Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ 63. TLO / Analiza rozdań 63. TLO R2

Analiza rozdań 63. TLO R2

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

Runda 2. Segment 1. Rozdania 1-8

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami 63. TLO.

1

62
K83
762
AK763
A74 KDW1093
AD54 109
W1095 D3
W4 985
85
W762
AK84
D102
W N E S
 –

2²

pas

3

pas

pas

3

pas…

2¹

2

pas

 

pas

pas

pas

 

W N E S
2 pas…

¹ konwencja multi (słabe na starszej szóstce), ² 2 do koloru partnera = pasuj lub popraw

Zarówno w piki jak w trefle jest po 8 lew. Kontrakt zależy trochę od stosowanego systemu, a trochę też od poziomu agresywności graczy. Tzw. minimaxem czyli optymalnym kontraktem dla obu stron przy analizie w widne jest tu 3. Jednak nie łatwo się będzie utrzymać przy grze. W ma argumenty aby przepchnąć się w 3, które z kolei łatwo wypuścić. Zawodnik S powinien zawistować w A i jeśli nie odwróci w kiera podgrywając AD w ręce W to lewa kierowa ucieknie. Tempo. Czy N może w tym pomóc? Może zastosować tzw. Lavintahla czyli sygnał sugerujący kolor zagrania. Dołożenie 7 zasugeruje zagranie w kiery. Ilościówka czy jakościówka wobec dubla w stole aż tak się nie sprawdzi. 2 kierowałaby uwagę partnera na trefle.


2

8765
W86
K10
K973
32 KDW104
72 AK5
DW862 543
AD62 W4
A9
D10943
A97
1085
W N E S

1BA

 pas

pas

pas

1

pas

2

pas

2

pas…

Zwróćcie uwagę na opóźnione wejście S do licytacji. Wejście 2 w pierwszym okrążeniu wymagałoby lepszej jakości koloru albo większej siły. Gdy jednak okazało się, że E-W nie mają zbytniej przewagi wznowienie licytacji już nie groziło katastrofą. 2 z kolei oparte o solidny, w zasadzie samodzielny 5-ciokart. W rozgrywce łatwe 8 lew.


3

W
109873
6
DW7642
D109763 52
4 DW652
AKD10 W87
103 A85
AK84
AK
95432
K9
W N E S

2¹

2

pas…

2

3

 

pas

pas

 

1BA

pas

3

 

W N E S

2

pas…

 

1BA

 

Wejście 2 bardzo utrudni licytację N i aukcja może się na tym zakończyć. Po zastosowaniu konwencji multi z kolei N dostanie szansę na zgłoszenie nie forsujących 2. Waleczny N zalicytuje pewnie jeszcze 3, które S przeniesie na 3. Po wiście w 2 N szybko usunie przegrywające karo z ręki i zagra trefla do króla zabezpieczając się przed złym rozkładem atutów.


4

KDW954
KD10
AK52
32 AKD1074
A10876
W542 76
DW109743
W9865
32
A983
86
W N E S
pas

pas

pas

1¹

2

3

1

2

pas…

pas

pas

 

¹ silny trefl od 18 pkt na dowolnym, w tym rozdaniu na kierach

Młodzież może stosować mocne otwarcie 2, które z czasem zostanie zamienione na słabe a silne ręce zawierać się będą w 1. Tak czy owak powinno się potoczyć podobnie po obu otwarciach, ale czy skończy się tak jak w diagramie. Nie sądzę. Pewnie poleje się krew! Zapewne grane będą wyższe kontrakty opatrzone kontrą. W każdym razie trup ścielił się będzie często i gęsto. Scenariuszy rozgrywek i obron jest tak dużo, że je pominę. Rozdanie należy do tzw. misfitowych. Doświadczeni gracze wiedzą, że z tego typu kartami zalecana jest duża wstrzemięźliwość i niskie loty.


