Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ Licytacja / mechanizmy / forsing / Po sforsowaniu do dogranej – turniej szkoleniowy

Po sforsowaniu do dogranej – turniej szkoleniowy

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój. Sugerowana licytacja, wist czy rozgrywka jest tylko niezobowiązującą propozycją, nie uzurpującą sobie prawa do nieomylności autora. Liczy się przede wszystkim zgodność w parze.

Turniej na układane karty z zakresu dalszej licytacji po sforsowaniu do dogranej

Wyniki turnieju: Bridge Base Online II Tournament Calculator

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami turnieju.

1

864
KW852
D
AD82
2 K953
A107 D64
10876 W43
W7653 K109
ADW107
93
AK952
4
W N E S
 –

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

2

4²

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

1

2¹

3

4

5

 

W N E S
 –

pas

pas

pas

pas…

1

2

2

4²

 

pas

pas

pas

pas

 

1

2¹

3

4

 

¹ mgr, ² krótkość

Po magistrze

Priorytet wykrywania krótkości pomaga w rozpoznaniu wyłączenia. Optymistyczna licytacja w pierwszym diagramie wymaga szczęśliwej rozgrywki, która polega na trafieniu kiera jeśli obrońca W nie wskoczy asem.


2

98
1042
AW75
K963
42 ADW76
A975 KDW83
D94 K2
W854 7
K1053
6
10863
AD102
W N E S

1

4

pas

pas…

1

3

 

pas

pas

 

Bezdyskusyjnie w kiery

Po skaczącym rebidzie

S wistuje w 8 i N wie, że S ma 10, bo gdyby miał K to poszedłby małym karem. Przepuszcza więc 8 i E bije K,  trzykrotnie atutuje i nieudanie impasuje K. S podcina D, ale jest to jedyna lewa karowa. Książkę uzupełni A i rozgrywający zapisze 420.


3

DW106
AD7532
W93
AD42 W10976
832 9754
84 6
8754 K106
K853
AK
KW109
AD2
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

3

4

5

6

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

1

2

4

5

5

7

 

W N E S

pas

pas

pas

pas

pas…

1

3

4

5

 

pas

pas

pas

pas

 

1

2

4

4

6

 

Trudna sztuka pokazywania krótkości

Po silnym treflu

Trudny do wylicytowania szlem wobec dwóch niewiadomych. Jeśli przyjmiemy, że zgłaszamy dobrej jakości kolory to będzie łatwiej. Potrzebne też będzie zaufanie do partnera, ale to z kolei nic nowego. Pierwszy ilustruje taką aukcję, która może doprowadzić do szlema. Skoro w pikach jest renons to N musi posiadać A. Rozgrywka banalna. Na dwa kiery wylecą dwa trefle.


4

W854
542
A965
W10
AD2 K10763
A1083 KD7
1043 7
K75 AD32
9
W96
KDW82
9864
W N E S
1

1

2

3

4

5

pas

pas

pas

pas

pas

pas

1

2

2

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

W N E S
1

1

2

3

4

5

pas

pas

pas

pas

pas

pas

1

2

2

4¹

4

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

W N E S
1

1

2

4

5

pas

pas

pas

pas

pas

1

2

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

¹ priorytet wykrywania krótkości

Baza i wyłączenie

Po magistrze

Pomimo 14 pkt E widzi szanse na szlemika pod warunkiem wyłączenia w karach i może to sprawdzić za pomocą splintera (diagram 3) lub pokazując w pierwszej kolejności krótkość (D2), do czego pozytywnie odniesie się partner licytując cue-bid kierowy i tym samym zgłosi aspiracje szlemikowe. Odmową szukania szlemika ze względu na brak wyłączenia w karach będzie negatywne 4. Rozgrywka polega na połączeniu szans w kolorach okrągłych. Jeśli kiery lub trefle podzielą się równo to 12 lew stanie się faktem. Można jeszcze dołożyć szansę automatycznego przymusu pojedynczego na dowolnego obrońcę w przypadku gdyby to jeden z obrońców trzymał obie okrągłe czwórki. Po oddaniu kara, ściągamy atuty grając technicznie najpierw AD i już w widne impasujemy waleta. Po odatutowaniu rozpoczynamy od trefli, a gdy się nie podzielą to ściągamy KD i gramy kiera do A10. Leci walet i problemy się kończą. Gdyby S miał cztery kiery stanąłby w przymusie w momencie grania ostatniego pika.


