musimy przepuścić pika, w dodatku dwukrotnie i zabić dopiero trzecią rundę. Dlaczego? Odpowiedzi jak zwykle proszę umieszczać w komentarzach.
12 |
![]() |
106 | |||
![]() |
K92 | ||||
![]() |
W632 | ||||
![]() |
8762 | ||||
![]() |
K54 | ![]() |
![]() |
D92 | |
![]() |
AD54 | ![]() |
63 | ||
![]() |
1098 | ![]() |
AKD | ||
![]() |
DW | ![]() |
K9543 | ||
![]() |
AW873 | ||||
![]() |
W1087 | ||||
![]() |
54 | ||||
![]() |
A10 |
W | N | E | S |
1![]() 2 |
pas
pas |
2![]() 3 |
pas
pas… |
W | N | E | S |
1![]() 3 |
pas
pas… |
2![]()
|
pas
|
Telefon z nieba
Ochrona przed dwukrotnym podegraniem, liczenie
Pierwszy diagram ilustruje licytację w oparciu o częściową preferencję zgłaszania starszych czwórek stąd zgłoszenie kierów. W drugim wiadomo natomiast, że E nie ma starszej czwórki.
S (D1) ma do wyboru nawinąć się wistując aktywnie w piki lub wyjść pasywnie W. Jako rozgrywający liczymy swoje pewne lewy: 4 (kier i trzy kara) i potencjalne: 3-4 treflowe, 0-1 karowa, 1 pikowa i 0-1 kierowa. Trzeba założyć, że
K nie stoi, ale może jest krótki. Pierwszą przepuszczamy i bijemy kontynuację po czym gramy trefle. S bije i znów idzie namolnie w te kiery. Puszczamy i sypią się nagrody w postaci spadających
K i
10, co oznacza, że już wygraliśmy.
N (D2) może dostać tzw. telefon z nieba i zawistować na partnera 10, który z pewnością ma więcej punktów i długie piki. Rozgrywający, aby zablokować podegranie
D w drugim okrążeniu musi ją czujnie wstawić już w pierwszym ruchu, przetnie w ten sposób komunikację obrońcom. I chyba też musi mieć kontakt z siłami pozaziemskimi. Po pierwszym karowym (D2) rozgrywający zabierze się za trefle. S zabije i podegra kiery i batalia toczyć się będzie mniej więcej według opisanego wyżej scenariusza.
13 |
![]() |
DW9 | |||
![]() |
AK987 | ||||
![]() |
D109 | ||||
![]() |
D10 | ||||
![]() |
42 | ![]() |
![]() |
AK1087653 | |
![]() |
654 | ![]() |
D32 | ||
![]() |
A432 | ![]() |
5 | ||
![]() |
A432 | ![]() |
5 | ||
![]() |
|||||
![]() |
W10 | ||||
![]() |
KW876 | ||||
![]() |
KW9876 |
W | N | E | S |
–
pas |
1![]() 5 |
4![]() pas… |
4![]()
|
W | N | E | S |
– | 1![]() |
4![]() |
? |
Wy-imaginowanie vs wy-rachowanie
Wyciąganie wniosków
Pytanie za sto punktów co znaczy 4. Wydaje się, że większy pożytek przyniesie wykorzystanie tej odzywki w takiej sekwencji do pokazania układu na młodszych. Przyjmując to rozwiązanie musimy zrezygnować z Blackwood’a. Coś kosztem czegoś. 4
to samograj, a 5
są zawsze bez jednej to wobec tego załóżmy, że gramy 5
po
W. Jeśli górę wezmą gorące emocje miast zimnego wy-rachowania i N zagra trzeciego kiera do wyimaginowanej przebitki to grę wypuści. Jeśli jednak na chłodno odpowie sobie na pytanie ile E ma pików to nie ułatwi zadania E, choć bystry E i tak będzie mógł wymyślić, dlaczego to N nie dał przebić kiera swojemu partnerowi. Przypomina to trochę grę Papier, kamień, nożyce.
14 |
![]() |
K103 | |||
![]() |
64 | ||||
![]() |
AW8 | ||||
![]() |
KD543 | ||||
![]() |
2 | ![]() |
![]() |
A5 | |
![]() |
W1032 | ![]() |
AKD98 | ||
![]() |
964 | ![]() |
D10532 | ||
![]() |
W10876 | ![]() |
9 | ||
![]() |
DW98764 | ||||
![]() |
75 | ||||
![]() |
K7 | ||||
![]() |
A2 |
W | N | E | S |
–
3 pas… |
–
ktr¹
|
1![]() 4
|
1![]() 4
|
W | N | E | S |
–
pas |
–
4 |
1![]() pas… |
3![]()
|
Rozpoznanie i przecięcie łączności
Manewr dentysty lub nożycowy
Po pierwszym treflowym jest tzw. krótki kaszel, gdyż rozgrywającego kładzie się na łopatki dosyć szybko. Wistując w W obrońca oferuje walkę, którą rozgrywający może wygrać jeśli przetnie komunikację obrońcom, a może to zrobić grając trzykrotnie kara i wyrzucając na
W kiera. Ale po kolei; zanim do tej operacji dojdzie, E, wiedząc z wistu kto ma
10, przejmie
W i zagra
9, która z pewnością będzie singlowa. Niby mieści się
D u W, ale E na to zagranie musi mieć układ co najmniej 5-5 lub 6-4 a to z kolei zwiększa szansę zastania
D u E.
15 |
![]() |
W542 | |||
![]() |
K107 | ||||
![]() |
A6 | ||||
![]() |
K964 | ||||
![]() |
AK73 | ![]() |
![]() |
D986 | |
![]() |
D65 | ![]() |
W8 | ||
![]() |
W93 | ![]() |
D872 | ||
![]() |
W107 | ![]() |
532 | ||
![]() |
10 | ||||
![]() |
A9432 | ||||
![]() |
K1054 | ||||
![]() |
AD8 |
W | N | E | S |
– ktr pas… |
–
2
|
– pas
|
1![]() 4
|
Bez frajerwerków
¹ INWIT
Gładkie 11 lew bez specjalnych motywów. Gramy dwa razy atu, cztery razy trefle i trzy razy kara kończąc w stole przebitką.