5

D108
A87
4
AKD964
W654 K97
KW6 10543
DW8 AK105
532 107
A32
D92
97632
W8
W N E S

pas

pas

1

2

3BA

pas

pas

pas…

1BA

2BA

 

Osiągnięcie w tym rozdaniu 3BA nie jest takie łatwe, ale że jest po partii to trzeba wrzucić na tzw. mały obrót. Jeszcze łatwiejsze jest wypuszczenie tej firmówki. Tylko wist karowy kładzie bezapelacyjnie. Po innych wistach rozgrywający może próbować wygrać. Jedyne co musi trafić to piki, a dokładnie co postawić w stole po zagraniu do konfiguracji D108. Jednak nawet po nietrafionym wiście obrona ma jeszcze szanse. Musi po wzięciu na K umiejętnie rozegrać kara. Gdy E zatnie A W powinien dołożyć D, co oznaczać będzie posiadanie W. E wyjdzie wtedy 5 prosząc o odwrócenie w ten sam kolor. Dorzucenie przez W 8 wyglądać będzie zniechęcająco. Łatwo też będzie się stronie E-W po prostu zablokować!


6

843
W
A75
W108743
102 9765
AK954 8762
K1064 W3
65 AKD
AKDW
D103
D982
92
W N E S

1

3

2

pas…

pas

3¹

 

1

pas

 

Pełnokrwiste wejście W pozwoli N odlicytować nie forsujące 2. Kolor przeciwnika w licytacji dwustronnej jest inwitem z fitem. 3 to brak nadwyżki. Singleton dużo by tu wniósł. Skład 2-5-4-2 i minimalna punktowo ręka nie zachęca do przyjęcia zaproszenia.

Po spodziewanym wiście w W rozgrywający ściągnie dwukrotnie kiery i zrzuci pika na D. Trafne rozegranie kar da nadróbkę.


7

A3
654
K98543
64
DW10975
102 KW97
2 DW107
AW75 D10832
K8642
AD85
A6
K9
W N E S

pas

pas…

1BA

pas/2

pas

pas..

1

2

 

Niestety 2 zablokowało możliwość zalicytowania przez N 2, a po 2 zgłaszanie tak lichych kar na wysokości trzech było już zbyt ryzykowne. Pozostał tzw. negatywny wybór koloru partnera z dubla lub pas. Z powodu niesprzyjających rozkładów zarówno na 2 jak i 2 weźmie się co najwyżej 6 lew.


8

874
D2
W10752
A52
65 DW3
W843 K975
K93 864
W963 D104
AK1092
A106
AD
K87
W N E S
pas

pas

pas

pas…

pas

1²

1BA

4

pas

pas

pas

pas…

1¹

1

2³

 

¹ sztuczne, ² negat lub kara, ³silne na 5+ od 18 pkt

Rozpoczynający naukę otworzą silne 2 i N szybko dołoży końcówkę w to miano. Mimo, że czerwone króle nie leżą korzystnie to jednak nie przeszkodzi to rozgrywającym kontrakt pikowy w skompletowaniu aż 11 lew. K nie powinno się impasować ze względów komunikacyjnych, a dokładnie z powodu braku dojść do dziadka. Lepsze okaże się zagranie najpierw A i D. Jeśli W weźmie K to po kłopotach. Jeśli przepuści to zagramy małego kiera do damy w stole. Tak czy owak rozgrywający zawsze sobie poradzi biorąc zależnie od obranej linii 10 albo 11 lew. Ważną umiejętnością jest policzenie przegrywających i znalezienie sposobów na zneutralizowanie przynajmniej części z nich. Tu mamy 5 przegrywających: pikowa przy założeniu podziału 3-2 lub spadającej jednej figury przy 4-1, dwie kierowe, karowa i treflowa. Sposoby na zneutralizowanie przygrywających lew to wyrobienie kar lub/i przebicie kiera w dziadku czyli w tzw. krótszym fragmencie.


Runda 2. Segment 2. Rozdania 9-16

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami 63. TLO.

9

KW64
W
D1064
A932
10852 AD
852 AD96
3 AW985
KD1075 64
973
K10743
K72
W8
W N E S

1

pas…

pas

pas

 

1

2

 

pas

pas

 

Trudne rozdanie. I choć 2 forsuje na kółko to jednak W licytując 1 podtrzymał z tzw. duszą na ramieniu. Dalsza licytacja oznaczałyby przypuszczalnie jeszcze większą katastrofę. To także niełatwe karty do obrony i rozgrywki dla obu stron. Bez wistu atutowego E szybko przebije dwa kara cofając się impasem pikowym do ręki. Po prawdopodobnym W N zabije podstawioną figurkę z dziadka i połączy atuty. E jednak zabije asem i postąpi j/w. W końcówce odegra drugą figurę trefl i zagra 10. Werdykt: 8 lub 9 lew.


