Nauka brydża

Strona dla wszystkich, którzy kochają brydża i przy okazji chcą podnieść swoje umiejętności, także dla instruktorów szukających sprawdzonych zajęć czy inspiracji. Z czasem zapełnimy ją treścią, której być może potrzebujecie. Znajdą się tutaj zarówno regularne zajęcia dla kilku poziomów nauczania jak i luźne artykuły na każdy brydżowy temat.

In. Fb. Tw. Be. Db. Li.

Szkolenia brydżowe

/ 63. TLO / Analiza rozdań 63. TLO R3

Analiza rozdań 63. TLO R3

Analiza po-rozdaniowa to czwarty element gry, równie ważny jak licytacja, wist czy rozgrywka. Dlaczego? Pozwala wyciągać wnioski i ograniczać powtarzanie podobnych błędów w przyszłości. W ten sposób para może doskonalić swoje umiejętności. Analiza to zatem rozwój.

Runda 3. Segment 1. Rozdania 1-8

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami 63. TLO.

1

KD864
AW75
7
W64
2 W1053
K86 10932
AD62 KW54
KD982 3
A97
D4
10983
A1075
W N E S
 –

pas²

1

3

pas

pas…

2¹

 

¹ INWIT z fitem 10-11 pkt

² niby są punkty, ale kto ma przewagę? Akcja grozi postawieniem!

Wist w K bijemy asem i gramy D, E kładzie K, którego mordujemy asem po czym dysponujemy waleta i kiera przebijamy w krótszym fragmencie atutów. Teraz karo aby otworzyć sobie komunikację do kolejnej przebitki kierowej. E dochodzi i łączy atuty W. Bierzemy A, karem do ręki i przebijamy ostatniego kiera. W ten sposób weźmiemy 10 lew. Alternatywą jest zagranie do W.


2

73
KD963
D106
943
852 AKD10
W4 A8
942 AK53
AD1075 KW6
W964
10752
W87
82
W N E S

1

3

5

pas

pas

pas…

1

2¹

4

 

pas

pas

pas

 

W N E S

1

3

5

pas

pas

pas

1

2¹

4

6

pas

pas

pas

pas…

¹ GF na dowolnym

5 w obu licytacjach jest hamowaniem z powodu braku jakichkolwiek wartości bocznych. Trudno się będzie powstrzymać, szczególnie po niezbyt estetycznej odpowiedzi 1, przed dołożeniem 6 z ręką E. Szlemik treflowy zostanie obłożony jedynie po wiście kierowym. Po każdym innym rozgrywający ściągnie atuty, sprawdzi najpierw piki, a następnie kara. Jeśli któryś z tych kolorów dzieli się 3-3 to na fortę tegoż koloru wyleci kier ze stołu. Teraz analiza wistu. Najlepiej wist wybierać metodą eliminacji. Pikowy i karowy odpadają ze względu na posiadanie figur. Pozostaje kier lub atut.


3

109752
1043
W83
73
KW3 A86
K85 W9
A7 KD542
DW1052 K84
D4
AD762
1096
A96
W N E S

2

3

pas

pas…

2¹

 

1

pas

 

¹ pytanie o zatrzymanie, co najmniej INWIT do 3.

Po 4 ciężko się będzie zorientować, że to N ma trzy kiery wraz z 10-tką. Zabicie asem i odwrót D ograniczy ilość lew rozgrywającego do dziesięciu w kontekście tego jak leżą karty. Rozgrywający sprawdzi jednak najpierw podział kar i jeśli się dzielą wygra bez wytrącania A impasując D u S.


4

1084
AW85
32
9763
D65 KW32
K10972 D63
D105 K74
A2 DW5
A87
4
AW986
K1084
W N E S
pas

2

pas

pas…

1

 

1

 

Skok na 2 wszystko załatwi w tym rozdaniu. Zalicytowanie 1 da możliwość zaistnieć po raz drugi odważnemu graczowi S i będzie trochę trudniej. 8-9 lew w zależności od poczynań rozgrywającego i obrony.