5

AKW92
32
65
A864
843 D1075
K1075 A986
984 W107
D75 32
6
DW4
AKD32
KW109
W N E S

pas

pas

pas…

1

2

3¹

 

pas

pas

pas

 

2

3

3

 

W N E S

pas

pas

pas…

1

2

3

 

pas

pas

pas

 

2

2

3

 

Za słaba karta na szlemikowe uzgodnienie

Po sforsowaniu nowym kolorem na nowej wysokości

¹ nie oznacza wydłużenia pikowego

N posiada fit treflowy, ale trudno z taką słabą kartą ominąć najbliższą przystań, licytuje więc enigmatyczne 3 (D1). Jedno okrążenie więcej mówi o nadwyżce w stosunku do obiecanych odzywką 2 12 pkt. 3 byłoby pytaniem o pół-zatrzymanie i przyrzekałoby także pół-trzymanie w kierach. Rozgrywkę rozpocząć należy od kar, gdyż jeśli dadzą pięć lew to kontrakt jest już zabezpieczony. Po wiście w 5 wiadomo będzie, że kiery są 4:4 i po sprawdzeniu kar będzie można szukać nadprogramowych lew w treflach.


6

D1097
A765
9
6432
KW82 A5
32 KD10
AW1065 D742
W9 AKD7
643
W984
K83
1085
W N E S

1

3

4

5

pas

pas

pas

pas

1

2

4

4

6/

pas

pas

pas

pas

pas…

Dobry kolor boczny

Po silnym treflu

W pokazał niezły kolor karowy (gdyby go nie miał to zalicytowałby negatywne 3) i na tej podstawie E zaproponował ścieżkę do szlemika poprzez silne uzgodnienie (minięcie 3).


7

D
K872
KD107
K1043
K97543 A108
54 W1096
65 W942
965 87
W62
AD3
A83
ADW2
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2¹

3²

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

1

2

2

4

4

6

 

Klucz schowany w składzie

Po silnym treflu

¹ silny na czwórce

² skład: 1-4-4-4 (WJ 2020)

Bardzo ładny szlemik wylicytowany dzięki konwencji sprzedającej ten kłopotliwy układ. Jak widać 12 lew w trefle i 7 w bez atu. Rozgrywka polega na częściowym (dwa razy) atutowaniu i przebiciu dwóch pików.


8

A10952
1085
109654
K84 D63
A7 K432
DW AK87
ADW976 K2
W7
DW96
32
108543
W N E S
1

2

2

6

pas

pas

pas

pas…

1

2¹

4

 

pas

pas

pas

 

W N E S
1

2

2

5

pas

pas

pas

pas

1

2¹

4

6

pas

pas

pas

pas…

Bilans

Po magistrze

15+15 to dopiero 30 i stąd inwitujące 4. W z radością przyjmuje zaproszenie mając po pierwsze pierwszorzędne trefle i nadwyżkę punktową. 12 lew wykładane. Obrona może puścić trzynastą po wiście pikowym lub zagraniu przez rozgrywającego pika do D.


9

K632
A7
D985
A106
87 W109
86 DW1054
W1076 43
KDW73 942
AD54
K932
AK2
85

9

D9
A10
W10
KD
5
2
85
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

1

2

4

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

pas

 

1

2¹

3

4

4

6

 

Z magistrem można pogadać

Po magistrze

¹ podwójny magister

Rozgrywka w miarę banalna. Częściowe atutowanie i dwie przebitki kierów w ręce N. Trzynasta na przymusie karowo-treflowym przeciwko W. Dojdzie bowiem do końcówki, w której W nie utrzyma obu zatrzymań w kolorach młodszych (diagram nr 2), gdyż zostanie zduszony w przymusie pojedynczym pozycyjnym.


10

A864
53
932
6542
D97 W2
A8 KD1062
AD1084 KW5
W83 K109
K1053
W974
76
AD7
W N E S

2

2

3

pas

pas

pas…

1

2

2

 

pas

pas

pas

 

Tylko na to nas stać!

Po sforsowaniu nowym kolorem na nowej wysokości

2 pozostawiało przestrzeń dla pełnego wyeksplorowania ręki W choć 3 też byłoby OK. 8 lew gotowych. Dziewiątą albo sami weźmiemy w treflach albo opozycja doniesie, prawdopodobnie w pikach. Po neutralnym karowym zabieramy się za trefle. Gra przez kiery zakończy się upadkiem… naszej reputacji.


11

K3
D10653
D
AD952
D976 W42
K98 74
K864 732
63 KW1087
A1085
AW2
AW1095
4
W N E S

pas

pas

pas

1

3

4

pas

pas

pas

1

1

3

?