10

K863
92
A74
W743
D94 A105
8543 A1076
986 DW2
A1K6 D98
W72
KDW
K1053
1052
W N E S

1

pas

1

2

pas

pas…

Mierzona częścióweczka w kiery. Jednak by wygrać potrzeba trochę kunsztu. Trzeba dwukrotnie podegrać kara grając ze stołu, ale to wszystko mało. Potrzebne jeszcze dwie wziątki pikowe. W trafieniu pika pomoże zagranie pika do damy w stole spod asa i obserwowanie zachowania gracza S.


11

KD98632
5
102
KW9
4 AW5
8743 KDW
A963 KD7
D632 10875
107
A10962
W854
A4
W N E S

pas

4/

3

pas…

ktr

 

pas

pas

?

Rozdanie jak równanie z co najmniej dwoma niewiadomymi. Nie wiadomo co zrobi E. Większość graczy wpadnie jednak w tarapaty kontrując. Pytanie tylko czy każdy N będzie umiał wytworzyć presję! Wyobraźcie sobie co się stanie gdy N zablokuje 3. Będzie rzeź niewiniątek. Bądźcie zatem rzeźnikami a nie barankami. Po poradę jak to zrobić wszystkich odsyłam do artykułu Algorytm pomoże blokować.


12

AK8
DW4
AW76
1043
D1054 W632
10853 K92
K9 432
W86 972
97
A76
D1085
AKD5
W N E S
pas 1BA pas 3/4BA

Można spróbować 4BA, które jest inwitem. Dzięki przychylnym rozkładom i położeniu kluczowych figur rozgrywający wezmą aż 12 lew. Nie ma co jednak licytować szlemika bo jest bardzo kiepski, gdyż ma ok. 20% powodzenia. Musi stać K 50% i podział trefli 3-3 to 36% z dodatkową szansą krótkiego waleta (singlowego lub drugiego). O wiele lepszym kontraktem jest szlemik karowy bo wystarczy podział kar 3-2 z królem w impasie! To jednak nie wszystkie szanse na tego szlemika. Gdy nie stoi K to musi stać K, a trefle muszą dać cztery lewy. Zadanie dla klasy matematycznej: ile to procent?


13

K864
107
AD
AK852
AW1072 D3
K3 D9642
W9542 K8
10 D964
95
AW85
10763
W73
W N E S

1

1

2¹

pas

pas

1¹

pas…

E zawistuje zapewne w kolor partnera D. Zanim jednak zagramy musimy ułożyć sobie plan poczynań. Wyciągamy wnioski z licytacji i wistu. W wchodził pikami, więc przydzielamy mu asa w tym kolorze. Możemy też założyć, że figurki kierowe są rozdzielone. Przy kontraktach granych w kolor liczymy przegrywające i szukamy sposobów ich neutralizacji. Mamy do oddania po tym wiście trzy piki, kiera, karo i trefla lub dwa. Piki możemy przebić. Kiery i karo zaimpasować. Potrzebujemy też zrobić przegląd wojska i deficytów. W treflach brak kluczowych kart takich jak: D, 10 i 9. W kierach K, D i 9. W karach brakuje króla. Przypuśćmy, że W zabije A i odwróci w atu chroniąc swoje piki przed przebiciem w dziadku. Jeśli przepuścimy to E drugi raz połączy trefle i tylko jednego pika będzie można przetrącić. A gdy nie powiedzie się impas karo to E po raz trzeci złączy atuty udaremniając przebicie jakiegokolwiek pika. Wniosek: najlepiej rozpocząć od kierów. Przewidywanie swoich poczynań w brydżu podobne jest do planowania posunięć w szachach.