5

AW873
62
4
AD1094
95 K62
DW9874 10
AK1072 D63
W86532
D104
AK53
W985
K7
W N E S

2

pas…

1

pas

 

pas

pas

 

2¹

4

 

4 po wiście w małego trefla, dojściu D i kolejnej przebitce można położyć. Pytanie tylko kto taką obronę znajdzie. Bardziej realna wpadka wydaje się być 10 gdy rozgrywający zaimpasuje K. Wtedy obrońcy będą w stanie wziąć dwie przebitki i A. Rozgrywający może jednak trafić wygrywające zagranie rezygnując z impasu na rzecz dwukrotnego i zarazem szybkiego połączenia atutów.


6

ADW82
D73
86542
105 K43
W10875 AK643
5 W1042
AKD109 W
976
D92
AK986
73
W N E S

2

4

5

2

4

pas…

1

pas

pas

 

pas

3¹

pas

 

W N E S

4

pas…

1

 

pas

 

¹ dobre podniesienie z fitem, słabsze byłoby 3.

Trudne rozdanie. 5 wydaję się decyzją na tzw. mały obrót. Mogą wychodzić końcówki na obu liniach. W drugim diagramie W skacze natychmiast na 4. Czasem ucieknie szlemik, ale z drugiej strony wyłączeni z licytacji zostają przeciwnicy, którym może wychodzić 4. Broń obosieczna.


7

ADW842
85
W62
52
65
W976 AD10432
1085 97
AKDW106 843
K10973
K
AKD43
97
W N E S

2

4

pas…

1

 

Do K E dorzuci ilościówkę czyli 8. Do A dołoży 4. Od rozgrywającego spadną 9 i 7 wszystko wyjaśniając wistującemu. Tym samym 4 poinformuje o kierach bo 3 sugerowałaby kara. Bardzo subtelna sprawa. Gdyby jednak W zawistował w A, to E powinien zniechęcić 8. Gdy W zagra teraz K dowie się, o który kolor chodzi. 4 poprosi o odwrót kierowy.


8

KW4
42
AK87
AK84
107 AD
10987 DW53
964 D10532
DW76 102
986532
AK6
W
953
W N E S
pas

pas

pas

pas

1

2¹

3

4

1

pas

pas

pas…

1

3²

4³

 

¹ odwrotka ² słaby na szóstce ³ krótkość

S mógłby jeszcze zalicytować 5, ale słabość koloru pikowego powinna go jednak zniechęcić. Szlemik poniżej szans opłacalności w dłuższej perspektywie. Zbyt duże wymagania: atuty 2-2 i dama atu w impasie.


Runda 3. Segment 2. Rozdania 9-16

Kliknięcie w link powyżej przenosi na stronę z wynikami 63. TLO.

9

KD5
D5
84
AD10732
W9764 A8
K7 A10842
DW65 K972
54 K9
1032
W963
A103
W86
W N E S

pas

2¹

pas

2

3(?)

3

pas…

Gdy padnie odważne 3 to zapewne zakończy licytację. Gładkie 9 lew. Można wziąć 10 lew grając na podział pików 3-3.


10

AK97643
8
A973
3
W10 52
AD10 K764
K8 DW654
DW9765 K10
D8
W9532
102
A842
W N E S

2

4

pas

pas…

pas

 

Tylko pierwszy wist atutowy lub kierowy i zmiana na pika kładzie ten kontrakt. Po każdym innym rozgrywający sobie poradzi. Nieobkładalne jest 3, ale nie sposób stanąć w firmówce.


11

4
KD84
DW765
A62
KD65 9832
952 W763
102 K
KW108 D753
AW107
A10
A9843
94
W N E S

pas

pas

pas

pas

pas

1

2¹

3

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

1

1

2²

3

5

 

¹ GF, CZWARTY KOLOR, w pierwszym czytaniu pytanie o zatrzymanie w treflach

² dół i skład 4-2-5-2 lub 4-6, w obu przypadkach bez zatrzymania w treflach

Szlemikowe 3 po uprzednim sforsowaniu dobrze ustawia licytację. S może pokazać A, który zamyka kolor kierowy i N wie, że przegrywający trefl w ręce S wyleci na jego figurę kier. Jeżeli są trzy asy to 6 będzie znakomitym kontraktem.