Lepiej jeden w garści niż dwa na dachu

Po skaczącym rebidzie

N w pełni odsprzedał rękę i teraz wszystko zależy od decyzji S. Ręce wyglądają na niezbyt składne jak to mawiali starsi gracze. Lepiej postąpimy gdy spasujemy w tej decyzyjnej pozycji. Gdyby jednak ktoś napad na bramkę miał genetycznie wrodzony to rozgrywka szlemika powinna w skrócie polegać na wyłowieniu K pod atu (dwa razy większa szansa niż . Więcej szans niż na zwyczajny impas bo tenże ekspas można wykonać dwa razy.


12

D9652
1087
W8
A87
AK10 W3
96 AK2
AK432 D109
963 KDW54
874
DW543
765
102
W N E S
1

2¹

3²

4

5

pas

pas

pas

pas

pas

2

3

3

4

6/

pas

pas

pas

pas

pas…

Nie łatwy szlemik do osiągnięcia

Po sforsowaniu nowym kolorem na nowej wysokości

¹ zatrzymanie w drodze do 3

Szlemik będzie dobry tylko wtedy, gdy otwierający ma szpice. Rozgrywka banalna.


13

A10864
AK973
A52
K87654 AD92
95 W732
D10 2
1063 W974
W103
KD
W8654
KD8
W N E S

pas

pas

pas

1

3

4

7

pas

pas

pas

pas…

2¹

4

5

 

Brak wieści to zazwyczaj dobre wiadomości

Po skaczącym rebidzie i Po sforsowaniu nowym kolorem na nowej wysokości

No news is a good news jak mawiają Anglicy i mają rację. Podobnie jest w tym rozdaniu. Brak cue-bidu pikowego od S oznacza same dobre informacje. S nie ma ani asa  ani króla pik, więc wszystkie wartości w ręce składają się na bazę i nie ma gdzie oddać lewy! Rozgrywka bardziej niż banalna!


14

W1096
AKD103
5
984
KD743 A
W86542
ADW108 K762
763 KW
852
97
943
AD1052
W N E S

1

3¹

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

3

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

Zlokalizować walory partnera

Po sforsowaniu czwartym kolorem

¹ GF, konwencja czwarty kolor  i zarazem pytanie o zatrzymanie

Brak cue-bidu spowodował, że pytanie o asy było zasadne.


15

D5
A82
DW10763
A5
109874 62
106 D754
A854 K9
63 KDW72
AKW3
KW93
2
10984
W N E S

pas

pas…

2

 

pas

 

1

3

 

Nic ponad stan

Po forsującym zniesieniu kolorem młodszym

Jeśli para gra preferencją starszych to raczej nic dobrego nie obiecuje ten początek i lepiej uciąć marzenia o wielkiej wygranej na samym początku. Jeśli partner ma jeszcze trefle i układową rękę to zalicytuje 4/5. Jeśli na W siedzi bystrzak to może wymyślić wist treflowy. Jednak uważna rozgrywka pozwoli się przed tym obronić. Dwa impasy w kierach zapewnią zwycięstwo.


16

AD109
86543
76
42
K62 W875
10 AK2
AKW94 D8
AD106 K973
43
DW97
10532
W85
W N E S
1

2

2

3

3

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2¹

3

3

4

 

pas

pas

pas

pas

pas

 

Rewelacyjny szlemik

Po magistrze

¹ mgr

Magistra użyliśmy tylko dla sforsowania i późniejszego swobodnego porozmawiania o perspektywach, które okazały się rozległe na tyle, że szlemik wygląda znakomicie. O rozgrywkowym banale nie będziemy gaworzyć.


17

DW10
AK2
K765
1084
K952 A643
W8764 109
W932
A753 962
87
D53
AD1084
KDW
W N E S
 –

pas

pas

1

2

3

pas

pas

pas…

2

3

 

Informacyjna wymiana stoperów w drodze do firmówki

Po forsującym zniesieniu kolorem młodszym

9 lub 10 lew zależne od wistu.


18

AK1085
93
D872
98
D432 6
106 AKD87
AK6 W43
AK53 DW62
W97
W542
1095
1074
W N E S
 –

1

2

3

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

2

3

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

pas

 

W N E S
 –

1

2

3

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas

pas…

1

2

2

3

4

5

 

pas

pas

pas

pas

pas

pas

 

Kluczowa krótkość

Po magistrze

Polecam ustawienie w systemie priorytetu wykrywania krótkości. Taka koncepcja pozwala na rozpoznanie bazy i wyłączenia, szczególnie z kartą szpiczastą z fitem bez pełnego bilansu na szlemika. Trudna licytacja, a łatwa z kolei rozgrywka.


Bardzo serdecznie dziękuję Państwu za uwagę, bardzo serdecznie!