14

DW32
D105
D3
KW108
K1095 A874
A7 K92
AW965 74
D7 A532
6
W8643
K1082
964
W N E S

1

2

4

pas

pas

pas…

pas

1

3¹

 

pas

pas

pas

 

¹ inwit do końcówki kolorem bocznym, który wymaga uzupełnienia figurą lub dublem

Banalna na pierwszy rzut oka końcówka do wygrania. Ponieważ do zwrotu są trefl i karo to trzeba uniknąć oddania dwóch pików! Ale od początku czyli rozpoczynamy od wistu. Uważnie śledzący licytację obrońca nie wyjdzie w czarny kolor aby nie rozwiązywać problemów za rozgrywającego. Zatem wist w czerwony kolor. Gramy po ósemce kier dla przykładu. Zanim rozegramy kolor atutowy musimy policzyć przegrywające i ułożyć plan. Pozbyć się trzeba dwóch trefli i kiera. Najlepiej je będzie przebić. Może oni połączą atuty. Bierzemy królem w ręce i gramy trefla do damy. Niestety N bije królem i gra kiera, którego mordujemy asem w stole i gramy trefla do asa i trefla przebijamy. Teraz as karo i karo. Znów N bierze i nie za bardzo ma co zagrać. Gra powiedzmy kiera, którego bijemy i gramy karo do przebitki w ręku. N usuwa trefla, no to trefla grzejemy w stole K. Znów ze stołu karo i N musi przebić! bo nie ma już innych kart. Wygraliśmy! albo samo się wygrało!


15

AW96
A543
104
A84
K874
972 K86
7 KDW9632
K10763 D52
D10532
DW10
A85
W9
W N E S

pas

pas

1

4

3

pas…

pas

3¹

 

¹ inwit z uwagi na zalicytowanie po uprzednim pasie

3 powinno być nieco słabsze bo to blok, ale partner po pasie więc trochę inna taktyka. Jedno z trudniejszych rozdań. Szczególnie trudne się wydaje po ujawnieniu podziału atutów. Bijemy asem wist karowy i gramy D na impas, który wychodzi, ale przy okazji wychodzi też na jaw okrutny podział atutów. Ratunku! Krzyczymy w duchu. Trzeba się opanować i zastanowić ile lew uda się zabrać na przebitki i jak dzielą się kiery. Impasujemy K u W. I du… chciałoby się rzec. E bierze K odbiera lewę karową (W wyrzuca kiera), po czym otwiera trefle. Czy dalej możemy wygrać? Wiemy jak się dzielą piki. Teraz powinniśmy przeanalizować zagrożenia. Jeśli kiery dzielą się równo to wygramy ściągając nawet atuty do spodu. Oddamy dwa kara i K. Weźmiemy 5 atutów, trzy kiery, i dwa młodsze asy.  W przypadku gorszego podziału kierów np. 4-2 taka rozgrywka się nie sprawdzi, gdyż obrońca E po wzięciu dwóch kar odejdzie w trefla wyrywając nam przedwcześnie dojście do A. Nie zagłębiając się w meandry innych linii rozgrywkowych kiery chyba muszą się dzielić 3-3 aby przy takim podziale atutów wygrać.


16

87
3
AW986
98753
K54 A1092
W10962 K874
52 73
D42 KW10
DW63
AD5
KD104
A6
W N E S
pas

1

pas

2

1

2

ktr

3BA

W N E S
pas 2BA¹ pas 3BA

¹ 2BA słabe i blokujące 5-5 na kolorach młodszych

Po wiście kierowym rozgrywający nie ma szans. Przegra na tzw. tempie. Obrońcy zdążą jako pierwsi wyrobić sobie kiery zanim rozgrywający skradnie potrzebną, dziewiątą lewę w pikach. Jedyne czym się muszą wykazać to konsekwencją w nieustannym graniu kierów.


Analiza rozdań 63. TLO R1

Analiza rozdań 63. TLO R2

Analiza rozdań 63. TLO R3

Analiza rozdań 63. TLO R4

Analiza rozdań 63. TLO R5

Analiza rozdań 63. TLO R6

Analiza rozdań 63. TLO R7

Analiza rozdań 63. TLO R8

Analiza rozdań 63. TLO R9

Analiza rozdań 63. TLO R10

Analiza rozdań 63. TLO R11

Analiza rozdań 63. TLO R12

Analiza rozdań 63. TLO R13

Analiza rozdań 63. TLO R14