12

DW92
8532
D87
85
76 AK854
AD4 K7
W10942 K6
AK9 D1062
103
W1096
A53
W743
W N E S
1

1

2²

pas

pas

pas

1

2¹

3

pas

pas

pas…

¹ konwencja MAGISTER czyli pytanie odpowiadającego o fit i siłę otwarcia

² góra z przedziału 12-14 pkt, bez fitu

Kolor karowy zapewnia trzy dodatkowe lewy, a więc gładkie 10 lew.


13

A8
KD8
63
KW9854
K7 10432
AW4 9732
AK107 DW42
AD32 7
DW965
1065
985
106
W N E S

ktr

2

3

2

pas

pas

pas…

pas

2

3¹

 

pas

pas

pas

 

¹ ratunkowe pytanie o starszą czwórkę

2 poprzedzone kontrą oznacza przedział od 18-stu ładnych do 21 brzydkich. 3 to ratunkowy Stayman,  a sztuczna odpowiedź 3 mówi o braku starszych czwórek. E decyduje się na kontrakt 3 być może na siedmiu atutach choć ma nadzieję zastać u partnera czwórkę kar, gdyż wobec braku starszych czwórek rośnie szansa na cztero-kartowy fit. Końcówka nie wydaje się być dobrym pomysłem. Wygranie tego kontraktu sprowadza się do przebicia trzech trefli w ręce E.


14

AD7
A1087
8
KD876
K94 10832
K932 D64
A1093 D7642
A5 W
W65
W5
KW5
109432
W N E S

1

ktr

pas…

2

rktr

 

pas

pas

2

 

pas

pas

3

 

Co prawda idzie 3 na podwójnym przymusie, gdyż obrońcy aby utrzymać kara będą musieli do granych trefli odrzucić się od pików (E) i od kierów (W), a wtedy rozgrywający weźmie trzy lewy pikowe co łącznie z czterema treflami, karem i kierem da 9 lew. Gra w trefle bezproblemowa. Gdy W na W położy K to później zaimpasujemy u niego 9 i weźmiemy 10 lew.


15

W432
AD84
K72
96
1098 D76
W106 K732
DW965 A1043
108 53
AK5
95
8
AKDW742
W N E S

pas

pas

pas…

1

4²

 

pas

pas

 

1

3¹

5

 

¹ silne na dobrych kolorze od 18

² INWIT, szlemikowe byłoby 4

Trudne rozdanie zarówno do rozgrywki jak i licytacji. S powinien jednak wyhamować i zalicytować 5 trefl bo za dużo pali się w czerwonych kolorach. Dopuszczalny jest też pas na 4, które z ręki N jest wykładane. Rozgrywka 5 to prawdziwe wyzwanie. Po wiście w W rozgrywający ma najłatwiej, bo zaimpasuje 10 i jego kłopoty się skończą. Po D i kontynuacji trzeba trafić przez co grać. Przez piki się wygra. Ale gdyby piki zawiodły pozostawałby w zanadrzu jeszcze impas kier. Najwięcej problemów przysporzy rozgrywającemu nieco bezmyślnie przepuszczenie D i sprytna zmiana gracza W na 6(!), bo kto przepuści do 9, a tylko takie zagranie wygrywa.


16

AD65
A8
AW532
87
W1043 9
DW2 97543
1076 KD984
1093 A6
K872
K106
KDW542
W N E S
pas

pas

pas

pas

pas

1

3

4

4

6

pas

pas

pas

pas

pas…

1

4

4

5

 

3 to INWIT do końcówki, a 4 to już aspiracje szlemikowe. S najchętniej chciałby zobaczyć teraz 4 od partnera bo to oznaczałoby, że punkty są dobrze dopasowane w pozostałych kolorach. Wobec podziału 4-1 raczej się tego szlemika nie wygra. Łatwy do zrealizowania jest natomiast szlemik treflowy, tylko jak go dopaść.


Analiza rozdań 63. TLO R1

Analiza rozdań 63. TLO R2

Analiza rozdań 63. TLO R3

Analiza rozdań 63. TLO R4

Analiza rozdań 63. TLO R5

Analiza rozdań 63. TLO R6

Analiza rozdań 63. TLO R7

Analiza rozdań 63. TLO R8

Analiza rozdań 63. TLO R9

Analiza rozdań 63. TLO R10

Analiza rozdań 63. TLO R11

Analiza rozdań 63. TLO R12

Analiza rozdań 63. TLO R13

Analiza rozdań 63. TLO R14

skomentuj